INFP nainen. Millainen hän usein on?
Olen tapaillut hetken aikaa tuollaista naista. Häntä on todella vaikea lukea, ei puhu omista asioistaan paljoakaan. Muuttuuko koskaan? Itse olen järjellä käyvä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Horoskooppeja on 12, joten tämä analyysi menee jopa neljä pykälää syvemmälle.
Myers–Briggsin tyyppi-indikaattori sisältää neljä eri ulottuvuutta, joilla testattavien preferenssejä mitataan. Indikaattorin kysymysten perusteella selvitetään, kumpaa preferenssiä (I–E, S–N, T–F ja J–P) testattava luontevammin jokaisessa neljässä ulottuvuudessa käyttää. Myers–Briggsin tyyppi-indikaattorin teoria koostuu 16 erilaisesta persoonallisuustyypistä, ja indikaattorin tuloksena saadaan vastausten perusteella sopivin näistä persoonallisuustyypeistä, sen perusteella miten kysymyksiin annetut vastaukset sijoittavat testattavan neljällä eri ulottuvuudella.[4][8] Myers–Briggsin tyyppi-indikaattori perustuu Carl Jungin psykologisiin teorioihin ja Jungin kehittämiin kahdeksaan kognitiiviseen funktioon. Tähän jungilaiseen pohjaan Myers ja Briggs lisäsivät neljännen ulottuvuuden (judgement/perception, J-P). Neljän ulottuvuuden eri yhdistelminä voidaan muodostaa MBTI-jaottelun 16 eri persoonallisuustyyppiä.[1][9] Persoonallisuustyyppien nelikirjaimiset kirjainyhdistelmät kertovat tosiasiassa persoonallisuustyypin käyttämät kognitiiviset funktiot ja niiden järjestyksen ja ovat siten kognitiivisten funktioiden joukon lyhenteitä.[10]
I, introvertti – E, ekstrovertti: asenne ympäristöön
S, tosiasiallinen – N, intuitiivinen: tapa hankkia tietoa
T, ajatteleva – F, tunteva: päätöksenteon peruste
J, harkitseva – P, spontaani: elämäntyyli
Kirjainlyhenteet tulevat seuraavista englanninkielisistä sanoista:
Sensing (S) / iNtuition (N)
Thinking (T) / Feeling (F)
Judgement (J) / Perception (P)
I–E-ulottuvuus kuvaa asennetta ympäristöön. S–N-ulottuvuus kuvaa tiedonhankintatottumuksia ja T–F-ulottuvuus päätöksenteon perusteita. J–P-ulottuvuus kuvaa elämäntyyliä.
Ekstrovertti (E) tuntee todennäköisesti olonsa kotoisammaksi ihmisten ja asioiden kanssa ulkomaailmassa kuin ideoiden sisäisessä maailmassa, ”ulospäinsuuntautunut”.
Introvertti (I) tuntee todennäköisesti olonsa kotoisammaksi sisäisessä ideamaailmassa kuin ihmisten ja asioiden ulkomaailmassa, ”sisäänpäinkääntynyt”.
Tosiasiallinen (S) työskentelee todennäköisesti mieluummin tunnettujen tosiasioiden parissa kuin etsii mahdollisuuksia ja keskinäisiä suhteita.
Intuitiivinen (N) etsii mieluummin mahdollisuuksia ja yhteyksiä kuin työstää tunnettuja faktoja, tulevaisuuteen suuntautunut.
Ajatteleva (T) tekee päätökset todennäköisemmin persoonattoman analyysin kuin henkilökohtaisten arvojen perusteella.
Tunteva (F) tekee päätökset todennäköisemmin henkilökohtaisten arvojen kuin persoonattoman logiikan avulla.
Järjestelmällinen (J) pitää todennäköisesti enemmän suunnitellusta, organisoidusta, selvästä ja täsmällisestä elämäntavasta kuin joustavasta ja spontaanista.
Spontaani (P) pitää todennäköisesti enemmän joustavasta ja spontaanista elämäntavasta kuin suunnitellusta ja järjestelmällisestä.
Huomattakoon, että piirretestien ”ekstrovertti” kuvaa enemmänkin eräänlaista sosiaalisuutta, kun taas MBTI:n ekstravertti kuvaa suuntautumista ulkoiseen asioiden ja ihmisten maailmaan ottamatta varsinaisesti kantaa sosiaalisuuteen.[11
Vierailija kirjoitti:
Sisäänpäinkääntynyt kontrollifriikki. Helposti kasvaa irti todellisuudesta.
On tässä jotain totuuden perää... olen INFP ja juurikin jonkinlainen kontrollifriikki ihmissuhteissa. En päästä lähelleni ketään jos ei ole ansainnut luottamustani. Olen kuin enkeli ja luottoystävä niille ihmisille jotka koen turvallisiksi. Toisaalta osaan ola myös melkoinen miellyttäjä jopa niille ihmisille jotka eivät ansaitse kiltteyttäni. Se on isoin paheeni, olen niin kiltti että unohdan itseni, rajani ja omat tarpeeni. INFP:n pitäisi myös jämäkästi pitää puoliaan ja mielipiteistään ettei joudu muiden tallomaksi.
Kuitenkin kaikista huolimatta olen selviytyjä ja sisun ja säntillisen luonteeni takia kestän paljon kaikenlaista, joskus jopa oman hyvinvointini kustannuksella. Helposti uuvun ja saan burnoutin kaltaisia tuntemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Monella epävakaalla naisella tuo tulos. Tunteella käyviä, mielialat vaihtuu, vaikeaa nähdä asioita kuten ne ovat. Elelevät mielikuvitusmaailmoissa.
Te naisvihaajat olette kovin tunteella käyviä. Milloin riittää se, että joillakin naisilla on yksityiselämää, hei siinä voi olla SEKSIÄ, joko aloitit riehunnan? ja joskus jo oma käsityksenne jonkun feikkitrollin identiteetistä saa teidät höyryämään aivottomaan pitkin nettiä.
Ei kannattane tunnepäissään lähetellä niitä ciccelicuvatucsia trollaaville homoille, vaikka he varmasti riemastuvat.
Vierailija kirjoitti:
Tunteellisia, herkkiä, omalaatuisia oman tien kulkijoita. Ailahtelevaisia juuri sen takia kun tunteet vaihtuvat lennosta toiseen. Hyvin luovia ja taiteellisesti ja musikaalisesti lahjakkaita.
Kuulostaa epävakaalta pershäiriöltä.
Horoskooppeja on 12, joten tämä analyysi menee jopa neljä pykälää syvemmälle.