Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinäisyys AMKssa/yliopistossa

Vierailija
09.09.2023 |

En tiedä mitä tällä keskustelulla haen, kenties sitä tunnetta etten ole ongelmani kanssa yksin vaan on kohtalontovereita tai heitä jotka ovat rämpineet saman *askan lävitse jo aiemmin.

Tilanne on se että olen aloittanut opintoni yli vuosi sitten enkä ole saanut yhtäkään uutta kaveria opinnoistani, olen kyllä yrittänyt. Olen yrittänyt jutella, kysellä, olla huomaavainen ja kiva mutta aina se päättyy siihen että muut vastailevat lyhyesti ja ihan selkeästi antavat ymmärtää että ei oikein nappaa kanssani jutella.

Valehtelisin jos väittäisin ettenkö olisi tämän takia miettinyt opintojen lopettamistakin. On raastavaa olla ulkopuolinen kun muut ovat ryhmäytyneet ja saaneet ystäviä.

Kommentit (375)

Vierailija
21/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity vain niihin opintoihin. Se on kuitenkin se pääasia.

Aika outo ajattelutapa. Ihan sama miten muuten menee, kunhan opinnot. 

Pidemmän päälle on kuitenkin tärkeintä, että on jonkinlainen ammatti, jossa pärjää jotenkin. Siitä eteenpäin voi sitten rakentaa sitä muuten menemistä ihan omassa elämässään. On sivumennen sanottuna mielenkiintoista, kun työelämässä olevien keskusteluissa useimmat sanovat, että haluaisivat mieluiten työskennellä yksin ja olla mahdollisimman vähän tekemisissä työtovereiden kanssa.

Vierailija
22/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Nyyti ry vielä olemassa? Sieltä sai opiskelijat apua yksinäisyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista vaikeimmassa asemassa taitavat olla he jotka menevät suorittamaan tutkintoa vanhemmassa iässä kuin "tyypillisesti" mennään (eli muut ovat sellaisia 19-21v) ja näin ollen saattaa olla vaikeampaa löytää sitä ns omaa porukkaa tai edes yhtä samanhenkistä ihmistä. Tottakai nuoremmatkin voivat olla ikäisekseen kypsempiä mutta se taitaa olla enemmän poikkeus, ja veikkaisin että he hakeutuvat lähtökohtaisesti ikäisiensä seuraan eivätkä esim lähelle 30v saati 40v seuraan ja kaveriksi.

Surullinen tämä ketju ja surullisia ylipäätään ne ketjut joissa ihmiset kirjoittavat yksinäisyydestä. Miten voi olla että niin moni kärsii siitä ettei ole edes sitä yhtä kaveria? (pois lukien narkit, alkoholistit ja muut hörhöt)

Tutkintoa vanhemmalla iällä suorittamaan menevillä saattaa jo olla ne ns. omat porukat elämän muilla osa-alueilla. Työpaikkakin voi olla valmiina. Jopa niin, että siihenastinen ura on tapissa mutta uusi tutkinto avaa tien samalla alalla pitemmälle.

Vierailija
24/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyti Ry on edelleen olemassa mutta eihän se varsinaisesti auta yksinäistä löytämään muita yksinäisiä? Siellä lähinnä pidetään chatteja joissa anonyymisti jutellaan aiheista mm yksinäisyys, opiskelu väsymys jne tai sitten pohditaan kahdenkesken jonkun kanssa mikä voisi auttaa siihen yksinäisyyteen. 

Tavallaan vellotaan siinä ongelmassa mutta ei sinänsä ratkaista sitä. 

Eri asia jos kouluilla esimerkiksi järjestettäisiin matalan kynnyksen "tapaamisia" niille jotka ovat yksinäisiä tai muuten vaan haluavat uusia kavereita.. tai joku "löydä uusia kavereita -piknik" tai jotain, mutta kun sellaisia ei ole.

Vierailija
25/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta perhe, siis ainakin lapsia ja puolisokin jos suinkin pysyy. 

