Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten masennuksesta toipuminen tapahtuu? Nopeasti vai hitaasti?

Vierailija
04.09.2023 |

Onko niin, että kun toipuminen alkaa, niin se lähtee kohisten, vai kaksi askelta eteen ja yksi taakse?

Läheisenä kysyn.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se oikea toipuminen missä oireet häviää? Pari viikkoa meni, takana usean vuosikymmenen mittainen vaikea/keskivaikea masennus. Se vain loppui eikä ole takaisin tullut.

Harvalla sormia napsauttamalla oireet katoaa ja elämä muuttuu.

Vierailija
22/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä on alettu kokeilemaan metsäterapiaa. Metsään sijoittuvaa terapiamuotoa ei kuitenkaan suositella tehtäväksi yksin. Tervemielisen tutun toivotaan lähtevän mukaan. Jotkut saattaa löytää itsensä jo yhden yön jälkeen, toiset vasta viikkojen päästä. Tätä pitää toteuttaa tutun lisäksi yhteistyössä terapeutin kanssa, esim. BetterHelp.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pitää muuttaa elämänsä, meinaan että elämäntyyli auttanut masentuun.

Vierailija
24/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla masennus parantui noin kuuden vuoden jälkeen, kun masennusta aiheuttavat olosuhteet muuttuivat riittävästi. Sitten muutos oli nopeaa.

Vierailija
25/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla masennus parantui noin kuuden vuoden jälkeen, kun masennusta aiheuttavat olosuhteet muuttuivat riittävästi. Sitten muutos oli nopeaa.

Tätä mieltä olen myös että vaaditaan elämänmuutosta.

Vierailija
26/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää selvittää itselleen mistä masennus on seurausta, mistä masennus johtuu.

Vierailija
27/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran on sairastunut masennukseen on sitä loppuelämänsä. Välillä on vaan parempia kausia, eli siitä ei koskaan parane vaan on piilevänä koko elämän

Aika leimaavaa, ettei voi parantua ikinä??

Vierailija
28/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestänyt jo noin 30 vuotta. Taas muutaman vuoden mennyt huonommin, ensin jäivät yhteydenpidot kaukaisempiin ihmisiin, sukulaisiin, tuttaviin. Nyt kaikkiin.

Vierailija
29/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli masennus kytenyt varmaankin useita vuosia, ehkäpä jopa 10 vuotta taustalla, mutta stoppi tuli kun 2017-19 olin jokseenkin toimintakyvytön.

Nyt voin todella hyvin!

Annoin itselleni mahdollisuuden aloittaa ns. palikkatehtävistä ja etenin pikkuhiljaa takaisin haastaviin, koulutustani vastaaviin tehtäviin.

Ilman masennusta en varmaankaan olisi vaihtanut alalle, joka tuntuu nyt omalta jutulta. Sairaus pakotti minut uusiutumaan ja olen nyt aiempaa maanläheisempi, empaattisempi ja inhimillisempi. Arvomaailmani on perusteellisesti muuttunut humaanimmaksi ja pohdin paljon elämän merkityksellisyyttä.

Olen saanut taidepainotteisen kasvatuksen ja taiteella oli luonnossa olemisen ohella toipumisessani suuri merkitys. Etenkin elokuvat, teatteritaide ja kirjallisuus antoivat syitä elää, kun en sellaisia itse keksinyt. Nyt jälkikäteen tuntuu käsittämättömältä, että mieli voi olla niin synkkä, mutta olen todella kiitollinen, että selvisin ja voin nauttia elämästä. Teatteri ja kirjallisuus ovat minulle edelleen säännöllistä sielunhoitoa.

DI

Vierailija
30/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran on sairastunut masennukseen on sitä loppuelämänsä. Välillä on vaan parempia kausia, eli siitä ei koskaan parane vaan on piilevänä koko elämän

Tämän takia kannattaa miettiä kenelle avautuu kyseisestä sairaudesta. Itse olin masentunut ikävuosina 14-18 ja vielä kolmekymppisenäkin terveydenhuolto tuputtaa masennuslääkkeitä ties mihinkä vaivaan, vaikka korvasärkyyn. Kerran masentunut, aina masentunut

Vierailija
31/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mieltä olen myös että vaaditaan elämänmuutosta.

Sen takia onkin niin surkeaa, että masennus myös oleellista heikentää ihmisen kykyä tehdä noita muutoksia elämäänsä. Kamala tunne, kun tietää, miten pitäisiä toimia, mutta ei vain pysty.

Vierailija
32/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ihminen olla tietämättään masentunut? Eli ihan elämäniloinen, tyytyväinen elämäänsä mutta ei saa aikaiseksi mitään

Vierailija
33/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

enniesteri kirjoitti:

Itse sairastanut keskivaikeaa masennusta. Lääkitys nyt vuoden ollut. On hyviä aikoja ja huonoja aikoja. Kannattaa yrittää pysyä aktiivisenä. Työ on ollut minulle parasta lääkettä. Myös lääkityksestä ollut apua. Musta koira kulkee mukanani mutta pärjään sen kanssa. Elämän täytyy jatkua.

Minua talutti keskivaikeassa masennuksessa musta koira.

Nyt minä talutan mustaa koiraa. Vei useamman vuoden, mutta selvisin. Vakava trauma tausta.

Vierailija
35/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ihminen olla tietämättään masentunut? Eli ihan elämäniloinen, tyytyväinen elämäänsä mutta ei saa aikaiseksi mitään

Ihminen voi täyttää päivänsä kaikenlaisella tekemisellä ja esittää onnellista, sivuuttaakseen ikävät tunteet. Hän ei kykene kohtaamaan asioita, jotka aiheuttavat hänelle piilevää masennusta, joten hän yrittää kaikin tavoin tehdä ihan muita asioita ja irvikuvaksihan se lopulta menee. Ihminen saattaa saada aikaiseksi paljonkin, mutta mikään ei tuo hänelle tyydytystä tai hyvää mieltä.

Tietämättään voi olla masentunut.

Vierailija
36/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään makaamalla ei parane.

Vierailija
37/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea selittää. Sekä että. Tarvitaan tietynlainen riehtaisu ulos siitä sulkeutuneisuudesta. Pitää pakottaa itsensä ottamaan ne ensiaskeleet. Sitten siitä pikkuhiljaa kohti parempaa. T. Toistuvaa masennusta sairastava

Vierailija
38/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on ominaisuus. Tai syndrooma. Ei sairaus. Se on periaatteessa oire, joka puhkeaa tietyille ihmisille liiasta kuormittavuudesta, nepsyongelmista, vaikeasta elämäntilanteesta, tunteiden käsittelyn vaikeudesta, traumoista jne.

Vierailija
39/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet elämäniloinen, et ole masentunut. Sinulla voi olla vaikka autismia.

Vierailija
40/49 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla yhtä kaavaa tälläiseen asiaan, joka kaikkiin masentuneisiin pätisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi