Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kärsinyt ahdistuksesta jo 17 vuotta enkä koskaan saa kunnolla apua

Vierailija
08.09.2023 |

Koska pärjään tavallaan liian hyvin. Mt-puolella halutaan tarttua johonkin elämänhallinnan ongelmiin tai vaikeuksiin töissä/opiskelussa. Niitä minulla ei ole, elämäntavatkin ovat hyvin terveelliset ja vankat rutiinit hallitsee arkipäivää. Mutta se onkin tavallaan ongelma, en yhtään pysty joustamaan noista rutiineista ja jatkuva ahdistus ja stressi kuluttaa kehoa pitemmän päälle. Mutta noh, kai sitä pitäisi olla joku moniongelmainen että saisi apua.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile estrogeenia

Vierailija
2/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on valitettavasti totta, että resurssit on rajalliset. Se on myös ongelma, että kun näyttää terveelle, ei välttämättä oteta vakavasti. Mulla luki kerran kannassa, että terveen näköinen, kun vastaanotolla valitin järkyttävää väsymystä (krooninen sairaus).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö terapiassa? Mitäpä jos kertoisit nämä asiat siellä. Kirjoita vaikka paperille ylös niin ei unohdu paikan päällä

Vierailija
4/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko katsonut Mielenterveystalon omahoito-ohjelmat?

Vierailija
5/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sinun ongelmiasi ei luokitella niin pahoiksi,koska eivät haittaa työtä/opiskelua. Siinä pisteessä kun joustamattomuus uuvuttaa selkeän masennuksen partaalle tai kehität paniikkihäiriön on enemmän jotain mitä hoitaa. En tarkoita että se on oikein, mutta mt-puoli toimii heikosti siellä pahemmassakin päässä. Ei sinulla olisi mahdollisuutta käydä yksityisellä? 

Vierailija
6/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla todettu autisminkirjon piirteitä?

Vierailija
7/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän oikein ole olemassakaan mitään hoitoa. Kokeiltu on terapiat (10 v) ja muut. Tämä on minulla keholla, hermostossa, ei tähän mikään juttelu autakaan. 

Opamox on paras, liikunta myös pikkuapu.

Vierailija
8/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama ongelma, tosin olen jo nelikymppinen. Tavallaan ei haittaa elämää, mutta haittaa kuitenkin henkisesti. Tuntuisi hölmöltä mennä edes hakemaan apua "olemattomaan"

Vierailija
9/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin auttaa ssri-lääkkeet, oletko kokeillut?

Vierailija
10/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos stressi kuluttaa kehoa niin silloinhan sulla on elämänhallinnan ongelmia. Mulla on ollut samanlaista, jos oikein ymmärrän. Jos sulla on rahaa, palkkaa itsellesi apua arkeen, ja ota tietoisesti vaihtelua arkeen. Lyhyt matka johonkin tai vaikka hotelliyö. Pienin askelin kohti levollisempaa elämää.

Vierailija
11/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä edes ehdota tämmöisiä myrkkyjä, ap nuorikin jolloin ei pidä tuhota aivokemioitaan

Vierailija
12/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinua ahdistaa?

Vierailija
13/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työelämän ulkopuolelle joutunut ahdistuneisuushäiriöstä kärsivä läheinen, ei hänenkään saama apu näytä olevan kovin tehokasta. Se on vaikea sairaus.

Vierailija
14/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiku sä ootkin viisas! Ei ole tullut kenellekään mt-polilla mieleenkään! Minäpä ensi kerralla kysyn psykiatrilta onko se kuullut tuollaisista lääkkeistä ja voisinko kokeilla!

Vierailija
15/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Vierailija
16/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on luuseri.

Vierailija
17/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni meni liian hyvin lähes 20 vuotta. Sitten pakka hajosikin aivan täysin ja sitten onkin tarvittu ja saatu apua viimeiset 10 vuotta. Mainittakoon vielä se, että samassa rytäkässä puhkesi useampi fyysinen perussairaus loppuelämän seuralaisiksi.

Jotkut eivät varmaan edes tajua omaavansa ongelmaa, mutta itse tiesin koko ajan minulla olevan ongelma ja aika hyvin myös siihen johtaneet syytkin, joten terapia sujui loistavasti, mutta fyysinen puoli ei unohda. Asiaa ei ollenkaan auta perussairaudet, joiden takia kroppa on muutenkin kuormittunut.

Vierailija
18/33 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene mt-puolelle. Onko lääkkeissä haittoja vai sopiva, vai parempi ilman. Katso onko yksityisiä terapeutteja, jossa ei tartuttaisi johonkin maanisesti, vaan joku ymmärtää ja kuuntelee. Ja sä ymmärrät itseäsi itsekin. Et tarvii lupaa johonkin mt-puolelta tai joltain väärältä osaamattomalta tyypiltä. Jos tunnistat ja löydät ahdistuksen aiheet, mistä ne tulevat, on helpompi nähdä mikä vähentää ahdistusta. Oletko ohjelmoitu suorittamaan liikaa, vaikka pidätkin rutiinit yllä. Minkälaisessa elämässä voisit paremmin?

Vierailija
19/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mittauttaa ferritiinit. Jos olet nainen, voi raudan puute aiheuttaa ahdistusta vuosia tai jopa vuosikymmeniä. Kuukautiset kun vievät raudat monilta naisilta mennessään, jolloin rautavarastot voi olla kroonisesti loppu, vaikka hemoglobiini olisi ihan ok:kin.

Monella tutulla rautalisä pidempään pari kertaa viikossa käytettynä on poistanut merkittävän osan ahdistusoireista. Liikaakaan rautaa ei kannata lisinä ottaa, koska sitten se ei imeydy ja tulee vain vatsavaivoja. Mutta ennen kuin syö rautaa, kannattaa mittauttaa ferritiiniarvot, jotta tietää, onko rauta-arvot kunnossa vai pielessä. Mielenterveyspuolella ei usein tajuta edes kysyä mitään rauta-arvoista, kun taas vaikka gynekologit taas tietää hyvin, että raudan puute aiheuttaa monelle heidän potilaalleen ahdistusta ja masennusta, ja laittaa selvittämään rautatilanteen herkästi jos ison kuukautusvuodon potilas valittaa heille ahdistuneisuutta.

Ferritiinitesti maksaa netin kautta halvimmillaan tilattuna pari kymppiä ilman lähetettä. Työterveydestä ferritiinitesteihin pääsee usein ilmaiseksi, jos on lähete.

Vierailija
20/33 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 17 vuotta on mennyt.

Kauanko luulet vielä kestävän, että tajuat ETTET TULE SAAMAAN TÄMÄN ENEMPÄÄ APUA KOSKAAN.