Kipulääkkeiden sijaan julkisella tärjotaan enää hengitysharjoituskia
Pitkään jatkuneiden lamaannuttavien kipujen hoitoon tämä on ollut ainoa mitä on tarjottu. Kipukynnystä nostavista mielialalääkkeistä ei tullut kuin haittavaikutuksia. Miksi eivät tarjoa piikkiä jolla lopettaa päivänsä kun tehokkaita kipulääkkeitä ei saa ilmeisesti enää kirjoittaa. Mitään kipulääkehistoriaa tai huumehistoriaa ei ole taustalla.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, sulla lienee jtn. historiaa lääkkeiden kanssa? Mulle kirjoitetaan vaikka kuin ja paljon niin uni ja masennuslääkkeitä, sekä särkylääkkeitä ja relaksantteja, useimmat jätän hakematta.
Päinvastoin. Kaikki tuntemani lääkkeiden väärinkäyttäjät ovat mm alkoholisteja joille määrätään satakin pilleriä kerralla rauhottavia ja unilääkkeitä jne. Itse kärsin ajoittaisesta nukahtamisen vaikeudesta, johon tarvitsisin apua noin 10 pilleriä vuodessa. 5 keväällä ja 5 syksyllä, peräkkäisinä iltoina, sillä saisin uniongelman selätettyä heti alkuunsa, mutta tämä ei käy, koska tulen välittömästi riippuvaiseksi niistä. Vaikka siis en tullut silloin vielä kun nukahtamislääkkeitä sain. Mutta nyt siis tulen heti.
Samaan aikaan mm. veljeni vetelee viinaa aamusta iltaan ja illalla sitten kourallinen rauhoittavia ja unilääkkeitä jotta saa nuuttua, kun se uni on hänelle niin tärkeää. Olisi se minullekin mutta pilataan sitten n. kuukausi 2 kertaa vuodessa ihan työkyvyttömyyteen asti, ja saikutellaan, kun hoitoa ei vain saa.
Unilääkkeitä ei näköjään enää meinaa saada millään. Mulla ollut käytössä 30 vuotta Imovane, joka on siis bentsopohjainen lääke. Käytän sitä tosi harvakseltaan, yksi 30 kpl paketti kestää vähintään neljä vuotta.
Olen normaalisti hyvä nukkuja, mutta jos on tiedossa joku pelottava asia seuraavana päivänä, lähinnä ne on hammaslääkärikäyntejä, ilman unilääkettä en saa nukuttua, pyörin paniikissa ja maha menee sekaisin, ja sitten joudun perumaan ajan.
Taas on menossa hammasremppaa refluksitaudin takia, ja yritin uusittaa Imovanen, niin lääkäri textaili ettei uusi pvk-lääkkeitä. En edes tiennyt mitä on pvk-lääkkeet, ennen kuin googlasin. Jos en saa niitä niin taitaa hampaat mädäntyä sitten suuhun. Eikä ole halpaa hoitaa potilaita jotka joutuu sisätaudeille kun hampaista lähtenyt tulehdus levinnyt koko kroppaan.
Yksi nukkumaton yö ei tapa ketään. Epämiellyttävää se tietysti on eikä pelkokaan ole mukavaa. Olet silti itse aktiivisesti valinnut olla kohtaamatta pelkoa ilman tuttua keinoa. Voit valita myös toisin.
Esilääkitystä et myöskään välttämättä saa, jos sulla on nyt tuo kielto.
Mikä ihmeen kielto? Mulla mitään kieltoa ole. Lääkärillä lukee omissa esittelysivuissaan ettei uusi pvk-lääkkeitä. Jotkut toiset lääkärit uusii.
Tiedätkö että yhden vuorokauden valvominen vastaa reilun promillen humalaa? En todellakaan lähde rattiin siinä kunnossa, ja auto on ainut keino päästä sinne hammaslääkäriin. Taksi maksaisi yli 50 e suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hysteerinen riippuvuuden pelko lääkäreillä, sama kuin bentsojen kohdalla.
Ja oletko alalla?
Jokainen potilas on omasta mielestään kivunhoidon (ainakin omansa) asiantuntija.
Ja kyllä, minä olen alalla ja kohdannut jo yhden ihmiselämän tarpeiksi kipulääkekoukussa olevia ihmisiä. USAssa opioidikuolemat ovat olleet jo pitkään arkipäivää, nyt myös meillä.
En sano että hengitys harjoitukset auttavat. Enkä sano että ap:n kipu olisi kuviteltua. Sen sanon, että moni käyttää turhan paljon kipulääkkeitä. Ja koukuttuminen varsinkin vahvoihin kipulääkkeisiin on Suomessa jo todellinen ongelma.
Fentanyyli on hiukan eri asia, kuin mistä tässä nämä ihmiset nyt puhuvat.
Käsite (PKV - pääasiassa keskushermostoon vaikuttava) tunnetaan englantia puhuvissa maissa sanoilla CNS depressants.
https://nida.nih.gov/publications/drugfacts/prescription-cns-depressants