Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkishaaveet ja skitsofrenia

Vierailija
03.09.2023 |

Onko mahdollista?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bipolaarihäiriö, ja olen työelämässä lääkärinä. Viimeisestä maniavaiheesta on yli 20v aikaa ja sen jälkeen ei ole ollut päivää, etten olisi lääkettäni ottanut. Työpaikallani esimies tietää sairaudestani ja hän on kerran määrännyt mut viikon sairaslomalle, kun ylikuormitus oli johtamassa hypomaniaan. Tasapainossa oleva sairauteni ei vaikuta työkykyyn ja jos saisin pahenemisvaiheen, olisin sairaslomalla kunnes olen taas työkykyinen. Aika surullista, jos lähes 25v hyvä työura olisi jäänyt tekemättä siksi, että nuorena en ymmärtänyt rittävän unen merkitystä hyvinvoinnilleni ja sain mielenterveysdiagnoosin. 

Eli ap, ei se sairaus ratkaise vaan sairauden hoitotasapaino. Ja se, että löytyy sopiva lääkitys, joka pitää oireet poissa mutta ei tee itsessään työkyvyttömäksi.

Kiitos kommentista.

Sairaus on hyvin hallussa lääkityksellä

Vierailija
22/23 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin lääkäriopiskelijan, joka sairastui skitsofreniaan. Ei pytynyt enää opiskelemaan eikä tekemään töitä.  Lopulta teki itsemurhan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bipolaarihäiriö, ja olen työelämässä lääkärinä. Viimeisestä maniavaiheesta on yli 20v aikaa ja sen jälkeen ei ole ollut päivää, etten olisi lääkettäni ottanut. Työpaikallani esimies tietää sairaudestani ja hän on kerran määrännyt mut viikon sairaslomalle, kun ylikuormitus oli johtamassa hypomaniaan. Tasapainossa oleva sairauteni ei vaikuta työkykyyn ja jos saisin pahenemisvaiheen, olisin sairaslomalla kunnes olen taas työkykyinen. Aika surullista, jos lähes 25v hyvä työura olisi jäänyt tekemättä siksi, että nuorena en ymmärtänyt rittävän unen merkitystä hyvinvoinnilleni ja sain mielenterveysdiagnoosin. 

Eli ap, ei se sairaus ratkaise vaan sairauden hoitotasapaino. Ja se, että löytyy sopiva lääkitys, joka pitää oireet poissa mutta ei tee itsessään työkyvyttömäksi.

Kiitos kommentista.

Sairaus on hyvin hallussa lääkityksellä

En ole toi jolle vastasit, mutta sanoisin että anna mennä. Mut kysy ja ota selvää kaikesta. Etsi vangempia ihmisiä joilla on sama diagnoosi ja jotka ovat selvinneet sen kanssa työelämässä ja muutenkin.

40 v naisena lääkärin omat diagnoosit on mulle täysin yhdentekevää niin kauan kuin hoitaa työnsä hyvin. Tietyissä asioissa voisin nähdä sen myös plussana sen takia, että skitsofrenia diagnosoidulla lääkäri-ihmisellä saattaa jopa olla elämänkokemusta ja nöyryyttä vähän enemmän kuin tavallisella tallaajalla.

Tuolla ulkona suuressa maailmassa kaikilla on jotain. Harva on loppujen lopuksi normaali, ainakaan heistä jotka tekee elämällään jotain vähän suurempaa.

Mulla on ystäviä ja tuttavia joilla on skitsofrenia joten aihepiiri ei ole itselleni ihan vieras.

Anna mennä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan