Kipulääkkeiden sijaan julkisella tärjotaan enää hengitysharjoituskia
Pitkään jatkuneiden lamaannuttavien kipujen hoitoon tämä on ollut ainoa mitä on tarjottu. Kipukynnystä nostavista mielialalääkkeistä ei tullut kuin haittavaikutuksia. Miksi eivät tarjoa piikkiä jolla lopettaa päivänsä kun tehokkaita kipulääkkeitä ei saa ilmeisesti enää kirjoittaa. Mitään kipulääkehistoriaa tai huumehistoriaa ei ole taustalla.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa kovasti jos joskus tulee kovia kipuja, miten Suomessa saa niihin apua.
Ei sitten muuta kuin hengittelemään ja antamaan kivulle joku mukava nimi. Proplem solved
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka älypää on keksinyt, että hengittäminen. poistaisi vaikean kivun. Toimii ehkä jollain intialaisella munkilla joka vain meditoi ja syö sieniä.
Silläkin oikeasti auttaa ne sienet.
Tai ainakin joku yrtti jonka maahatuominen Suomeen olisi laitonta
Aina on saanut kipulääkkeet olen vielä itse sanonut mitä haluan. Liekö joku huumetausta jossei kipua hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Hysteerinen riippuvuuden pelko lääkäreillä, sama kuin bentsojen kohdalla.
Ja oletko alalla?
Jokainen potilas on omasta mielestään kivunhoidon (ainakin omansa) asiantuntija.
Ja kyllä, minä olen alalla ja kohdannut jo yhden ihmiselämän tarpeiksi kipulääkekoukussa olevia ihmisiä. USAssa opioidikuolemat ovat olleet jo pitkään arkipäivää, nyt myös meillä.
En sano että hengitys harjoitukset auttavat. Enkä sano että ap:n kipu olisi kuviteltua. Sen sanon, että moni käyttää turhan paljon kipulääkkeitä. Ja koukuttuminen varsinkin vahvoihin kipulääkkeisiin on Suomessa jo todellinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oletko alalla?
Jokainen potilas on omasta mielestään kivunhoidon (ainakin omansa) asiantuntija.
Ja kyllä, minä olen alalla ja kohdannut jo yhden ihmiselämän tarpeiksi kipulääkekoukussa olevia ihmisiä. USAssa opioidikuolemat ovat olleet jo pitkään arkipäivää, nyt myös meillä.
En sano että hengitys harjoitukset auttavat. Enkä sano että ap:n kipu olisi kuviteltua. Sen sanon, että moni käyttää turhan paljon kipulääkkeitä. Ja koukuttuminen varsinkin vahvoihin kipulääkkeisiin on Suomessa jo todellinen ongelma.
No kuka muu kuin potilas itse sen kivun tuntee?
Vierailija kirjoitti:
Aina on saanut kipulääkkeet olen vielä itse sanonut mitä haluan. Liekö joku huumetausta jossei kipua hoideta.
Tuntuupa kovasti vaihtelevan.
Itse en saa vuodessa yhtä 10 kappaleen tramalia tai panacodia endometrioosikipukohtauksiin. Mieluummin sit päivystykseen päiväksi odottelemaan ja ruuhkauttamaan sairaanhoitoa piikille.
Olen myös pyytänyt edes pienintä pakettia diapamia vuoteen. Mulla on todella pahoja pelkotiloja, paniikkikohtauksia jne. No en saa. Ja jollain toisella on kolme bentsoa päällekkäin. No pääsenkö terapiaan? No en pääse sinnekään.
Olen kahdesti ollut tilojen takia osastohoidossa, jossa sain jopa kolme rauhoittavaa päivään. Osastohoito yhteensä on maksanut n 1000e. Kipureissut piikille asia erikseen.
Ne tarvittavat lääkkeet vuodessa maksaisi maksimissaan 10e ja pitäis mut toiminta- ja työkykyisenä.
Mikä järki?
Olen sit mäkin hommannut ne 10kpl vuoteen tramalia ja rauhoittavaa kadulta.
Kiitos lääkärit.
Lääkärit ei taida tajuta, että ne itse ajaa ihmisiä katukauppaan.
Miten niitä kadulta saa paljon helpommin ja kenelle niitä sit määrätään, jos niitä on myytäväksi asti?
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin kerran kipuklinikan lähetteellä.ns kipupsykologilla..kokemus oli absurdi. Psykologi ehdotti, josko alkaisin kutsua vasenta jalkaani + niskaani joillakin positiivisilla.nimillä.
Kipupsykologin ammattiaitoa pitäisi testata laittamalla palavia tikkuja sen kynsien alle ja pyytää hengittelemään kipu pois ja nimeämään tikut vaikkapa tikuksi ja takuksi
Kärsikää, sairaat! Demariyhteiskunta käskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suurin hysteria on lääkekannabiksen kanssa. Vahvoja kipulääkkeitä käyttävä oli pyytänyt reseptiä niin lääkäri oli alkanut huutamaan hän ei kirjoita huumeita. Tämä henkilö oli katsonut ihan ihmeissään ja suuttui niin että huusi takaisin nuo sun lääkkeet on kovia huumeita jos reseptiä ei lasketa.
