Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloiset joutuvat luopumaan lasten harrastuksista - kyynel

Vierailija
04.09.2023 |

https://yle.fi/a/74-20047000

Ymmärrän, että bensa maksaa ja siksi harrastuksia ei voi olla määrättömästi.
En ymmärrä, miksi mökkiomistaja kitisee tästä.
Valitse mökin myyminen, niin voit kyllä harrastaa lapsinesi lasten aikuistumiseen asti.

Kommentit (253)

Vierailija
221/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin lukemisen siinä kohtaa kun esimerkiksi tällaiseen kammottavan ahdinkoon luisuneesta keskiluokan edustajasta nostettiin äijä joka ajeluttaa lapsia treeneihin 60 kilometriä suuntaansa monta kertaa viikossa. Jos tuollaiseen hulluuteen on tähän mennessä ollut varaa ja halua, "ongelma" on itseaiheutettu.

Jos lapsi rakastaa lajiaan ja on hyvä siinä, niin todellakin ajellaan vaikka se satakilsaa sinne ja tänne.

En tosin lähtis asiasta muille huutelemaan. Se raha on sitten muualta pois. Esim ruokaa tehdään enemmän itse, ei ostella uusia tennareita joka kuukausi, eikä reissata ulkomailla... Järkevämpäähän olisi tietty kimppakyydit, mutta jos porukkaa tulee eri kylistä ja paikkakunnilta, niin menee hankalaksi. Suomi on metka maa, vähän ihmisiä ja porukka levällään.

Tuollaiset ihmiset kuulostaa siltä, että heillä on nyt ensimmäistä kertaa elämässä sellainen tilanne, että joutuvat miettimään mistä kiristää vyötä. Onhan se varmaan kauheaa ja vaikka mitä, kun keski-ikäinen joutuu ottamaan vastuun omasta talouden hoidostaan. Voi mikä kurja kohtalo.

Anteeksi, mitä?!? Ja kukahan sitä taloutta on tähän asti hoitanut??? Tajuatko ollenkaan kommenttisi typeryyttä? 😄

Keskituloiset ovat juuri heitä, jotka ovat hoitaneet asiansa aina itse. Työstään tienaamillaan rahoillaan mahdollistaneet lasten harrastukset ym. Keskituloiset eivät ole mitään kroisoksia, mutta eivät myöskään saa lapsilisää enempää yhteiskunnan tukipennosia. Jos lomalle tekee mieli, siihen säästetään rahat, jos lapsen harrastus on kallis, vanhemmat tinkii omista tarpeistaan jne. KAIKKI MAKSETAAN ITSE.

Peruskouluikäisen lapsen koulu maksaa yhteiskunnalle 10 000 euroa vuodessa. Siihen päälle esimerkiksi muutama vuosi oikomahoitoa, pari käyntiä lääkärissä, ja sitten se lapsilisä, niin helposti keskituloinen saa lapselleen parisenkymmentä tuhatta euroa yhteiskunnan rahaa vuodessa palveluiden muodossa.

Ei siinä mitään, minun mielestäni nämä palvelut kuuluukin olla. Mutta tuo narina siihen päälle rasittaa.

T. Keskituloinen ja perheellinen minäkin.

Vierailija
222/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuinka täällä suunnilleen v.ttuillaan kun on keskituloiselle haastavaa maksaa lasten harrastuksia. Meillä on 2 lasta joiden kilpaurheilu nielee 10000e vuodessa keskimäärin. Ei ole halpaa lystiä, teemme HIRVEÄSTI töitä ja verotus on sen mukainen. En valita, enkä omista mökkiä, mutta ei tämä kivaa ole kun sitten jotkut tukiloiset valittaa tästä että voi rassukoita. Ihan itse olemme omalla työnteollamme joutuneet nämä maksamaan, ja aika raskasta on tehdä montaa työtä kiitos verotuksen.

Oletko trolli? 10k lasten harrastuksiin VUODESSA?? Siis 10k nettona tienattua palkkaa kankkulan kaivoon!

Onko teidän lapset oikeasti niin va m maisia, että niistä tulee heti n istejä tai ala-asteikäisiä pu ukottavia ro admaneja, jos eivät saa melkein 500e kuukaudessa harrastukseen per nulikka?

Oletko oikeasti ihan pimeä, siis et ymmärrä, miten paljon rahaa tuo on? Olet KESKILUOKKAINEN. Larppaat miljonääriä, vaikka olet keskiluokkainen. Mieti se sun penikkas hyötyisi aikanaan enemmän ajokortista ja vaikka yliopiston preppauskursseista vaan ei, mamma ja pappa hassasi rahat johonkin hikiseen jalkapalloon.

TOKI SIINÄ VAIHEESSA TULISIT TÄNNE ITKEMÄÄN, MITEN T UKIELÄTIT SAAVAT YHTÄ PALJON RAHAA KUIN SINÄ. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua luin vain pari ekaa sivua, mutta ekana nyt tuli mieleen, että onko nää harrastukset ( jääkiekko, kilpaurheilu jne.) lasten toivomia ja päätettävissä, vai onko ne kuitenkin vanhempien omia toteutumattomia unelmia 🙄?

Vierailija
224/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi valittaa rahanpuutteesta samalla kun asuu 300 000 € tuvassa ja piha on täpötäynnä uusimpia saksalaispremiumeja ja yli 15 000 € maksavia koppimopoja.....

Vierailija
225/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi valittaa rahanpuutteesta samalla kun asuu 300 000 € tuvassa ja piha on täpötäynnä uusimpia saksalaispremiumeja ja yli 15 000 € maksavia koppimopoja.....

Näinpä. Jos lasten harrastuksista ei voi tinkiä, niin sitten voi ajella 10 vuotta vanhalla Farkku-Corollalla.

Vierailija
226/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua luin vain pari ekaa sivua, mutta ekana nyt tuli mieleen, että onko nää harrastukset ( jääkiekko, kilpaurheilu jne.) lasten toivomia ja päätettävissä, vai onko ne kuitenkin vanhempien omia toteutumattomia unelmia 🙄?

Harva lapsi sanoo ei, jos jotain tyrkytetään. Yhtä harva lapsi traumaantuu, jos ei saa kaikkea haluamaansa. Itse asia traumaantuminen on todennäköisempää, jos on tottunut saamaan kaiken mitä tahtoo.

Vierailija
227/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin lukemisen siinä kohtaa kun esimerkiksi tällaiseen kammottavan ahdinkoon luisuneesta keskiluokan edustajasta nostettiin äijä joka ajeluttaa lapsia treeneihin 60 kilometriä suuntaansa monta kertaa viikossa. Jos tuollaiseen hulluuteen on tähän mennessä ollut varaa ja halua, "ongelma" on itseaiheutettu.

Jos lapsi rakastaa lajiaan ja on hyvä siinä, niin todellakin ajellaan vaikka se satakilsaa sinne ja tänne.

En tosin lähtis asiasta muille huutelemaan. Se raha on sitten muualta pois. Esim ruokaa tehdään enemmän itse, ei ostella uusia tennareita joka kuukausi, eikä reissata ulkomailla... Järkevämpäähän olisi tietty kimppakyydit, mutta jos porukkaa tulee eri kylistä ja paikkakunnilta, niin menee hankalaksi. Suomi on metka maa, vähän ihmisiä ja porukka levällään.

Tuollaiset ihmiset kuulostaa siltä, että heillä on nyt ensimmäistä kertaa elämässä sellainen tilanne, että joutuvat miettimään mistä kiristää vyötä. Onhan se varmaan kauheaa ja vaikka mitä, kun keski-ikäinen joutuu ottamaan vastuun omasta talouden hoidostaan. Voi mikä kurja kohtalo.

Anteeksi, mitä?!? Ja kukahan sitä taloutta on tähän asti hoitanut??? Tajuatko ollenkaan kommenttisi typeryyttä? 😄

Keskituloiset ovat juuri heitä, jotka ovat hoitaneet asiansa aina itse. Työstään tienaamillaan rahoillaan mahdollistaneet lasten harrastukset ym. Keskituloiset eivät ole mitään kroisoksia, mutta eivät myöskään saa lapsilisää enempää yhteiskunnan tukipennosia. Jos lomalle tekee mieli, siihen säästetään rahat, jos lapsen harrastus on kallis, vanhemmat tinkii omista tarpeistaan jne. KAIKKI MAKSETAAN ITSE.

Peruskouluikäisen lapsen koulu maksaa yhteiskunnalle 10 000 euroa vuodessa. Siihen päälle esimerkiksi muutama vuosi oikomahoitoa, pari käyntiä lääkärissä, ja sitten se lapsilisä, niin helposti keskituloinen saa lapselleen parisenkymmentä tuhatta euroa yhteiskunnan rahaa vuodessa palveluiden muodossa.

Ei siinä mitään, minun mielestäni nämä palvelut kuuluukin olla. Mutta tuo narina siihen päälle rasittaa.

T. Keskituloinen ja perheellinen minäkin.

Tuon kaiken luettelemasi saa kaikki muutkin tulotasoon katsomatta. Varmasti nyt tahallasi halusit ymmärtää väärin, mitä tarkoitin. Eikä siinä mitään, minusta on valtavan hienoa, että myös vähävaraisten lapsilla on mahdollisuus saada tukea vaikkapa harrastuksiin. Niin tämän homman kuuluukin pyöriä. Perheen taloudellinen tilanne ei ikinä ole lapsen vika. Kun itse on aina raatanut niskalimassa että on saavuttanut sen mitä on saavuttanut, ollut hiljaa ja tyytyväisenä siihen mitä on, niin kyllä pikkasen tällaiset heitot saa niskavillat pystyyn.

Vierailija
228/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se surullista, kun keskiluokka pärjää yhtä hyvin kuin tukielätit. Kohta loppuu ne maksajat, miksi joku kävisi töissä vain maksaakseen pakolliset laskut, kun sen tekee yhteiskuntakin.

Mutta meillä päättäjät miettii jotakin r-sanaa.

Tämä.

Toimeentulotukea saavalle perheelle huomioidaan kohtuulliset asumiskulut, sähköt, vedet, terveydenhoitomenot, apteekki, päivähoito ja näiden jälkeen jätetään vielä elämiseen se perusosa.

Onhan se nyt ihan käsittämätöntä, että keskituloisella perheellä menee palkkatulot & työssäkäynnin kustannukset siten, että rahaa jää käytettäväksi saman verran. Kuka sinne töihin enää viitsii mennä.

Esimerkiksi minun ei olisi järkeä käydä töissä ellen tienaisi yli 3000€ brutto. Onneksi kuitenkin tienaan.

Mutta ota huomioon että kaikki köyhät ei ole toimeentulotuen saajia.

Vierailija
229/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttää lasten harrastuksiin 10 000 euroa vuodessa, on se 10 vuodessa jo 100 000 euroa.

Jos tuosta rahasta vaikkapa puolet olisi sijoittanut ja tyytynyt vähän edullisempaan harrastukseen olisi ihan mukava potti maltillisellakin tuotolla kasassa.

Mä sijoitan mieluummin lapsiini ja henkiseen pääomaan. Väitän, että harrastusten inhimillinen vaikutus on suurempi kuin mitä sillä sijoituksen tuotolla sitten tekisi aikanaan. 6 %:n tuotolla reilun 400 e/kk/10 vuotta säästämisellä tulisi voittoa n. 13 000 euroa verojen jälkeen. Muut kulut pois, niin alle 13k. Mitä tällä summalla sitten saa? Käsirahan asuntoon? Lapsi varmasti mieluummin harrastaisi ja aikanaan säästäisi itse oman käsirahan asuntoon.

Jos sinun lapsesi on niin huonoa ainesta, että siitä tulee heti päihdeongelmainen jos ei saa satoja euroja kuukaudessa kustantavaa harrastusta, niin ei siitä tule aikuisena yhtään mitään. Vai että sijoitat lapsen henkiseen pääomaan, älä naurata.

Oikeasti hyvätuloiset eli rikkaat katsovat tarkkaan, mihin rahansa laittavat ja lapset oppivat sen mallin. Rikkaat tukevat lapsia opiskelussa ja juurikin ensiasunnon ostamisessa. Sinä t yhmä törsäät rahat johonkin kilpaurheiluun, vaikka lapsestasi ei koskaan tule maailmanmestaria. Ne pikku muskelit ja rahalla ostetut kaverit eivät ole minkään arvoisia.

Vierailija
230/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi laskea verot alas ja lopettaa kaikki tuet. Sitten jokainen saisi päättää omista rahoistaan, mitä niillä tekee ja mihin tuhlaa. Nyt joutuu työtä tekevät makselemaan aikuislapsien pilkki- ja kaljaharrastukset.

Jokainen olisi sitten ihan aidon oikeasti vastussaan itsestään ja perheestään.

Vierailija
231/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttää lasten harrastuksiin 10 000 euroa vuodessa, on se 10 vuodessa jo 100 000 euroa.

Jos tuosta rahasta vaikkapa puolet olisi sijoittanut ja tyytynyt vähän edullisempaan harrastukseen olisi ihan mukava potti maltillisellakin tuotolla kasassa.

Mä sijoitan mieluummin lapsiini ja henkiseen pääomaan. Väitän, että harrastusten inhimillinen vaikutus on suurempi kuin mitä sillä sijoituksen tuotolla sitten tekisi aikanaan. 6 %:n tuotolla reilun 400 e/kk/10 vuotta säästämisellä tulisi voittoa n. 13 000 euroa verojen jälkeen. Muut kulut pois, niin alle 13k. Mitä tällä summalla sitten saa? Käsirahan asuntoon? Lapsi varmasti mieluummin harrastaisi ja aikanaan säästäisi itse oman käsirahan asuntoon.

Jos sinun lapsesi on niin huonoa ainesta, että siitä tulee heti päihdeongelmainen jos ei saa satoja euroja kuukaudessa kustantavaa harrastusta, niin ei siitä tule aikuisena yhtään mitään. Vai että sijoitat lapsen henkiseen pääomaan, älä naurata.

Oikeasti hyvätuloiset eli rikkaat katsovat tarkkaan, mihin rahansa laittavat ja lapset oppivat sen mallin. Rikkaat tukevat lapsia opiskelussa ja juurikin ensiasunnon ostamisessa. Sinä t yhmä törsäät rahat johonkin kilpaurheiluun, vaikka lapsestasi ei koskaan tule maailmanmestaria. Ne pikku muskelit ja rahalla ostetut kaverit eivät ole minkään arvoisia.

Elämme vapaan informaation aikakautta. Tunnusomaista on, että elämä on täydellisen piloilla, ellei pääse bilettämään pandemian vuoksi tai olisi varaa harrastaa luksuslajeja. Näillä äärimmäisen tärkeillä ja ahdistavilla tiedoilla hankitaan klikkejä ja mainosrahaa.

Vierailija
232/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus yhteen mielekkääseen harrastukseen. Se harrastus voi olla ratkaiseva tekijä vaikeuksien keskellä, jos miettii päätyykö lapsi huonoon porukkaan vai ei. Itselläni oli paljon traumaattisia tapahtumia teini-iässä. Silloin se harrastus oli ainoa asia, joka piti minut hengissä.

Sitten taas monta tonnia vuodessa nielevät harrastukset ovat järjettömiä. Meillä lapsella oli ennen tällainen. Vähän vahingossa päätyi lajin pariin ja kilpailemisen alettua harrastus söi meidän kaikki rahat. 6000€/kk nettotuloista ei jäänyt mitään. Houkuteltiin lapsi halvempaan harrastukseen, jossa oli onneksi paljon lahjakkaampi kuin tässä ensimmäisessä ja pikkuhiljaa siirtyi vain siihen. Elämä on nyt paljon stressittömämpää meille aikuisille, kun joka penniä ei tarvitse laskea. Rahaa siihen harrastamiseen menee edelleen, mutta ei lähes tonnia kuussa.

Pienten lasten vanhemmille vinkkaan nykyisin, että ottakaa selvää harrastuksen kustannuksista pitkällä aikavälillä ja isommilla ennen kuin viette edes pientä. Esim. se luistelukoulu imee mukaansa ja kohta maksatte tähtitieteellisiä summia lapsen alettua kilpailemaan.

Jos teidän nettotuloista ei jäänyt lapsen lähes tonnin kuussa -harrastuksen takia mitään ja piti laskea joka penni, niin... minulla on huonoja uutisia taloudenpidostanne.

Eiköhän heidän taloudenpitonsa ole ihan kunnossa, varsinkin kun lapsen harrastuskin huomattiin turhan kalliiksi ja vaihdettiin halvempaan. Ei se kallein aina ole paras tai sopivin.

Heille jäi lapsen harrastuksen jälkeen kuukaudessa käyttövaraa 5000 euroa. Vaikka harrastus oli kallis, rohkenen epäillä että jos perheen täytyy tuosta laskea pennejä niin jossain muussa on laitettu leveällä kädellä.

Yleensä käyttövaraa arvioitaessa otetaan ensiksi huomioon asumisen pakolliset kulut ja lyhennystä vaativat lainat. Mutta voihan toki sen tehdä niinkin, että vähentää tuloista ensiksi lapsen harrastusmenot ja toteaa että loput on käyttövaraa.

Ihan sama huomioiko ensiksi mitkä kulut, ei se muuta sitä faktaa, että muuhun elämiseen menee 5 000€, joka on käsittämättömän paljon 3 henkisellä perheellä, kun huomattavasti pienemmillä kokonaiskustannuksilla pärjää pks:lla. Joo, ei harrasta mitään kallista lajia, mutta jos oikeasti joku luulee, että kallis harrastus tekee lapsen onnelliseksi, niin sitten luulee, kunhan ei tule nettiin avautumaan, miten rahat eivät riitä. Edelleenkään ei voi elää kuin rikkaat, jos ei ole todella rikas. Ja ihan tiedoksi, että miljonäärejä on ihmisissä, joista sitä ei päälle päin uskoisi. Edelleen ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
233/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä-minå-minä... V*ttu tota valitusta. Ei vaan jaksa. Taloutta ei pyöritä kukaan tai mikään ihmisryhmä yksin, siihen tarvitaan yhteiskunta rakenteineen, yrityksineen ja ihmisineen. Kuollessasi olet täysin riisuttu, mitään et saa mukaan. Siellä on rikas, keskiluokkainen ja köyhä tasa-arvoisia ja oikeudenmukaisuus tapahtuu. Kukaan, siis ei kukaan ole toistaan parempi tai tärkeämpi, jotkut eivät vaan ymmärrä tätä.

-eri

Vierailija
234/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaksi voin sanoa vain omasta ja omien lasteni puolesta, että ihan on lasten oma valinta pelata jääkiekkoa. Mutta en lasteni joukkuekavereista tai heidän vanhemmistaan tunnista kenestäkään tuota, että vanhemmat painostaisivat tietyn lajin pariin. Toki sitäkin voi tapahtua, mutta meillä ainakaan lapset eivät suostuisi käymään treeneissä 4 kertaa viikossa ja viikonloppuja pelireissuilla, jos eivät sitä itse haluaisi.

Vierailija
235/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille harrastuksilla voi olla tosi iso merkitys.

Elämä voi lähteä ihan väärille raiteille ilman hyvää porukkaa ja mielekästä tekemistä.

Vanhemmat voivat säästään omista ruuistaan ja näänytä nälkään. 

Tärkeintä kuitenkin on, että lapsi saa kalliin harrastuksensa. Aina voi saada uuden isän ja äidin entisten tilalle. 

