Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko verenpaineet 150/100 sellaiset, että lääkitys kannattaa aloittaa? Varasin ajan lääkärille.

Vierailija
04.09.2023 |

Olen todella uupunut, päätä särkee. Kova paineen tunne päässä, korvissa humisee. Jalka puutuilee toispuolisesti. Näkökentässä joskus vähän sivusilmällä vilisee ja eilen näin jopa outoa värilaajentumaa pimeässä mutta siitä en kehdannut kertoa. Tiedä jos on jotain mielen kepposia vaan.

Olin aika varma, että paineet on aika korkeat mutta olivatkin 150/100 p. 80. On esiintynyt pahempiakin paineita ilman oireita.

Nyt oli kerrankin vastassa ihminen joka otti oireeni tosissaan ja pääsen huomenna lääkäriin.
Vähän on sydänoireitakin, jotka tutkitaan.

Mikähän sairaus tässä voi olla? Verenpainetauti?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

220/150 täällä.

Kun sain lääkkeet.

No kunhan ap seuraile t ainakin.

Parempi käydä siel lekurissa turhaan kuin.....?

Vai mitä?

Vierailija
22/28 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mene nyt ihmeessä sinne lääkäriin kun kerta aika on ja kerro nuo oireet, että voivat arvioida, tarviiko tutkia jonkun muun varalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lääkityksen, kun alapaine oli 90. Yläpaine mulla on ihan ok.

Vierailija
24/28 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin kärsimään tuota korkeammasta verenpaineesta noin kymmenen vuotta, ennenkuin lääkäri suostui kirjoittamaan verenpainelääke reseptin. Siihen asti vaan lääkärit totesi että joo, kyllä se lääke varmaan pitäis alottaa. Mutta reseptiä, sitä pyytelin turhaan, eivätkä koskaan vastanneet kun kysyin miksi sitä lääkitystä ei voida aloittaa. Ja kun lopulta lääkkeen sain, ei ole lääkäreitä jatkoseuranta kiinnostanut.

Miksi tämä tehdään näin vaikeaksi?  Kehoitetaan aina vain seurailemaan itse verenpaineita kotona. Kun tosiasiassa korkea verenpaine saa tuhoa elimistössä ja pahimmassa tapauksessa saattaa johtaa kuolemaan.

Vierailija
25/28 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävällä liikkui tutustuessamme pimeällä asunnossa "alivuokralaisia" eli jotakin tummia hahmoja, kertoi niitä näkyvän eniten silloin kun on oikein stressaantunut ja ahdistunut. Hän ihmetteli jokin aika sitten, että kun alivuokralaisia ei ole pitkään aikaan näkynyt. Minulla taisi juuri joitakin asioita yhdistyä päässä, kun luin aloituksesi. Mies nimittäin sai vajaa vuosi sitten verenpainelääkityksen.

Vierailija
26/28 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin kärsimään tuota korkeammasta verenpaineesta noin kymmenen vuotta, ennenkuin lääkäri suostui kirjoittamaan verenpainelääke reseptin. Siihen asti vaan lääkärit totesi että joo, kyllä se lääke varmaan pitäis alottaa. Mutta reseptiä, sitä pyytelin turhaan, eivätkä koskaan vastanneet kun kysyin miksi sitä lääkitystä ei voida aloittaa. Ja kun lopulta lääkkeen sain, ei ole lääkäreitä jatkoseuranta kiinnostanut.

Miksi tämä tehdään näin vaikeaksi?  Kehoitetaan aina vain seurailemaan itse verenpaineita kotona. Kun tosiasiassa korkea verenpaine saa tuhoa elimistössä ja pahimmassa tapauksessa saattaa johtaa kuolemaan.

Miten se sitten pitäisi tehdä?

Eihän yhden mittauksen perusteellakaan voi aloittaa kenties vuosia kestävää lääkitystä. Verenpaine saattaa heilahdella paljonkin ja joillakin on lisänä valkotakkiverenpainetta. 

Itse mittailin pari viikkoa kotosalla, paineet oli edelleen keskimäärin 170/120 luokkaa. Sitten aloitettiin kevyt lääkitys. Ei auttanut juurikaan. Lääkitystä kovennettiin ja paineet laskivat. 

Vierailija
27/28 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintavat? Paino? Kehonkoostumus? Liikunnan määrä ja laatu? Ruokavalio? Nukkuminen?

Vierailija
28/28 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

215/160 oli enkä mitään oireita ainakaan huomannut. Lääkityksella nyt 150/85 +-10