Ne opioidit aiheuttaa paljon pahemman riippuvuuden ja ovat kaikin tavoin haitallisempia. Huumaavatkin enemmän niin en ymmärrä miksi niitä saa helpommin?
Opioidit kuitenkin todistetusti auttavat kipuun, kannabiksen kohdalla se on kiistanalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oletko alalla?
Suomessa pelkkä avun hakeminen on häpeän arvoinen asia. Kyllä jokainen sinnittelee sillä buranalla ja panadolilla tarpeeksi ennenkuin lähtee hakemaan apua lääkäriltä.
Hyvä, että ei tehdä potilaista riippuvaisia, mutta jos tosiaan mikään muu ei auta? Otetaan pois reseptit vanhuksilta ja terminaali vaiheessa olevilta potentiaalisen riippuvuuden takia ja jätetään kärsimään.
Tai jos joku tarvitsee tosiaan muutaman kerran vuodessa yhden napin, niin se evätään ettei tule riippuvaiseksi 🤦
Ja sitä käyttöähän valvotaan, ja jos sitä alkaa menemään turhan tuhdisti, niin sen reseptinhän voi vaan katkaista ja pyytää vastaanotolle.
Kyllä jokainen kivun ollessa päällä ihan reaktiomaisesti koittaa hengitellä syvään ja helpottaa sitä kiroilulla ja buranalla.
Mulle lääkäri määräsi kipukohtauksiin, joita muutaman kerran vuodessa, lääkkeen jota pitäisi syödä joka päivä ja pakkausselosteessa lukee "ei kipukohtauksiin".
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä kadulta saa paljon helpommin ja kenelle niitä sit määrätään, jos niitä on myytäväksi asti?
Katukaupasta saat pesuaineella jatkettua Buranaa. Hyvä systeemi on hei. Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oletko alalla?
En haasta riitaa, enkä ole alalla. Käsi on tutkitusti pois pelistä, lääkärillä kaikki tieto, mutta jotain ihmeen epilepsia lääkkeitä. Uskon tutkittuun lääketietoon, mutta näillä vaihtoehtoisilla on yhtä hyvä vaste, kuin mielialalääkkeillä. Eli Kupla. Tämäkin tullaan myöhemmin toteamaan.Ostin sitten netistä. Ja jos joskus joudun poliisin kanssa tekemisiin, tai labraan, niin olen rikollinen.
Itse olen käyttänyt kroonisiin kipuihin Tramalia ja Oxynormia 10 vuoden ajan. Annos on säilynyt samana koko ajan ja yhdessä intensiivisen fysio- ja toimintaterapian kanssa kivut ovat säilyneet hallinnassa. Sitten vanha lääkärini jäi eläkkeelle ja uusi kieltäytyi myöntämästä lääkkeitä. Hän ei ole nähnyt minua vastaanotolla (tarjouduin tulemaan koska tahansa, ei kuulemma tarvitse) ja ko. lääkkeitä ei ole kuulemma terveellistä käyttää näin pitkään. Lääkäri tarjosi tilalle ibuprofeenia tai parasetamolia, joista kumpaakaan en pysty enää käyttämään pahojen sivuvaikutuksien vuoksi. Muistuttaessani asiasta, lääkärin kommentti oli: "no se on sitten voi voi, pitää vain sietää kipua". Miksi lääkärit eivät halua hoitaa kipua asiallisella tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä kadulta saa paljon helpommin ja kenelle niitä sit määrätään, jos niitä on myytäväksi asti?Katukaupasta saat pesuaineella jatkettua Buranaa. Hyvä systeemi on hei. Kyllä.
Niinkö sulle on käynyt?
Mulle ainakin on tullut vaan sitä mitä olen ollut ostamassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oletko alalla?
Höpö höpö hysteerikko. Kivun hoitamattomuus on riippuvuutta paljon isompi ongelma.
Ne opioidit ei auta kipukroonikkoja edes jättisuurilla annoksilla. Mikään annos ei auta ja lopulta riittävän iso annos lamaa suolenkin.
Esim hengitysharjoituksista todellakin on apua moneen vaivaan, mutta ei toki apn asenteella, että vain kovimmat myrkyt kelpaavat. Kun on niistö riippuvainen.
En tee päivääkään töitä ennenkuin kipua aletaan hoitaa.
Ongelma on se että nivelrikko- tai muista kivuista kärsivät jatkavat työntekoa. Kivuista kärsivät eivät näytä vaativan mitään leikkausta tai hoitoa joten kukaan ei tee asialle mitään.