Vierailija
26/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Tutkintoa vanhemmalla iällä suorittamaan menevillä saattaa jo olla ne ns. omat porukat elämän muilla osa-alueilla. Työpaikkakin voi olla valmiina. Jopa niin, että siihenastinen ura on tapissa mutta uusi tutkinto avaa tien samalla alalla pitemmälle.[/quote]

Totta, mutta on heitäkin joilla ei ole niitä porukoita missään ja haluaisivat niitä löytää. 

Vierailija
27/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan. Töihinkin pääsee helpoimmin ne, joilla on ystäväpiiri. Suosittelevat toisiaan, yksinäistä ei kukaan. Taidoilla ei aina pärjää, vaan sillä pitävätkö muut sinusta. 

Samaan aikaan opiskelleet eivät yleensä ole työelämässä sellaisissa asemissa, että heidän suosituksensa painaisivat ensimmäistä työpaikkaa hakiessa.

eri

Meillä täytetään junior-paikat usein niin, että kysytään jo talossa olevilta tuntevatko he ketään fiksuja ja osaavia tyyppejä, joita voisi haastatella. 

ohis

Aika sisäsiittoista rekrytointia.

Vierailija
28/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan. Töihinkin pääsee helpoimmin ne, joilla on ystäväpiiri. Suosittelevat toisiaan, yksinäistä ei kukaan. Taidoilla ei aina pärjää, vaan sillä pitävätkö muut sinusta. 

Samaan aikaan opiskelleet eivät yleensä ole työelämässä sellaisissa asemissa, että heidän suosituksensa painaisivat ensimmäistä työpaikkaa hakiessa.

eri

Meillä täytetään junior-paikat usein niin, että kysytään jo talossa olevilta tuntevatko he ketään fiksuja ja osaavia tyyppejä, joita voisi haastatella. 

ohis

Aika sisäsiittoista rekrytointia.

No noin se usein menee. Mutta kyllä sitä osaamista pitää silti olla

Vierailija
29/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan kannata jättää opintoja kesken tuollaisen takia, monet muutkin vetävät opintoja läpi omaan tahtiinsa ilman että joku kaveri on jatkuvasti pitämässä kädestä kiinni, ei siinä ole mitään ihmeellistä. 

Itselläni oli samat fiilikset ekojen kuukausien ajan, olin tullut lukuvuoden alussa vedetyksi kaveriporukkaan johon en sopinut yhtään ja vähitellen erkaannuin siitä ihan itse koska oloni oli kyseisessä porukassa niin ulkopuolinen. Kuvittelin masentuneena että kaikilla muilla oli jo uudet bestikset ja vahva ryhmäytymisen tunne, mutta kun vähitellen ystävystyin toisen porukan ihmisiin, tajusin etteivät hekään mitään kovin vahvaa ryhmäytymistä tunteneet. Valmistuin viime vuonna ja olen enää hyviä ystäviä yhden opiskelukaverini kanssa. 

Vierailija
30/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikshän tähän aiheeseen ei tartuta tiukemmin ihan oppilaitoksissa? On joo ne opintojenaloituksen fuksiaiset sunmuut mutta sen jälkeen vähän kuin jätetään omanonnensa nojaan ne joilla ei ole kavereita. 

Sehän ei kuitenkaan tarkoita että jos omalta luokalta ei kavereita löydy, ettei niitä löytyisi muiden alojen opiskelijoista mutta ongelmahan onkin että MITEN nämä yksinäiset kohtaisivat toisensa

Vierailija
31/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että oma-aloitteisesti ja ystävällisesti virität keskusteluja, ei johda enempään kuin siihen yhteen kahvio- tms. juttelukertaan, jos toisella on jo omat ihmissuhdeasiat mielestään riittävässä kunnossa. Opiskelupaikasta saat kavereita juhliin ja yhteisiin tapahtumiin sekä ainejärjestön toimintaan osallistumisen kautta. Huomaa myös, että opiskelupaikkakunnalla on tarjolla myös muu "normaali" elämä kuin oppilaitos. Harrastuksista ja järjestöistä löytyy ehkä jopa monipuolisempia ihmissuhteita kuin oman alan opiskelijoiden joukosta.

Vierailija
32/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin/olen absolutisti, ja AMK:ssa jäi totaalisen yksin, kun ei juonut. Siitä on jo vuosia aikaa, mutta absolutismi on pitänyt huolen siitä, että ystävyyssuhteet ovat lähinnä pinnallisia työkaveruuksia. Ei varmaan tarvitse edes selvittää, mikä on parisuhdestatus...

Vierailija
33/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen absolutisti AMK opiskelija! Ja no, myöskin ulkopuolinen.. 

Parisuhdestatuksesta sen verran että on niitä absolutisti miehiäkin, he ovat vain harvinaisia, löysin heistä yhden 

Vierailija
34/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin/olen absolutisti, ja AMK:ssa jäi totaalisen yksin, kun ei juonut. Siitä on jo vuosia aikaa, mutta absolutismi on pitänyt huolen siitä, että ystävyyssuhteet ovat lähinnä pinnallisia työkaveruuksia. Ei varmaan tarvitse edes selvittää, mikä on parisuhdestatus...

Voit lohduttautua sillä, että et ole ainakaan tästä syystä menettänyt mitään omalta kannaltasi merkityksellistä.

Vierailija
35/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit lohduttautua sillä, että et ole ainakaan tästä syystä menettänyt mitään omalta kannaltasi merkityksellistä.

No kyllä varmasti olen.

Vierailija
36/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko osallistunut opiskelijatapahtumiin tai järjestötoimintaan? Jos sieltä löytyisi kavereita.

Vierailija
37/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen absolutisti AMK opiskelija! Ja no, myöskin ulkopuolinen.. 

Parisuhdestatuksesta sen verran että on niitä absolutisti miehiäkin, he ovat vain harvinaisia, löysin heistä yhden 

Ensimmäisenä vuonna kaikki ryyppäsivät keskiviikosta sunnuntaihin. Itse katselin elokuvia kotona ja söin joskus karkkia. Toisena vuonna meininki rauhoittui, mutta kaikki sosiaaliset tapahtumat olivat vieläkin hyvin alkoholihuuruisia. Olisin voinut osallistua mielelläni selvinpäin meininkeihin, mutta kaikki toiminta vaati viinan juomista.

Vierailija
38/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä varmasti olen.

No jos syy on vastaustasi sanatarkasti lukien juuri tässä, niin ryyppäämisen aloittaminen ei ole vieläkään myöhäistä. Mahdoitko kuitenkaan tarkoittaa sitä mitä sanoit?

Vierailija
39/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko osallistunut opiskelijatapahtumiin tai järjestötoimintaan? Jos sieltä löytyisi kavereita.

Opiskelijatapahtumiin osallistumista olen miettinyt monta kertaa mutta en ole (vielä) uskaltautunut mukaan ihan siksi kun pelottaa että saan yksin istua siellä kun muut bilettää kavereineen. Lisäksi moneen tapahtumaan on ollut myynnissä ryhmälippuja tai yksittäislippuja oletuksella että kuulut johonkin ryhmään ja mistäs sen ryhmän yksinäisenä taiot.. -ap

Vierailija
40/375 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti suomalaiset opiskelijat ovat samanlaisia kuin muutkin suomalaiset ihmiset: Antisosiaalisia ja klikkiytyviä. Tuota se on monellekin. Itse sain tietää viimeisenä opiskeluvuotenani, että yksi luokan oppilaista oli jäänyt yksin. Otin kyllä mukaan ja juttelin sitten, mutta luulin että hän on omassa porukassaan. Sama meno jatkuu muuten opiskelujen jälkeenkin, suomalaiset haluavat vältellä muita ihmisiä yli 90% ajasta varsinkin kun lähestytään keski-ikää.