Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsenäinen matkustelu vs. seuramatkoille osallistuminen? Kummasta tykkäät enemmän?

Vierailija
09.09.2023 |

Jäin miettimään yhden työkaverin reaktiota kun kerroin kesälomareissustamme että olimme lentäneet paikkaan A jossa majoituimme itse varatussa hotellissa mutta kävimme myös paikassa B junalla ja paikassa C metrolla ja osallistuimme netistä varattavaan retkeenkin niin tämä työkaveri oli ihan hämmästynyt että minäkö varasin itse nuo liput ihan itse ja retkenkin ja oli jotenkin jopa pöyristyneen oloinen kun emme olleet olleet millään matkatoimiston järjestämällä reissulla. (Emmekä käyneet yhdelläkään hänen aikaisemmin suosittelemallaan nähtävyydellä ko. paikassa...)

Näin nykyaikaisen ihmisen silmissä tuollaisella omatoimimatkalla ei ole mitään erikoista mutta hänen mielestään ilmeisesti oli? Jotenkin juuri se junalippujen varaaminenkin meni häneltä ihan yli ymmärryksen. Miksihän tällainen reaktio?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole eläessäni ollut seuramatkalla, vaan aina hoitanut itse itseni. Mitta kiinnodtaisi kyllä mennä seuramatkalle. Haluaisin sellaiselle kiertomatkalle moselin laakson viinitiloille- pari yötä täällä, bussilla seuraavaan kohteeseen ja vähän kiertelyä ja nähtävyyksiä sitten taas eteenpäin. Ehdottomasti EN halua ajaa tätä retkeä itse.

Katselen usein noita erilaisia kiertomatkojen mainoksia, mutta kalliitahan ne ovat. Jos tästä joskus pääsen matkalle ilman perhettä, voisin lähteä esim. Skotlannin kiertomatkalle yksin, kun en uskalla itse ajaa siellä vasemmanpuoleisessa liikenteessä. Tai vaihtoehtoja riittää 😀 Yhden ihmisen kiertomatkaan riittäisi rahat.

Vierailija
42/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa aina varailla ja vertailla kaikkea itse ja klikkaan vaan ostoskoriin kivalta kuulostavan paketin joltain matkatoimistolta. Kohteessa sitten kattelen mitä tekee mieli tehdä ja nähdä.

Tämä on ehdottomasti helpoin ja mukavin tapa. Itse klikkaan ostoskoriin samalla lentokenttäkuljetukset, parit retket ja paikkavaraukset lennoilla.

Niinpä. Arvostan suoria lentoja ja järkeviä lentoaikoja. Yleensä nuo paketit kaikkinensa tulee vielä edullisemmaksi kun varata kaikki itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa aina varailla ja vertailla kaikkea itse ja klikkaan vaan ostoskoriin kivalta kuulostavan paketin joltain matkatoimistolta. Kohteessa sitten kattelen mitä tekee mieli tehdä ja nähdä.

Tämä on ehdottomasti helpoin ja mukavin tapa. Itse klikkaan ostoskoriin samalla lentokenttäkuljetukset, parit retket ja paikkavaraukset lennoilla.

Niinpä. Arvostan suoria lentoja ja järkeviä lentoaikoja. Yleensä nuo paketit kaikkinensa tulee vielä edullisemmaksi kun varata kaikki itse.

Ei ole kyllä tullut vastaan edullista pakettia Keski- tai Etelä-Euroopan kaupunkilomalle, aina säästää ison rahan varaamalla itse. Rantakohteissa varmasti eri, ja Baltian matkoissa.

Vierailija
44/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua ärsytti työkaverin asenne ja työkaveria ärsytti sun asenne.

No ärsyyntykää nyt vaan kovasti toisistanne ja tehkää tästä oikein iso numero, niin on muilla hauskaa.

Vierailija
45/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäinen matkustelu ehdottomasti.

Vierailija
46/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sua ärsytti työkaverin asenne ja työkaveria ärsytti sun asenne.

No ärsyyntykää nyt vaan kovasti toisistanne ja tehkää tästä oikein iso numero, niin on muilla hauskaa.

No ärsyttäisi ketä vaan jos toinen alkaa esiintymään asiantuntijana ja pakottamaan näkemykselleen. (Jo silloin keväällä kun aloin suunnitella tätä reissua.) Kun hän tällä kyseisellä matkalla ei kuitenkaan ollut vaan minä ja perheeni ja meitä kiinnostavat ihan erilaiset asiat lähtökohtaisestikin.

Vierailija
47/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän ns.seuramatkoilla ole mikään pakko olla kontaktissa kehenkään. Voi matkailla aivan itsekseen bussilla ympäriinsä.

Monet taitaa käyttää pakettimatkasta nimitystä "seuramatka" vaikkei niillä just mitään tekemistä ole keskenään.

Me mennään enemmän pakettimatkoilla koska meidän kohteisiin hyvä valikoima ja helppoa, en viitsi kytätä lento- ja hotellihintoja jos jostain sais muutaman euron halvemmalla. Missään tekemisissähän ei tarvitse muiden samassa kohteessa olevien kanssa olla, ei mitään eroa omatoimireissuun.

Kaupunkilomat sit kyllä varataan omatoimena.

Vierailija
48/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole eläissäni ollut pakettimatkalla ja tuskin menenkään. Käyn ulkomailla ainoastaan konserteissa/festareilla ja hoidan itse tarvittavat varaukset. Viimeksi elokuussa olin Saksassa, lensin Frankfurtiin ja sieltä bussilla pikkupaikkakunnalle festareille. Ei näitä reissuja pakettimatkoina edes järjestetä.

Riippuu todellakin sen matkan kohteesta.

On maita, joihin en suurin surminkaan lähtisi omatoimisesti seikkailemaan.

Vierailija
49/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen paikkaan on vaikea päästä ilman pakettia. Teemme kumpaakin.

Ollaan muutaman kerran otettu äkkilähtökin, kun on tullut halpa dumppi vastaan.

Opastetuissa matkoissa on se huono puoli, jos käydään 3 eri kohteessa ja liikkumiseen menee paljon aikaa, ei aikaa per kohde ole paljoa.

Vierailija
50/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omatoimisesti voi mennä minne vaan ja tehdä mitä vaan. Vaatii enemmän vaivaa, mutta lopulta on palkitsevampaa. Ja omatoimisesti voi joutua yllättäviinkin tilanteisiin ja kokemuksiin ja paikkoihin.

Ja omatoimimatkoilla oppii ja voi nähdä enemmän, kuin vaikka jollain bussimatkalla. Mutta seuramatkat on hyvä vaihtoehto, jos ei tunne paikkaa/reittejä,ei ole autoa.

Vierailija
51/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä tullut vastaan edullista pakettia Keski- tai Etelä-Euroopan kaupunkilomalle, aina säästää ison rahan varaamalla itse. Rantakohteissa varmasti eri, ja Baltian matkoissa.

No en tiedä kuinka edullisesti sitten Euroopan kaupunkilomille pääsee mutta en ole kertaakaan konkurssiin joutunut vaikka olen klikannut sen lento+hotellipaketin milloin mistäkin sivustolta. Lentoaikataulut ja majoituksen taso sen hinnan ratkaisee eikä se että ostaako lennot paikasta x ja majoituksen paikasta y.

Vierailija
52/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut pakettimatkalle viimeksi vuonna 1986.

Sen jälkeen kaikki omatoimimatkoja, jo 90 luvun alussa kuukauden autoreissuja ympäri Eurooppaa perheen kanssa. En pidä hotelliresorteista turistikohteissa, hotellissa voin olla kaupunkilomilla mutta silloinkin mieluummin vuokraan asunnon. Muuten vuokratalo tai paikallinen agriturismo/B&B, tmv

Omassa ystäväpiirissä taas nuo valmismatkat on aina olleet harvinaisempia, kaikki reissaa useita matkoja vuodessa. 

Vierailija
53/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä kuinka edullisesti sitten Euroopan kaupunkilomille pääsee mutta en ole kertaakaan konkurssiin joutunut vaikka olen klikannut sen lento+hotellipaketin milloin mistäkin sivustolta. Lentoaikataulut ja majoituksen taso sen hinnan ratkaisee eikä se että ostaako lennot paikasta x ja majoituksen paikasta y.

Niin, et tiedä.

Vierailija
54/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

Omalla työpaikalla ollaan ns. kavereita, ei vain työkavereita, ja aika paljon puhutaan (myös) matkustelusta kun sitä useimmat harrastavat. Olen itsekkin sekä kysynyt että antanut vinkkejä, mutta ei siitä kukaan loukkaannut/ihmettele jos joku tekeekin toisin.

Ja varsinaiseen asiaan: olen käynyt sekä omatoimilomilla että "seuramatkoilla", kohteesta riippuen. Esim. rantalomilla pakettimatka on hyvä ja vaivaton (+yleensä myös edullisempi) vaihtoehto.

Kaupunkilomilla taas pakettimatkasta ei ole mitään iloa, voisi olla jopa haittaa, koska tekemistä on paljon ja kulman takaa voi tupsahtaa uusi asia (ravintola/museo/keikka/tmv.) mihin haluaa mennä, joten on hyvä että on vapaa tekemään mitä lystää/silloin kun haluaa.

Pakettimatkojen retkille olemme osallistuneet aiemmin, mutta sittemmin vuokranneet auton 2-3 päiväksi. Olemme aina 2vko:a reissussa, ja huomasimme että retken hinnalla yleensä saa auton. Ja esim. Välimeren saarikohteet ovat pieniä, ne nähtävyydet (mihin haluaa) ajaa tuossa ajassa hyvin läpi. Samoin se alkoi ärsyttää, että joillain retkillä oli mukana myös "ei kiinnostavia" kohteita, pahimmillaan joku "nahkakauppa" tmv.

Vierailija
55/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole eläessäni ollut seuramatkalla, vaan aina hoitanut itse itseni. Mitta kiinnodtaisi kyllä mennä seuramatkalle. Haluaisin sellaiselle kiertomatkalle moselin laakson viinitiloille- pari yötä täällä, bussilla seuraavaan kohteeseen ja vähän kiertelyä ja nähtävyyksiä sitten taas eteenpäin. Ehdottomasti EN halua ajaa tätä retkeä itse.

Katselen usein noita erilaisia kiertomatkojen mainoksia, mutta kalliitahan ne ovat. Jos tästä joskus pääsen matkalle ilman perhettä, voisin lähteä esim. Skotlannin kiertomatkalle yksin, kun en uskalla itse ajaa siellä vasemmanpuoleisessa liikenteessä. Tai vaihtoehtoja riittää 😀 Yhden ihmisen kiertomatkaan riittäisi rahat.

Joo noi hinnat on aivan järjenvastaiset noilla matkatoimistojen kiertomatkoilla!

Itse olen tehnyt autoreissun 4pv Skotlannin ylämaalla hyvin edullisesti (auto vuokralle, lennot ja majoitukset) mutta katsoin juuri esim Viatorin kautta useamman päivän kiertomatkoja eikä ne ole ollenkaan kalliita. Lennot Edinburgh ja siitä kierrokselle

Vierailija
56/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Majoitusvaihtoehdot ja -alueet vaan on rajalliset. Hotelli, motelli, huone(isto) resortissa, ehkä jopa rivari resortissa. 

