IL: Ajoneuvoasentaja Tuomakselle jää palkasta käteen 67e päivässä
Tuomaksella on nyt kolmen vuoden kokemus asentajan työstä. Raskaan kaluston asentajana hän on toiminut alle vuoden. Tuomas asuu edelleen vanhempien luona, kun palkka ei muuten riitä.
Tätäkö se nyt on työtä tekevän ihmisen tulevaisuus Suomessa? Koko maailman sosiaalitoimisto joka vähät välittää omistaan.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella huono palkka. Nettona kuukausi n.1400e
Onhan tuo. Suunnilleen saman saan minimitukia kiulaudessa
Häh? En minä ainakaan saa muuta kuin työmarkkinatuen, tolla palkalla menisin todellakin töihin.
Etkö saa edes asumIstukea?
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin kun vertaa tähän 30€/päivä josta riitettävä kaikkeen. Ruoka ainut mistä voi tinkiä= paljon potaatteja. Tosin jo ensi viikolla on Oivariini tarjouksessa.Eli BILEET !
Paljonko niitä työtunteja sulle kertyykään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää nettona käteen 65€/päivä. Sillä maksan vuokran, muut asumiskulut, ruoat, viihteen, auton bensat ja huollot (auton olen jo saanut maksettua) ja saan säästettyäkin rahaa.
Tuomas ei ilmeisesti vaan osaa ottaa sitä askelta aikuisena olemiseen, vaan keksii kivoja tekosyitä (inflaatio) jäädä äiteen passattavaksi.
Tuomas ei näköjään osaa edes perusmatikkaa.
"Tuomas Immosen kuukausiansio on tällä hetkellä 2130 euroa. Tuomas Immonen on laskenut, että hänelle jää palkasta verojen jälkeen käteen 80 euroa päivässä."
80€*30pv = 2400 €/kk, eli enemmän kuin tyypin bruttopalkka.
No ei kait töissä ole jokapäivä? 20 työpäivää/kk -> 1600€
Tuomaksen kannattaisi ryhtyä ahtaajaksi. Palkat lisineen 10 k€/kk ja lisää saa kun vaan jaksaa lakkoilla säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä oli samassa ammatissa.
Ylläpiti sillä omakotitaloa isolla tontilla pk-seudun arvostetussa lähiössä.
Kotirouva, kolme lasta.
Mökki.
Kaksi autoa.
Sopii yrittää tänä päivänä.
Yrittäjänä vai työntekijänä?
En ymmärrä miksi täällä kaikki haukkuvat Tuomasta sen takia että hän asuu kotona? Omasta mielestäni aika fiksua jos saa sillä lailla säästettyä rahaa. Eikä kukaan teistä tiedä maksaako hän omat ruokansa tai vuokraa vanhemmilleen ja kuinka paljon auttaa ja osallistuu muutenkin kodin askareisiin. Oletteko kateellisia Tuomakselle? Älkää nyt neidit kyllä hän teitä varmaan paijaa/panee jos kysytte kauniisti;).
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi täällä kaikki haukkuvat Tuomasta sen takia että hän asuu kotona? Omasta mielestäni aika fiksua jos saa sillä lailla säästettyä rahaa. Eikä kukaan teistä tiedä maksaako hän omat ruokansa tai vuokraa vanhemmilleen ja kuinka paljon auttaa ja osallistuu muutenkin kodin askareisiin. Oletteko kateellisia Tuomakselle? Älkää nyt neidit kyllä hän teitä varmaan paijaa/panee jos kysytte kauniisti;).
Ei varmaan ole äidinpojalle pahemmin tunkua treffeille. Ei se ole mikään mies joka säästää vanhempien kukkarolla roikkuen ja inisee ettei rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et laittanut koko uutista? Reilun 2100 euron brutto on aloittavalle asentajalle ihan ookoo. Jotta palkka voi nousta, tulee asentajan ammattitaidon olla sillä tasolla, että se tuottaakin jotain työnantajalle.
