Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varaa vain yhteen paistinpannuun, millainen on monikäyttöisin?

Vierailija
08.09.2023 |

Mulla on varaa vain yhteen paistinpannuun ja senkin pitää olla edullinen. Minulla on uuni jossa ns. vanhanaikainen liesi (eli ei induktio). Paistan jauhelihaa, lettuja, kasvispihvejä, kasviksia.

Valmistan usein ruokia kokonaan paistinpannulla, esim. jauhelihaan lisään tomaattimurskan ja haudutan sen pastakastikkeeksi. Kannellinen paistinpannu olisi hyvä?

Kumpi olisi parempi paistokasari vai kannellinen paistinpannu? Vai hetkinen ovatko ne käytännössä sama asia?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valurautapannun kun ostaa niin ei tarvitse koskaan ostaa uutta. En tiedä kuinka hintavia ne ovat, omat pannut on isovanhemmilta perittyjä.

Valurautapannut pitää sitten olla lihalle ja kalalle erikseen. Niitähän ei saa edes pestä tiskiaineella, vaan vain kuumalla vedellä ja harjalla. Jos käyttää vain yhtä pannua, saa pian kalalta maistuvaa lihaa ja päinvastoin.

Rauta on käytännössä ikuista, sitä ei voi pilata millään tiskiaineella. Olen ihan huoletta pessyt valurautapannuani astianpesuaineella puhtaaksi ja perään vaan rypsiöljyllä pinnan pyyhkäisy ja hetkeksi levylle että lämpenee.

Vierailija
42/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valurautapannun kun ostaa niin ei tarvitse koskaan ostaa uutta. En tiedä kuinka hintavia ne ovat, omat pannut on isovanhemmilta perittyjä.

Itse olen parhaan valurautapannuni ostanut kolmella eurolla kirpputorilta. Se oli karmeassa kunnossa. Menin mummolaan, pistettiin tulet uuniin, pannu hiillokselle ja lähti varmaan puoli senttiä jänkkiä hiiltyen irti pinnasta. Sitten kuumaan pannuun pintaan rypsiöljyä ja vielä uuniin 250 astetta hetkeksi.

Valurautapannun voi aina polttaa takaisin uudeksi. Ja rasvapoltto jollain silavalla on ihan ylimitoitettua, tavallinen rypsiöljy riittää. Riittää kun joka pesun jälkeen pyyhkaisee uuden rypsiöljyn pintaan.

Meillä ei rypsiöljyä käytetä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valurautapannut pitää sitten olla lihalle ja kalalle erikseen. Niitähän ei saa edes pestä tiskiaineella, vaan vain kuumalla vedellä ja harjalla. Jos käyttää vain yhtä pannua, saa pian kalalta maistuvaa lihaa ja päinvastoin.

Rauta on käytännössä ikuista, sitä ei voi pilata millään tiskiaineella. Olen ihan huoletta pessyt valurautapannuani astianpesuaineella puhtaaksi ja perään vaan rypsiöljyllä pinnan pyyhkäisy ja hetkeksi levylle että lämpenee.

Toimii jotenkin tuolleenkin. Mutta miksi pestävä?

Vierailija
44/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen parhaan valurautapannuni ostanut kolmella eurolla kirpputorilta. Se oli karmeassa kunnossa. Menin mummolaan, pistettiin tulet uuniin, pannu hiillokselle ja lähti varmaan puoli senttiä jänkkiä hiiltyen irti pinnasta. Sitten kuumaan pannuun pintaan rypsiöljyä ja vielä uuniin 250 astetta hetkeksi.

Valurautapannun voi aina polttaa takaisin uudeksi. Ja rasvapoltto jollain silavalla on ihan ylimitoitettua, tavallinen rypsiöljy riittää. Riittää kun joka pesun jälkeen pyyhkaisee uuden rypsiöljyn pintaan.

Ai että nyt tulikin TÄRKEÄÄ tietoa tän ketjun aloittajan kysymyksiin. Rypsiöljyä kun ei voi korvata MILLÄÄN keittiössä, en ainakaan keksi että kaupoissa mitään muuta vastaavaa öljyn nimistä myytäisiin ruokatarvikkee a. Entä polkupyörän ketjuöljyä, käytättekö sitäkään? Liukkaria? Miten taloutenne suhtautuu Norjan barrel-tyyppisen öljyn maailmankauppaan?

Vierailija
45/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin perintöpannut. Jää vielä jälkeenkin seuraaville.

Vierailija
46/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain valurautapannun lahjaksi, jää todellakin perinöksi, lähes käytämättömänä. Ihan liian painava arkikäyttöön. Nyt mulla on Ikean halpa teflonpannu ja olen tyytyväinen

Vierailija
47/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valurautapannu, käytössä yli 30 vuotta, edelleen kuin uusi.

Vierailija
48/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valurauta tai hiiliteräspannu. Kestää jälkipolvillekin.

Miten valurautaan saada se pinta?

Ei voi rasvapaistaa kerrostalossa... savu...

Kai sitä nyt liesituuletin sentään on? Onko järjestyssäännöissä erikseen kielletty valurautapannut?

Voi sitä ihan maalaisjärkeäkin käyttää. Ei kukaan ala kerrostalossa pannua rasvapolttamaan. Siitä saattaa aiheutua jopa palohälytys ja se vasta kallista on. Vie vaikka sepälle joka kyllä osaa rasvata pannun kunnolla

Ei se rasva poltto nyt niin savuuta. Mä olen käyttänyt viimeiset 20 vuotta vain valurautapannuja, ravapolton tehnyt kerran sinä aikana. Hyvin toimii pannut. Mulla on useampia pannuja tosin ja lettupannu erikseen.

Vierailija
49/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään epäile, etteikö valurautapannu toimisi huiman hyvin lettujen paistossa. Ja varmasti pihvi kypsyy runsaassa voissa hyvin. Mutta en sitä mitenkään näkisi jokapäiväisessä ruoanlaitossani.

Pidän intialais- ja thaityyppisestä ruoasta. Aika usein paistan ensin mausteet tai maustetahnan pannulla pienessä rasvamäärässä, sitten pyörittelen kasvikset rapeiksi, lopuksi lisäten esimerkiksi kookosmaidon. Suhtaudun varsin epäilevästi valurautaan tällaisessa ruoanlaitossa, koska valurauta tuntuu imevän hajuja ja makuja ja vaativan runsaasti rasvaa.

Vierailija
50/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen munkkirasva on paras, sillä voi rasvapolttaa myös valurautalevyllisen hellan levyt.

Vierailija
51/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Teräspannu. Pinnoitteet kuluu vuodessa pois ja valurauta liian raskas.

Vierailija
52/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla oikeesti tekee noin tiukkaa, niin voin ostaa sulle vaikka muutaman hyvän pannun

Vierailija
53/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole polvia. Olen pyörätuolissa.

Näyttää aivotkin olevan amputoitu...

Vierailija
54/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valurautapannusta saa tuoksut pois hieromalla siihen suolaa  +huuhtelu vedellä ja kuivaus.

Vierailija
55/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeareunaisessa paistokasarissa on hankala esim kääntää lettuja ja munakkaita. Sinuna ostaisin kannellisen paistinpannun ( matalat reunat), niissä voi hyvin hauduttaa mm. kastikkeet.

Kannelliset on nimeltään aina paistokasareita. Ei ole kannellisia paistinpannuja.

Eikö ole Suomessa edes erikokoisia irtokansia myynnissä? Mulla oli lasikantinen paistinpannu, sitten laitoin sen lasikannen tiskikoneeseen jossa se meni rikki ja rikkoi koko tiskikoneen. Tämän jälkeen ostin teräksisiä irtokansia ja vippasin kaikki lasikannet pois. Niin ja uuden tiskikoneen jouduin ostamaan myös, joka harmittaa vieläkin. Täällä Italiassa on marketeissa ja kotitalousliikkeissä vaikka minkäkokoisia ja mallisia irtokansia myynnissä. 

Vierailija
56/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten valurautaan saada se pinta?

Ei voi rasvapaistaa kerrostalossa... savu...

Kai sitä nyt liesituuletin sentään on? Onko järjestyssäännöissä erikseen kielletty valurautapannut?

Voi sitä ihan maalaisjärkeäkin käyttää. Ei kukaan ala kerrostalossa pannua rasvapolttamaan. Siitä saattaa aiheutua jopa palohälytys ja se vasta kallista on. Vie vaikka sepälle joka kyllä osaa rasvata pannun kunnolla

Ei se rasva poltto nyt niin savuuta. Mä olen käyttänyt viimeiset 20 vuotta vain valurautapannuja, ravapolton tehnyt kerran sinä aikana. Hyvin toimii pannut. Mulla on useampia pannuja tosin ja lettupannu erikseen.

Mulla myös erilaisia, lihalle yksi, kalalle yksi ja munille vielä eri. Räiskälepannukin on ja grillipannu. Vain valurauta ja hiilikivipannuja ovat. 

Vierailija
57/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma valurautapannuni oli opiskelijalle kallis, 100 markkaa. Olen käyttänyt sitä 30 vuotta.

Vierailija
58/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olen samaa mieltä. Ei yhdellä pannulla tule toimeen. 

Vierailija
59/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaan mahdollista että ei ole varaa paistinpannuun. 

Vierailija
60/72 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mone siirtyvät nykyisin käyttämään induktioliettä. Siksi kirpputoreilla ja kierrätyskeskuksissa on myytävänä pikkurahalla uudenveroisia pannuja , jotka eivät käy induktioliedelle. Siksi neuvoisin tutkimaan kierrätyspaikkoja. voit löytää samalla rahalla useammanlaisia paistinpannuja.