Onko muuallakin mennyt kauppojen kassat ylipirteiksi?
Tai en tiedä että onko ylipirteä oikea termi, mutta oikein ylimaireasti leveällä hymyllä hyvästellään ja toivotellaan kaikki mahdolliset. Tämä on tullut ainakin täällä kotiseudullani ihan joka kauppaan viime vuosien aikana. Onhan tuo myyjälkekin ihan hiton rasittavaa vetää tuollaista teatteria koko vuoro jokaiselle asiakkaalle. Työnantajaltahan tuo vaatimus tulee.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on siis todella raivostuttavaa! Pieni hymy ja heipat olisi mukava, mutta se on tosiaan tuota maireaa ja yliteatraalista hommaa. En varmasti myyjänä noin vetäisi vaikka ylhäältä tulisi minkälaiset ohjeet. Kohteliaat hillityt heipat sanoisin.
Yliteatraalisuus tosiaankin kuvaa hyvin tätä nykykäytäntöä. Kaiken lisäksi kassa toistaa papukaijan tai robotin tavoin ihan samalla tavalla ja äänenpainolla nuo heipat ja hyvätpäivänjatkot jokaiselle asiakkaalle. Aikamoista liukuhihnameininkiä.
Missään muualla maailmassa kassojen pirteys ei varmaankaan olisi ongelma. Only on Finland. I love jöröt meikäläiset
Yleensä tuo puhuttelu ohjeistetaan talon puolesta ja toiset sitten vähän modaa tai lyhentää sitä. Olen itse aspassa töissä. En todellakaan ole pirteä vaan vaikutan väsähtäneeltä, mutta pidän todella paljon asiakastyöstä ja ehkä se asenne näkyy koska saan kiitettävää palautetta.
Ruokakaupan kassan ainoa funktio on rahastaa asiakkaan ostokset. Minulle on aivan se ja sama hymyileekö kassa vai ei, kunhan on ripeä ja loppusumma on oikea. Mutta en olekaan setämies jonka päivän kohokohtana on saada hymy nätiltä nuorelta kassatytöltä.