Kauramaito vs. kahviin tarkoitettu kauramaito, mitä eroa?
Onko kahviin tarkoitettu kauramaito jotenkin parempaa, täyteläisempää ja hienompaa kuin perus kauramaito? Kahviin tarkoitetut (ns. Baristaversiot) on kaikilla merkeillä nimittäin kalliimpia.
Kommentit (54)
Miksi ette tee itse kauramaitoanne? Tulee huomattavasti halvemmaksi. Netistä kyllä löytyy reseptejä, on niitä ollut keittokirjoissakin iät ja ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nimenomaan noin. Tavallinen kauramaito on ohutta lirua, joka painuu kupin pohjalle, baristamaito on kermaista ja maistuu paljon paremmalta. Kahviin nyt ei montaa senttilitraa kerralla mene joten omasta mielestäni pieni hintaero ei haittaa.
Jep, ihanan kermaista, koska siinä on huipputerveellistä rypsiöljyä Laittakaa itse blenderiin vettä, kaurahiutaleitaja rypsiöljyä niin halvemmaksi. Ai niin mitata lisäksi tarvitsee sakeuttamisaineita jne. jotta sotku pysyy kasassa.
Rypsiöljyn terveellisyydestä ollaan kyllä montaa mieltä, mutta tosi on, että ero tulee juuri tuosta lisäaineesta.
Joo, joidenkin mielestä sopii lähinnä pyörän ketjujen rasvaamiseen Mutta joo, jos mielikuva rypsi/rapsiöljyn kaatamisesta kahviin ei houkuttele, en ymmärrä miksi se on niin ihanaa prosessoituna. Kaurajuoma on kyllä aivan järjettömän kova bisnesidea.
Niin no aika harvaa se lehmän utareen imeminenkään kiinnostaa, tai edes suoraan kuppiin käsin lypsetty lehmänmaito, mutta prosessointien jälkeen kaupan purkista maistuu kovasti.
Huono analogia. Vai menetä kaura- ja rypsipellosta pureskelemaan suoraan? Ja kyllä, jos maitoa voisin juoda niin todellakin mieluummin laittaisin kahvini sieltä lehmän utareesta tullutta maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Maria O. kirjoitti:
Aloitetaan ihan alusta.
Ei ole mitään kauramaitoa. On vaan litkua, mitä on kauraryyneissä liuotettu.
Maito on ihan eri asia. Puhdasta ja mainiota elintarviketta.Ihan älytöntä jankkaaminen tästä nimityksestä. On ihan hyväksyttyä kutsua niitä maidoiksi, jos niitä käytetään (lehmän)maidon tapaan. Sanotaanhan kookosmaitoakin maidoksi, vaikka on kasviperäinen tuote.
No tämäpä juuri. Lisäksi tuo kaurajuoma-nimitys on suorastaan harhaanjohtava, koska en ainakaan minä sitä suoraan purkista juomana latki. Kahviin laitan ja silloin tällöin käytän leivontaan tai puuroihin, ihan samaan tapaan kuin lehmänmaitoa (jonka juomista suoraan lasista en myöskään voi ymmärtää, ainakin jos on aikuinen kyseessä).
Harmi että palstapersulla on tämän(kin) asian kanssa niin kauhean vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette tee itse kauramaitoanne? Tulee huomattavasti halvemmaksi. Netistä kyllä löytyy reseptejä, on niitä ollut keittokirjoissakin iät ja ajat.
No kun ei ole rahasta puutetta. En minä itse siivoakaan enkä pese ikkunoita tai leikkaa hiuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Maksan mielelläni siitä, että joku muu tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos persutrollaaja joka pidät keskustelua etusivulla autistisella termijankkaamisellasi. Huutaa yksin kädet täristen huoneessaan että "EI OLE MAITOA SE ETTEKÖ YMMÄRRÄ!!!" - ja alakerrassa äiti laittaa kauramaidon kaappiin ja huokaisee syvään. Miettii missä meni pieleen, kun 47-vuotias ei ole muuttanut pois kotoaan.
S ryhmän oma barista-kauramaito on muuten hyvää JA edullisempaa.
Tunnetko hänet henkilökohtaisesti vai mistä tiedät, että jankkaaja on persu?
Se, että jonkun toisen tekemästä ympäristöystävällisestä valinnasta puhkeaa valtava viha, viittaa vahvasti persuuteen. En oikein voi kuvitella että kukaan muu sellaisesta pillastuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nimenomaan noin. Tavallinen kauramaito on ohutta lirua, joka painuu kupin pohjalle, baristamaito on kermaista ja maistuu paljon paremmalta. Kahviin nyt ei montaa senttilitraa kerralla mene joten omasta mielestäni pieni hintaero ei haittaa.
Jep, ihanan kermaista, koska siinä on huipputerveellistä rypsiöljyä Laittakaa itse blenderiin vettä, kaurahiutaleitaja rypsiöljyä niin halvemmaksi. Ai niin mitata lisäksi tarvitsee sakeuttamisaineita jne. jotta sotku pysyy kasassa.
Rypsiöljyn terveellisyydestä ollaan kyllä montaa mieltä, mutta tosi on, että ero tulee juuri tuosta lisäaineesta.
Joo, joidenkin mielestä sopii lähinnä pyörän ketjujen rasvaamiseen Mutta joo, jos mielikuva rypsi/rapsiöljyn kaatamisesta kahviin ei houkuttele, en ymmärrä miksi se on niin ihanaa prosessoituna. Kaurajuoma on kyllä aivan järjettömän kova bisnesidea.
Niin no aika harvaa se lehmän utareen imeminenkään kiinnostaa, tai edes suoraan kuppiin käsin lypsetty lehmänmaito, mutta prosessointien jälkeen kaupan purkista maistuu kovasti.
Huono analogia. Vai menetä kaura- ja rypsipellosta pureskelemaan suoraan? Ja kyllä, jos maitoa voisin juoda niin todellakin mieluummin laittaisin kahvini sieltä lehmän utareesta tullutta maitoa.
Eihän tuo kommentoija väittänyt, ettei kauramaitoa olisi prosessoitu, vaan huomautti, että myös lehmänmaito on vahvasti prosessoitua. Myöskään niillä olosuhteilla, joissa lehmäparat elävät, ei ole mitään tekemistä luonnollisuuden kanssa.
Kahvi on puolestaan hampaille turvallinen juoma, sillä vaikka se on hieman hapanta, sen parkkihappo ei aiheuta Rokan mukaan happohyökkäystä. Myös tavallinen lehmänmaito kahvin seassa on hampaille turvallista, sillä sen laktoosi ei nykytietämyksen mukaan aiheuta happohyökkäystä.
– Yleisesti sanoen voisi ajatella, että tee on hampaille kahvia parempi. Teelehtiä sisältävät teejuomat ovat fluoridipitoisia ja voivat siten pienentää eroosioriskiä. Kahvi, kuten teekin, värjää hampaita ja voi aiheuttaa happohyökkäyksen, jos sekaan laittaa kasvimaitoa tai sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä rypsiöljyä on kauramaidossa aivan älyttömän pieni määrä. Tiedän, kun olen joskus työkseni keitellyt kauramaitoa.
Ps. Prosessi on hyvin samankaltainen kuin lehmänmaidon prosessointi. Meijerilaitteistolla tehdään molemmat
Kahviin tarkoitettu on rasvaisempaa, kermaisempaa ja parempaa. Vaahtoutuu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ostaa kaupasta valmiina vaikka leipää, mehua tai pastaa kun kätevästihän nekin pyöräyttää itse!
Minä laitan kahviin aina tilkan rintamaitoa.
t. Arttu
Verratkaapa maidon ja kauramaidon ai nesluetteloa. Kalorimäärä kauramaidossa on ainakin puolet siitä, mitä täysmaidossa. Suolaa hivenen enemmän.
Valopäät maksaa 1000-kertaista hintaa vedessä liotetuista kaurahiutaleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos persutrollaaja joka pidät keskustelua etusivulla autistisella termijankkaamisellasi. Huutaa yksin kädet täristen huoneessaan että "EI OLE MAITOA SE ETTEKÖ YMMÄRRÄ!!!" - ja alakerrassa äiti laittaa kauramaidon kaappiin ja huokaisee syvään. Miettii missä meni pieleen, kun 47-vuotias ei ole muuttanut pois kotoaan.
S ryhmän oma barista-kauramaito on muuten hyvää JA edullisempaa.
Tunnetko hänet henkilökohtaisesti vai mistä tiedät, että jankkaaja on persu?
No elämänkokemus on opettanut. Syön vaikka hatullisen lehmänpaskaa, jos tuo jankkaaja ei ole miespuolinen sinkku persuja tai VKKta kannattava palstatrolli.
Ei muuta kuin otat hatun kouraan ja lähdet etsimään lehmää. Mikään kaurarieska ei sitten kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi maistuu hyvältä kahvikaurajuoman kanssa, mutta ei ihme kun siinä on reilusti rasvaa ja luontaista sokeria. Sama kun joisi kahvin kerman ja sokerin kanssa. Toki aito kerma on vähemmän prosessoitua.
Rasvaa IKaffessa 3,0 prosenttia, Valion kevytmaidossa 1.5. Sokereita IKaffessa 3,4 prosenttia, kevytmaidossa 5,4. Eli kauramaidossa on selvästi enemmän rasvaa, mutta vähemmän sokeria. Rasva kuitenkin laadultaan parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä rypsiöljyä on kauramaidossa aivan älyttömän pieni määrä. Tiedän, kun olen joskus työkseni keitellyt kauramaitoa.
Ps. Prosessi on hyvin samankaltainen kuin lehmänmaidon prosessointi. Meijerilaitteistolla tehdään molemmat
https://luonnostatuotteeksi.riveria.fi/wp-content/uploads/2019/11/Kaura…
Et ole tainnut meijerissä käydäkkään maito/kerma separoidaan, vakioidaan haluttuun rasvaprosenttiin, homogenoidaan, lämpökäsitellään ja sitten purkkiin. Laktoosittomat on vähän työläämpia, mutta eipä tuolla kaurajuoman teolla ole juuri mitään tekemistä meijerin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Valopäät maksaa 1000-kertaista hintaa vedessä liotetuista kaurahiutaleista.
Maksan mistä lystään. Suomalaista tehotuotantoa en kuitenkaan tue sentilläkään.