Työkyvytön ja rahaton. Todella ahdistunut ja peloissani tulevasta.
Miksi ei löydy empatiaa. En pysty tällä hetkellä työhön, todella pienet tuet, liian kallis vuokra yksinhuoltajana 3 lapselle. Mistään ei voi näin heti tinkiä, halvempaa asuntoa ei ole löytynyt(saanut) vaikka kuinka haen.
Miten selviytyä tästä? Mistä ruokaa ja muuta? Sikiöasennossa yritän hengittää.. Toivotonta on.
Minkälainen suomi on tulevaisuudessa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Sain lapset päälle 30 kymppisenä, Korkeakoulututkinnot ennen lapsia. Talous kunnossa eroon saakka, jolloin alkoi työkyvyttömyys. Miksi tätä ei haluta ymmärtää?
Koska silloin olisit hyvällä tk-eläkkeellä. Tiedän kokemuksesta.
Sama. Mulla ei ole lapsia, mutta sitäkin kalliimmat sairastamisen kulut. Olen nyt jo alipainoinen, kun ei ole varaa ostaa riittävästi ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain lapset päälle 30 kymppisenä, Korkeakoulututkinnot ennen lapsia. Talous kunnossa eroon saakka, jolloin alkoi työkyvyttömyys. Miksi tätä ei haluta ymmärtää?
Tk-eläke on onnettoman pieni. Rikollisen pieni suorastaan. Ellei jää eläkkeelle lähellä eläkeikää. T. 40-vuotias tk-eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Ahdistaa kun lapset saavat monena päivänä viikossa nuudeleita tai pelkkää makaronia ruoaksi. Ei minkäänlaisia ravintoaineita. Miten lapset jaksavat tätä?
Nuudelit on kalliita! Keitä perunoita ja anna lapsille käteen raakaa porkkanaa ja kaalia pureskeltavaksi. Jos jaksat, leivo lisäksi moniviljaleipää, jossa on auringonkukan- ja muita terveellisiä siemeniä. Maapähkinät on edullista proteiinia. Kotimaisista kuivatuista herneistä saa hyvää, valkjuaispitoista keittoa tai muhennosta perunoiden viereen.
Älä pilaa lasten terveyttä kelvottomalla ruualla.
Pähkinät on kalliita, valitettavasti.
Meinaatko että Suomea rakennetaan nuudeleita syönneillä köyhyydestä tulevilla yh-äitien lapsilla? Toivottavasti ei mitään kovi fyysistä ainakaan...
Lapset huostaan, sinusta ei ole äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tk-eläke on onnettoman pieni. Rikollisen pieni suorastaan. Ellei jää eläkkeelle lähellä eläkeikää. T. 40-vuotias tk-eläkeläinen
Lasten kanssa päälle tulee elarit, lapsilisät korotettuna, eläkkeensaajan asumiatuki jne. Kyse on nyt silkasta saamattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole, vaan se on suhteessa ansioihin ennen työkyvyttömyyttä. Jos kerran oli hyvät tulot ennen lapsia ja työkyvyttämyyttä, saa hyvän eläkkeen. Kokemuksesta tiedän.
Lapsilisät loppuu kun lapsi 17 vuotias.
No et kyllä tuossa kunnossa pysty lapsistasi huolehtimaan riittävän hyvin. Hae apua ja pyydä ex-miestäsi hoitamaan lapsesi.
nyt sun pitää härätä ja käyttää kaikki keinot että pystyt elättämään
ittes ja lapsesi. mikä on syyä ettet töihin voi mennä ?
onko halvempi asunto mahdoton järjestää ?
Oon itse pahasti mt-ongelmainen ja työtön, elän myös täysin tuilla ja tämä on perseestä.
En silti jaksa vinkua, kun se on itsestä paljolti kiinni. Juuri nyt vielä vanha syömishäiriö pukkaa päälle, en vaan halua syödä.
Lapses ainakin tarvitsee monipuolisempaa ravintoa. Ota yhteyttä kirkon diakoniaan ja käy leipäjonossa.
Teetkö sä mitään ekstrarahan toivossa? Itse teen mm erilaisia käsitöitä joita myyn, olen kerännyt ja myynyt metsän marjoja yli tonnilla tänä vuonna, etsin ja bongaan tavaroita/vaatteita halvalla/ilmaiseksi, jotka laitan kuntoon ja myyn kalliimmalla. Nyt olen myös saanut myytyä hyllyjä, jotka askartelin dyykatysta laudasta. Työnhaun ohella alan jo ideoimaan käsitöitä joulumyyjäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Mulla ei ole lapsia, mutta sitäkin kalliimmat sairastamisen kulut. Olen nyt jo alipainoinen, kun ei ole varaa ostaa riittävästi ruokaa.
Jos olisit oikeasti vähävarainen, saisit toimeentulotukea ja maksusitoumuksella reseptilääkkeet sekä julkisen terveydenhuollon ilmaiseksi ja Sinulla olisi varaa ostaa ruokaa. Tarinasi on epäuskottava.
Jotkut varmaankin unohtavat kertoa että on auto, monta lemmikkiä ja rahapäivänä eletään kuin kroisokset käyden ravintolassa ja shoppailemassa krääsää. Sitten ihmetellään kun laskut tulevat yllättäen. Viihde elämäänkin pitää tuista jäädä. Mitään budjettia ei lasketa eikä vähäisintäkään kirjanpitoa.
Ei ole mitään suunnitelmaa kun ruoka, hygienia, terveys ja pakolliset asumiskulut lasketaan pois niin paljonko jää jäljelle ja mihinkä se jäljelle jäävä raha riittää. Sitten pitäisi kaikki turha karsia pois eikä lasten perus ruuasta voi karsia. Lasten terveellinen ruoka on ihan etusijalla tai sitten huostaanotto jos ei kykene.
Tukia kun tullaan pienentämään niin tilanne tuskin paremmaksi muuttuu. Tuilla ei ole enää varaa entisenlaiseen elintasoon. Ihan pakko olisi nyt sitten viimeistään alkaa opettelemaan pitää tarkkaa kirjanpitoa jos ei ole ennen kiinnostanut. Paperilla näkee sen todellisuuden paremmin eikä koskaan mennä rahapäivänä tuhlailemaan heräteostoksia vaan kaikki ostokset suunnitellaan budjetin mukaan.
Ihmiset tuntuvat suorastaan vihaavan vähempiosaisia nykyään...Syytetään valehtelusta, ym. Mutta kuten Raamattu meille kertoo, niin lopun aikoina laittomuus saa vallan ja "ihmisten sydän kylmenee."
Elämme nyt tätä lopun aikaa ja sen huomaa: ihmiset ovat itsekkäitä, ilkeitä, rahanahneita, panettelijoita ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein kolme miehen kanssa, joka halusi erota toisen naisen takia lähes viisikymppisenä!
Yhteiskunta ei vain näe tätä yksinhuoltajan ahdinkoa.
No ei sulla nyt hirveän pienet lapset voi viisikymppisenä olla. Mä täytin just 50, ja esikoinen on 27.
Osaatko lukea ?
Siis eroko sinut teki työkyvyttömäksi ?
Mitä teit sitä ennen, olitko siis kotiäiti ja nyt iski arkirealismi mutta työnhaku aiheuttaa paniikkia?
Toivottavasti saat päänupissa asiat kuntoon, edes lasten vuoksi.
Sillä välin/
-isällä on lapsiin yhä elatusvelvollisuus, voit myös edellyttää että hän osan aikaa pitää lapset luonaan. Se on lasten OIKEUS
- lastenvalvojalle aika ja neuvottelut siitä miten paljon isän kuuluu maksaa ja osallistua.
Älä enää osta nuudeleita. Ihan perusruokaa, perunaa, kauden kasviksia, edullista lihaa. Opetat lapsille, että koulussa / pk syödään KAIKKI mitä on tarjolla -- jos lapset eivät ole hoidossa haet heille välittömästi hoitopaikat (ne on sulle ilmaiset kuitenkin) - kun lapset on koulu/pk keskityt esim tekemään edullista ruokaa kauden sesonkituotteista, myös pakkaseen. Ja mietit miten voisit hankkia muutaman ylimääräisen euron (edes niitä pulloja etsimällä) ja ryhdyt toimeen!
Miksi olet työkyvytön? Mikä on sairautesi?
Kananmunat on proteiinipitoista ja halpaa ravintoa.
Miksi sitten suosittelet kaalia, herneitä, siemeniä ja maapähkinöitä?
Osta ap rasvaista jauhelihaa ja tee lihapullia tai -pihvejä. Lähes kaikki lapset tykkäävät niistä, ja lihasta ihminen saa kaiken tarvitsemansa helposti.