Te jotka arvostelette pph:ia: MITEN aktiivisia äitejä te itse olette?
Ei nyt sillä, että mitenkään vähättelisin sitä, että pph:t voivat vetää lasten ulkoilutuksessa ym. siitä, missä aita on matalin. Halusin vaan tietää, että kun te arvostelette näitä ihmisiä niin kovasti, niin miten aktiivisesti te itse jaksaisitte joka päivä osallistua neljän-viiden alle esikouluikäisen lapsen(ne) puistoleikkeihin, tehdä ruuat alusta asti jne?
Voin suoraan tunnustaa, että olen vähintään yhtä laiska äiti kuin nämä teidän parjaamanne pph:t. Ruuat tosin ei ole yleensä eineksiä, mutta joskus kyllä. Ulkoilu lasten kanssa on mielestäni tylsää, teen yleensä siinä samalla ulkotyöt ja siinäpä se.
Kommentit (19)
Kyllä meirän lapsen hoitotäti vie lapset ulos ja askartelevat ym. Laittaa ruuat itse ym.. Tosin huonolla ilmalla jäävät sisälle ja ei se ainakaan mua haittaa, eri asia jos olisivat kokoajan sisällä.
Vierailija:
mutta perhepäivähoitajalle se on työtä, jolle on tietyt kriteerit. Ei siihen liity mitenkään tuo mitä kysyt.
Vertauksena voisi ottaa mielummin sen mitä/miten itse teette työssänne?
mutta mun mielestä äitiä ja perhepäivähoitajaa ei voi verrata. Perhepäivähoitaja hoitaa lapsia työkseen, hänellä on - pitäisi olla - alan koulutus ja perhe maksaa hoidosta, johon kuuluu tietyt elementit.
En minäkään oleta että joku tekee minun työtäni samoin kriteerein kuin minä, jolle se on ammatti.
Äiti on äiti ja lapselle ihan eri asia kuin hoitaja.
3
niin odotan saavani ammattilaisen laittamaa ruokaa. Vaikka itse olisin maailman kehnoin kokki, minulla on oikeus odottaa ravintolaruoalta tiettyä tasoa, kun siitä kerran maksan ja ammattilainen sen laittaa.
Sama juttu.
Leikin, luen ja askartelen lasten kanssa, käymme päivittäin leikkipuistossa (jossa vietän aikaa myös lasten kanssa, aina kun he haluavat) ja teen itse lähes kaikki ruoat koko perheelle.
Siksi ei tulisi mieleenikään viedä lapsia niille elämäänsä kyllästyneille perhepäivähoitajille, joita tapaan päivittäin puistossa.
(Minulla on kaksi taaperoikäistä lasta, korkeakoulututkinto ja vakituinen työpaikka odottamassa.)
vähintään kerran ulkona päivittäin, yleensä kaksi.
tarpeisiin myös tunnetasolla eli syliä tarvittaessa. Lisäksi tietenkin vahtii, ettei mitään satu ja huolehtii syömisestä. Eipä ole tullut mieleeni kysellä, josko leikkii hiekkalaatikolla lasten kanssa vai ei. Mielestäni on ihan oikeinkin antaa lasten leikkiä ulkona keskenään ja vain vahtia päälle. Kyllä lapset ovat aina osanneet itse keksiä leikkinsä ja touhunsa, ongelmana on pikemminkin se, että aikuisten ihmisten pitäisi erityisesti viihdyttää näitä palleroita.
Olen tyytyväinen meidän pph:aan. Leipoo ja askartelee paljon, mutta en moittisi, vaikka ei noita kovin usein jaksaisikaan. Pääasia, että lapsi kokee olonsa turvalliseksi hoitajalla ja perushoito on kunnossa. Muu on epäoleellista sälää ympärillä.
Vierailija:
Leikin, luen ja askartelen lasten kanssa, käymme päivittäin leikkipuistossa (jossa vietän aikaa myös lasten kanssa, aina kun he haluavat) ja teen itse lähes kaikki ruoat koko perheelle.Siksi ei tulisi mieleenikään viedä lapsia niille elämäänsä kyllästyneille perhepäivähoitajille, joita tapaan päivittäin puistossa.
(Minulla on kaksi taaperoikäistä lasta, korkeakoulututkinto ja vakituinen työpaikka odottamassa.)
jotka kai uskoo tähän että " lasten pitää leikkiä ulkona omillaan" . Käytännössä se tarkoittaa sitten sitä, että noin yksivuotiaat kävelytaidottomat istuu tunninkin lätäkössä märkänä, kun eivät omin avuin selviä ylös, eikä hoitajia kiinnosta. Minä yleensä auttelen näitä lapsia ylös, kun olen omieni kanssa puistossa. Hoitaja katselee kahvikupposen äärestä puuhia.
Samaten niitä keinuun kinuajia, jotka liimautuu äiteihin, jotta nämä leikittäisivät, kun hoitaja ei sitä tee. Yleensä keinutan aina jotain hoitolasta omieni lisäksi. Inhottaa ajatella, että oma lapseni notkuisi puistossa samalla tavoin.
Ja jos alkaa äidiksi, ei tarvitse jaksaa mitään jos ei halua, näinkö? Hih. Vierailija:
rumbaa! Äidit on asia erikseen.
En minä mikään yli-ihminen ole.
Mutta rehellisesti sanottuna, minä NAUTIN lasten kanssa touhuamisesta ihan suunnattomasti. Tuntuu siltä, että teen maailman tärkeintä työtä, kun huolehdin lapsistani. Ja lapsuus on niin lyhyt aika. Sekä lapsille että minulle.
10
tekee työtään, joka on kokopäivätyö. Hänelle maksetaan palkkaa ja oletetaan, että hän hoitaa työnsä kunnolla eikä mene siitä, mistä aita on matalin. Pph ei myöskään saa hoitaa omia asioitaan lasten kanssa...esim. hakea kaljaa kaupasta jne. Ei pph ole mikään 4-5 lapsen kotiäiti vaan hän tekee TYÖTÄ, vastuullista sellaista. Huono palkka ei ole mikään peruste tehdä työtä huonosti.
...koko ulkoiluaika on ohjattua toimintaa. Päinvastoin kyllä lasten pitää saada välillä touhuta niin, että vanhemmat ovat taka-alalla. Se on tosi tärkeää!
Lähinnä minua on kauhistuttanut hoitajien puutteet esim. käytöstavoissa, huono kohtelu, jota lapset saavat aiheetta osakseen.
ulkoilun ajan jne. sekä sisällä syöttötuoleissa. Päiväkodin työntekijät yleensä seisovat ryhmässä keskenään, eivät suinkaan ole siellä leikkimässä yhden tai kahden lapsen kanssa, mitä te oikein luulette?
Perhepäivähoitajat taas tuntuvat hommailevan mitä nyt hommailevatkin ilman säännöllistä johtamista ja työn laadunvalvontaa.
mutta perhepäivähoitajalle se on työtä, jolle on tietyt kriteerit. Ei siihen liity mitenkään tuo mitä kysyt.