Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laina/ sijoitusjuttua, mitä tekisit?

Vierailija
11.09.2023 |

Semmoista, että meillä on asuntolainaa vielä 24.000€, laina-aikaa 2,5vuotta.

Lainan noston yhteydessä teimme pienelle summalle kuukausittain tehtävän rahastosijoituksen. Ajatuksena
, että jossain vaiheessa maksettaisiin loppulaina niillä. Vuorokuukausin sijoitus menee minun rahastoon ja toisena miehen.
Nyt olisi se tilanne, että ainakin minä voisin maksaa oman rahastoni varoilla oman osuuteni lainasta pois. Miehen rahaston tilannetta en tiedä.

Nyt pohdin, että kannattaisiko sitä tehdä, vai jättäisinko rahaston vanhuuspäiviä varten turvaamaan toimeentuloa?

Rahaston arvo on nyt aika alhaalla, mutta kuitenkin reilusti voitolla.Myöhemmin saisi varmaan paremmin siitä rahaa.
Eikä asuntolainan korot ihan hirveät meillä ole, reilun 80€ on nyt ja koron tarkistus on joulukuussa, korot ehtii laskea ihan kivasti siihen mennessä. Ja jokainen lyhennys pienentää koron osuutta, nytkin pieneni n. 10€: lla

Vaikea valinta!

Olisiko jollakin heittää tähän jotakin uutta näkökulmaa helpottamaan päätöstä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaston oletettu tuotto on isompi kuin lainan korko niin kannattaa jättää sinne, jos päinvastoin niin kannattaa maksaa laina pois. Kukaan ei pysty kertomaan mikä sen rahaston tuotto loppujen lopuksi on, voidaan vaan esittää erilaisia arvailuja.

Vierailija
2/9 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatte loppulainan pois yhdessä kummankin rahastoista, niin että molemmille jää vanhuuden turvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rahaston oletettu tuotto on isompi kuin lainan korko niin kannattaa jättää sinne, jos päinvastoin niin kannattaa maksaa laina pois. Kukaan ei pysty kertomaan mikä sen rahaston tuotto loppujen lopuksi on, voidaan vaan esittää erilaisia arvailuja.

Rahasto olisi nyt 97% voitolla. Katselin historiaa, että pari vuotta sitten oli 168% luulen, että on järkevämpää odottaa.

Vierailija
4/9 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako tehdä yhtään mitään, jos ei uskalla oman puolison kanssa keskustella mutta tuntemattomien neuvot kelpaa kyllä?

Vierailija
5/9 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista sitten, että pankin näkökulmasta ei ole sinun osaa lainasta. Vaikka maksaisit puolet pois, et silti olisi velaton, mikäli lainaa ei muutettaisi niin että se olisi yksin puolisosi nimissä.

Vierailija
6/9 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

Kannattaako tehdä yhtään mitään, jos ei uskalla oman puolison kanssa keskustella mutta tuntemattomien neuvot kelpaa kyllä?

Mieheni on työreissulla. Talouskuvioita mietiskelin itsekseni. Tottakai juttelen mieheni kanssa asiasta ennenkuin teen mitään ratkaisuja puoleen tai toiseen.

Mieheni yleensä luottaa minun päätelmiin. Mietin asiat niin monelta kantilta .

Luulen, että mieheni rahasto on paremmalla mallilla kuin minun. Myin omat osuuteni kertaalleen jo pois, kun rakensimme. Vältylmme lisälainalta silloin. Mieheni osuudet jätettiin, kun ne ei olleet niin hyvällä mallilla silloin.

Vierailija
7/9 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite löysin sijoituslainan alle 4% korolla Pro tip: https://laina-heti-tilille.fi/ tuolta tarjoukset jokaiseen paikkaan, sit kun tulee ensimmäiset tarjoukset niin laittaa viestiä muilla paitsi alimman koron tarjoukselle että sain paremman tarjouksen täältä toisesta paikasta muuten samoilla ehdoilla niin yleensä ainakin pari niistä muista tarjoajista pistää uuden tarjouksen joka alittaa sen alimman tarjouksen. Tätä voi jatkaa pari kierrosta vielä niin sillä tavoin saa varmistettua että saa oikeasti sen edullisimman vaihtoehdon mitä pystytään tarjoamaan

Vierailija
8/9 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi vastatarjouskikka toimii välillä, mut älä tuijota pelkkää nimelliskorkoa. Meille tarjottiin keväällä ~4 % sijoituslainaa, laskin kulut + riskin ja päädyttiin mieluummin lyhentämään velkaa isommin ja jatkamaan rahastoon kuukausisäästöä. Jos rahasto on jo lähes tuplalla, mua ei ainakaan houkuta vielä vivuttaa lisää 😅

Tarjouksia vertailin yhdessä läjässä Omalaina, Sortter ja Lainaaheti.fi katoin nimenomaan todellisen vuosikoron ja kulut. Lisäksi kaivelin taustatietoa tuolta https://www.vippi.org , siellä oli ytimekkäästi avattu mitä rivejä kannattaa kytätä. Kun numerot lyö pöytään, monesti halpa laina ei enää oo halpa.

Vierailija
9/9 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan niin pienistä summista että aivan yks hailee mitä teet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän