Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi amiksen opettajien palkat on niin suuret vaikka eivät ole edes akateemisia?

Vierailija
06.09.2023 |

Tajusin juuri, että heillä on alla vain AMK-tutkinto.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan itse ammattikoulussa ja minulla on yliopistotutkinto kuten monella muullakin kollegalla ja lisäksi tietysti pedagogiset opinnot. Palkkani pätevänä opettjana ja työkokemuksellani on tällä hetkellä hieman vajaa 5000 eur/kk. Mielestäni se on varsin hyvä, koska lomia on paljon.

Vaikka sinulla on, niin monella ei ole. Silloin palkka on koulutkseen ja työnkuvaan nähden täysin ylimitoitettu. Helpoin mahdollinen oppilaitos opettaa.

Vierailija
22/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajaääliölle tiedoksi, että palkat määräytyvät työn kysynnän ja tarjonnan mukaan, palkka on näiden tasapainohinta.

Kukaan ei takaa tietystä tutkinnosta mitään, monet tohtorit ovat köyhiä.

Kun taas monet ammattikoulun opettajat ovat omien alojensa huippuammattilaisia ja voisivat tienata enemmän vaikka yrittäjinä tai ammattilaisina firmoissa. Siksi on kilpailukykyiset palkat kouluissa, että tulisivat sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se varmaan aika rankkaa ihan jo siitä lähtien että saa houkuteltua edes jonkun oppilaan päivittäin kouluun. Isommat haasteet kuin yliopiston hihhuleilla, joten täysin ymmärrettävää.

Ei se opettajien tehtävä ole enää tuossa vaiheessa. Verrataanpa vaikka yläkouluun. Ja siellä toden totta tarvitaan se yliopiatokoulutus.

Vierailija
24/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitukselle loistava leikkauskohde; amiksen maikkojen härskit palkat!

Vierailija
25/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amisopettaja tarvitsee itseasiassa aika pitkänkin koulutuksen. Minulla on tutkinto ammattikoulusta ja jos haluaisin opettaa tätä alaa, minun pitäisi harjoittaa ammatikseni kyseistä alaa olikohan se vähintään kolme vuotta, hankkia soveltuva korkeakoulututkinto (amkissa löytyy alalle sopiva, mutta myös yliopistosta) ja opiskella vuoden (60 op) pedagogiset opinnot (varmaan käy amk tai yliopisto). Eli kyllähän siitä lopulta vuosia tulee. Ennen kyseistä ammattitutkintoa kävin lukionkin, mikä helpottaakin korkeakouluopintoihin siirtymistä.

Ja veikkaisin, että ammattikoululaisia on raskaampi opettaa kuin lukiolaisia.

Vierailija
26/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajaääliölle tiedoksi, että palkat määräytyvät työn kysynnän ja tarjonnan mukaan, palkka on näiden tasapainohinta.

Kun taas monet ammattikoulun opettajat ovat omien alojensa huippuammattilaisia ja voisivat tienata enemmän vaikka yrittäjinä tai ammattilaisina firmoissa. Siksi on kilpailukykyiset palkat kouluissa, että tulisivat sinne.

Ja opistoinssi raivoaa ansaitsemattoman palkkansa edestä.

Vierailija
27/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se varmaan aika rankkaa ihan jo siitä lähtien että saa houkuteltua edes jonkun oppilaan päivittäin kouluun. Isommat haasteet kuin yliopiston hihhuleilla, joten täysin ymmärrettävää.

Ei se opettajien tehtävä ole enää tuossa vaiheessa. Verrataanpa vaikka yläkouluun. Ja siellä toden totta tarvitaan se yliopiatokoulutus.

Et selvästikään ole amiksen opettaja.

Katsos, meidän pitäisi saada niitä oppilaita valmistumaankin. Muuten koulu toimii huonosti. Kovin harvaa oppilasta tämä kiinnostaa.

Vierailija
28/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amisopettaja tarvitsee itseasiassa aika pitkänkin koulutuksen. Minulla on tutkinto ammattikoulusta ja jos haluaisin opettaa tätä alaa, minun pitäisi harjoittaa ammatikseni kyseistä alaa olikohan se vähintään kolme vuotta, hankkia soveltuva korkeakoulututkinto (amkissa löytyy alalle sopiva, mutta myös yliopistosta) ja opiskella vuoden (60 op) pedagogiset opinnot (varmaan käy amk tai yliopisto). Eli kyllähän siitä lopulta vuosia tulee. Ennen kyseistä ammattitutkintoa kävin lukionkin, mikä helpottaakin korkeakouluopintoihin siirtymistä.

Ja veikkaisin, että ammattikoululaisia on raskaampi opettaa kuin lukiolaisia.

No olipa pitkät opinnot 😅

Vierailija
29/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan itse ammattikoulussa ja minulla on yliopistotutkinto kuten monella muullakin kollegalla ja lisäksi tietysti pedagogiset opinnot. Palkkani pätevänä opettjana ja työkokemuksellani on tällä hetkellä hieman vajaa 5000 eur/kk. Mielestäni se on varsin hyvä, koska lomia on paljon.

Sama juttu. Minulla lisäksi tohtorin tutkinto. Siitä saan 500€ lisän/ kk.

Vierailija
30/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään pikkuyksikössämme 20 opettajasta 7 on DI, 11 maistereita ja 2 yamk. Parhaat palkat lähes 5000 e, huonoimmat alle 4000 e (muutamilla maistereilla ja yhdellä DI:llä). Lähes kaikilla aineenopen pätevyys yliopistosta, lisäksi työkokemusta esim. Teollisuuden aloilta.

Rahaa saisi enemmän muualta, opiskelija-aines on raskasta. Moni vaihtaa takaisin teollisuuteen ja amk-opettajiksi, enemmän nimittäin pitäisi maksaa. Ei ole tää amis vetovoimainen.

Vierailija
31/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävät palkat - olen shokissa 😳 Oikeasti, 5000 euroa amiksen opettajana?

Vierailija
32/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja opistoinssi raivoaa ansaitsemattoman palkkansa edestä.

Noh, diplomi-inssi joka on amiksen opettaja päivät ja tienaa varsinaiset tulot omassa firmassa illat. Monille riittää jompi kumpi.

Vierailija
33/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies opettaa amiksessa kuukausipalkalla 4200e, itse lähihoitajana 2400e. Miehellä etäpäiviä monta viikossa, pari oppituntia ja palaveria Teamsissa ja loppuajan pelailee tai nukkuu tai laittaa ruokaa, riittää että on tavoitettavissa. Työpaikalla pisimmät päivät kello 9-16. Joo.

Kyllä. Pelailevia jonneja ja muita höpöihmisiähän tuolta tulee. Hirveät palkat!

Montako ammattilaista TYÖNtekijää sieltä akateemisesta valmistuu tuotantolinjalle?

Vierailija
34/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävät palkat - olen shokissa 😳 Oikeasti, 5000 euroa amiksen opettajana?

Mä en kanssa tajua, itse amiksen käyneenä. Eihän ne tehneet mitään, hyvä jos olivat paikalla! Aivan täyttä paskaa oli opetus.

Vierailija
35/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies opettaa amiksessa kuukausipalkalla 4200e, itse lähihoitajana 2400e. Miehellä etäpäiviä monta viikossa, pari oppituntia ja palaveria Teamsissa ja loppuajan pelailee tai nukkuu tai laittaa ruokaa, riittää että on tavoitettavissa. Työpaikalla pisimmät päivät kello 9-16. Joo.

Montako ammattilaista TYÖNtekijää sieltä akateemisesta valmistuu tuotantolinjalle?

Metalli vetää niin huonosti, että taidat aika paljon ehtiä tätänykyä peilailla?

Vierailija
36/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koodariyliopistosta valmistuu ohjelmoinnin tuotantolinjalle lähes 100%. Ne loput alkaa opettajiksi tai tutkijoiksi.

Vierailija
37/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kanssa tajua, itse amiksen käyneenä. Eihän ne tehneet mitään, hyvä jos olivat paikalla! Aivan täyttä paskaa oli opetus.

Samaa mieltä amiskan opetuksesta. En tiedä mistä ne maikat sinne oli kaiveltu, mutta kaikki muu kiinnosti paitsi opettaminen.

Vierailija
38/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, teepä itse paremmin. Kukaan ei ole katkera.

Vierailija
39/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä amiskan opetuksesta. En tiedä mistä ne maikat sinne oli kaiveltu, mutta kaikki muu kiinnosti paitsi opettaminen.

No palkka varmasti kiinnosti.

Tämä ala on kyllä pakko saada jotenkin ilmi. Ihan järkyttävää että tuollaisesta maksetaan noin paljon. Kohtuutonta.

Vierailija
40/41 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli amiksessa opettajia ihan amispohjalta myös, hyvin he osasi opettaa koska he osasivat sen työn kunnolla kun taas ne akateemiset opettajat ties vaan mitä kirjassa lukee.