Ruotsipakko loukkaa minua
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Et voi hakea valitettavasti korvausta ,vain siksi että olet tyhmä etkä opi tai halua oppia kieltä.
Aina tämä sama idioottiväite, uskomatonta!
Minä vastustan pakkoruotsia - ja mulla oli yo-todistuksessa Ruotsi E ja arvosana 9. Olisin mieluummin käyttänyt sen ajan jonkin _hyödyllisen_ kielen opiskeluun, espanjan kieli olisi kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkieliset, itse suomea osaamattomat ihmiset ajoivat suomen kielen aseman nostoa 1800-luvulla.
Kiitetäänpä heitäkin nätisti.
Et tunne historiaa. Tässähän oli taustalla heikentää venäläisvaikutusta Suomessa etenkin alkaen 1840-luvulta. Eivät ruotsinkieliset sitä hyvää hyvyyttään tehneet vaan kampittaakseen Venäjän vaikutusvallan laajentumista entisissä itäisissä maakunnissaan!
Vierailija kirjoitti:
Et voi hakea valitettavasti korvausta ,vain siksi että olet tyhmä etkä opi tai halua oppia kieltä.
Ei se siitä ole kiinni, etteikö noin helppoa ja typerää kieltä ei oppisi, jos haluaisi. Mutta kun ei halua. Fiksut haluavat luonnollisesti käyttää aikansa ja aivokapasiteettinsa ja johonkin järkevään kieleen.
Vierailija kirjoitti:
Ja mun mielestä on outoa ettei teitä joitakin kiinnosta osata yhtä skandinaavista kieltä koko pärjää Pohjoismaissa. Eikö yhtään hävetä että jopa ruotsalainen somali puhuu skandinaavista kieltä ja itse et vaikka olet pohjoismainen ihminen?
Tätä "skandinaaviskaa" ei ole kuin kotimaisten rantaruotsalaisten päiväunissa. Ruotsalaiset ja tanskalaiset eivät pysty keskustelemaan keskenään käyttäen omaa äidinkieltään, vaan vaihtavat englantiin. Norjalaisilla on helpompaa sekä ruotsalaisten että tanskalaisten kanssa. Islantia ei puolestaan osata kuin Islannissa.
Yritäpä mennä puhumaan suomenruotsia (moominspråk) vaikkapa Alborgiin.. joko voitaisiin lopettaa tämänkin "skandinaaviska" -myytin viljely?
Luin koulussa ruotsin lisäksi englantia, saksaa ja ranskaa. Ei tuottanut vaikeuksia.
Ruotsinkieliset joutuvat opiskelemaan pakkosuomea. Mihin sitä suuressa maailmassa tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tämä sama idioottiväite, uskomatonta!
Minä vastustan pakkoruotsia - ja mulla oli yo-todistuksessa Ruotsi E ja arvosana 9. Olisin mieluummin käyttänyt sen ajan jonkin _hyödyllisen_ kielen opiskeluun, espanjan kieli olisi kiinnostanut.
Lapseni opiskeli lukiossa myös espanjaa. Ruotsin opiskelu ei ollut este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkieliset, itse suomea osaamattomat ihmiset ajoivat suomen kielen aseman nostoa 1800-luvulla.
Kiitetäänpä heitäkin nätisti.
Et tunne historiaa. Tässähän oli taustalla heikentää venäläisvaikutusta Suomessa etenkin alkaen 1840-luvulta. Eivät ruotsinkieliset sitä hyvää hyvyyttään tehneet vaan kampittaakseen Venäjän vaikutusvallan laajentumista entisissä itäisissä maakunnissaan!
Venäjäläisiä tämä ei haitannut pätkääkään, koska heidän pitkäaikaisissa haaveissaan täällä olisi ennen pitkää puhuttu sujuvaa venäjää, eikä sitten muuta.
Sant, men finnen vill inte lära sig om andra kulturer, han har sin uppfattning klar: andra är ocivilicerade och ovärdiga varelser.