Vierailija
236/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävaraiset on ihan itse omalla käytöksellään aiheuttaneet tämän vihan!!!

Se, että on olemassa ihmisiä, joita ei huvita mennä töihin, koska rahaa saa ilmaiseksi kotiinkin, on sietämätöntä.

Siihen päälle tällä porukalla on pokkaa haukkua työssäkäyviä, kadehtia ja lällättää

Loppuu loisporukan elämisestä kohta maksajat, kun työssäkäyvien mitta on täysi

Tämä aloitus on hyvä esimerkki tästä!!!

Ihmiset, jotka tienaavat itse rahansa, voivat ne todellakin käyttää millaisiin mökkeihin ja harrastuksiin hyvänsä. Ne, jotka elävät toisten rahoilla... Ehkä kannattaa vain olla hiljaa, ja tyytyä siihen, mitä saa. -Tai ottaa vastuu omasta elämästä ja toimeentulosta

Vierailija
237/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähävaraiset on ihan itse omalla käytöksellään aiheuttaneet tämän vihan!!!

Se, että on olemassa ihmisiä, joita ei huvita mennä töihin, koska rahaa saa ilmaiseksi kotiinkin, on sietämätöntä.

Siihen päälle tällä porukalla on pokkaa haukkua työssäkäyviä, kadehtia ja lällättää

Loppuu loisporukan elämisestä kohta maksajat, kun työssäkäyvien mitta on täysi

Tämä aloitus on hyvä esimerkki tästä!!!

Ihmiset, jotka tienaavat itse rahansa, voivat ne todellakin käyttää millaisiin mökkeihin ja harrastuksiin hyvänsä. Ne, jotka elävät toisten rahoilla... Ehkä kannattaa vain olla hiljaa, ja tyytyä siihen, mitä saa. -Tai ottaa vastuu omasta elämästä ja toimeentulosta

Hmm... Et vaikuta kovin fiksulta, kun riehut keskustelupalstalla haukkunassa muita. Kannattaa vähän laskea kierroksia ennen kuin suoni päässä poksahtaa.

Vierailija
238/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella ainakin on. Aloitti ihan höntsämeiningillä (noh, oli vain 8 v), mutta pääsi kiinni lajiin sen verran tukevasti, että kun omalta paikkakunnalta luopui joukkue sarjasta, muutti heti 18-vuotissynttärinsä jälkeen toiselle puolen maata, jotta voi jatkaa pelaamista. Tätä ennen teininä vaihtoi seuraa, kun oma joukkue hajosi. Jos ei olisi siis itse halunnut kilpaurheilla, olisi lopettanut tuohon eikä hakeutunut tähän tavoitteellisesti treenaavaan ja kilpailevaan joukkueeseen.

Vierailija
239/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempia. On vanhempia, jotka vaan haluavat ihan vilpittömästi antaa lasten harrastaa ja tavoitella lasten omia unelmia. Ja sitten on vanhempia, joiden oma kilpaura sakkasi tai sitä ei saanut edes yrittää ja nyt täytyy koittaa paikkailla traumoja lapsen kautta.

Olen tavannut molempia. Itse en henkilökohtaisesti voi ymmärtää näitä, joille lapsen urheilu on tärkeämpää kuin se on sille lapselle itselleen. Olen monesti huomauttanut tällaiselle vanhemmalle, että harrastus on lapsen ja sen on tarkoitus tuottaa iloa lapselle. Vastaukseksi olen saanut vain silmien pyörittelyä ja tiuskimista.

Mutta on kyllä myös niitä lapsia, jotka kilpaurheilevat 100% omasta tahdostaan. Itse maksaisin mielummin niitä höntsäurheilun maksuja. Mutta lapsi rakastaa kilpailemista. Meillä on vain yksi lapsi, joten rahasta en ole kiinni lapsen unelmien tukeminen.

Vierailija
240/253 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa. On tehtävä valintoja. Toisin kuin muilla, keskiluokalla on varaa tehdä niitä valintoja. On, mistä poistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän