Työkkäri tarjosi 48-vuotiaalle naiselle tontun töitä
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009844044.html
TE-PALVELUIDEN naiselle osoitetussa viestissä sanotaan, että työttömän työnhakijan antamien tietojen perusteella TE-palvelut on arvioinut, että naisen ammattitaito ja osaaminen vastaavat alla mainitun tehtävän vaatimuksia.
Kommentit (58)
Erikoista jutussa on se, että nainen on työttömänä eli omien sanojen mukaan lomailee nyt vapaaehtoisesti lämpimässä maassa ja ei ole Suomessa. Silti saa ansiosidonnaista, vaikka ei ole käytettävissä töihin. Lomailee ulkomailla veronmaksajien rahoilla marraskuuhun
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvausta tai mitään muuta verovaroin kustannettavaa korvausta ei pidä maksaa henkilöille, jotka ovat irtisanoutunut työstään pitääkseen ns. omaa lomaa. Omat vapaat kustannetaan omilla rahoilla. Kyllä ketjuttaa tällaiset ihmiset. Toivottavasti tällainen saadaan kuriin.
Joo, se pitäisi ehdottomasti saada kuriin, että työnantajat kiertävät lomarahojen ja loma-ajan palkkojen maksuja määräaikaisilla työsopimuksilla. Pelkkä lomakorvaus ei ihan ihan riitä loma-ajan asumiskustannuksiin vaikka hakisi ruot leipäjonosta.
Epäilen, että tähän ei kuitenkaan ole tulossa muutosta. Määräaikaisten sopimusten tekemistä ollaan vain helpottamassa.
Aika karua, että osa suomalaisista haluaisi kieltää pätkätyöläisiltä kaikki lomat. Tai yrittävät asettaa kohtuuttomia vaatimuksia ilman tuloja elämisestä. Itse nämä vaatijat saavat lomiensa ajalta normaalia suuremman palkan.
Itse en ole pitänyt lomaa sen jälkeen kun vakituinen työsuhteeni päättyi. Aina on takaraivossa pelko siitä, että uutta työpätkää ei tule jos joskus kieltäytyy edes yhdestä työpätkästä. En usko että terveys kestää tätä enää kovin pitkään. Pakko on jossain vaiheessa jäädä "omalle lomalle" ansiosidonnaisella.
Saa paheksua vaikka niin paljon että pää r.äjähtää. Ei se minua haittaa millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ai ihmisiä pöyristyttää, että on tarjottu tontun töitä? Minua pöyristyttää, että ko henkilö pitää vapaaehtoista taukoa töistä ja nostaa työttömyyskorvauksia. Ja lomailee näiden korvausten turvin jossakin aurinkoisessa maassa.
Ja ihmettelen sitäkin, että jotkut odottelee, että TE-toimisto lähettää ilmoituksia vapaana olevista työpaikoista ja sitten paheksuvat, kun tulee huonoja 'tarjouksia'. Eikö ihmiset osaa itse etsiä itselleen työpaikkaa?
Minua taas pöyristyttää kaltaisesi ihmiset. Ihmiset saavat elää täällä miten itse haluavat turha sinun on siitä pöyristyä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi asenteellinen juttu taas. Varmaan Kokoomuksen tilaama. Tyyppi kertoo olevansa vapaaehtoisela tauolla akkuja lataamassa jossain aurinkoisessa maassa ja nostaa työttömyysetuutta. Tuo ei käytännössä toimi noin koska työkkäri kutsuu nykyään säännöllisesti paikan päälle. Et sä voi asustella kovin pitkään jossain Espanjassa.
Kyllä siellä Espanjassa voi olla työttömänäkin. Töitä kun voi hakea muualtakin kun vaan Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten eräs keski-ikäinen ystäväni oli ollut töissä tonttuna. Hän meni sosiaalitoimistoon missä virkailija kysyi mitä hän oli viime aikoina tehnyt. Hän sanoi että oli ollut joulutonttuna. Virkailiaja alkoi puhua hänelle hitaasti ja yksinkertaisesti koska hän luuli että oli tekemisissä jonkinlaisen hullun kanssa. Ystäväni selitti juuri päättyneen pätkätyönsä ja virkailija tajusi että se oli ihan oikea palkkatyö.
Tämä oli hyvä, eli tosiaan tietyt työtehtävät voivat antaa sinusta sellaisen kuvan että käyt hitaalla. Kuten kansanedustaja.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvausta tai mitään muuta verovaroin kustannettavaa korvausta ei pidä maksaa henkilöille, jotka ovat irtisanoutunut työstään pitääkseen ns. omaa lomaa. Omat vapaat kustannetaan omilla rahoilla. Kyllä ketjuttaa tällaiset ihmiset. Toivottavasti tällainen saadaan kuriin.
Höpö höpö, sitäpaitsi tämän kyseinen hlö on ollut jo muutaman vuosikymmenen työelämässä. Veroja on siis maksettu.
Nainenhan sanoi, että ihan tahallaan köllöttelee nyt veronmaksajien rahoilla.
Varmasti sopisi tontuksi!
Vierailija kirjoitti:
Uutinen tässä on se, että Te-keskus on ylipäätään tarjonnut jotain työtä. Itse en ole saanut koskaan yhtäkään työtarjousta.
Kyllä se ongelma löytyy sit ihan sinusta
Kiitos vinkistä! Ilomielin lähden. Ikää on kyllä +50 mutta mahtavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, se pitäisi ehdottomasti saada kuriin, että työnantajat kiertävät lomarahojen ja loma-ajan palkkojen maksuja määräaikaisilla työsopimuksilla. Pelkkä lomakorvaus ei ihan ihan riitä loma-ajan asumiskustannuksiin vaikka hakisi ruot leipäjonosta.
Epäilen, että tähän ei kuitenkaan ole tulossa muutosta. Määräaikaisten sopimusten tekemistä ollaan vain helpottamassa.
Aika karua, että osa suomalaisista haluaisi kieltää pätkätyöläisiltä kaikki lomat. Tai yrittävät asettaa kohtuuttomia vaatimuksia ilman tuloja elämisestä. Itse nämä vaatijat saavat lomiensa ajalta normaalia suuremman palkan.
Itse en ole pitänyt lomaa sen jälkeen kun vakituinen työsuhteeni päättyi. Aina on takaraivossa pelko siitä, että uutta työpätkää ei tule jos joskus kieltäytyy edes yhdestä työpätkästä. En usko että terveys kestää tätä enää kovin pitkään. Pakko on jossain vaiheessa jäädä "omalle lomalle" ansiosidonnaisella.
Saa paheksua vaikka niin paljon että pää r.äjähtää. Ei se minua haittaa millään tavalla.
Samaa mieltä. Kyllä pätkätyöläisilläkin on oikeus välillä huilata. Sitten taas jaksaa tehdä töitä ja olla yhteiskunnalle tuottelias veronmaksaja, eikö ? Vaarana tietysti on, että työsuhdetta ei jatketaan, jos haluaa itse pitää välillä taukoa töistä.
Ja noihin työtarjouksiin vielä lisään. Itse sain te-toimistolta joskus nuorena hieman yli parikymppisenä työtarjouksen, jossa olisi pitänyt purkaa lääkäreiden saneluja. Olin kyllä valmistunut hoitoalalle, mutta ei ollut mitään tietoa/kokemusta kyseisestä asiasta. Olin käynyt ihan erilaisen suuntautumisvaihtoehdon. Sanoin kyllä asiasta myös tälle virkailijalle. Tämä vain totesi, että soita vain sinne työpaikkaan. Soitin ja siellä kysyivät, onko minulla mitään kokemusta sanelujen purkamisesta ? Sanoin että ei. Totesivat vain, että tämä selvä. Kiitos ja hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kyllä pätkätyöläisilläkin on oikeus välillä huilata. Sitten taas jaksaa tehdä töitä ja olla yhteiskunnalle tuottelias veronmaksaja, eikö ? Vaarana tietysti on, että työsuhdetta ei jatketaan, jos haluaa itse pitää välillä taukoa töistä.
Ja noihin työtarjouksiin vielä lisään. Itse sain te-toimistolta joskus nuorena hieman yli parikymppisenä työtarjouksen, jossa olisi pitänyt purkaa lääkäreiden saneluja. Olin kyllä valmistunut hoitoalalle, mutta ei ollut mitään tietoa/kokemusta kyseisestä asiasta. Olin käynyt ihan erilaisen suuntautumisvaihtoehdon. Sanoin kyllä asiasta myös tälle virkailijalle. Tämä vain totesi, että soita vain sinne työpaikkaan. Soitin ja siellä kysyivät, onko minulla mitään kokemusta sanelujen purkamisesta ? Sanoin että ei. Totesivat vain, että tämä selvä. Kiitos ja hei.
Lisään vielä tähän, että aloitin jonkin ajan päästä pätkätyöt ja vuosia myöhemmin sain vakituisen paikan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia näistä puhutaan yhä edelleen TARJOUKSINA?!?!? 🤣🤣🤣
Tarjous se on huonompikin tarjous.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Petteri Orpo riemastuu kun kuulee tästä. Itsekin tonttu ja saanut töitä pääministerinä.
Todennäköisesti tonttutyöllisyydestä tulee nyt hallituksen kärkihankkeita!
Orpo lupasi 100 000 uutta työpaikkaa. Saattaa lapset ja turistit ihmetellä kun Korvatunturilla on ensi jouluna 100 000 joulupukkia rivissä 😂
Tämä tonttujuttu on kyllä aika hauska. Osaa tuo työkkärikin olla joskus huvittava.
Vierailija kirjoitti:
Nainenhan sanoi, että ihan tahallaan köllöttelee nyt veronmaksajien rahoilla.
Varmasti sopisi tontuksi!
Hän on myös itse maksanut veroja. Ja kummasti voi verojen maksu kyllästyttää kun katsoo mihin ne oikein menevät.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tonttujuttu on kyllä aika hauska. Osaa tuo työkkärikin olla joskus huvittava.
Joku sitä tontun työtä tekee ja hänelle maksetaan siitä palkkaa.
Nykyään on paljon pätkätöitä ja moni jättää lomaillut koska ne menee omasta pussista.
Virkamiehillä jopa 2 kk lomaa ja vain 10 kk töitä.
Pätkättöläinen ei saa lomarahaa eikä lomalta paluu rahaa.
Outoa että pätkättöläisillä ei ole edes muiden mielestä oikeutta levätä vaan töitä pitäidi tehdä 24/7.
Ai ihmisiä pöyristyttää, että on tarjottu tontun töitä? Minua pöyristyttää, että ko henkilö pitää vapaaehtoista taukoa töistä ja nostaa työttömyyskorvauksia. Ja lomailee näiden korvausten turvin jossakin aurinkoisessa maassa.
Ja ihmettelen sitäkin, että jotkut odottelee, että TE-toimisto lähettää ilmoituksia vapaana olevista työpaikoista ja sitten paheksuvat, kun tulee huonoja 'tarjouksia'. Eikö ihmiset osaa itse etsiä itselleen työpaikkaa?