Kipulääkkeiden sijaan julkisella tärjotaan enää hengitysharjoituskia
Pitkään jatkuneiden lamaannuttavien kipujen hoitoon tämä on ollut ainoa mitä on tarjottu. Kipukynnystä nostavista mielialalääkkeistä ei tullut kuin haittavaikutuksia. Miksi eivät tarjoa piikkiä jolla lopettaa päivänsä kun tehokkaita kipulääkkeitä ei saa ilmeisesti enää kirjoittaa. Mitään kipulääkehistoriaa tai huumehistoriaa ei ole taustalla.
Kommentit (103)
Tota minäkin ihmettelen. Vain meditointia ja hengitysharjoituksia ja kivojen asioiden ajattelua, mukavan musiikin kuuntelua. Kummaks on menny. Noilla ei juurisyihin pystytä puuttuun ja kipua poistaan. Turhaa lässytystä.
Reps, onko ne konsultoinut Maria Noordiinia noissa hengitysharjoitukset jutuissa.
Tyypillistä. Lääkäreissä on liikaa psykopaatteja. Heidän sanansa painaa liian paljon ja siksi nämä typeryydet menevät läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka älypää on keksinyt, että hengittäminen. poistaisi vaikean kivun. Toimii ehkä jollain intialaisella munkilla joka vain meditoi ja syö sieniä.
Silläkin oikeasti auttaa ne sienet.
Johtuu siitä et ne jotka päättää ja määrää, eivät itse ole kokeneet samaa kipua. Luullaan, et puunlatvoja katselemalla kivut kivasti kaikkoaa, kun on muuta ajateltavaa. Voi luoja.
Hysteerinen riippuvuuden pelko lääkäreillä, sama kuin bentsojen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Voiko se riippuvuus todella olla potilaalle pahempi asia kuin mahdollisesti itsemurhaan johtava jäytävä kipu?
Kumma juttu, sulla lienee jtn. historiaa lääkkeiden kanssa? Mulle kirjoitetaan vaikka kuin ja paljon niin uni ja masennuslääkkeitä, sekä särkylääkkeitä ja relaksantteja, useimmat jätän hakematta.
Kivun syy pitäisi tutkia, ei kipuun johon ei ole olemassa mitään diagnoosia voi vaan määrätä vahvoja lääkkeitä pidempi aikaiseen käyttöön. Eli pyydä lähete sairaalaan rötkenkuviin/ultraan/magneettikuvauseen mihin nyt sitten tarve ois.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, sulla lienee jtn. historiaa lääkkeiden kanssa? Mulle kirjoitetaan vaikka kuin ja paljon niin uni ja masennuslääkkeitä, sekä särkylääkkeitä ja relaksantteja, useimmat jätän hakematta.
No kun ei edes ole. Buranaa on tarjottu välilevynpullistumasta närästykseen. Ei koskaan mitään vahvempaa. Närästyskin vain paheni buranakuurista.
Onko sinulla diagnoosi tuohon kipuun johtuvasta sairaudesta vai menetkö vaan lääkärille vaatimaan kovia kipulääkkeitä? Jos ei ole diagnoosia niin on syytäkin epäillä, että lääkkeet menisi viihdekäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Kuka älypää on keksinyt, että hengittäminen. poistaisi vaikean kivun. Toimii ehkä jollain intialaisella munkilla joka vain meditoi ja syö sieniä.
Tuo on zen-buddhismia. Ei kyllä valitettavasti onnisti zenbuddhistinen nirvana ihan kokemattomalta kylmiltään, ja hyvin harvalta kokeneeltakin.
Yleensä vaatii noin kymmenen vuoden harjoittelun.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla diagnoosi tuohon kipuun johtuvasta sairaudesta vai menetkö vaan lääkärille vaatimaan kovia kipulääkkeitä? Jos ei ole diagnoosia niin on syytäkin epäillä, että lääkkeet menisi viihdekäyttöön.
Mihin vi#un viihdekäyttöön?
Pitkän aikaa jo on joutunut ostamaan oikeat kipulääkkeet pimeiltä markkinoilta. Lääkäreiltä tosiaan saa vain neuroleptejä, ei toimi.
Kyllä mieheni saa vahvoja kipulääkkeitä vain pyytämällä. Nekään tosin ei aina auta joten joku hengitys harjoitus mikälie voisikin tehdä ihan hyvää.
No joo. Pakko myöntää, että olen törmännyt tähän itsekin.
Selässä on pari alinta nikamaa hitsautunut yhteen ja kun se alkaa kipuilla on kyseessä hermokipu. Tämä vaivaa pahana noin pari kertaa vuodessa tai jos erehdyn tekemään jotain typerää selän kanssa. Vaiva on dokumentoitu röntgenkuvin.
Minulla ei ole päihdehistoriaa, rikosrekisteriä, mielenterveysongelmia tai mitään muutakaan vastaavaa. Olen päälle 50-vuotias, töissä käyvä ja perheellinen. Tämä vaiva on minulla ollut yli vuosikymmenen ja sekin dokumentoitu. Sitä olen hoidellut niinkin julmalla lääkkeellä kuin Panacod akuuttiin kipuvaiheeseen. Näihin olen hakenut reseptiä 2 vuoden välein yhdelle paketille (20 tablettia). Olen käyttänyt niitä ainoastaan kun on ollut aivan pakko, koska olen pelännyt toleranssin muodostumista ja lääkkeen muuttumista tehottomaksi.
Noh. Vuosi sitten työterveydessä todettiin ettei Panacodia tai vastaavia "huumaavia" lääkkeitä enää suositella tähän vaivaan vaan he kirjoittivat minulle lääkettä joka sopii mm. myös epilepsian hoitoon... Vaikutus pyöreä nolla ellei lievää sairauden tuntua lasketa.
Kun valitin asiasta minulta kysyttiin haluanko nyt siis erityisesti PKV-lääkkeitä. Wau! Nielin haistattelut ennen kuin tulivat ulos suusta ja sanoin pärjääväni omillani. Reseptiä ei tullut ja hoisin sitten pahinta vaihetta viskillä (=pari päivää saikkua ja viinaa).
Sen jälkeen olen selvinnyt toistaiseksi ilman uutta kipuvaihetta. Kauhulla sitä odotellessa.
Jekku kirjoitti:
Kyllä mieheni saa vahvoja kipulääkkeitä vain pyytämällä. Nekään tosin ei aina auta joten joku hengitys harjoitus mikälie voisikin tehdä ihan hyvää.
ilmeisesti tuokin on sitten kuntakohtaista. yli puoli vuotta olen hengitellyt ilman minkäänlaista apua kipuihin
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suurin hysteria on lääkekannabiksen kanssa. Vahvoja kipulääkkeitä käyttävä oli pyytänyt reseptiä niin lääkäri oli alkanut huutamaan hän ei kirjoita huumeita. Tämä henkilö oli katsonut ihan ihmeissään ja suuttui niin että huusi takaisin nuo sun lääkkeet on kovia huumeita jos reseptiä ei lasketa.
Ne opioidit aiheuttaa paljon pahemman riippuvuuden ja ovat kaikin tavoin haitallisempia. Huumaavatkin enemmän niin en ymmärrä miksi niitä saa helpommin?
Hengitysharjoituksista on tutkimusten mukaan hyötyä kivunhallinnassa. Ei tietenkään ainoana hoitomuotona, mutta tiedoksi vain, ettei jää väärä käsitys kommenteista.