Montako päivää avattu viinipullo säilyy jääkaapissa?
Kommentit (20)
Ilmaat sen punkun, niin säilyy ihan huoneen lämmössä loistavasti.
HALOO MISSÄ MAALAISJÄRKI! VAI PORVOO?
Alkosta saa aika edullisesti sellaisia kumikorkkeja pumpulla, jolla imetään pullosta ilmaa pois. Sellasen kanssa avattu viini säilyy paremmin.
Kauanko se säilyy huoneenlämmössä hyvänä?
ap
Kyllä muutaman päivän säilyy varmasti. Jos tänään avaat, niin kyllä ihan hyvin voit juoda vielä aattonakin!
Kunhan muistaa otaa sen ennen tarjoilua lämpenemään. Ja sen ei todellakaan tarvitse olla huoneenlämpöistä vaan mielellään hieman viileämpää.
BTW, alle 10 ¿ punkkuja ei meillä näy. Eikä koskaan ole punkkuja myöskään jääkaapissa näkynyt.
ja kalliita viinejä osaa ostaa vaikkei olisi koskaan viiniä maistanut
Viinikaappia mieheni ei ole vielä saanut (minä vastustan) hankittua, joten ihan huoneenlämpöisenä punkkumme nautimme.
10
Nykyinen huoneenlämpö on liian lämmin myös punaviinin tarjoilulämpötilaksi
Ihanteellinen säilytyslämpötila riippuu viinilaadusta. Mietojen viinien yleisvaraston lämpötila on 10-13°C, (erikseen säilytys: valkoviinit +9...+14°C, punaviinit +14...+18°C).
On kyllä sen verran " jästipää" , että saas nähdä ottaako onkeensa.
10
Hardys on yksi hyvä esimerkki hyvästä peruspunkusta, hinta n. 5.80e:)
oppisista keinoista, mutta minä aina olen laittanut viinipulloon jonkun väliaikaisen korkin (saman vanhan jos vielä sopii) ja laittanut jääkaappiin. Siellä on säilynyt hyvänä 2-3päivää ainakin.
Koskaan ei mene koko pulloa yhdessä illassa, vaan yksi pullo kestää sen kolme päivää.
Viinistä viiniin 2006 opas sanoo seuraavaa.
" Hillitty tuoksu on varsin neutraaliarominen. Siitä voi erottaa hentoa mausteisuutta. Keskitäyteläinen, kypsän hedelmäinen maku on helposti lähestyttävä. Mehevää hedelmäisyyttä sävyttää hento tammisuus. Suunmyötäinen kokonaisuus jättää harmittoman jälkivaikutelman.
Ruokasuositus: Yleisviini vaikkapa grillijuhlien noutopöytään.
2 pistettä (sopusuhtainen ja miellyttävä kokonaisuus)
Hinta-laatusuhde: 1 (edellinen ostos ja enemmän kuin hintansa arvoinen)
Mieheni mielestä se on oikein hyvä viini, esim. pizzan kanssa.
Hardy' s punkuista hänen suosikki on " Cabernet Merlot 2002" , 11,10 ¿.
Viini-kirjan mukaan on näköjään 4 pisteen viini, hinta-laatusuhde: 1
10
Tunnen jos jonkilaista viinin maistelijaa, jotka kuuluvat näihin viini klubeihin, joissa siis maistellaan toisinaan monen sadan euron arvoisiakin pulloja... Mutta minusta kaikki ovat " samaa litkua" ;) Toki viineissä on maku eroja, mutta hinta ei todellakaan aina kerro laatua...! Unohtaisin ~5e:n pullot, mutta en kyllä paljoa päälle kymppiä maksaisi yhdestä pullosta...
Tärkeintä on se, että osaa valita ruuan kanssa sopivan viinin, joka korostaa, ei latista makua. Itse en ole perehtynyt asiaan sen tarkemmin, luotan Alkoon ja " joskus sokea kanakin löytää jyvän" menetelmään, eli muistan jos hyvä viini sattui kohdalle, eli siis löysin jonkun hyvän viini+ruoka yhdistelmän...
Mutta pääsääntöisesti viinien kanssa leikkiminen on pelleilyä. Tämä on MINUN mielipiteeni... Ja By the way, talossamme on pieni viinikellari;) jonka entinen omistaja oli rakentanut... Kääntyisi varmaan haudassaan, jos tietäisi mitä halpis viinejä se nykyään kätkee sisäänsä... Ja niitäkin vain muutamia pulloja kerrallaan... Toisinaan pullot jäävät kokonaan viemättä sinne, turhaa minusta paria päivää siellä säilyttää, " hirveä" vaiva hakea ne taas ylös...;)
punkkua ja täällä ei ole ketään muuta sitä juomassa. Aattelin et jos olisin juonut siitä tänään yhden lasillisen niin säilyykö se aattoon asti vai meneekö kaapissa pilalle?
ap