Te jotka luulette perustoimeentulotuen menevän vain ruokaan -Tajuatteko että sillä pitää ostaa kaikkea muutakin? Eilen ostin hammastahnaa, tänään deodorantin, pyykinpesuaine on lopussa, ja vessapaperia 2 rullaa jäljellä
...Alusvaatteita pitää ihan juuri ostaa lisää kun alkavat olla reikäisiä.
Sillä perustoimeentulotuella pitää ostaa _paljon muutakin_ kuin vain ruokaa, ja siksi on hölmöä miten niin moni aina sanoo että kyllä hän sillä rahalla söisi...Joo syö, mutta kun IHAN KAIKKI kulut mitä vain keksit, pitää maksaa siitä rahasta (pl. reseptilääkkeet kunnalliselta, kunnallinen lääkäri, vuokra ja sähkölasku)
Se ei ihan oikeasti riitä enää nykyään kun otetaan huomioon mitä kaikkea sillä pitää hankkia.
Kommentit (904)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työttömän pitää pärjätä ilman pesuaineita, lääkkeitä, vaatteita, silmälaseja (kuulokojeista puhumattakaan) ja varsinkin vaippoja. Älkää silti tulko meidän työssäkäyvien eteen haisemaan ja hölmöilemään.
Silmälasit ja näöntarkastus on Specsaversissa 59 euroa. Ja tähän aina ketjuissa kommentoidaan, että mitenkään ei voi pitää kaksia yksiteholaseja vaan vähintään tonnin lasit on ehdottomasti oltava.
Kaikilla paikkakunnilla ei ole Specssaversia.
Mä pesen hiukset kerran viikossa.
Palasaippua maksoi n 15 e ja nyt on kestänyt 2 v.
Vuosia sitten, kun lapset oli vauvoja, tein kestovaippoihin imuja.
Laitoin 2 kulunutta pyyhettä paloiksi, saumurilla reunat.
Sellaisessa karkkilaatikossa oli vettä ja käytin lappua pissan jälkeen. Toisessa vessapaperia.
Hammastahnoja sain hammashoitajalta. Tehtiin vaihtokauppoja ja sain vaihdossa n 100 minituubia, joissa päiväys lähestyi.
Kun rahaa oli vähän, piti keksiä muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Ei ihmiset tajua ennen kuin itse kokevat. Saan tukia ja toimeentulotuesta jää joka kuukausi käteen n.300 euroa. Sillä pitää ostaa ruoat,tarvikkeet,maksaa puhelin ja netti, bussilippu. Kyllä se aika äkkiä kuluu. Jos johonkin isompaan menee rahaa niin pitää elää makaroonilla puoli kuuta.esim.hotelli tai laivalle.Harvoin tälläistä saa edes. elokuviin,huvipuistoon missään en ole käynyt aikoihin. Ei ole varaa kuin kotona olla möllöttää.
Miksi siitä jää käteen noin vähän? Onko asumiskulut yli-isot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pienipalkkaisilla verojen jälkeen paljon perustoimeentuloa enemmän bruttopalkasta käteen jää ja maksavat palkallaan vielä työssäkäyntikulunsakin eikä heistä monellakaan ole työssä käynnin takia mahdollisuutta jonottaa ilmaista ruokaa jossain ruokajakelussa vaikka rahat olivat ihan loppu.
Eikö sitten olis sama jättäytyä työttömäksi?
yhteiskunnan ei kuulu elättää muita kuin ikänsä, sairautensa tai vammansa takia minkään kaltaiseen työhön täysin kykenemättömät. Työtyömyysturva on tarkoitettu vain tilapäisesti toimeentulon turvaamiseen silloin , kun ihmisellä ei ole itsestään riippumattomista syistä mahdollista ansaita elantoaan työtä tekemällä. Jos ei ole viitsinyt panostaa opiskeluun tai muilla tavoin hankkimaan itselleen ammatin, niin sitten on ruikuttamatta tyydyttävä heikomman toimeentulon tuoviin työtehtäviin. Jokainen on oman elämänsä seppä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän äiti aikuisten oikeasti luulee, että ihmisten vaatteet eivät kulu. Alkkareita ei tarvita ja sukkia menee korkeintaan 1 vuodessa. Paitsi hän itse tietenkin tarvitsee, mutta hänhän on eri asia :p
En ole teidän äiti, mutta mäkin ihmettelen tuota vaatteiden hurjaa kulumista. Olen vuosien saatossa ostanut alennusmyynneistä sukkia ja alkkareita niin paljon, että niistä saa yhden 5 kg koneellisen pyykkiä. Pesen aina 60 asteessa, enkä kuivaa rummussa, vaan telineellä. Ei ole tarvinnut kulumisen takia heittää kuin yksi sukkapari roskikseen viime vuonna. Kenenkään talous ei oikeasti kaadu johonkin sukkiin tai alushousuihin, niitä saa niin halvalla tänä päivänä.
AP:lle vastaan, että olen ollut itse työtön joskus nuorempana ja tiedän kyllä, että tt-tuesta pitää maksaa muutakin kuin ruoka. Omaan tukiaikaan siitä maksettiin maksettiin myös sähkö ja lääkkeet, eikä summa ollut suhteessa suurempi. Kun pääsin töihin, oli käteenjäävä palkka suurin piirtein sama kuin sossusta saamani raha, kyllähän se vähän tuppasi harmittamaan.
Turhaa ulinaa siis.
Ai niin. Muistan nyt senkin, että asuin Töölössä vuokrakämpässä, joka oli Kelan mielestä liian kallis. Oli kyllä maailman epäreiluinta, että mun olis pitänyt muuttaa johonkin halvempaan! Sitten, kun olin töissä, enkä saanut enää tukia, kävi melko nopeasti selväksi, etten pysty maksamaan Töölön kämppäni vuokraa ilman, että joudun todella paljon karsimaan kaikesta muusta. Muutin ensin Kallioon, mutta sielläkin oli liian kallista ja kas päädyin Malmille. Käsi ylös kuka uskoo, etten olisi mieluummin asunut Töölössä?
Näille entä sitte-tyypeille: sitä sitten että jotkut väittävät, kuten ap:n aloituksestakin käy ilmi, että hyvin riittää ruokaan. Siis pelkkään ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan työmarkkinatuella pitää pärjätä, en saa erikseen lääkkeitä, silmälaseja ym. toisin kuin ttoimeentulotukilaiset
Itse en saanut toimeentuella edes halpoja silmälaseja toisin kuin työssäkäyvät ja eläkeläiset saavat Kelalta kalliit silmälasit.
Dödön tietenkin voi jättää ostamatta, samoin vessapaperin, hammastahnaa, pesuaineita ja saippuaa ei niinkään. Itsehän en käytä alushousuja juuri ollenkaan, vaikka niitä minulla on, ne ovat kaikki 10-20 vuoden takaa ostettuja. Kuukupilla säästää kuukautismenoissa aika paljon pitkässä juoksussa.
Kerropa esimerkki oikeasta elämästä jossa kela korvaa työssäkäyvän lasit. Ihan itse olen joutunut kustantamaan lasini ja nyt taas kerään rahaa uusiin kun ei muuten ole varaa . Ei saanu äitikään eläkeläisenä tukea kalliisiin laseihinsa.
Jotka tarvitsee pärjätäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pienipalkkaisilla verojen jälkeen paljon perustoimeentuloa enemmän bruttopalkasta käteen jää ja maksavat palkallaan vielä työssäkäyntikulunsakin eikä heistä monellakaan ole työssä käynnin takia mahdollisuutta jonottaa ilmaista ruokaa jossain ruokajakelussa vaikka rahat olivat ihan loppu.
yhteiskunnan ei kuulu elättää muita kuin ikänsä, sairautensa tai vammansa takia minkään kaltaiseen työhön täysin kykenemättömät. Työtyömyysturva on tarkoitettu vain tilapäisesti toimeentulon turvaamiseen silloin , kun ihmisellä ei ole itsestään riippumattomista syistä mahdollista ansaita elantoaan työtä tekemällä. Jos ei ole viitsinyt panostaa opiskeluun tai muilla tavoin hankkimaan itselleen ammatin, niin sitten on ruikuttamatta tyydyttävä heikomman toimeentulon tuoviin työtehtäviin. Jokainen on oman elämänsä seppä.
Ja jos/kun työnantajat eivät palkkaa? Unohtiko oikeistoöyhö TAAAAS että sellainenkin pikku juttu tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuota kaikkea pitää ostaa. Nyt kun ostat nuo niin ei niihin mene rahaa ainakaan tänä vuonna.
Ei kyllä pidä ostaa, jos ei kerran rahaa ole. Miks yhteiskunnan pitäs sun ostokset maksaa. Hampaat voi pestä ilman rahaa, alusvaatteet voi olla reikäiset, ei ne siellä alla näy.
On oikeistoöyhöillä kyllä surkea muisti - kun aina öyhöillessään unohtavat, että "töihin menemiseen" pitää olla myös työnantajan suostumus!
Kaikilla tuloilla pitää ostaa sitä mihin on varaa. Perustoimeentulo ei eroa tästä millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan työmarkkinatuella pitää pärjätä, en saa erikseen lääkkeitä, silmälaseja ym. toisin kuin ttoimeentulotukilaiset
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen hiukset kerran viikossa.
Palasaippua maksoi n 15 e ja nyt on kestänyt 2 v.
Vuosia sitten, kun lapset oli vauvoja, tein kestovaippoihin imuja.
Laitoin 2 kulunutta pyyhettä paloiksi, saumurilla reunat.
Sellaisessa karkkilaatikossa oli vettä ja käytin lappua pissan jälkeen. Toisessa vessapaperia.Hammastahnoja sain hammashoitajalta. Tehtiin vaihtokauppoja ja sain vaihdossa n 100 minituubia, joissa päiväys lähestyi.
Kun rahaa oli vähän, piti keksiä muita vaihtoehtoja.
🤮
Mahtavaa, täällähän alkaa olla jutun tasot jo ihan oikeat. Turha täällä jupista jos rahat ei riitä, sit vaan duuniin tai miettii liiketoimintaideaa. Suomi on siitä mahtava maa että toiminimen ja firman saa rekisteröityä verkossa ja toiminnan saa aloittaa heti!!!
Vierailija kirjoitti:
Se, että pienellä palkalla on vaikea tulla toimeen on väärin ja siihen tarvitaan muutos joka on palkkojen nostaminen.
Se, että pienistä sosiaalituista leikattaisiin ei auta pienipalkkaisia yhtään.Itse keskituloisena työssäkäyvänä en ymmärrä toimeentulotuella elävien kadehtimista.
En minä ainakaan suostu veronkorotuksiin, joita tarvittaisiin, että kouluavustajille, sairaaloiden laitosapulaisille tai lastenhoitajille maksettaisiin isompia palkkoja. Mulla on tiukkaa nytkin selvitä asumiskustannuksistani ja lainoistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä ymmärrämme jopa teitä paremmin mitä mikin maksaa. MEHÄN maksamme ne ITSE omalla työllämme, eikä meille vain ilmesty rahaa tyhjästä. Itseasiassa meiltä RYÖSTETÄÄN rahaa ennen kuin pääsemme mitään itse maksamaan. Minultakin tällä viikolla taas päälle 3000 euroa ryöstettiin.
Jos noin paljon veroa maksat, jäänee jokunen ropo elämiseenkin. Vai pitäisikön meidän järjestää sulle joku keräys.
LIIAN vähän jää suhteessa siihen mitä ryöstetään.
Ehkä sun kannattaa sitten muuttaa jonnekin jossa ei "ryöstetä", vaikka Englantiin. Siellä on kiva pujotella jalkakäytävillä nukkuvia kodittomia väistellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Ei ihmiset tajua ennen kuin itse kokevat. Saan tukia ja toimeentulotuesta jää joka kuukausi käteen n.300 euroa. Sillä pitää ostaa ruoat,tarvikkeet,maksaa puhelin ja netti, bussilippu. Kyllä se aika äkkiä kuluu. Jos johonkin isompaan menee rahaa niin pitää elää makaroonilla puoli kuuta.esim.hotelli tai laivalle.Harvoin tälläistä saa edes. elokuviin,huvipuistoon missään en ole käynyt aikoihin. Ei ole varaa kuin kotona olla möllöttää.
Suomalainen köyhyys kiteytettynä, toimeentuella ei meinaa olla varaa mennä laivalle ja hotelliin.
No onhan se nyt vöärin jos Kela korvaa kymppitonnien palkkaa nauttivalle työssäkäyvälle tonnin linssit kuin että 59 euron silmälasipakettia (näön tarkastus plus linssit) ei korvata toimeentulotukiasiakkaalle, jolla nolla euroa tilillä.
Mun on pakko kysyä neuvoa: meitä on 5 linssiludetta: isä yrittäjä, äiti hoitaja, 2 aikuista opiskelevaa lasta, 1 vielä hetken alaikäinen -- yhdellekään meistä ei "kela maksa" eikä ole maksanut silmälaseja. Mistä tämän edun saa ja miten????
Ainoa etu oli aikanaan, että alakoulussa kun kaksi lasta tarvitsi lasit, silloin kouluterveydenhuollon kautta sai (paitsi ei taida saada enää kun joku Silmäasema just mainosti lahjoittavansa jokaiselle tarvitsevalle 1-luokkalaisille lasit...?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos/kun työnantajat eivät palkkaa? Unohtiko oikeistoöyhö TAAAAS että sellainenkin pikku juttu tarvitaan?
Perusta firma.
Ne yrittäjäthän niitä rikkaita riistäjiä on...
Suomessa ihan jokainen oikeustoimikelpoinen aikuinen voi perustaa firman ja ryhtyä yrittäjäksi.
Tämä. Jos jotain oppi työttömänä niin vertailemaan hintoja ja pakkauskokoja. Ei ollu vara vaatia tiettyä merkkiä .