Lopettakaa ne ylityöt (josta ette saa palkkaa)
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ei minun hommia osaa kukaan tehdä. On niin vaativa asijain tuntija tehtävä.
No totisesti, ootko haudankaivaja? Kirjoituksestasi päätellen aattelen näin 🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävän moni tekee ylitöitä tunti tunnista -periaatteella eli käytännössä ilman ylityökorvauksia. Itse en suostu tuollaiseen, joten mun on turha odottaa tulevan "ajoissa" töihin tai venyvän työpäivän lopusta. Jos joudun jäämään, niin leimaan sen ylitöiksi enkä tuntisaldoiksi.
Yleensä nämä henkilöt ovat vielä korkeakoulutettuja. Luulisi edes heidän ymmärtävän. Mikä ihme heidät saa kieltäytymään oikeuksistaan?
Esim. epävarmuus töiden jatkumisesta voi toimia pelotteena. Omalla työpaikallani on paljon määräaikaisia työsuhteita, ja kyllä ne määräaikaiset työntekijät ovat valmiimpia joustamaan eivätkä pidä yhtä tiukasti kiinni oikeuksistaan. Alalla on pulaa työpaikoista, joten työttömäksi jääminen huolettaa.
Työnantajat osaavat kyllä järjestää asiat niin, ettei "joustamattomalle" työntekijälle löydy enää jatkoa. Valitettavasti olen läheltä päässyt näkemään, miten taitavasti he osaavat kieroilla ja vältellä vastuuta.
En tehnyt ennen ylitöitä, mutta nyt teen ihan simonaan. Johtuu siitä, että meille on alettu maksamaan korotettu kutsuraha ja 100% ylityökorvaus. Ylitöiden teko loppuu tasan siihen hetkeen jos/kun em. korvauksia lakataan maksamasta.
sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävän moni tekee ylitöitä tunti tunnista -periaatteella eli käytännössä ilman ylityökorvauksia. Itse en suostu tuollaiseen, joten mun on turha odottaa tulevan "ajoissa" töihin tai venyvän työpäivän lopusta. Jos joudun jäämään, niin leimaan sen ylitöiksi enkä tuntisaldoiksi.
Yleensä nämä henkilöt ovat vielä korkeakoulutettuja. Luulisi edes heidän ymmärtävän. Mikä ihme heidät saa kieltäytymään oikeuksistaan?
Sama meidän työpaikalla. Ihmiset tekevät saldoliukumien puitteissa jatkuvaa pitkää päivää. Saavat sitten tunti tunnista vapaata joskus.
Mä ainakin teen joskus pidempää päivää tai iltaisin vielä hommia, jos se tekee mun seuraavista päivistä ja työn hoitamisesta ylipäätään helpompaa. Se on ennen kaikkea palvelus itselle, että on valmistunut palavereihin jne. Asiat menee eteenpäin. Silloin kun ei ole kiirettä, saatan olla tekemättä mitään ja lähteä kesken päivän vaikka salille. En siis todella laske, meneekö tunnit tasan.
Tällä asenteella olen päässyt varsin hyvään asemaan uralla ja mahdolliset piiloylityöt näkyy nyt mukavana peruspalkkana. Jos olisin vinkunut kaikesta tessin perää , niin en varmasti olisi päässyt urallani eteenpäin. Siellä vinkuisin edelleen.
No hey en todellakaan tee mitään palkatonta ylitöitä, miks tekisin. Mulla on muutakin elämää kuin työ..
Kyllä mä joskus teen, meen sitten maanantaina myöhemmin tai lähden perjantaina aiemmin. Mitä se sulle kuuluu miten hoidan työni. Ja joskus kerään lomapäiviä vaikka joulun välipäiville, muuten olis palkattomia eikä välttämättä edes saisi järjestettyä.
Aika monet kyllä tykkäävät joustavasta työajasta. On helppo ottaa vapaita omien tarpeiden mukaan, kun on plussatunteja joita pitää pois.
En ole tehnyt töitä eläessäni. Rahat tulee tilille säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet kyllä tykkäävät joustavasta työajasta. On helppo ottaa vapaita omien tarpeiden mukaan, kun on plussatunteja joita pitää pois.
Mun mielestä joustaminen on eri asia kuin ylityö. Joustaminen on sitä, että teen ihan vapaaehtoisesti ja ilman esimiehen pyyntöä omia hommiani tänään 10 tuntia, jotta voin sitten tiistaina lähteä töistä 2 tuntia aikaisemmin. Ylityö omalla työpaikallani taas olisi sitä, että tekee normaalin työviikon, mutta sitten on jokin tietty asia, joka voidaan tehdä ainoastaan viikonloppuna/illalla/yöllä. Eli normaalin työajan ulkopuolella. Tai sitten on jokin homma, joka pitääkin saada valmiiksi tänään. Mä olen nykyisessä työpaikassani yksi osakkaista ja myös yksi hallituksen jäsenistä, joten en sen vuoksi saa mitään ylityökorvauksia, mutta meidän työntekijöille kyllä maksetaan ylityökorvaukset, jos kyse on oikeista ylitöistä eikä siitä, että työntekijä itse haluaa tehdä pidemmän työpäivän, jotta voi sitten toisena päivänä lähteä aikaisemmin.
Ei kukaan ilmaiseksi ylitöitä tee. Niin tyhmiä ei ole olemassa 🤣
Hautausmaat ovat täynnä uniikkeja ja korvaamattomia ihmisiä, joita ilman firmat ja yhteiskunta eivät tulleet toimeen ja nyt he ovat vain tuntemattomia nimiä ylihintaisissa kivilaatoissa.