G: joulupöytäsi menu?
Mitä laitat joulupöytään, montako teitä on ja vaihdatko menua joulun eri päivinä? Perinteisesti vai modernisti?
Meitä on syömässä vaari ja meidän 4henkinen perhe. Aattopuuro+sekametelisoppa päivällä, päivällisellä joululaatikoita peruna ja lanttu, kinkku vaarille ja minulle kalkkunarulla ;-), graavisiikaa, lihapullia lapsia varten (sekä ehkä munamakaroonilaatikko ilman lihaa), punajuuri ja-italiansalaattia sekä vihersalaattia. Kahvin kera suklaataatelikakku ja piparit. Joulupäivänä mukaan porkkalaatikko, tapanina uunilohi + perunat ja punajuuri-piparjuurilaatikko. AIka perinteisesti meillä siis. Tavoite on syödä jouluruuat pois kahdessa päivässä eli teen aika pienet annokset, vaari tuo itse paistamansa pikkukinkun, kalkkunarullan ostin jo valmiina. Laatikot teen itse. Lapset on leiponeet piparit ja suklaatatelikakun valmiiksi jo.
Kommentit (5)
meillä siis 4-henkinen perhe. Ja pyhinä tulee 9 henkeä yhteensä käymään syömässä.
Mutta aattoillan perinteisen " sukumenun" jaan tässä kuitenkin:
Kinkkua, peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa, maksalaatikkoa, graavilohta, itse savustettua lohta, ja mahdollisesti lisukkeita, muikun mätiä, sienisalaattia, perunasalaattia, vihersalaattia, paistia ja sen lientä, rosollia, suolakurkkua, ruisleipää ja rieskaa, mummon mehua, kotikaljaa ja punkkua, ja vasta lypsettyä lehmänmaitoa.
Kahvipöytään torttuja, kakkua, piparia, mokkapaloja, karjalanpiirakoita, munavoita, ja kaikkea mitä nyt muutenkin, pullaa yms.
Jälkkäriksi karpalokiisseliä ja toisessa mummolassa luumu-rusinakeittoa. Tai juustopöytää ja hedelmiä, ettei kaikkina päivinä ole ihan sama menu, vaikka kinkkua ja lootia syödäänkin koko joulunpyhät ja uusi vuosi päälle.
Ja aamupalaksi ruisleipää kinkulla laktoille, tai uuniriisipuuroa. Saatoin unohtaa jotain, mutta noin ikään.
Meidän jouluruokailuperinne:
Kinkku paistetaan 23.12. ja mies syö illalla siitä itsensä ihan ähkyksi :)
Jouluaatto
- kinkkuaamiainen
- lapsille kevyt lounas (mitä kaapista löytyy)
- joulurauhaan
- jouluateria:
kinkkua, savuporoa, peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikot, lapsille riisitöntä peruna-porkkanalaatikkoa, makaronilaatikkoa ja lihapullia, graavisiikaa, sinappisilliä, perunoita, keitettyjä kananmunia, rosollia, lihahyytelöä, maksapateeta, kokonaisia katkarapuja, mätiä,
juomina viiniä, olutta, maitoa
jälkiruokana sekahedelmäkeitto+kermavaahto
- joulupukki
- kahvi/tee+joulupullat (leivottu jo pakkaseen), pipari ja joulutorttu
Joulupäivä
- kinkkuaamiainen
- lounaalla lämmitellään edellisen päivän jouluruokia
- kahvit+hyytelökakku
- päivällinen: lipeäkala, perunat, maitokastike (+mitä kaapista vielä löytyy)
Tapaninpäivä
- normaali aamupala (kinkku ei enää oikein uppoa)
- lounaalla lämmitellään jouluruokia + tuoresalaatti
- päivällinen: riisipuuro ja sekahedelmäkeitto
Tänä jouluna meitä on kahdeksan, yleensä joku sukulaisista tulee jouluksi meille. Ruokailut ovat pysyneet samoina vuosia, sopii meidän perheen jouluohjelmiin. Aamupäivisin ollaan yleensä ulkona lasten kanssa, joten lounasta ei kukaan ehdi laittaa, vaan silloin otetaan jotain nopeaa ja pääruokailu on iltapäivän ruoka.
Meillä kinkku paistetaan 23.12 illalla ja miehen kanssa maistetaan sitä silloin. Aattona meillä ovat minun vanhempani+meidän perhe eli yhteensä 6 hlö.Joulupäivänä pöytään liittyy sisareni ja kahvilla käydään minun tädilläni ja miehen velipuolen luona. Tapanina ollaan varmaan minun vanhempien kanssa. TÄlläinen menu meillä:
-kylmäsavu- ja graavilohta
-savusiikaa
-sinappi- ja valkosipulisilliä
-mätiä, sipulia ja smetanaa
-keitettettyjä perunoita
-uunissa paistettua lohta/lämminsavulohta
-kinkkua
-laatikot (peruna+lanttu)
-rosolli
-kuopus saa makaronia kinkun kanssa, koska ei syö perunaa
-kahvi
-suklaakonvehteja
-pipareita+torttuja
-suklaa kakkua pojille, aikuisille tiramisukakku
Juomana punaviini/olut, limu, kivennäisvesi, mehu, vesi
Tuossa taisi olla kaikki, tapanina syödään kalkkunaa ja jos kaloja on jäljellä niin niitä.
ollaan aattona kotona ja pyhinä kierretään suvun luona ja suku meillä.
Menuu on sama periaattees joka päivä.. itsehän sitä saa muunneltua kun miettii mitä lautaselleen laittaa :O)
Mutta itse menuun:
Kinkku 13kg, Savustettu lohi, graavi lohi, karjalanpaisti, lipeäkala, tirri muikut, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, imellettyperunalaatikko, maksalaatikko, keitetyt perunat, makaroonilaatikko ilman lihaa, rosolli, sillejä, punajuurta, suolakurkkua, aurajuustoa, vihreä salaatti, mätiä ja mitähän vielä..?
Jälkiruokana on karpalokiisseli kermavaahdolla.
Kahvipöydässä on: Suklaakakkua, maustekakku, sitruunakakku, lusikkaleivät, kaneliässät, kauralastut ja konvehtia nam nam.
Aatto aamuna syödään riisipuuro ja siitä käynnistyykin perinteet sille päivälle.
Ruokia syödään niin kauan kuin maistuu, jos jäljellä uutena vuotena niin nam nam
Eiköhän siinä ehkä tullut menuu... savukala ostetaan kaupasta valmiina, muut kaikki jouluun tehdään itse, joten kiirettä on tässä pitänyt viimeisen 2 viikkoa :O)