Paljonko sulle pitäisi maksaa että menisit yöllä pimeässä yksin 2 km syvälle metsään
Ja viettäisit siellä yksin yön ilman kännykkää ja taskulamppua ja tulentekovälineitä?
Kommentit (227)
Voisin mennä ilmaiseksi jos on tulentekovälineet ja jonkinlaiset yöpymisvarusteet. No big deal.
Vierailija kirjoitti:
Onko jotkut ihmiset niin vieraantuneita luonnosta ettei pysty tätä tekemään?
Mielellään voitaisiin ottaa susta mallia, että heitetään sut tonne Lapin metsiin kameran kanssa, jossa kuvaat itseäsi läpi yön.
Muista, että jos alat pelkäämään niin sä feilaat.
Vierailija kirjoitti:
Voisin mennä ilmaiseksi jos on tulentekovälineet ja jonkinlaiset yöpymisvarusteet. No big deal.
Kyllä vähän nyt kannattaa laskuttaa, jos ihan tarjotaan.
En usko puoliakaan kirjoittajia, että ottaisi ihan lunkisti jossain metsän korvessa. Tämä on taas vastaavanlaisia aloituksia, kuin "Kyllä mä ihan helposti uisin kymmeniä kilometrejä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen sitä jatkuvasti ilmaiseksi <3
Ja se on vale että kävelet jatkuvasti 2km umpipimeään metsään ilman mitään valoa
En ole tuo jolle vastasit.
Asun maalla, keskellä metsää. Lähin kaupunki on linnuntietä noin 5km ( kaupungin lähiön ulkolaita on siellä, ja lähiön takana suuri teollisuuslaitos voimakkaine valoineen). Täällä on pimeää vain parina yönä vuodessa, lähinnä marraskuun lumettoman, kuuttomana yönä, kun maa on kuitenkin märkää ja imee kaiken valon. Pienikin pilvisyys tuo heti kaupungin valot heijastuksena, ja kuutamo nyt tietenkin valaisee, sirppikin riittää.
Viime talvena tarvitsin pimeän ajan lenkillä kahtena yönä taskulamppua. Muutoin tuttuja polkuja kulkiessani osaan suunnistaa kyllä vähemmän pimeän ja pimeän avulla. Käyn siis lenkillä joka ikinen ilta ja aamu, koska koira pitää lenkittää. En mene tietä pitkin, koska koirani vihaa pesua ja hiekkatiellä se kuraantuu. Menemme siis metsässä-mutta pimeällä tietenkin tuttuja polkuja pitkin. Valoisalla seikkaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kovastipa on moni menossa syvälle umpipimeään metsään ilman valoa.
Eivätpä taida olla oikeasti kokeilleet et onko näppärää käppäillä siellä sillon kun ei näe metriäkään :D
Pilkkopimeässä metsässä on juuri paras nukkua oman riippumaton syleilyssä. Auringon laskiessa luonto herää henkiin ja kaikkilta kuuluu pienten ja isompien olentojen askeleita ja ritinää. Mikäs siinä olentona olentojen keskellä riippuessa. Kerran tuli kauris melkein tarpin alle.
Vierailija kirjoitti:
En usko puoliakaan kirjoittajia, että ottaisi ihan lunkisti jossain metsän korvessa. Tämä on taas vastaavanlaisia aloituksia, kuin "Kyllä mä ihan helposti uisin kymmeniä kilometrejä."
Kahden kilometrin kävely ei oikeasti ole mikään paha rasti, edes metsässä. Kompassi tuo takaisin.
Kymmentä kilometriä en kyllä lähtisi uimaan.
No jaa. Minä olen kyllä maksanut tosta lystistä. Viikon parin vaellusreissuja. Yksin ja kavereiden kanssa.
Metsästysreissuilla ja kalastaessa yksin makuupussissa kuusen juuressa.
Lähimmillään on karhu käännellyt maapuita alle 100m päässä.
En menisi metsään mutta hautausmaalla olen käynyt yksin ihan pimeällä.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, ettet ole koskaan ollut pimeässä luonnossa. Kun silmä tottuu, valoa kyllä on. Hyvin näkee kulkea. Tietenkään missään kaupungin valosaasteen alueen metsikössä ei, koska katuvalot ym hämmentävät luonnon valon. Mutta meneopä jonnekin, missä katuvaloja ei ole kymmenien kilometrien säteellä, jo pelkkä tähti taivas on upea! Kuutamossa puhumattakaan.
Talvella, kun on lunta ja kuutamo, on yhtä valoisaa kuin päivällä, kuu luo pitkiä varjoja.
Jopa syyspimeällä pimeässä metsässä näkee, paremmin kuin kaupungin "pimeässä".
Ihan kellonajasta kiinni milloin näkee ja milloin ei. Kyllä se hämärä muuttuu pimeäksi, ettei näe mitään. Metsässä frisbeegolfatessani näin koin ja klo. 21.00 jälkeen tähän aikaan vuodesta.
Puolessa tunnissa näkyvyys kaikkoaa kokonaan.
Ei tapahtunut tänä vuonna tämä kokemani.
M30
Kesällä voisin lähteäkin. Nyt syksyllä on liian pimeää ilman taskulamppua. Jos metsä olisi Lapissa, niin voisin lähteä ihan vaan matkakorvauksilla. Kerran vuodessa tulee käytyä ja on kyllä joka kerta yhtä mukavaa.
Menty metsään useinkin muttei kukaan ole maksanut, tosin en ittekkään.
Uusavuttomalle tuo olisi sama, vaikka olisi omassa kodissaan parvekkeella kolme tuntia ilman puhelinta ja sähköä. Ei sitä metsään tarvitse mennä.
Voisin todellakin olla yön metsässä. Metsä alkaa läheltä paikkaa missä asun ja täällä olisi ihan mukavaa olla. Joku Lapin erämaa vähän pelottaisi. En oikeastaan ymmärrä miksi metsää pitäisi pelätä. Itselle on sattunut kaikkea ikävää, mutta metsä on rauhan paikka. Voisin ehkä 100 eurosta lähteä. Vaivanpalkkaa pitäisi saada.
Minä olen viennyt 13 naista pimeään metsään eikä heistä kukaan ole tullut takaisin... kuka nainen lähtisi kanssani metsään?
M32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden kilometrin kävely ei oikeasti ole mikään paha rasti, edes metsässä. Kompassi tuo takaisin.
Kymmentä kilometriä en kyllä lähtisi uimaan.
En viitannut sun kommenttiisi, sillä viestisi selvästi ei vastaa ap:n aloitusta. Jos joutuisi olla läpi yön pilkkopimeässä umpimetsässä niin varmasti jonkinlaista ahdistusta syntyisi.
Edelliseen kirjoitin vähän hassusti ensin Lapin erämaan pelottavuudesta ja sitten ihmettelin kuka metsää pelkää. Tuohon vielä se, että erämaassa esim petojen mahdollisuus yms voisi pelottaa ja eksyminen. Muuten itseäni ei pelota.
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Minä olen kyllä maksanut tosta lystistä. Viikon parin vaellusreissuja. Yksin ja kavereiden kanssa.
Metsästysreissuilla ja kalastaessa yksin makuupussissa kuusen juuressa.
Lähimmillään on karhu käännellyt maapuita alle 100m päässä.
Jatkan. Vaelluksilla tietysti on varusteita ja harvoin vaelletasn täysin pimeässä. Mutta noilla kalastus ja metsästys reissuilla useinkin on mennyt niin, että kävelin pimeässä ilman valoja.
Se vaan, että harvoin metsässäkään on säkkipimeää kun silmä tottuu. Polut ja taivas erottuu lähes aina.
Tosi varovainenhan sitä pitää olla liikkuessa ettei murjo jalkojaan tai puhko silmiään. Paikoillaan olo ei ole mikään ongelma. Ja yks yö menee helposti ruuatta ja jopa ilman juomaa.
Metsä on turvapaikka.