Aika huono palkka siihen nähden kuinka paljon autoasentajan työ vaatii osaamista, tietoa ja on vastuullista ettei riko autoja. Likainen työ, hankalia työasentoja ja pultit kiinni ruostuneita. Tekisitkö itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää nettona käteen 65€/päivä. Sillä maksan vuokran, muut asumiskulut, ruoat, viihteen, auton bensat ja huollot (auton olen jo saanut maksettua) ja saan säästettyäkin rahaa.
Tuomas ei ilmeisesti vaan osaa ottaa sitä askelta aikuisena olemiseen, vaan keksii kivoja tekosyitä (inflaatio) jäädä äiteen passattavaksi.
"Tuomas Immosen kuukausiansio on tällä hetkellä 2130 euroa. Tuomas Immonen on laskenut, että hänelle jää palkasta verojen jälkeen käteen 80 euroa päivässä."
Tuomas taitaa kuitenkin olla viikonloput vapaalla, eli kokeilepa vaikka 80€*21pv = 1680€, mikä lienee aikalailla oikein.
Taisi nyt olla niin että haukuit Tuomasta suotta ja olitkin itse se joka ei osannut. Noloa.
Eli Tuomas käyttää rahaa vain työpäivinä, ja vapaapäivinä Tuomaksen käytössä on 0 €. Taidat itse olla nolo, ja Tuomas myös, jos ajattelette asian tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ole äidinpojalle pahemmin tunkua treffeille. Ei se ole mikään mies joka säästää vanhempien kukkarolla roikkuen ja inisee ettei rahat riitä.
Onhan se aina helppo tuomita toinen ihminen tietämättä hänestä yhtään mitään. Eihän siinä mitään väärää ole, tyhmää kylläkin. Eikä Tuomas varmaan edes kelpuuttaisi ketä tahansa ja toisten tuomitseminen kertoo vain omasta pahasta olosta joten voimia sinulle kultsi
On se hassua. Kun matalien palkkojen ostovoima on painunut Suomessa tasolle, jossa voi enää syödä halvasti ja asua vaikka vanhempien nurkissa, on ratkaisuna milloin kenenkin rasvasian turhana pitämän asian pois jättäminen.
"Alko" ja savukkeet tietenkin ykkösenä koska niihinhän kaikki huonoa palkkaa saavat rahansa laittavat... Ei siitä nyt hirveän kauan ole kun palkalla kuin palkalla KUNHAN OLIT TÖISSÄ, tuli ihan OK toimeen. Välillä saattoi käydä vaikka Ruotsissa lautalla tai viedeä perhe Rossoon syömään.
Kertokaapa nyt te kaikki ihanaiset turhan ylellisyyden leikkailijat sieltä näpääimistönne ääreltä, että minkä tason paskalandia teillä oikein on haaveena? Sellanen Jenkkilän malliko, jossa osa porukasta tekee kolmea duunia saadakseen lapsensa hyvään kouluun?
Mikä ton artikkelin pointti on?
1
Tuomas asuu kotona, koska on töissä pienellä palkalla. Eikä ole joutunut opettelemaan koskaan järkevää rahan käyttöä.
2 Raskaskoneasentajan palkka on pieni jollei päivystä. Aika moni haluaa pienellä palkalla päivystää muillakin aloilla. Koska siitä se liksa heltiää.
3random....
Moni joutuu parin tonnin palkasta maksamaan asumisenkin, mitä ihmettä tämä kotona asuva 21v kaveri inisee? Miksi ei muka saa rahaa säästöön, mihin se raha oikein menee? Ymmärrän että työmatkakuluja tulee, mutta niin tulee muillakin työssäkäyvillä. Ja mikä estää nuorta ihmistä tekemästä päivystysvuoroja, niin ne muutki ihmiset tekee jos haluaa rahaa.
Erikoinen artikkeli kerta kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
On se hassua. Kun matalien palkkojen ostovoima on painunut Suomessa tasolle, jossa voi enää syödä halvasti ja asua vaikka vanhempien nurkissa, on ratkaisuna milloin kenenkin rasvasian turhana pitämän asian pois jättäminen.
"Alko" ja savukkeet tietenkin ykkösenä koska niihinhän kaikki huonoa palkkaa saavat rahansa laittavat... Ei siitä nyt hirveän kauan ole kun palkalla kuin palkalla KUNHAN OLIT TÖISSÄ, tuli ihan OK toimeen. Välillä saattoi käydä vaikka Ruotsissa lautalla tai viedeä perhe Rossoon syömään.
Kertokaapa nyt te kaikki ihanaiset turhan ylellisyyden leikkailijat sieltä näpääimistönne ääreltä, että minkä tason paskalandia teillä oikein on haaveena? Sellanen Jenkkilän malliko, jossa osa porukasta tekee kolmea duunia saadakseen lapsensa hyvään kouluun?
Onko reilu parintonnin palkka 21-vuotiaalle, muutaman vuoden työkokemuksen omaavalle huono, varsinkin kun sitä palkkaa voisi korottaa tekemällä pari päivystysvuoroa?
Mun serkulla on 23-vuotias kotona asuva lapsi, joka valmistui lähihoitajaksi 4v sitten ja tehnyt koko ajan kolmevuorotyötä eli nettopalkka todennäköisesti joku 1800-2000€/kk. He asuvat pienehköllä paikkakunnalla ja lapsi on etsinyt omistusasuntoa samalta paikkakunnalta, mutta kuulemma siihen ei ole mitään mahdollisuuksia, kun pitäisi olla jotain säästöjäkin. Mietin vaan, että Johan hän neljässä vuodessa voisi hyvinkin olla saanut vaikka 40 000€ säästöön, niin eiköhän sillä summalla jo kerrostalo kaksioon saa lainaa pienehköllä paikkakunnalla. Herää vaan epäilys, että hän ei osaa säästää.
Christiiina kirjoitti:
Mun serkulla on 23-vuotias kotona asuva lapsi, joka valmistui lähihoitajaksi 4v sitten ja tehnyt koko ajan kolmevuorotyötä eli nettopalkka todennäköisesti joku 1800-2000€/kk. He asuvat pienehköllä paikkakunnalla ja lapsi on etsinyt omistusasuntoa samalta paikkakunnalta, mutta kuulemma siihen ei ole mitään mahdollisuuksia, kun pitäisi olla jotain säästöjäkin. Mietin vaan, että Johan hän neljässä vuodessa voisi hyvinkin olla saanut vaikka 40 000€ säästöön, niin eiköhän sillä summalla jo kerrostalo kaksioon saa lainaa pienehköllä paikkakunnalla. Herää vaan epäilys, että hän ei osaa säästää.
Pienellä paikkakunnalla kämpän saa ostettua tuolla hinnalla, ei tarvi edes ottaa lainaa. Monet ei vaan osaa käyttää rahaa järkevästi, kaikki raha laitetaan haisemaan samantien.
Mun ekassa työssä palkka oli parisataa pienempi vielä kuussa. Toki silloin oli vuokrat edullisia. Asuin pikkukaupungissa, vuokra oli 400 euroa kuussa ekassa omassa kaksiossa. Nykyään tuolla hintaa ei todellakaan löydy asuntoa, edes tuolta syrjäkyliltä. Ankeaa on tämä nykymeno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuomas taitaa kuitenkin olla viikonloput vapaalla, eli kokeilepa vaikka 80€*21pv = 1680€, mikä lienee aikalailla oikein.
Taisi nyt olla niin että haukuit Tuomasta suotta ja olitkin itse se joka ei osannut. Noloa.
Eli Tuomas käyttää rahaa vain työpäivinä, ja vapaapäivinä Tuomaksen käytössä on 0 €. Taidat itse olla nolo, ja Tuomas myös, jos ajattelette asian tuolla tavalla.
Just tuosta syystä ihmettelinkin että miksi joku käyttää päiväansioita kertomaan ansiotasoa. Normaali palkansaaja tai joku muukin tajuaa määrät paremmin jos ne kerrotaan kuukauden brutto- tai nettoansiona. -eri
Vähän sama tuntiansioiden kanssa. Ehkä ne on jollain alalla yleisesti käytössä mutta minulle ei suoraan sano joku summa esim. 20€/tunti että onko tuo huono vai hyvä palkka jos en laske sitä kuukausipalkaksi ensin.
Ei tuollaista ole ollut kuin vain tarinoissa. Muutenhan sitten oikeasti hyvätuloisilla olisi ollut linnat, viisi autoa ja mökki Monacossa.