Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikärasismi on paha rasismin muoto. Miksei siitä puhuta?

Vierailija
07.09.2023 |

Taas yhdessä työpaikalla laitettiin pellolle vanhimmasta päästä ihmisiä. Eivät pääse edes eläkeputkeen. Kokeneita ihmisiä. Miksei tästä ikärasismista puhuta ja vouhkata, vaikka yllättävän monet joutuvat ikäsortoa kokemaan?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsyrjintä on vielä pahempaa sinkkumarkkinoilla, jossa se liittyy samalla sukupuoleen. Vanha nainen, tai 'vanha' ei kelpaa kenellekään parisuhteeseen.

Vierailija
42/85 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikärasismi ei ole rasismia ollenkaan. Oikea sana on ikäsyrjintä. Eikä sekään toki ole hyväksyttävää, mutta oikea rasismi on eri asia.

Eikös rasismin määritelmä juurikin ollut eduskunnassa jonkin väestöryhmän syrjintä?

Racism tulee sanasta race, joka tarkoittaa rotua. Eli rasismi on rotuun liittyvää syrjintää. Siksi mitään ikä"rasismia" ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on itse Antti Rinne saanut maistaa ikärasismia. Lukuisia töitä hakenut, eikä kelpaa enää minnekkään. Varmasti ikä haittaa eniten.

Ikäsyrjintää, mutta yhtä lailla kuin ikärasismia. Eikö se vaikuta samalta, kun syrjinnästä on kyse.

Vierailija
44/85 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ikäiset ei ole eri rotua. Rasismi viittaa rotuun.

Vierailija
45/85 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gaarlo kirjoitti:

Luetaan sitten Suomessakin eri alueiden ihmiset tiettyyn rotuun syntyperän perusteella ? Saamelaiset, karjalaiset, savolaiset, ruotsinkieliset ruotsinkielisillä alueilla jne? Yhtä lailla meilläkin on omaa rotuoppia, kun se on monissa asioissa tullut esille.

Tiedän ja olen kuullut monista tapauksista joissa ei kelpaa kun sattuu olemaan savolainen/ saamelainen tms.

Vierailija
46/85 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kiinnosta iäkkäät työntekijät, alkoholistit tai mt-potilaat.

Vierailija
47/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa Pohjoismaissa pihalle laitetaan yleensä viimeksi töihin tullut. Eikä aina se vanhin. 

Vierailija
48/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikärasismi ei ole rasismia ollenkaan. Oikea sana on ikäsyrjintä. Eikä sekään toki ole hyväksyttävää, mutta oikea rasismi on eri asia.

Juu, ikäsyrjintä ei perustu rotuun, vaan ikään(tymiseen).

Vierailija
49/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikärasismia. Pressakin oli 76-vuotias, mepeissä on todella vanhoja, kuten kansanedustaijssakin. Vain tavallisissa oikeissa töissä ikä on haitta.

Vierailija
50/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa, vaikka yhteiskunta joutuukin elättämään minut. Olen jo oman osuuteni työhommista tehnyt. Tehkööt välillä nuoremmatkin jotain. Kaduilla kulkee paljon yli kolmekymppisiä, joilla ei ole vielä päivääkään työkokemusta.

M52

Vierailija
51/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä ei ole rotu.

Rasismia on muutakin kuin "rotu", eikä ihmisillä ole rotuja.

40 täytettyäni loppui ne soitot töihin, tässä yli 19 vuoden aikana on vain yksi työkkärin työntekijä myöntänyt että kyllä ikä vaikuttaa. Muut väittävät ettei ikärasismia ole.

Ja sitten täällä ihmiset huutaa pippeli pystyssä että mene töihin. Niinpä. Mulla sama juttu, ikää ja perussairaus niin eipä paljon töihin soitella. Ihan kaikkia töitä kun ei vaan pysty tekemään.

Vierailija
52/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös rasismin määritelmä juurikin ollut eduskunnassa jonkin väestöryhmän syrjintä?

Ei

Vierailija
53/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin nuorempana milleniaalina olen ollut jatkuvasti eri leikkausten kohteena, lapsuudesta saakka. Onko se ikärasismia? Esimerkiksi nuorisotyöttömyys on ollut korkealla jo pitkään.  Se, etteivät vanhemmat ikäpolvet saa aivan kaikkia etuja tässä elämässä, on vain oikein. Uudistakaa osaamistanne säännöllisesti, verkostoitukaa, ja vaihtakaa välillä työpaikkaa, niin olette rekrytoitavissa. 

Vierailija
54/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasismi = rotusyrjintä

Ikärasismi = ikärotusyrjintä

Vierailija
55/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei

Olipas. Muuten olisi puhuttu vain syrjinnästä.

Vierailija
56/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gaarlo kirjoitti:

Luetaan sitten Suomessakin eri alueiden ihmiset tiettyyn rotuun syntyperän perusteella ? Saamelaiset, karjalaiset, savolaiset, ruotsinkieliset ruotsinkielisillä alueilla jne? Yhtä lailla meilläkin on omaa rotuoppia, kun se on monissa asioissa tullut esille.

Tiedän ja olen kuullut monista tapauksista joissa ei kelpaa kun sattuu olemaan savolainen/ saamelainen tms.

Avaa vähän, tosiaanko ei käy Suomen toiset heimot? Mihin työhön?

Vierailija
57/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus on jokaisella edessä. Ihan jokaisella, joka hengissä sinne saakka selviää!

M42

Vierailija
58/85 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi ei puhuta rotusyrjinnästä? Se olisi selkeä ja ymmärrettävä termi, samantyyppinen kuin sana "ikäsyrjintä". 

Vierailija
59/85 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tosiaan välillä tämä ikäsyrjitä. Mediassa on vaan tietoa siitä, että mitkä ja minkälaisia työpaikkoja nuoret haluavat, en ole nähnyt yli 40sten parhaimmat työpaikat ja mitä he toivovat työpaikasta.

Meillä juristiryhmän nuorin ja uusin vie työtehtävät vanhempien ja kokeneempien nenän edestä. Todella rasittavaa, koska hän ei edes ymmärrä mitä kysytään ja/tai vastaa johonkin mikä on ollut jo pitkään selvillä. Minulla on itsellä paljon kokemusta, enkä kysy ihan perus-yksinkertaisia asioita meidän juristeilta.

Vierailija
60/85 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsyrjintä on laitonta. Mutta mikäs tässä ollessa. Olen ajatellut että olen jo eläkkeellä. Vanhempani olivat jo mun ikäisinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi