Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korona unohtunut - maskinkäyttäjät kummastelun kohteena

Vierailija
09.09.2023 |

Lauantain kauppareissun jälkeen voi vaan todeta että lyhyt on ihmisen muisti. Ne muutama harva jotka vielä maskia käyttävät niin saavat jatkuvaa tuijotusta osakseen. Onko se joku suuri ihme jos haluaa suojata itsensä flunssapöpöiltä täpötäydessä ostoskeskuksessa?

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuin vilkaisemaan saunan roskikseen ja siellä oli läjä maskeja. Käyttääkö joku maskia yleisen saunan pukeutumis- tai pesutiloissa, ei kai saunassa sentään? 

Vierailija
62/136 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tässä joku todella inhottava tauti muutamia päiviä, sanokaas laitanko maskin huomenna kun pitää käydä asioilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ei maskit ihmetytä lainkaan.

Se mikä ihmetyttää, on se että päivystyksessä on yskivää porukkaa ilman maskia. Sinne kannattaa laittaa aina itselle maski, koska pärskijät eivät näytä muista välittävän.

Vierailija
64/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin Suomeenkin sen tavan, että jos on kipeänä ja on pakko liikkua ihmisten ilmoilla, pitäisi maskia, jotta ei niin tehokkaasti levittäisi omaa tautiaan. Koronan kanssa en ymmärrä maskivouhotusta, kun ne todettiin aivan turhiksi, jos terveet niitä käyttivät, toimivat ainoastaan nimenomaan hillitsijänä taudin levittämiseen.

Ne eivät AUTA. USKO JO TANTTA

Se suojaa muita räältäsi, joka lentelee ympäriinsä kun yskit.

Vierailija
65/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun perheessäni on syöpää sairastava, jolla on syöpähoidot menossa. Pidän maskia ( FFP2)niin koronan kuin muidenkin flunssien takia. Minulle on ihan vidun sama, jos joku random-tyyppi minun maskin pitämisestä hermostuu.

Vierailija
66/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin Suomeenkin sen tavan, että jos on kipeänä ja on pakko liikkua ihmisten ilmoilla, pitäisi maskia, jotta ei niin tehokkaasti levittäisi omaa tautiaan. Koronan kanssa en ymmärrä maskivouhotusta, kun ne todettiin aivan turhiksi, jos terveet niitä käyttivät, toimivat ainoastaan nimenomaan hillitsijänä taudin levittämiseen.

Maskeista on uusi tuore laaja tutkimus, joka osoittaa ne todella tehokkaiksi, jos ihmisellä on otettuna rokote.

Rokote nimittäin suojaa tartunnalta, jos altistus ei ole suuri, mutta ei suojaa, jos se altistus on voimakas. Huonokin maski vähentää altistumista ympäristön viruksille, joten todellakin kannattaa maskia käyttää.

Vierailija
67/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pellet ottakaa ne maskit nyt helevettii te ootte noloja pelkureita

Hähähää meneekö hermot? Juuri sinunlaisten raivopäiden takia käytän iloisesti maskia maailman tappiin asti.

Älä sitten ihmettele kun sinua tuijotetaan.

Ja vinkkinä: niistä on haittaa sinulle

Ihan vinkkinä: kannattaa lukea kansainvälisiä vertaisarvioituja tutkimuksia esim. The Lancetista, niin et ymmärrätkin asioista oikeasti jotain. Nyt näytät kommentillasi sen, että olet tyhmä ja heikosti koulutettu.

Vierailija
68/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai hörhöjä katellaan oudosti mitä uutta siinä on??

Vuosi pari sitten maskittomat oli niitä hörhöjä eli vähemmistöä.

Niin. Kyse oli silloin hetkellisessä poikkeusajasta, joka ei enää koskaan ainakaan meidän elinaikanamme palaa. Se ei ollut mikään normaalitila, se oli poikkeustila. Uskomatonta, ettei nykyäänkään kaikki sitä vielä tajua!

Vierailija
69/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 rokotusta, fffp3-maskit käytössä ja 0 koronaa. Olen nuori mutta on pari vakavaa pitkäaikaissairautta joten en halua koronaa elämää entisestään kurjistamaan.

Siinähän mulkoilette ääliöt mutta se tekoyskä just minun lähellä on kyllä noloa. Ja tätä tekee lähinnä keski-ikäiset elämäm koululaiset. Nuoret ja vanhukset suhtautuu paljon fiksummin.

Mulla myös viisi rokotetta ja ffp3 käytössä. 0 koronaa, en ole ollut neljään vuoteen sairaana kertaakaan. Ihan rauhassa saa tuijotella ja ihmetellä, elän elämääni ja olen oikein tyytyväinen valintoihini. Olen myös melko nuori, eikä mulla ole edes sairauksia. Läheisiä on kyllä tarve varjella, kun on elinsiirtopotilas ja loppuvaiheen keuhkoahtaumatautia sairastava samassa taloudessa. Käyttäisin kyllä maskia ilman näitäkin, sillä tykkään aivoistani ja arvostan työkykyäni.

Vierailija
70/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona siis tarttuu aerosolina hengitysilmasta, ei pärskeistä. Jos haistaisit samassa huoneessa jonkun polttaman tupakansavun, niin samalla lailla korona leviää siinä ilmassa. Se EI tartu juurikaan pisaratartuntana, eikä kosketuksen völityksellä. Silsi qinoa, mikä siltä suojaa, on rokote + maski -yhdistelmä. (Sekä hyvä ilmahygienia itseasiassa myös eli hyvä tuuletus ja myös ilmanpuhdistuslaite auttaa. )

Vierailija
71/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis flunssapöpöt menevät ihmiseen ihan vaikka silmien kautta.

Vierailija
72/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona siis tarttuu aerosolina hengitysilmasta, ei pärskeistä. Jos haistaisit samassa huoneessa jonkun polttaman tupakansavun, niin samalla lailla korona leviää siinä ilmassa. Se EI tartu juurikaan pisaratartuntana, eikä kosketuksen völityksellä. Silsi qinoa, mikä siltä suojaa, on rokote + maski -yhdistelmä. (Sekä hyvä ilmahygienia itseasiassa myös eli hyvä tuuletus ja myös ilmanpuhdistuslaite auttaa. )

Riittävä turvaväli auttaa myös, vaikkei tekisi mitään noista keinoista.

Vierailija
73/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 rokotusta, fffp3-maskit käytössä ja 0 koronaa. Olen nuori mutta on pari vakavaa pitkäaikaissairautta joten en halua koronaa elämää entisestään kurjistamaan.

Siinähän mulkoilette ääliöt mutta se tekoyskä just minun lähellä on kyllä noloa. Ja tätä tekee lähinnä keski-ikäiset elämäm koululaiset. Nuoret ja vanhukset suhtautuu paljon fiksummin.

Mulla myös viisi rokotetta ja ffp3 käytössä. 0 koronaa, en ole ollut neljään vuoteen sairaana kertaakaan. Ihan rauhassa saa tuijotella ja ihmetellä, elän elämääni ja olen oikein tyytyväinen valintoihini. Olen myös melko nuori, eikä mulla ole edes sairauksia. Läheisiä on kyllä tarve varjella, kun on elinsiirtopotilas ja loppuvaiheen keuhkoahtaumatautia sairastava samassa taloudessa. Käyttäisin kyllä maskia ilman näitäkin, sillä tykkään aivoistani ja arvostan työkykyäni.

4 vuotta sitten ei ollut vielä koronaa.

Vierailija
74/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittävä turvaväli auttaa myös, vaikkei tekisi mitään noista keinoista.

Alapeukuttakaa vain, mutta etäisyys pätee myös ilmavälitteiseen tautiin. Ei siinäkään kumoudu käänteisen neliön laki.

https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4%C3%A4nteisen_neli%C3%B6n_laki

"Esimerkiksi kaksinkertaisen etäisyyden päässä vaikutus on yhden neljäsosan alkuperäisestä, kolminkertaisen matkan päässä yhdeksäsosa, nelinkertaisen matkan päässä kuudestoistaosa jne."

Eli tuolla kaavalla vähenee myös virusten määrä ilmassa, kun etäisyys tartunnanlähteeseen kasvaa. Virusmäärän vähenemisellä taas on suora vaikutus tartuntariskin pienenemiseen.

Vierailija
75/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole väittänytkään, että olisi -vaan että olen viimeksi ollut sairaana neljä vuotta sitten, syksyllä 2019. Se ei ollut koronaa, vaan joku muu kuumetauti. Maskin ansiosta en ole sairastanut mitään kuumetautia (tai flunssapöpöä / mahapöpöä) neljään vuoteen.

Vierailija
76/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lampaiden mielestä mutta ei tavallisten ihmisten.

Ai että! Minulle tulee näistä muita ihmisiä lampaaksi kutsuvista  aina mieleen sellaiset Persu-Pertit tai Persu- Pirjot, jotka ovat just ja just päässeet peruskoulun läpi ja istuvat lähikapakassa huonoine hampaineen ja hikisine kaljamahoineen möyhäämässä Tokentubenista kuulemiaan niin sanottuja totuuksia. Just sellaisia sketsihahmoja. Ovat vielä niin tyhmiä, että eivät edes ymmärrä olevansa helvetin tyhmiä. :D

Vierailija
77/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole väittänytkään, että olisi -vaan että olen viimeksi ollut sairaana neljä vuotta sitten, syksyllä 2019. Se ei ollut koronaa, vaan joku muu kuumetauti. Maskin ansiosta en ole sairastanut mitään kuumetautia (tai flunssapöpöä / mahapöpöä) neljään vuoteen.

Mitähän keijupölyä itse kiittelisi, kun ei ole koronaa ollut, enkä ole maskiakaan käyttänyt.

Vierailija
78/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei sitte ookkaan enää vastustuskykyä ees normi flunssaa vastaan 😏

No tämä kyllä on todennäköisesti totta valitettavasti. Jos nyt lähtisin ilman maskia väkijoukkoon, niin jonkun taudin sieltä imuroisin melko välittömästi. Niinhän se menee, ettei se immuunijärjestelmän muisti ikuinen ole. Siksi yleensä normi-ihmiselle joku flunssa tulee aina aika ajoin.

Vierailija
79/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt korona aikana maskia kuin kerran terveystalolla koska siellä jaettiin ne etuovella. Sairaanhoitajan kanssa juttelin ja se sanoi myös että maskia hän ei käytä muulloin kuin töissä koska työantaja pakottaa käyttämään maskia.

Jos joku maskia yhä käyttää niin sitten käyttää, en ihmettele sitä vaan ihan hyvä että maskia käytettäis silloin kun on kipeä.

M32

Vierailija
80/136 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kyse oli silloin hetkellisessä poikkeusajasta, joka ei enää koskaan ainakaan meidän elinaikanamme palaa. Se ei ollut mikään normaalitila, se oli poikkeustila. Uskomatonta, ettei nykyäänkään kaikki sitä vielä tajua!

Aasiassa maskit ovat aivan normaali tila. Junassa vain eurooppalainen valkonaama oli ilman maskia.