Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonit!-sarja Ylellä

Vierailija
03.09.2023 |

Aloin katsoa, ja kiinnostaa tietysti vaihdevuosi-ikäisenä. Mutta pääosan esittäjä (Karoliina Blackburn) ja sen kaveri näyttelevät mun mielestä ihan älyttömän epäluonnollisesti. Nyyh! Paraneeko se siitä sarjan edetessä?

Kommentit (254)

Vierailija
161/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukat pipot pois päästä, kyseessähän on komedia ja fiktio. Kaiken ei tarvitse olla "ihan justiinsa", eikä siis lillukanvarsiin tartte kompastella viihteellisen tv-ohjelman tiimoilta.

Itse helvatinmoisista vaihdevuosioireista kärsineenä allekirjoitan päähenkilön kokemukset ja lisään vielä kauhakaupalla lisää.

Rakastan tuota sarjaa ja odotan toista tuotantokautta!

Tätä en myöskään ymmärrä, kun täällä valitetaan, ettei se nyt noin ole tai mennyt. Ei sarjan ole tarkoitus olla dokumentti. Kyllä on takakireä ihminen, kun ei huumoria tajua. Mua juuri nauratti ihan suunnattomasti moni kohtauksista, koska kärsin itse pahoista vaihdevuosioireista. 

Vierailija
162/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjuun on nyt pesiytynyt joku vannoutunut hormonikorvaushoidon vastustaja... Huoh. Menisit agendoinesi muualle!

Mielestäni sarjassa tuotiin ihan hyvin esiin hormonihoitojen hyvät ja huonot puolet. Kyllä mun ystäväpiirissä moni tuskailee enemmän lääkärien nihkeyttä määrätä hormoneja. Minimiannoksella pitäisi pärjätä, vaikka ei vaihdevuosioireiden vuoksi ole enää edes työkykyinen, sellaista asennetta vastaan on pitänyt taistella lääkärin kanssa toimivasta hoidosta.

Kyllä hormonivalmisteita ja hormonihoitoja kohtaan pitää voida saada esittää kritiikkiä. Toisaalta aivan liiallinen masennuslääkkeiden ja vastaavien lääkkeiden käyttö on myös suuri ongelma. Ihminen nyt vanhenee koko ajan ja se tuo mukanaan monenlaisia vaivoja, jotka pitää vaan hyväksyä. Totuus on, että suurin osa lääkkeistä nyt vaan on ihan hirveää myrkkyä. Toki lääkkeet, kuten antibiootit ovat varmasti pelastaneet paljon ihmisiä.

Silloin jos elämänlaatu on surkea vaihdevuosihäiriöiden vuoksi, niin miksi on väärin käyttää lääkkeitä? Sinulla ei taida olla kokemusta, koska kritisoit lääkitystä. Mä sain elämäni takaisin hormonikorvaushoidolla. Heippa unettomille öille, raivokohtauksille, 24/7 hikoilulle, nivelkivuille jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalkkiutuneet eivät pitäneet siitä, että sarja oli erilainen kuin jotkut sata vuotta sitten tulleet. Jostain syystä pitivät tätä vielä dokumenttina. Ihme homma.

Vierailija
164/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rähisen ukolleni ja kakaroille, piehtaroin hiessä yöt ja päivät, saan itkukohtauksia kun surettaa- tai vituttaaniinvietävästi olipa aihetta tai ei, saan raivokohtauksia, aina nälkä ja koko ajan jano, tympii, tympii ja tympii.  Eikä tässä vielä kaikki, sillä suunnittelen äitini lahtaamista, mutta en toki lahtaa, on vain mukava suunniella kun hänkin vituttaaniinvietävästi.  

Peukut pystyssä jotta tulee toinenkin tuotantokausi jolloin asioilla voidaan mässäillä vielä nykyistäkin enemmän, huumorin keinoin, sillä paskamaisillekin ja ikävillekin asioille pitää voida nauraa.  Meistä ikääntyvistä ihmisistä kun on moneksi mm. olisi kiva nähdä Patrikilla oikein kunnon 5-kympin villitys.

Vierailija
165/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjuun on nyt pesiytynyt joku vannoutunut hormonikorvaushoidon vastustaja... Huoh. Menisit agendoinesi muualle!

Mielestäni sarjassa tuotiin ihan hyvin esiin hormonihoitojen hyvät ja huonot puolet. Kyllä mun ystäväpiirissä moni tuskailee enemmän lääkärien nihkeyttä määrätä hormoneja. Minimiannoksella pitäisi pärjätä, vaikka ei vaihdevuosioireiden vuoksi ole enää edes työkykyinen, sellaista asennetta vastaan on pitänyt taistella lääkärin kanssa toimivasta hoidosta.

Kyllä hormonivalmisteita ja hormonihoitoja kohtaan pitää voida saada esittää kritiikkiä. Toisaalta aivan liiallinen masennuslääkkeiden ja vastaavien lääkkeiden käyttö on myös suuri ongelma. Ihminen nyt vanhenee koko ajan ja se tuo mukanaan monenlaisia vaivoja, jotka pitää vaan hyväksyä. Totuus on, että suurin osa lääkkeistä nyt vaan on ihan hirveää myrkkyä. Toki lääkkeet, kuten antibiootit ovat varmasti pelastaneet paljon ihmisiä.

Silloin jos elämänlaatu on surkea vaihdevuosihäiriöiden vuoksi, niin miksi on väärin käyttää lääkkeitä? Sinulla ei taida olla kokemusta, koska kritisoit lääkitystä. Mä sain elämäni takaisin hormonikorvaushoidolla. Heippa unettomille öille, raivokohtauksille, 24/7 hikoilulle, nivelkivuille jne. 

Kärsin muista vaivoista, joiden kanssa elän ilman mitään lääkitystä. Varmasti on pelkästään hyvä asia, että en ole saanut ahdistukseen, ahdistuskohtauksiin tai autismikirjon aiheuttamiin oireisiin mitään lääkkeitä. Varmasti olisin saanut pääni sekaisin ja jäänyt koukkuun rauhoittaviin jo kauan sitten. Kyllä omalla kohdallani vaihdevuodet ovat pian edessä, enkä niiden takia ole lääkäriin menossa. En tietenkään voi tietää, millaiset oireet kohdallani lopulta ovat, mutta mitään hormoneja en todellakaan mielelläni syö. Aikuisikäni aikana kun en yhtään lääkettä ottanut. Taustalla on juurikin se, että olen herkkä aineille, pelkään haittavaikutuksia ja riippuvuutta. Toki jonkun lääkärin määräämän antibioottikuurin söisin, mutta sellaiselle ei onneksi ole ollut tarvetta ja varmasti tuosta seuraisi hirveä ripuli ja nestehukka. Lisäksi kun olen tosiaan kärsinyt muutenkin oikeastaan koko aikuisikäni ahdistuksesta ja vastaavasta en nyt varsinaisesti vaihdevuosien mielialaoireita pelkää. Olen lisäksi aseksuaali, joten olisi vain helpotus jos ei tunne yhtään mitään seksuaalista. En nyt varsinaisesti ole trans, mutta olisin kyllä mielummin mieheksi muutenkin syntynyt. Lopulta eihän vaihdevuodet sinällään mikään sairaus ole, kuten ei ole murrosikäkään, vaikka sairautta näistä on kovasti yritetty tehdä.

Vierailija
166/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva "kasvatuksellinen" sarja, tykkäsin kepeydestä. Musta ei ollut huonoa mitenkään naispäähenkilön näytteleminen.

Tykkäsin monista sivuhenkilöistäkin paljon. Suosittelen! Jotenkin raikas.

Se mua ihmetytti kyllä, että miksi pitäisi alkaa voiteita käyttää, jos seksihalu luonnostaan hiipuu. Tuli sellainen "jaa, että tätäkin pitäisi suorittaa". Normalisoidaan tuota, menestynyt länsimainen ihminen kun ei voi nöyrtyä vanhenemisenkaan edessä. Hohhoijaa.

Vierailija
167/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rähisen ukolleni ja kakaroille, piehtaroin hiessä yöt ja päivät, saan itkukohtauksia kun surettaa- tai vituttaaniinvietävästi olipa aihetta tai ei, saan raivokohtauksia, aina nälkä ja koko ajan jano, tympii, tympii ja tympii.  Eikä tässä vielä kaikki, sillä suunnittelen äitini lahtaamista, mutta en toki lahtaa, on vain mukava suunniella kun hänkin vituttaaniinvietävästi.  

Peukut pystyssä jotta tulee toinenkin tuotantokausi jolloin asioilla voidaan mässäillä vielä nykyistäkin enemmän, huumorin keinoin, sillä paskamaisillekin ja ikävillekin asioille pitää voida nauraa.  Meistä ikääntyvistä ihmisistä kun on moneksi mm. olisi kiva nähdä Patrikilla oikein kunnon 5-kympin villitys.

Jos nyt lohduttaa niin itselläni, joka en kai virallisesti edes ole neljäkymppisenä vielä vaihdevuosista on kyllä ainakin osa noista tuntemuksista ihan ilman virallista diagnoosia vaihdevuosista. Tiedän kyllä syyt näille, eikä siitä nyt enempää. Diagnoosini ovat eri, mutta tuollaisia tuntemuksia on itselläni ollut tyyliin niin kauan kuin muistan, enkä todellakaan pidä hormoneja syynä tuntemuksiini, vaan vaikeaa elämää, useita vaikeita tapahtuneita asioita ja vaikeaa elämääni sekä muuta diagnoosiani.

Vierailija
168/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoksenmaan sarjoista paras on ehdottomasti Tahdon asia. Anoppi suoraan helvetistä siinä. Harvoja sarjoja mitä olen katsonut useampaan kertaan.

Hormonit katselen tuplanopeudella Areenasta. Ihan ok, mutta tuskin katson toiseen kertaan.

Tahdon asia on hyvä, mutta muistattekos " Kumman kaa"- sarjan? SE  oli hulvaton. Toi Hormonit on tylsä ja puuduttava. Olin sitä odottanut ja kyllä petyin. 

Vierailija
169/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt lohduttaa niin itselläni, joka en kai virallisesti edes ole neljäkymppisenä vielä vaihdevuosista on kyllä ainakin osa noista tuntemuksista ihan ilman virallista diagnoosia vaihdevuosista. Tiedän kyllä syyt näille, eikä siitä nyt enempää. Diagnoosini ovat eri, mutta tuollaisia tuntemuksia on itselläni ollut tyyliin niin kauan kuin muistan, enkä todellakaan pidä hormoneja syynä tuntemuksiini, vaan vaikeaa elämää, useita vaikeita tapahtuneita asioita ja vaikeaa elämääni sekä muuta diagnoosiani.

Täällä kolmas joka tuntee em. oireet plus ahdistuksen.  Päivä kerrallaan ystävät.

Vierailija
170/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan katsottava, mutta ajoittain ihmettelen, miten päähenkilöt ovat päässeet tuollaisiin asemiin elämässään, kun arki tuntuu olevan lähinnä sekavaa koheltamista. 

Tervetuloa meille :D 

Vierailija
171/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista hahmoa elokuvasta tai tv-sarjasta, johon olisin samaistunut yhtä vahvasti kuin tähän pääosan esittäjään. Ammatissani olen rauhallinen, järjestelmällinen ja vakuuttava. Omat ihmissuhdekuviot ovat kuitenkin kaikkea muuta kuin selkeät ja oma mielenmaisema pääsääntöisesti kaukana seesteisestä. Jopa oma lääkitys on joskus huonolla tolalla, en muista syödä kuureja loppuun jne. On paljon helpompi opastaa toisia ihmisiä, kuin saada oma elämä kuntoon tai tunnistaa, mistä ongelmat oikein alunperin johtuvatkaan.

t. Apteekkiproviisori 51 v

Vierailija
172/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkohehkutusten jälkeen aloin katsoa sarjaa lähes innolla. Ekan jakson jälkeen olin että jaaha, tämmöistä taas, mutta halusin antaa sarjalle vielä mahdollisuuden. Toka jakson jälkeen totesin, ettei ole mun kupillinen kahvia ja jätin sikseen. Hyvä, että muut tykkää.

Vierailija
173/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva "kasvatuksellinen" sarja, tykkäsin kepeydestä. Musta ei ollut huonoa mitenkään naispäähenkilön näytteleminen.

Tykkäsin monista sivuhenkilöistäkin paljon. Suosittelen! Jotenkin raikas.

Se mua ihmetytti kyllä, että miksi pitäisi alkaa voiteita käyttää, jos seksihalu luonnostaan hiipuu. Tuli sellainen "jaa, että tätäkin pitäisi suorittaa". Normalisoidaan tuota, menestynyt länsimainen ihminen kun ei voi nöyrtyä vanhenemisenkaan edessä. Hohhoijaa.

Ei hän seksihalun hiipumisen vuoksi voidetta aloittanut. Vanheneminen on ihan ok, mutta vaihdevuosien aiheuttamasta vetämättömyydestä, kiukkuisuudesta, raivareista, väsymyksestä ja päänsäryistä jne. ei ole mikään pakko pitää tai niitä sietää.

Vierailija
174/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoksenmaan sarjoista paras on ehdottomasti Tahdon asia. Anoppi suoraan helvetistä siinä. Harvoja sarjoja mitä olen katsonut useampaan kertaan.

Hormonit katselen tuplanopeudella Areenasta. Ihan ok, mutta tuskin katson toiseen kertaan.

Tahdon asia on hyvä, mutta muistattekos " Kumman kaa"- sarjan? SE  oli hulvaton. Toi Hormonit on tylsä ja puuduttava. Olin sitä odottanut ja kyllä petyin. 

Siis mikä ihmeen tahdon asia? Missä tällainen on?

Vierailija
175/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen studiomainen fiilis tässä sarjassa. Sitä ei ole oikein saatu häivytettyä.

Vierailija
176/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä ihmeen tahdon asia? Missä tällainen on?

2000-luvun alkuvuosina tehty sarja. Uusittukin monta kertaa. Laita toivetta Ylelle, jos kiinnostaa googlettelun jälkeen.

Vierailija
177/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut lähes koko sarjan, taitaa 1 tai 2 jaksoa olla katsomatta.

Melko tylsä ja puuduttava sarja, monesti olen sortunut räpläämään puhelinta kesken ohjelman.

Miksi siinä tapauksessa olet katsonut lähes koko sarjan?

Vierailija
178/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla seksihalut hiipui täysin ja sai hiipuakin.

Vierailija
179/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jotenkin aina huvittaa nuoremmat, jotka julistavat, että eivät tule käyttämään hormonihoitoa. Toivottavasti sitten kuuluvat niihin onnekkaisiin, joille ei tule pahoja oireita. Tai ovat rikastuneet niin paljon, että voivat jäädä töistä pois vaihtarioireiden alkaessa. Nykyinen työelämä ja pahat vaihtarioireet eivät mahdu yhtä aikaa ihmisen elämään. Ilman hormoneja voidaan joutua käyttämään montaa eri lääkettä, että ihminen pysyisi työkuntoisena, unilääkettä nukkumisongelmiin, beetasalpaajia rytmihäiröihin, särkylääkettä nivelkipuihin jne. Lääketehtehtaiden ei oikeastaan kannata markkinoida hormoneja, koska ilman niitä saadaan myytyä enemmän lääkeitä.

Vierailija
180/254 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jotenkin aina huvittaa nuoremmat, jotka julistavat, että eivät tule käyttämään hormonihoitoa. Toivottavasti sitten kuuluvat niihin onnekkaisiin, joille ei tule pahoja oireita. Tai ovat rikastuneet niin paljon, että voivat jäädä töistä pois vaihtarioireiden alkaessa. Nykyinen työelämä ja pahat vaihtarioireet eivät mahdu yhtä aikaa ihmisen elämään. Ilman hormoneja voidaan joutua käyttämään montaa eri lääkettä, että ihminen pysyisi työkuntoisena, unilääkettä nukkumisongelmiin, beetasalpaajia rytmihäiröihin, särkylääkettä nivelkipuihin jne. Lääketehtehtaiden ei oikeastaan kannata markkinoida hormoneja, koska ilman niitä saadaan myytyä enemmän lääkeitä.

Itselleni tuskin tämäkään on ongelma, sillä olen pitkäaikaistyötön, eikä toivoa työllistymisestä ole. Olen työttömänä niin kauan kunnes pääsen eläkkeelle. Näitä muitakaan vaivojani ei ole hoidettu niin tuskinpa mahdollisia vaihdevuosioireitakaan. Moni muukin diagnoosi aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin vaihdevuodet. Jo tavallisista mielenterveysongelmista, kuten ahdistuksesta ja masennuksesta kärsivällä tuollaiset vaihdevuosiin liitetyt mielialaoireet ovat tavallisia juurikin ahdistuksessa ja masennuksessa ilman, että kyse on erikseen vaihdevuosista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan