Onko aika säätää vuokrakatto
Asumistukia leikataan ja se kuulema laskee vuokria. Taitaa olla yhtä totta kuin rikkaiden osallistuminen Sipilän talkoisiin. Onko nyt aika säätää vuokrakatto, että ihmisillä on varaa asua vuokra+asunnoissa?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrakatto johtaa vain siihen, että yksityiset vuokranantajat perivät osan vuokrasta pimeästi. Virallinen vuokra sen katon mukaan, loput rahana tai nuorilta neidoilta luonnossa.
Vuokrataan: kalustettu yksiö Töölössä. Ei vuokrata ilman kalusteita. Kalusteisiin kuuluu yksi kolmejalkainen jakkara joten voit sisustaa muun asunnon mieleiseksesi. Asunnon vuokra EUR 300/kk, kalustevuokra EUR 450/kk. Vuoden määräaikainen vuokrasopimus jota voidaan jatkaa toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella.
Kalustus tarkoittanee käytännössä yleensä lyhytaikaista vuokralaista.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi pistää neliöpohjainen lisävero tyhjinä oleville huoneistoille sekä kakkos- ja kolmosasunnoille. Kannustaisi vuokraamaan kun muuten tulisi vielä extra-turskaa :)
Ehei, kannustaisi lopettamaan vuokra-asuntojen tarjoamisen. Asunto myyntiin ja sijoitustulot hankitaan muualta. Vuokralainen muutenkin tuottaa hankaluutta, asunnon kulumaa ja valituksia talon muilta asukkailta.
Kaikki tuet pois asukkailta ja kaikki vähennysoikeudet pois vuokranantajilta
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pois asukkailta ja kaikki vähennysoikeudet pois vuokranantajilta
No miten luulet siitä eteenpäin konevuokrauksen toimivan eli mistä saat henkilönosturin tai rakennustelineet, jos vuokranantaja ei saa verotukseen mitään vähennyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi pistää neliöpohjainen lisävero tyhjinä oleville huoneistoille sekä kakkos- ja kolmosasunnoille. Kannustaisi vuokraamaan kun muuten tulisi vielä extra-turskaa :)
Miten niin? Meillä 15 v asuisi nimellisesti asunnossa A, minä asunnossa B, mies asunnossa C ja oikeastaan koko perhe asunnossa D, jossa asuisi virallisesti isoäiti, joka tosiasiassa elelee tyytyväisenä yhdessä isoisän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen kun tulisi niin paperilla lukiolainen muuttaa mun sijoitusyksiöön (olkoonkin vuokrattuna nyt) ja mä muutan kakkosasunnolle. Samalla ensin isästä tulee yksinhuoltaja (lapsilisän korotus), sitten lapsi alkaa saada opintotukea ja lopulta 18 täyttäessään saa sitten muutkin yksin asuvan opiskelijan tuet. Sekä itse alan vähentää työmatkakuluja sieltä kakkosasunnolta käsin, käytännössä maksimit.
Samalla sitten kaikki mummonmörskät ja muut kesämökit lisäverolle, sehän tuo mun "tyhjänä oleva huoneisto" käytännössä on, loma-asunto.
Mitä jos annetaan ihmisten omistaa niin monta asuntoa kuin haluavat, joilla siihen varaa on ja itse ne kulut maksavat. Aika harvalla on, joten ne perinnöt on nyt jo useimmiten vuokrattuna. Nythän mulla on opiskeleva osa-aikatyöläinen vuokrakämpässä (ei saane asumistukea) ja lapsi ei saa kuin lapsilisän ensi vuoteen asti, sitten se ei saa mitään. Ja kun en ole ollut kirjoilla tuolla kakkosasunnolla, en saa myyntivoittoakaan verottomana.
Ei nää asiat niin mustavalkoisia ole, että mikä on edullisista kenellekin tai yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta vastikekatto olisi syytä
korjaukset, tulee kertarytinällä vai onko taloyhtiötä hoidettu suunnitelmallisesti.
---lll--- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrakatto johtaa vain siihen, että yksityiset vuokranantajat perivät osan vuokrasta pimeästi. Virallinen vuokra sen katon mukaan, loput rahana tai nuorilta neidoilta luonnossa.
Vuokrataan: kalustettu yksiö Töölössä. Ei vuokrata ilman kalusteita. Kalusteisiin kuuluu yksi kolmejalkainen jakkara joten voit sisustaa muun asunnon mieleiseksesi. Asunnon vuokra EUR 300/kk, kalustevuokra EUR 450/kk. Vuoden määräaikainen vuokrasopimus jota voidaan jatkaa toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella.
Kalustus tarkoittanee käytännössä yleensä lyhytaikaista vuokralaista.
Kyllä tuo käytännössä tarkoittaa että nimellisvuokra on halpa, mutta asuntoa ei vuokrata ilman jakkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Typerä ajatus kaikin tavoin. Ei syrjäseuduille saa vuokralaisia välttämättä. Ihmiset laittaisivat jotain vuosikausia autioituneita homemörskyjäkin vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrakatto pitää säätää siihen samaan summaan mihin hallitus aikoo asettaa rajat toimeentulotuen saamiseksi.
No ainakin meidän vuokralaiset saisi luvan lähteä siinä tapauksessa. Vuokraisin ehkä sukulaiselle korkeammalla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrakatto pitää säätää siihen samaan summaan mihin hallitus aikoo asettaa rajat toimeentulotuen saamiseksi.
No ainakin meidän vuokralaiset saisi luvan lähteä siinä tapauksessa. Vuokraisin ehkä sukulaiselle korkeammalla hinnalla.
Näinpä. En vuokraa ellen saa kuluja pois. Ei sitä omistusasunnossakaan saa asua jos ei maksa täysimääräisesti laskujaan taloyhtiölle ja pankille.
Vuokrakatto pahentaa asuntopulaa. Yksityisten ei kannata vuokrata asuntoja jos vuokria aletaan säännellä. Perehtykää ruotsin vuokrasääntelyyn. Ruotsissa on ainakin suosituimmissa kaupungeissa pula vuokra-asunnoista kun niitä ei kannata rakentaa lisää koska vuokrasääntely