Onko 25 ferritiiniarvo alhainen? Lääkärin mielestä ei.
Kommentit (27)
Mulla oli 17 viimeksi, eikä lääkäri sitä sen enempää kommentoinut. Tuskinpa siis on.
Ei tuo kovin matalalta kuulosta. Minulla oli 8 ja ei siitäkään lääkäri mitään maininnut.
Joo älä missään nimessä usko lääkäreitä vaan ennemmin tämän palstan mammoja :D :D
On. Varsinkin, jos sinulla on oireita. Minulla oli 29. Se on ibd. tä sairastavalle aivan liian alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Viitearvojen sisällä
Viitearvojen määritystä varten tutkitaan suuri joukko terveitä ihmisiä. Saaduista tuloksista lasketaan viitearvot matemaattisesti siten, että lähes kaikkien terveiden tulokset sijoittuvat näiden arvojen väliin. On sovittu, että viitearvot määritellään siten, että 95 % terveiden ihmisisten arvoista sijoittuu viitealueelle.
Lainaus täältä: https://www.terveyskirjasto.fi/snk02060
Toisin sanoen, ihan hirveän monella suomalaisella on matalahko ferritiinitaso, koska viitearvon alaraja on noin matala. Ei ihminen ole silloin sairas, ainakaan tässä yhteydessä, jos on silloin tällöin vähän väsynyt. Mutta kuitenkin lisärauta voisi parantaa jaksamista arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Joo älä missään nimessä usko lääkäreitä vaan ennemmin tämän palstan mammoja :D :D
Tää on nyt sellainen asia missä osa lääkäreistä on täysin kujalla.
On jos on oireita. Itsellä oli 31 eli juuri rajojen sisällä. Eka sano, että mun järkyttävä väsymys ei johdu ferritiinistä vaan oon vaan ahdistunu. Seuraava lääkäri määräsi syömään rautaa ja kas kummaa kun ferritiini arvo kohosi ja minä piristyin.
Vierailija kirjoitti:
No mä olin ferritiini arvolla 22 sänkypotilas. Sydän oirehti ja oli jatkuvia päivystyskäyntejä. Lääkäri määräsi mut neurologille ja tehtiin laajat sydänkokeet. Mitään muuta hälyttävää ei toistaiseksi ole löytynyt kuin matala ferritiini. Kaikki oireet helpottivat kun aloitin rautalisän. Ja raudanpuutteesta voi tulla niin kovat rintakivut että luulee infarktin olevan päällä.
On matala. Tutkimustieto ja terveyskeskuksen viitearvot eivät aina kohtaa. Pitkällä tähtäimellä alhainen ferritiini voi johtaa anemiaan, johon vasta reagoidaan. Alhainen ferritiini voi aiheuttaa myös väsymystä, levottomia jalkoja, painon nousua, aivosumua ja tinnitusta.
Ferritiiniä pidetään trendi-ilmiönä, koska siitä on ruvettu puhumaan enemmän. Mulle on ainakin lääkäri todennut, että arvo 27 on matala, vaikka se meneekin viitearvojen sisään.
Uskon että muutaman vuoden sisällä ferritiinin viitearvoja muokataan (monessa kaupallisessa laboratoriossa niin jo tehdään).
T. Bioanalyytikko
Vierailija kirjoitti:
On. Varsinkin, jos sinulla on oireita. Minulla oli 29. Se on ibd. tä sairastavalle aivan liian alhainen.
Paljonko hemoglobiini arvosi?
Entä tulehdusarvot?
Jos hemoglobiini arvo on hyvä tai normaali, niin ferritiiniarvon takia ei syytä ole huoleen, vaikka se ei olisikaan viitearvojen mukainen.
Näin totesi sisätautien erikoislääkäri minulle.
Ja pärjännyt olen. Ei edes töistä sairaslomia juurikaan.
https://www.terveyskirjasto.fi/snk03356
Tuolla on viitearvot SEKÄ maininta siitä että raudanpuutteen alaraja aikuisilla on 30.
Meillä teinitytöllä oli ferritiini 9 (ikäluokan viitearvo 5-120) ja lääkärin mukaan ei tarvetta rautalisälle... Todellakin aloitettiin raudan syöminen ja omakustanteinen seuranta.
Tässä "vähän" tekemistä lääkäreiden asenteiden kanssa. Ja jos ylärajalle reippaasti matkaa, ei rautalisästä ole haittaa vaikkei lääkäri sitä määrää.
Itselläni alkoi jatkuvat rintakivut v 2020 ja jouduin päivystykseen, tehtiin sydänkokeita ym. Trombosytoosia jne ja ehdin jo saada nitrot. Hematologi lopulta totesi raudanpuutteen ilman anemiaa, hemoglobiini 124 ja ferritiini 28. Sydänoireet väheni huomattavasti kun aloin tankata Obsidania.
Ja ikää on 38v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on nyt sellainen asia missä osa lääkäreistä on täysin kujalla.
Ei ole.
Eivät edes yleislääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko hemoglobiini arvosi?
Entä tulehdusarvot?
Jos hemoglobiini arvo on hyvä tai normaali, niin ferritiiniarvon takia ei syytä ole huoleen, vaikka se ei olisikaan viitearvojen mukainen.
Näin totesi sisätautien erikoislääkäri minulle.
Ja pärjännyt olen. Ei edes töistä sairaslomia juurikaan.
https://www.terve.fi/artikkelit/raudanpuute-milloin-laakariin
Varastorauta on nimensä mukaisesti elimistössä varastossa olevaa rautaa. Rauta alkaa aina ensin hävitä varastosta, ja hemoglobiinissa sen väheneminen näkyy vasta huomattavasti myöhemmin. Sopen mukaan alhainen ferritiinipitoisuus on hemoglobiinia varhaisempi ja paras merkki elimistön raudanpuutetilasta.
”Jo varastoraudan vähenemisestä voi seurata paljon vakavia terveysongelmia.”
https://apteekkilehti.fi/terveys-ja-hyvinvointi/raudanpuute-ilman-anemi…
https://apteekkilehti.fi/terveys-ja-hyvinvointi/raudanpuute-ilman-anemi…
Raudanpuute ilman anemiaa on naisilla yleinen mutta alidiagnosoitu ongelma. Miehillä se on harvinaisempaa, ja heillä taustalla on usein jokin sairaus. Lapsilla ongelmaa esiintyy yleisesti, koska raudanpuutteisten äitien lapset syntyvät niukemmilla rautavarastoilla kuin ei-raudanpuutteisten äitien lapset. Myös kasvupyrähdykset tyhjentävät lasten rautavarastoja.
– Moni etsii oireisiinsa apua eri erikoisalojen lääkäreiltä, mutta diagnoosi jää usein epäselväksi. Suurin osa raudanpuutteesta hoidetaan masennuksena. Julkisessa terveydenhuollossa raudanpuutetta ilman anemiaa pidetään muoti-ilmiönä eikä varastoraudasta kertovaa proteiinia – ferritiiniä – mitata, ellei anemiaa ole todettu, kertoo raudan aineenvaihduntaan perehtynyt sisätauti- ja veritautilääkäri Tom Widenius.
100 pitäisi olla. Itsekin nostin siihen ja vointi koheni ja jaksoin enempi ei väsyttänyt enää koko ajan.
Ferritiini on pelkkä muotijuttu.
Yks jos toinenkin valittaa, että kun mulla on ferritiini arvo aivan perseestä, vaikka hemoglobiini on täysin normaali.
Miten ne 1960-2010 luvun synnyttävät naiset ja runsasaista kuukautusista kärsivät naiset pärjäsivät, kun eivät tienneet ferritiini arvojaan?
Miten he jaksoivat hoitaa lapset, kodin ja käydä vielä töissäkin?
Entä runsaasti verta menettävät leikkauspotlaat?
Pelkkiä kermaperseitä ovat nämä valittajat.
Vierailija kirjoitti:
On matala. Tutkimustieto ja terveyskeskuksen viitearvot eivät aina kohtaa. Pitkällä tähtäimellä alhainen ferritiini voi johtaa anemiaan, johon vasta reagoidaan. Alhainen ferritiini voi aiheuttaa myös väsymystä, levottomia jalkoja, painon nousua, aivosumua ja tinnitusta.
Ferritiiniä pidetään trendi-ilmiönä, koska siitä on ruvettu puhumaan enemmän. Mulle on ainakin lääkäri todennut, että arvo 27 on matala, vaikka se meneekin viitearvojen sisään.
Uskon että muutaman vuoden sisällä ferritiinin viitearvoja muokataan (monessa kaupallisessa laboratoriossa niin jo tehdään).
T. Bioanalyytikko
Mulla on just nuo oireet eli karmea väsymys, keskittymiskyvyttömyys, paino noussut lisää vaikka olen muutenkin lihava, jopa tinnitus on tullut! Ferritiini on 32, työterveyslääkäri sanoi että saisi olla korkeampi, ainakin 50 ja käski syödä Sideral- rautavalmistetta. (toki katsottiin sokerit yms verikokeet myös, ne normaalit)
Eli kyllä lääkärit näemmä tietää ferritiinistä, mutten tiennyt et mun painonnousukin voi olla siitä johtuvaa! Syytin ikääni, vuorotyötä yms. Toki syön joskus herkkuja, mutta jo valmiiksi pallerolla paino pysyy usein samassa. Nyt ollut ihan mahdotonta saada tippumaan.
Viitearvojen sisällä