Jos haluaa paremman majoituksen hinta paukahtaa tonneilla ja silloin itse varattu on halvempi. Esim talo uima-altaalla 1000€/vko, huoneisto Barcelonan/Palermon/Firenzen/Parman/Istanbulin keskustassa samoin. 

Vierailija
57/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, et tiedä.

En näköjään sitten tiedä. Jos sinä tiedät niin kerro toki mistä niitä edullisempia matkoja sitten varataan. Itse käytän hakukoneita ja vertailusivustoja joissa näkyy hintakalenterit.

Toki pääsee halvalla jos on valmis käyttämään 20h Euroopan lentoihin ja harrastaa sohvasurffausta.

Vierailija
58/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo noi hinnat on aivan järjenvastaiset noilla matkatoimistojen kiertomatkoilla!

Itse olen tehnyt autoreissun 4pv Skotlannin ylämaalla hyvin edullisesti (auto vuokralle, lennot ja majoitukset) mutta katsoin juuri esim Viatorin kautta useamman päivän kiertomatkoja eikä ne ole ollenkaan kalliita. Lennot Edinburgh ja siitä kierrokselle

Totta muuten tuo, että paikan päältä löytyy kiertomatkoja, monessakin paikassa! Ed.

Vierailija
59/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, et tiedä.

En näköjään sitten tiedä. Jos sinä tiedät niin kerro toki mistä niitä edullisempia matkoja sitten varataan. Itse käytän hakukoneita ja vertailusivustoja joissa näkyy hintakalenterit.

Toki pääsee halvalla jos on valmis käyttämään 20h Euroopan lentoihin ja harrastaa sohvasurffausta.

Ihan perinteisillä hakukoneilla kyllä löytyy ainakin, jos hieman malttaa vertailla. Esim. matkatoimistojen hotellivalikoima on aika suppea, eikä niilläkään aina ole suoria lentoja. Suoria lentoja olen kyllä itse useimmiten käyttänyt. Majapaikatkin useimmiten ovat viime aikoina olleet bookingin kautta, toisinaan airbnb. Hintaero matkatoimistoon on usein huikea, jos matkassa on 4-henkinen perhe.

Vierailija
60/69 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vuokraan huoneiston, että saan itse kokata myös ja sitten ostan paikalliselta matkailuyritykseltä päiväretkiä. En kyllä koskaan työkaverilleni kerro matkoistani noin yksityiskohtaisesti. 

Multa kyseltiin ihan nähtävyyksiä ja kauppoja myöten missä kävimme. Tuntuu oudolta kyllä tuokin ettei asiasta olisi keskusteltu mitään.

Ok. Meillä ei onneksi ole noin uteliasta porukkaa, että tuollaisia yksityiskohtia kysyttäisiin. 

En niinkään pitänyt uteliaana vaan jos joku toinenkin oli ko. kaupungissa käynyt, tottakai kiinnosti mitä mieltä minä olin. Pöydän ääressä oli siis useampi ihminen keskustelemassa ja muut ihan järkevästi ja sopivan kiinnostuneesti mutta tämä yksi maailmanmatkaaja tivaten miksen käynyt katsomassa paikkaa jota hän suositteli jo keväällä ja miksi olin ostanut junaliput naapurikaupunkiin...

Nyt on kyllä vaikea uskoa, että joku ihmettelee miksi ostetaan junaliput naapurikaupunkiin? Olisit valehdellut,  että lensit helikopterilla sinne eikä maksanut paljon. 

No sitähän mä kirjoitin jo avaustekstissä että tämä yksi hämmästeli ja kummasteli miten itse hankin nuo junaliput ja retken toiseen kohteeseen. Se tässä juuri on tämän keskustelun pointtikin!

Miten sinä aloit kertoa jostain junalippujen ostamisesta naapurikaupunkiin? 

Hittoako se sulle kuuluu. Kai sitä ihminen nyt saa puhua ja kertoa mitä haluaa!?!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi