Itsenäinen matkustelu vs. seuramatkoille osallistuminen? Kummasta tykkäät enemmän?
Jäin miettimään yhden työkaverin reaktiota kun kerroin kesälomareissustamme että olimme lentäneet paikkaan A jossa majoituimme itse varatussa hotellissa mutta kävimme myös paikassa B junalla ja paikassa C metrolla ja osallistuimme netistä varattavaan retkeenkin niin tämä työkaveri oli ihan hämmästynyt että minäkö varasin itse nuo liput ihan itse ja retkenkin ja oli jotenkin jopa pöyristyneen oloinen kun emme olleet olleet millään matkatoimiston järjestämällä reissulla. (Emmekä käyneet yhdelläkään hänen aikaisemmin suosittelemallaan nähtävyydellä ko. paikassa...)
Näin nykyaikaisen ihmisen silmissä tuollaisella omatoimimatkalla ei ole mitään erikoista mutta hänen mielestään ilmeisesti oli? Jotenkin juuri se junalippujen varaaminenkin meni häneltä ihan yli ymmärryksen. Miksihän tällainen reaktio?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vuokraan huoneiston, että saan itse kokata myös ja sitten ostan paikalliselta matkailuyritykseltä päiväretkiä. En kyllä koskaan työkaverilleni kerro matkoistani noin yksityiskohtaisesti.
Multa kyseltiin ihan nähtävyyksiä ja kauppoja myöten missä kävimme. Tuntuu oudolta kyllä tuokin ettei asiasta olisi keskusteltu mitään.
Ok. Meillä ei onneksi ole noin uteliasta porukkaa, että tuollaisia yksityiskohtia kysyttäisiin.
En niinkään pitänyt uteliaana vaan jos joku toinenkin oli ko. kaupungissa käynyt, tottakai kiinnosti mitä mieltä minä olin. Pöydän ääressä oli siis useampi ihminen keskustelemassa ja muut ihan järkevästi ja sopivan kiinnostuneesti mutta tämä yksi maailmanmatkaaja tivaten miksen käynyt katsomassa paikkaa jota hän suositteli jo keväällä ja miksi olin ostanut junaliput naapurikaupunkiin...
Nyt on kyllä vaikea uskoa, että joku ihmettelee miksi ostetaan junaliput naapurikaupunkiin? Olisit valehdellut, että lensit helikopterilla sinne eikä maksanut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vuokraan huoneiston, että saan itse kokata myös ja sitten ostan paikalliselta matkailuyritykseltä päiväretkiä. En kyllä koskaan työkaverilleni kerro matkoistani noin yksityiskohtaisesti.
Multa kyseltiin ihan nähtävyyksiä ja kauppoja myöten missä kävimme. Tuntuu oudolta kyllä tuokin ettei asiasta olisi keskusteltu mitään.
Ok. Meillä ei onneksi ole noin uteliasta porukkaa, että tuollaisia yksityiskohtia kysyttäisiin.
En niinkään pitänyt uteliaana vaan jos joku toinenkin oli ko. kaupungissa käynyt, tottakai kiinnosti mitä mieltä minä olin. Pöydän ääressä oli siis useampi ihminen keskustelemassa ja muut ihan järkevästi ja sopivan kiinnostuneesti mutta tämä yksi maailmanmatkaaja tivaten miksen käynyt katsomassa paikkaa jota hän suositteli jo keväällä ja miksi olin ostanut junaliput naapurikaupunkiin...
Nyt on kyllä vaikea uskoa, että joku ihmettelee miksi ostetaan junaliput naapurikaupunkiin? Olisit valehdellut, että lensit helikopterilla sinne eikä maksanut paljon.
No sitähän mä kirjoitin jo avaustekstissä että tämä yksi hämmästeli ja kummasteli miten itse hankin nuo junaliput ja retken toiseen kohteeseen. Se tässä juuri on tämän keskustelun pointtikin!
Molempia on tullut harrastettua. Jos on joku hankalan matkan päässä oleva kohde, esim. Alpeilla, niin onhan se helpompaa mennä sinne matkanjärjestäjän bussilla, kuin itse juna-juna-bussi-bussi aikatauluselvityksineen ja suksien kera.
En ole eläissäni ollut pakettimatkalla ja tuskin menenkään. Käyn ulkomailla ainoastaan konserteissa/festareilla ja hoidan itse tarvittavat varaukset. Viimeksi elokuussa olin Saksassa, lensin Frankfurtiin ja sieltä bussilla pikkupaikkakunnalle festareille. Ei näitä reissuja pakettimatkoina edes järjestetä.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit voivat olla hyvinkin läheisiä. Ihan luonnollista silloin jutella tarkemmin asioista. Ihme ihmettelyä täälä.
En minä edes kavereille selitä reissun yksityiskohtia. Ketä kiinnostaa, kun kaikki matkustaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitähän mä kirjoitin jo avaustekstissä että tämä yksi hämmästeli ja kummasteli miten itse hankin nuo junaliput ja retken toiseen kohteeseen. Se tässä juuri on tämän keskustelun pointtikin!
Miten sinä aloit kertoa jostain junalippujen ostamisesta naapurikaupunkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit voivat olla hyvinkin läheisiä. Ihan luonnollista silloin jutella tarkemmin asioista. Ihme ihmettelyä täälä.
En minä edes kavereille selitä reissun yksityiskohtia. Ketä kiinnostaa, kun kaikki matkustaa paljon.
Eikö juuri silloin kiinnosta vertailla kokemuksia, ruokia jne? Mitä tykkäsit vaikkapa lontoolaisesta museosta tai mitä söit Varsovassa jne? Mistä puhut läheistesi kanssa? Oli ne sitten työkavereita tai ystäviä/sukulaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä aloit kertoa jostain junalippujen ostamisesta naapurikaupunkiin?
Voi luoja mitä jankkaamista! Kun joku kysyi työpaikan kahvipöydässä mitä tein kesälomallani ja vastasin että kävimme Helsingissä ja Lahdessa niin siitä se keskustelu lähti. Olisiko pitänyt olla hiljaa ja katsella seinille että SINÄ olisit ollut tyytyväinen?
Riippuu matkasta. Jos haluan rauhassa keskittyä matkan teemaan on mukavaa että joku hoitaa kuljetukset ja majoituksen, liput jne. Olen valmis maksamaan rennosta ja stressittömästä matkasta.
Mä en jaksa aina varailla ja vertailla kaikkea itse ja klikkaan vaan ostoskoriin kivalta kuulostavan paketin joltain matkatoimistolta. Kohteessa sitten kattelen mitä tekee mieli tehdä ja nähdä.
Mä en ymmärrä koko aloitusta. A ja B matkustavat moöemmat kohteeseen X . A menee sinne seuramatlaöla ja B pstaa itse lentoliput ja varaa hotellin. Molemmat päätyvät siis samaan paikkaan, mutta B on hirvittävän uskalias, kun osti erilliset lennot ja hotellin. A suosittelee nähtävyyksiä, mutta ne ei B:lle kelpaa, vaan hän ostaa junaliput naapurikaupunkiin ja käy siellä. Tämä aiheuttaa kriisin työpaikan kahvikerhossa ja nyt B haluaa saada täältä tukea sille, että on toiminut oikein, vaikka onkin ollut melkoinen hurjapää. Ymmärsinkö oikein?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä koko aloitusta. A ja B matkustavat moöemmat kohteeseen X . A menee sinne seuramatlaöla ja B pstaa itse lentoliput ja varaa hotellin. Molemmat päätyvät siis samaan paikkaan, mutta B on hirvittävän uskalias, kun osti erilliset lennot ja hotellin. A suosittelee nähtävyyksiä, mutta ne ei B:lle kelpaa, vaan hän ostaa junaliput naapurikaupunkiin ja käy siellä. Tämä aiheuttaa kriisin työpaikan kahvikerhossa ja nyt B haluaa saada täältä tukea sille, että on toiminut oikein, vaikka onkin ollut melkoinen hurjapää. Ymmärsinkö oikein?
En minä itseäni minään hurjapäänä pidä mutta ärsyttää tuo työkaverin asenne kun en menetellyt niin kuin hän halusi saati että viitsin omin päin tehdä yhtään mitään. Että millaisia reissuja muut tekevät. Ettei oma toteutukseni nyt niin ihmeellinen ollut. Mutta miksi jouduin puolustelemaan tekemisiäni tälle ko. työkaverille em. huomioiden.
Mutta kävi ilmi ettei palstalaiset edes puhu matkoistaan työpaikoillaan vaan katselevat seinille vaikka suoraan kysyttäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa aina varailla ja vertailla kaikkea itse ja klikkaan vaan ostoskoriin kivalta kuulostavan paketin joltain matkatoimistolta. Kohteessa sitten kattelen mitä tekee mieli tehdä ja nähdä.
Tämä on ehdottomasti helpoin ja mukavin tapa. Itse klikkaan ostoskoriin samalla lentokenttäkuljetukset, parit retket ja paikkavaraukset lennoilla.
Oon matkustanut kummallakin tavalla.
Olin joskus 22v:nä Tjöreborgin "pakettimatkalla" ja sain siitä kuittailuja kavereilta. Mitä noloa tossa muka oli? Sain lennot ja hotellin edullisemmin kui erikseen ostettuina :D ei se pakettimatka tarkoita, että nyhvää matkaoppaan kanssa koko loman.
Tän jälkeenkin oon käynyt näillä noloilla pakettimatkoilla, jos kohde on ollut kiinnostava.
En nää niissä mitään eroa, molempien varaaminen on ihan yhtä helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä itseäni minään hurjapäänä pidä mutta ärsyttää tuo työkaverin asenne kun en menetellyt niin kuin hän halusi saati että viitsin omin päin tehdä yhtään mitään. Että millaisia reissuja muut tekevät. Ettei oma toteutukseni nyt niin ihmeellinen ollut. Mutta miksi jouduin puolustelemaan tekemisiäni tälle ko. työkaverille em. huomioiden.
Mutta kävi ilmi ettei palstalaiset edes puhu matkoistaan työpaikoillaan vaan katselevat seinille vaikka suoraan kysyttäisiin.
No kyllä puhutaan ainakin meillä. Puhutaan muutenkin henkilökohtaisista asioistamme ja tekemisistämme jonkin verran, miksi matkat olisivat poikkeus?
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus 22v:nä Tjöreborgin "pakettimatkalla" ja sain siitä kuittailuja kavereilta. Mitä noloa tossa muka oli? Sain lennot ja hotellin edullisemmin kui erikseen ostettuina :D ei se pakettimatka tarkoita, että nyhvää matkaoppaan kanssa koko loman.
Tän jälkeenkin oon käynyt näillä noloilla pakettimatkoilla, jos kohde on ollut kiinnostava.En nää niissä mitään eroa, molempien varaaminen on ihan yhtä helppoa.
Niimpä.
Varaa lennot skyscannerista ja hotelli booking.comista = taitava omatoimimatkaaja
Varaa lennot&hotelli pakettimatkalta = nolo kokematon matkaaja.
Varsinkin rantakohteisiin pakettimatkan voi saada paljon edullisemmin kuin itse varaamalla molemmat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tän jälkeenkin oon käynyt näillä noloilla pakettimatkoilla, jos kohde on ollut kiinnostava.En nää niissä mitään eroa, molempien varaaminen on ihan yhtä helppoa.
Eipä niitä suomenkielisiä matkaoppaita nykyään enää kohteissa juurikaan ole/näy. Olikohan se Tui'n matka, kun oltiin Meksikossa, niin ei suomalaista opasta ollut paikalla ollenkaan. Ruotsinkielisiä ja englantia puhuvia voi olla ja niitä näkee, jos lähtee Tuin retkelle. Muuten saa kyllä olla kohteessa ihan oman onnensa nojassa ja keksiä itse omat tekemisensä. Suomalaisia nähtiin koko aikana vain lentokoneessa ja lentokenttäbussissa.
En ole eläessäni ollut seuramatkalla, vaan aina hoitanut itse itseni. Mitta kiinnodtaisi kyllä mennä seuramatkalle. Haluaisin sellaiselle kiertomatkalle moselin laakson viinitiloille- pari yötä täällä, bussilla seuraavaan kohteeseen ja vähän kiertelyä ja nähtävyyksiä sitten taas eteenpäin. Ehdottomasti EN halua ajaa tätä retkeä itse.
Joskus huomaa, että pakettimatka onkin edullisin tai kätevin. Pienituloisena totuin etsimään halvinta lentoa ja airbnb:tä, nykyisin selvittelen ihan huvin vuoksi eri vaihtoehtoja, ja joskus olen päätynyt pakettimatkaan. Yleensä itse saa koottua mieleisensä ja paljon halvemman, ja pakettimatkojen kohteet ovat muutenkin tosi rajalliset.