Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muistatte kaikki salasananne?

Vierailija
09.09.2023 |

Käytin samaa monessa paikassa, mutta gmail:sta tuli varoitus. Yritin tehdä samalla kaavalla erilaisia, mutta en muista kuitenkaan. Miten te siis muistatte? Aina ei voi olla kotona tarkastamassa, kun tarvii.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiltti mies kirjoitti:

Vihkossa on salasanat kirjoitettuna.

Kulkeeko vihko mukana?

Ei tietenkään.

Vierailija
22/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia voi mitenkään muistaa. Salasanamanageriin tuli tietovuoto joten niihinkään ei voi luottaa.

Nyt kirjoitan salasanat jonnekin muistiin mutta vähän kryptattuna. Lyhenteitä ja muuta sisäpiirin tietoa. Itse tunnen sen logiikan joten toimii, ulkopuolinen ei tajuaisi mitä ne tarkoittaa. Tyyliin, Pirjon kissa Hassen synttärit tai se voisi olla myös Pirjo cat Hasse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän salasanamanageria.

?

Salasanojen hallintaohjelma.. Esim. Google Password Manager, F-Secure ID protection ja Firefoxin sisäänrakennettu ominaisuus. Ei tarvitse muistaa kuin yksi "pää"salasana jolla pääsee käsiksi muihin. 

sivusta

Jotta minä luottaisin tuollaiseen, sen yhden salasanan pitäisi sitten olla todella turvallinen. Miten minä sellaista muistaisin?? Ei. Parempi vaan pyytää uusi.

No aika surkeat kognitiiviset kyvyt pitää olla jos ei yhtä salasanaa kykene muistamaan.

Vierailija
24/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkia voi mitenkään muistaa. Salasanamanageriin tuli tietovuoto joten niihinkään ei voi luottaa.

Kyllä voi luottaa. Niiden toimintaperiaate kun on sellainen että se salasanatiedosto voisi periaatteessa olla vaikka täysin julkista tietoa. Salaus on se mikä pitää ne turvassa. Mutta aina voi käyttää paikallisesti asennettua salasanamanageria jos ei halua pilvipohjaisia palveluja käyttää.

Vierailija
25/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kirjoitan salasanat jonnekin muistiin mutta vähän kryptattuna. Lyhenteitä ja muuta sisäpiirin tietoa. Itse tunnen sen logiikan joten toimii, ulkopuolinen ei tajuaisi mitä ne tarkoittaa. Tyyliin, Pirjon kissa Hassen synttärit tai se voisi olla myös Pirjo cat Hasse

Minäkin olin aiemmin niin vainoharhainen että salasanamanageriin (KeePass) tallentamani salasana oli vain osa todellista salasanaa. Lopullinen muodostui tämän osan ja palvelun nimen perusteella ei aivan yksinkertaisella tavalla.

Lopulta tuskastuin tuohon ja nyt annnan KeePassin generoida kryptisen salasanan jota en edes yritä koskaan krjoittaa, vaan kopsaan sen sieltä. KeePassin master-salasana on tietenkin erittäin turvallinen mutta sellainen jonka muistan tietystä lauseesta. Ja KeePass tiedosto on DropBox-kansiossa, jonne pääsen sekä kotoa että töistä ja tarvittaessa puhelimellakin.  Salasanoja ja muita tunnuksia siellä on noin 400.

Vierailija
26/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
27/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Osa on ylhäällä kalenterissa, osan vaihdan oikeastaan joka kerta ( mikä tietysti on ihan ajan tuhlausta)

Vierailija
28/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Salasanojen hallintaohjelma.. Esim. Google Password Manager, F-Secure ID protection ja Firefoxin sisäänrakennettu ominaisuus. Ei tarvitse muistaa kuin yksi "pää"salasana jolla pääsee käsiksi muihin. 

sivusta

Jotta minä luottaisin tuollaiseen, sen yhden salasanan pitäisi sitten olla todella turvallinen. Miten minä sellaista muistaisin?? Ei. Parempi vaan pyytää uusi.

No aika surkeat kognitiiviset kyvyt pitää olla jos ei yhtä salasanaa kykene muistamaan.

Pystyn kyllä muistamaan sellaisen helposti murrettavan salasanan. Jos kuitenkin laittaisin kaikki salasanani jonnekin turvaan, sen yhden salasanan pitäisi olla sellainen ettei sitä muistaisi millään. Sellaista kirjain- ja merkkisekoilua, mitä ei niin vaan murrettaisi. Siitä oli kyse.

Vierailija
29/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

sivusta

Pystyn kyllä muistamaan sellaisen helposti murrettavan salasanan. Jos kuitenkin laittaisin kaikki salasanani jonnekin turvaan, sen yhden salasanan pitäisi olla sellainen ettei sitä muistaisi millään. Sellaista kirjain- ja merkkisekoilua, mitä ei niin vaan murrettaisi. Siitä oli kyse.

Ei tarvitse olla minkäänlaista merkkisekoilua. Esimerkiksi neljä kohtuu pitkää suomenkielistä sanaa putkeen on täysin murtamaton yhdistelmä ja jokainen muistaa sen välittömästi salasanan luotuaan.

Vierailija
30/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taskukalenterissa viimeisillä muistiinpanoille varatuilla sivuilla salasanat.

Vierailija
31/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihkoon kirjoitettu ne jotka eivät kovin salaisia. Sormenjälki myös käytössä. Pelätty jos itselle tapahtuu jotain ja sitten omaisten vaikea hoitaa asioita.

Vierailija
32/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiltti mies kirjoitti:

Vihkossa on salasanat kirjoitettuna.

Kulkeeko vihko mukana?

Olen eri vastaaja, mutta miksi ei voisi kulkea? Kuinka monta salasanaa tarvitset päivässä, kaksikymmentä? Nekin mahtuvat kaikki pieneeen vihkoon tai paperilapulle. 

Voit tehdä niihn jonkin säännön, joka estää väärinkäytön. Esim. jos salasanasi on Vauva123palsta, niin kirjoitat vihkoon Hauvapalsta123. Uskoisin, että muistat, että ensimmäinen kirjain muuttuu ja numerosarja tulee sanojen väliin eikä loppuun.

Vierailija
33/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei voi olla kotona tarkastamassa? Mulla on läppäri. Se pysyy aina kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän