Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa hallituksen kannattajat, että millä köyhät sitten elää?

Vierailija
08.09.2023 |

Kun työttomyystukea ja asumistukea leikataan? Siis jos ei silti työllisty tai ei pysty töihin?

Niin millä sitten eletään, kun tulot putoaa nykyisestä 300-600€/kk? Luuletteko että meillä on vielä varaa pärjätä sitten enää mitenkään?

Kommentit (1103)

Vierailija
821/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä ootte työttömiä muttette ihan pää kainalossa, niin harkitkaa ihan oikeasti uudelleenkouluttautumista. Työvoimakoulutusta, omaehtoisia opintoja amiksessa tai amkissa, tai edes jonkinlaista täydennyskoulutusta. Jos ei oo mitään ideaa, mitä tekis, niin menkää ensin ammatinvalinnanohjaukseen. Kertakin voi riittää siihen, että löytyy se tavoiteltava ala. Sinne voi itse ilmoittautua tai työkkäri ohjata. Suosittelen.

T. 2 vuotta työtön 2016-2017, jonka jälkeen kävin edellämainitun polun. Hain kouluun, pääsin. Ollut vakituisesti työelämässä vuodesta 2019.

Mä olen ollut jo uudelleenkoulutuksessa. Mutta eipä mitkään opinnot tuo terveyttä takaisin.

Niin olen minäkin ollut uudelleenkoulutuksessa, työpaikka kyllä tämän jälkeen löytyi. Terveys pysyi samana mitä ennenkin.

Onpas kiva kun sun sairaus ei pahene eikä aiheuta kovaa kipua.

Omana sairautena vaikeahoitoinen neurologinen sairaus, mikä ei koskaan lääkärin mielestä parane. Aivoleikkaus oli myös jonkun aikaa sitten. Ja kyllä tää kipua aiheuttaa, en myöskään ole oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen.

Etkö ymmärrä että toisilla sairaus rajoittaa työntekoa eikä työnantajat edes palkkaa ihmistä joka ei ole täysin terve.

Todellakin ymmärrän, uudelleenkoulutukseen jouduin/menin sen takia, kun en aiempaa työtä enää pystynyt tekemään. Sairaus toi työrajoitteita, enkä pystynyt enää jatkamaan siinä tehtävässä, kolmikantakeskustelun jälkeen se oli hei hei. Itse en työhakemuksessa tai ansioluettelossa mainitse omaa sairautta mitenkään (se ei ole väärin). Haen myös vain niitä töitä mihin olen kykenevä.

En minäkään mainitse mutta pitkä aukko cv:ssä paljastaa. Samoin se että haastattelussa minusta näkee päällepäin etten ole kunnossa. Kättelemään en pysty ja minut saa auttaa tuolista ylös.

Joku puhelinmyyntityö/markkinointi vois toimia hyvin. Sellanen tietokone/puhelintyö, mitä voi tehdä etänä. Näitä tehtäviä on päivä päivältä enemmän.

Puhelinmyyntityö on ehdoton ei. Mieluummin olen vaikka ilman työmarkkinatukea mutta siihen minusta ei ole.

Näitä etätehtäviä en ole nähnyt koskaan omalla työnhakualueella.

Noni sieltä tuli taas yksi ehdoton ei, miksi ei voi töitä tehdä. Oletko edes kokeillut puhelinmyyntityötä?

En sovellu siihen. En kertakaikkiaan pysty soittamaan vieraille ihmisille ja tyrkyttää väkisin. Tiedän että alkaisin itkemään.

Sinut on siis luotu köyhäksi, joten paikkasi on asua kadulla. Kun alkaa muutenkin itkettää, Herra näin tarkoitti.

Se, että ihminen ei pysty puhelinmyyntiin ei tarkoita, että hänessä on jotain vikaa. Päinvastoin.

Hän oli muutenkin sairas, terveydessä vikaa, herra näin tarkoitti. Siunatkoon köyhyys häntä.

Vierailija
822/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä ootte työttömiä muttette ihan pää kainalossa, niin harkitkaa ihan oikeasti uudelleenkouluttautumista. Työvoimakoulutusta, omaehtoisia opintoja amiksessa tai amkissa, tai edes jonkinlaista täydennyskoulutusta. Jos ei oo mitään ideaa, mitä tekis, niin menkää ensin ammatinvalinnanohjaukseen. Kertakin voi riittää siihen, että löytyy se tavoiteltava ala. Sinne voi itse ilmoittautua tai työkkäri ohjata. Suosittelen.

T. 2 vuotta työtön 2016-2017, jonka jälkeen kävin edellämainitun polun. Hain kouluun, pääsin. Ollut vakituisesti työelämässä vuodesta 2019.

Mä olen ollut jo uudelleenkoulutuksessa. Mutta eipä mitkään opinnot tuo terveyttä takaisin.

Niin olen minäkin ollut uudelleenkoulutuksessa, työpaikka kyllä tämän jälkeen löytyi. Terveys pysyi samana mitä ennenkin.

Onpas kiva kun sun sairaus ei pahene eikä aiheuta kovaa kipua.

Omana sairautena vaikeahoitoinen neurologinen sairaus, mikä ei koskaan lääkärin mielestä parane. Aivoleikkaus oli myös jonkun aikaa sitten. Ja kyllä tää kipua aiheuttaa, en myöskään ole oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen.

Etkö ymmärrä että toisilla sairaus rajoittaa työntekoa eikä työnantajat edes palkkaa ihmistä joka ei ole täysin terve.

Todellakin ymmärrän, uudelleenkoulutukseen jouduin/menin sen takia, kun en aiempaa työtä enää pystynyt tekemään. Sairaus toi työrajoitteita, enkä pystynyt enää jatkamaan siinä tehtävässä, kolmikantakeskustelun jälkeen se oli hei hei. Itse en työhakemuksessa tai ansioluettelossa mainitse omaa sairautta mitenkään (se ei ole väärin). Haen myös vain niitä töitä mihin olen kykenevä.

En minäkään mainitse mutta pitkä aukko cv:ssä paljastaa. Samoin se että haastattelussa minusta näkee päällepäin etten ole kunnossa. Kättelemään en pysty ja minut saa auttaa tuolista ylös.

Joku puhelinmyyntityö/markkinointi vois toimia hyvin. Sellanen tietokone/puhelintyö, mitä voi tehdä etänä. Näitä tehtäviä on päivä päivältä enemmän.

Puhelinmyyntityötä voi kyllä tehdä, mutta sillä vain harva voi itsensä elättää. Monelle käy niin, että työmatkat maksavat enemmän kuin saatu palkka. Itse tämän kokeneena ja useita vastaavia tuntevana sanon näin.

On myös työntekijöitä, ketkä tekevät tätä etänä ja tällä työllä myös elättävät itsensä ja tienaavat enemmänkin. Mutta yksi ehtikin jo vastata ehdottomasti EI tällä työlle.

Niin on, mutta vähän. Se, että palkka on pienempi kuin matkakulut ei tarkoita, että työllä eläisi etätyönä. Vaatii erityistä taitoa elättää itsensä puhelinmyynnillä. On alan osaajia loukkaavaa väittää, että kuka tahansa pystyy samaa. Ja minä todellakin olen kokeillut.

Yrityksen markkinoija vs Kotiliesi lehden myyjä on tuloluokassa hieman eri tasolla. Ja kuten sanoit, on myös VÄHÄN näitä kokonaan itsensä elättäviä, mutta niitä on kuitenkin. Miksi ei kokeilisi onko itsestä siihen kokonaan elättävien luokkaan?

Puhelinmyynti olisikin hyvä kokeilla niin, että työ olisi määräaikainen, tai ei tulisi kymmenen viikon karenssia, jos sanoo itsensä irti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksia AP:lle:

- Työttömät humanistit ja tradenomit ja biokemistit alkaa ottamaan vastaan niitä 2 tonnia kuussa varastoduuneja ja koulunkäyntiavustajan hommia ynnä muita, joita heidän kuuluisi ottaa vastaan jos oman alan töitä ei löydy

- Työttömät yh-naiset etsii miehen, joka on valmis rahoittamaan. Alkaa varmaan kelvata vähän rumempikin mies.

- Ammattimaiset KELA-pummit ilman työkokemusta ja ilman mitään kunnollista peruskoulun jälkeistä koulutusta, menevät lähihoitajakouluun tai johonkin kiinteistönhuolto-oppilaitokseen, valmistuvat, ja ottavat koulutuksen mukaista työtä vastaan.

M42

- Jospa me varastotyön ammattilaiset kuitenkin hoidettaisiin ne työt, ettei mene kaikki perseelleen.

- Älköön ketään pakotettako vastentahtoiseen parisuhteeseen. Etsi partneri muulla tavalla.

- Kiinteistöhuoltokoulutuksesta en tiedä, mutta lähihoitajakoulukseen osallistuu koko ajan runsaasti ihmisiä.

Vierailija
824/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstalla itkeminen luonnollisesti auttaa.. hohhoijaa..

Vierailija
825/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollei työ syystä tai toisesta ole just sun juttu, niin sopeuta menopuolta.

Miksi ihmeessä ahkerien ihmisten pitäisi jakaa sulle almuja, kun voit ihan itse hoitaa omat asiasi.

Miten voi sopeuttaa menopuolta kun ei ole mitään mistä sopeuttaa?

Edullisempi asunto? Onkokaikki hankinnat sittenkään pakko tehdä uusina? Onko joka päivä sittenkään pakko tilata woltilta? Ja sitä rataa.

Olen muuttanut hallituksen mielestä edullisempaan asuntoon eli heidän mielestään kallis vuokra-asunto on edullisempi kuin halpa aso.

En omista huonekaluja ja syön pelkkää makaroonia. Telkkaria ei ole koskaan ollut, 19 euron kengät hajosivat eikä varaa ole ostaa uusia.

Joo joo. Hohhoijaa. Miten on mahdollista, että osa säästää tuista (kuten minä aiemmin) ja osa syö pelkkää makaronia. Velkaneuvojalle tai jollekin elämänhallintakurssille!

Kertoisiko joku, miten säästetään 580€/kk tuesta?

Tekemällä pimeää duunia ainakin 580€/kk.

Vierailija
826/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhien pitäisi elää?

Onx sulla joku erioikeus elää?

Vierailija
827/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu kun kysellään missä niitä töitä on ja sitten kun me teille kerrotaan, niin ollaankin sairaita ym syitä ettei voi tehdä. Kyllä se nyt vaan on niin, että moni joutuu nöyrtymään ja tekemään koulutusta vastaamatonta "paskaduunia", jos ei muuhun pääse.

Vierailija
828/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme juttu kun kysellään missä niitä töitä on ja sitten kun me teille kerrotaan, niin ollaankin sairaita ym syitä ettei voi tehdä. Kyllä se nyt vaan on niin, että moni joutuu nöyrtymään ja tekemään koulutusta vastaamatonta "paskaduunia", jos ei muuhun pääse.

Sä et nyt tajua sitä, että sairasta ei palkata mihinkään. Jos sairaus tulee ilmi jollain tapaa, niin se on hei hei työlle.

Vierailija
829/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa maailmasi yksinkertainen. Kyllä meitä paskaduunien (jos niin niitä haluat nimittää) riittää. En minäkään ole koulutustani vastaavassa työssä ollut 15 vuoteen. Sama koskee vähintään kymmeniä tuhansia ihmisiä. 

Vierailija
830/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo mitä muissa maissa työttömät tekevät, niin aika moni muuttaa esim. vanhempiensa tai sisarusten luo, kunnes pääsee taas jaloilleen. Toinen vaihtoehto on rikosten tekeminen.

Toi rikosten tekeminen nyt useimmilal ei se ratkaisu ole, vaan että eletään halvalla ja tehdään kaikkea hanttihommaa mitä saa, ja saahan sitä, kuten kausityötä.

MITEN SAIRAS TYÖKYVYTÖN IHMINEN TEKEE NIITÄ HANTTIHOMMIA?

Työkyvyttömyyseläkkeellä se X summa minkä saa tienata, niin ettei se vaikuta eläkkeen määrään. Käy ammatinvalintapsykologin luona juttelemassa, mikä hanttihomma sopisi sinulle.

Voi luoja tätä ymmärtämättömyyden määrää, huoh.

Olen eri, mutta minäkin työkyvytön. Kun mitään ei pysty tekemään. Se vähäinenkin energia menee itsensä hengissä pitämiseen ja osa kotitöihin.

Olen käynyt viimeksi suihkussa 3 viikkoa sitten, kauppatavarat noudolla niin säästää siinäkin energiaa. Tänään olen jaksanut imuroida, mutta välissä oli huilattava n 40 min. Tämä on YK-SI-Ö.

Viikossa on 2-4 päivää, etten jaksa tehdä mitään. Parempina päivinä teen, tärkeysjärjestyksessä. Jaksan kävellä n. 35 minuuttia yhtäjaksoisesti kun on hyvä hetki. Nukun 10-15 tunnin yöunet + 2 h päikkärit, joka päivä. 

Niin mitä töitä haen ja pystyn tekemään???

Vierailija
831/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et nyt tajua sitä, että sairasta ei palkata mihinkään. Jos sairaus tulee ilmi jollain tapaa, niin se on hei hei työlle.

Miksi mut sitten palkattiin? Sairaus on tullut, mutta eipä ole pihalle heittäneet. Mikä sairaus sulla on?

Vierailija
832/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googletin vähän.

Lähihoitajaksi voi opiskella lähes täysin verkossa.

Voi erikoistua lapsiin ja nuoriin, jos ei fyysisten syiden takia pysty nostelemaan vanhuksia.

Opintotukea saa 400e. Valtiontakaamaa opintovelkaa 600. Sen takaisinmaksamista ei tarvitse pelätä, koska on varma työpaikka. Tuohon vielä asumistuki.

Työntekijöistä on pulaa koko Suomessa.

Mikä estää hakeutumasta alalle?

Lähihoitajia on jo nyt paljon työttöminä. Ihmettelin tätä paradoksia mutta nyt sekin selvisi.

Kuka muka palkkaisi lähihoitajan jolla ei ole hajuakaan fyysisestä hoitotyöstä???

Jo ajatuskin on absurdi!

Lähihoitajan työ on esim. potilaan oikeaoppista nostamista, kääntämistä, haavahoitoa, pesemistä, katetrointia, vessakäynnin avustamista, potilaan voinnin tarkkailua, eli huomaa pieniä, mutta ratkaisevan tärkeitä merkkejä potilaan voinnissa. Huomaa esim. höperöikö asiakas pissatulehduksen vai dementian takia tai onko potilaan ihomuutos "normaali" vai onko kyseessä jotain mitä pitää tarkkailla.

Potilaan lohduttamista, tukea ja rinnallakulkemista.

Tärkeä on myös luonne: Joudut säilyttämään empaattisen, rauhallisen ja jämäkän mielentilan, kun dementikko tai skitsofreenikko alkaa riehua.

Ymmärrät, että sairaus "puhuu" tässä ihmisessä.

Tällaisia asioita ei opi lukemalla. Itseasiassa työ ja kokemus ovat parhaita opettajia.

Joudut ehkä huolehtimaan vakavasti sairaista, tuskaisista, pelokkaista ja kuolevista potilaista.

Et saa hätkähtää Mätäneviä haavoja, ulosteita verta, kalmanhajua.

Joudut huolehtimaan ainutlaatuisista ja ainutkertaisista ihmisistä ja koko elämän kirjosta, mikä tekee siitä alasta niin hienon ja ainutlaatuisen.

Eihän tällaisia verkossa opita. Nämä opitaan käytännöntyössä kokeneempien hoitajien avustamana.

Vasta käytännönkokemus osoittaa, onko sinusta alalle vai ei. Monesta ei ole.

Lähihoitaja joutuu kohtaamaan paljon esim. kuolemaa, kuolevia potilaita ja omaisien tuskaa. Vainajien pesua ja näyttöön valmistamista ym.

Lähihoitaja on meille monille se viimeinen "äiti".

Hienosti kirjoitettu! Kumma kun ollaan aina ehdottamassa kelle tahansa kouluttautumista lähihoitajaksi. Tuo homma ei todellakaan sovi kaikille.

Vierailija
833/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään joka muistaa vaikka 1980- lukua? Silloin ei ollut juurikaan valittamista ja ihmiset ottivat työtä kuin työtä vastaan.

Meidänkään lähipiirissä ei ollut ainuttakaan työtöntä. Eikä valitettu työmatkoista. Osa kulki kimppakyydeillä töihin. Aina löytyi jokin keino.

Ei ollut automaatiota eikä digitalisaatiota, vaan lähetit juoksettivat kirjelappuja osastolta toiselle. Metsurit sahasivat puut nurin ja karsivat moottorisahalla, kun ei ollut vielä juuri motoja. Pankeissa virkailijat istuivat pitkissä riveissä merkkaamassa nostoja kynällä pankkikirjoihin ja ojentamassa setelit tiskin yli jne jne jne

Eihän näitä työpaikkoja enää ole! Kaikki on netissä ja koneet tekee työt.

Vierailija
834/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeentulotuki jalyr än imeminen rahadts

Vierailija
835/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mut sitten palkattiin? Sairaus on tullut, mutta eipä ole pihalle heittäneet. Mikä sairaus sulla on?

Olisiko kyseessä eri sairaus ja työpaikka?

Vierailija
836/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo mitä muissa maissa työttömät tekevät, niin aika moni muuttaa esim. vanhempiensa tai sisarusten luo, kunnes pääsee taas jaloilleen. Toinen vaihtoehto on rikosten tekeminen.

Toi rikosten tekeminen nyt useimmilal ei se ratkaisu ole, vaan että eletään halvalla ja tehdään kaikkea hanttihommaa mitä saa, ja saahan sitä, kuten kausityötä.

MITEN SAIRAS TYÖKYVYTÖN IHMINEN TEKEE NIITÄ HANTTIHOMMIA?

Työkyvyttömyyseläkkeellä se X summa minkä saa tienata, niin ettei se vaikuta eläkkeen määrään. Käy ammatinvalintapsykologin luona juttelemassa, mikä hanttihomma sopisi sinulle.

Voi luoja tätä ymmärtämättömyyden määrää, huoh.

Olen eri, mutta minäkin työkyvytön. Kun mitään ei pysty tekemään. Se vähäinenkin energia menee itsensä hengissä pitämiseen ja osa kotitöihin.

Olen käynyt viimeksi suihkussa 3 viikkoa sitten, kauppatavarat noudolla niin säästää siinäkin energiaa. Tänään olen jaksanut imuroida, mutta välissä oli huilattava n 40 min. Tämä on YK-SI-Ö.

Viikossa on 2-4 päivää, etten jaksa tehdä mitään. Parempina päivinä teen, tärkeysjärjestyksessä. Jaksan kävellä n. 35 minuuttia yhtäjaksoisesti kun on hyvä hetki. Nukun 10-15 tunnin yöunet + 2 h päikkärit, joka päivä. 

Niin mitä töitä haen ja pystyn tekemään???

Tsemppiä sinulle! Itselläni on hyvin samankaltainen tilanne. Olen määräaikaisella eläkkeellä, vaikka joutaisin kokoaikaiselle kun en minä tästä varmaan parane. Haluaisin töihin, mutta en pysty.

Vierailija
837/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sun sairaus ei estä työntekoa.

Minut sanottiin irti vakipaikasta sairauden takia kun en enää pystynyt tekemään töitäni.

Vierailija
838/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään joka muistaa vaikka 1980- lukua? Silloin ei ollut juurikaan valittamista ja ihmiset ottivat työtä kuin työtä vastaan.

Meidänkään lähipiirissä ei ollut ainuttakaan työtöntä. Eikä valitettu työmatkoista. Osa kulki kimppakyydeillä töihin. Aina löytyi jokin keino.

Ei ollut automaatiota eikä digitalisaatiota, vaan lähetit juoksettivat kirjelappuja osastolta toiselle. Metsurit sahasivat puut nurin ja karsivat moottorisahalla, kun ei ollut vielä juuri motoja. Pankeissa virkailijat istuivat pitkissä riveissä merkkaamassa nostoja kynällä pankkikirjoihin ja ojentamassa setelit tiskin yli jne jne jne

Eihän näitä työpaikkoja enää ole! Kaikki on netissä ja koneet tekee työt.

Ja kuinkahan moni työ siirtyi ensin Baltiaan ja sitten Aasiaan.

Vierailija
839/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita sitä että sairastuu jo töissä ollessaan, vaan puhun työttömistä sairaista. Työhöntulotarkastuksessa viimeistään selviää, että olen lähes rampa. Se niistä duuneista.

Vierailija
840/1103 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllähän 100 euron leikkaaminen näkyy pienituloisen työttömän elämässä paljon enemmän!!. miksi ei voitais mieluummin korkean tuloluokan ihmisiltä leikata sitä lapsilisää koska 100 euron leikkaaminen lapsilisistä ei vaikuta pätkääkään varakkaan lapsiperheen mussukkaan joka ei edes sitä satasen leikkuuta edes huomaa..,.,

Ajatuksen tasolla hyvä, mutta tätä on valtion toimesta jo monta kertaa selvitelty ja joka kerta johtopäätös on että hyvätuloisilta lapsilisän leikkaaminen tulisi kalliimmaksi kuin siitä saatava hyöty. Byrokratia ja tulorajatarkistukset maksaa. 

No olisivat sitten pitäneet edes sen solidaarisuusveron alarajan samana. Sen maksu on varmaan automatisoitu.