Te jotka luulette perustoimeentulotuen menevän vain ruokaan -Tajuatteko että sillä pitää ostaa kaikkea muutakin? Eilen ostin hammastahnaa, tänään deodorantin, pyykinpesuaine on lopussa, ja vessapaperia 2 rullaa jäljellä
...Alusvaatteita pitää ihan juuri ostaa lisää kun alkavat olla reikäisiä.
Sillä perustoimeentulotuella pitää ostaa _paljon muutakin_ kuin vain ruokaa, ja siksi on hölmöä miten niin moni aina sanoo että kyllä hän sillä rahalla söisi...Joo syö, mutta kun IHAN KAIKKI kulut mitä vain keksit, pitää maksaa siitä rahasta (pl. reseptilääkkeet kunnalliselta, kunnallinen lääkäri, vuokra ja sähkölasku)
Se ei ihan oikeasti riitä enää nykyään kun otetaan huomioon mitä kaikkea sillä pitää hankkia.
Kommentit (904)
Olen töissäkäyvä ja minulla on reiköiset alusvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu pahalta, ettei yksinelävä saa reilua 500 euroa riittämään ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, lääkkeisiin ym. Käytän itse kahden lapsen kanssa noihin asioihin kuukaudessa vähemmän rahaa, joka on omaa palkkaani. Ehkä se työnteko rahan eteen saa arvostamaan tuloa enemmän ja sen rahan arvon ymmärtää paremmin. Mene ap töihin.
Ei yksinelävälle jää 500 euroa. Vuokrat on niin suuret joka paikassa, että käteen jää vuokrasta riippuen 100-200 euroa. Siitä pitää maksaa kaikki laskut, hygienitarvikkeet ja ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissäkäyvä ja minulla on reiköiset alusvaatteet.
Ei kukaan näe niitä alusvaatteita työvaatteiden tai omien vaatteiden alta joten ihan sama onko alusvaatteita vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Ei ihmiset tajua ennen kuin itse kokevat. Saan tukia ja toimeentulotuesta jää joka kuukausi käteen n.300 euroa. Sillä pitää ostaa ruoat,tarvikkeet,maksaa puhelin ja netti, bussilippu. Kyllä se aika äkkiä kuluu. Jos johonkin isompaan menee rahaa niin pitää elää makaroonilla puoli kuuta.esim.hotelli tai laivalle.Harvoin tälläistä saa edes. elokuviin,huvipuistoon missään en ole käynyt aikoihin. Ei ole varaa kuin kotona olla möllöttää.
Suomalainen köyhyys kiteytettynä, toimeentuella ei meinaa olla varaa mennä laivalle ja hotelliin.
No onhan se nyt vöärin jos Kela korvaa kymppitonnien palkkaa nauttivalle työssäkäyvälle tonnin linssit kuin että 59 euron silmälasipakettia (näön tarkastus plus linssit) ei korvata toimeentulotukiasiakkaalle, jolla nolla euroa tilillä.
Ei korvaa ja miten tämä edes liittyy valitukseen siitä, ettei toimeentulotuella pääse laivalle ja hotelliin, muuta kuin puoli kuukautta makaronia syöden?
Mitä sitten? 555e/kk riittää erinomaisesti tuohon kaikkeen ja vielä jää muutama kymppi säästöönkin. Olin kesän töissä Kelassa ja yllättävän monella tukia saavalla jäi jopa satasia ylijäämää joka kuukausi. Ilmaa on tuissa tällä hetkellä.
Onko tämä joku uusi jokaisen inhimilliseen elämään kuuluva uusi tarve, että pitää päästä hotelliin, jos jo koti maksetaan.
Miljardi ihmistä maailmassa ei saa lapsilleen tarpeeksi ruokaa, ei ole asuntoa eikä terveydenhoitoa.
Minä kävin toimeentulotuella ollessani viikon lomalla Espanjassa. Erikoista, että toisilla sama raha ei riitä edes saippuaan!
Ei pienipalkkaisilla verojen jälkeen paljon perustoimeentuloa enemmän bruttopalkasta käteen jää ja maksavat palkallaan vielä työssäkäyntikulunsakin eikä heistä monellakaan ole työssä käynnin takia mahdollisuutta jonottaa ilmaista ruokaa jossain ruokajakelussa vaikka rahat olivat ihan loppu.
Havaitsin tuon, kun vielä kävin töissä, tosiaan se mikä ruoasta jäi, kului muihin tarvikkeisiin, pesuaineet ym. Turha kenenkään joilla oma talo vertailla itseään suoraan, kun jotain haluaa, on säästettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä ymmärrämme jopa teitä paremmin mitä mikin maksaa. MEHÄN maksamme ne ITSE omalla työllämme, eikä meille vain ilmesty rahaa tyhjästä. Itseasiassa meiltä RYÖSTETÄÄN rahaa ennen kuin pääsemme mitään itse maksamaan. Minultakin tällä viikolla taas päälle 3000 euroa ryöstettiin.
Jos noin paljon veroa maksat, jäänee jokunen ropo elämiseenkin. Vai pitäisikön meidän järjestää sulle joku keräys.
LIIAN vähän jää suhteessa siihen mitä ryöstetään.
Syytä hallitusta,älä työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pienipalkkaisilla verojen jälkeen paljon perustoimeentuloa enemmän bruttopalkasta käteen jää ja maksavat palkallaan vielä työssäkäyntikulunsakin eikä heistä monellakaan ole työssä käynnin takia mahdollisuutta jonottaa ilmaista ruokaa jossain ruokajakelussa vaikka rahat olivat ihan loppu.
Eikö sitten olis sama jättäytyä työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? 555e/kk riittää erinomaisesti tuohon kaikkeen ja vielä jää muutama kymppi säästöönkin. Olin kesän töissä Kelassa ja yllättävän monella tukia saavalla jäi jopa satasia ylijäämää joka kuukausi. Ilmaa on tuissa tällä hetkellä.
Toiset syö enemmän ja monipuolisemmin. Toisille voi riittää hiiren annokset. Riippuu ihmisen koostakin.
Jaa että ilmaa. 🤣 Elintason kalleuteen nähden se on liian alhainen. Monia saattavat vanhemmat avustaa.
Kaikilla ei ole sellainen koko että vaatteita ja kenkiä saisi halvalla. Toisille elämä on kalliimpaa kuin toisille.
Yksikään luettelemasi asia ei ole selvityimisen kannalta välttämättömiä. Vesi on ja se tulee jo sinulle muiden maksamana että voit peseytyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työttömän pitää pärjätä ilman pesuaineita, lääkkeitä, vaatteita, silmälaseja (kuulokojeista puhumattakaan) ja varsinkin vaippoja. Älkää silti tulko meidän työssäkäyvien eteen haisemaan ja hölmöilemään.
Silmälasit ja näöntarkastus on Specsaversissa 59 euroa. Ja tähän aina ketjuissa kommentoidaan, että mitenkään ei voi pitää kaksia yksiteholaseja vaan vähintään tonnin lasit on ehdottomasti oltava.
Moni tarvii sellaiset linssit, joita ei saa 59 €. Ei ole kyse halusta ostaa mahdollisimman kalliit lasit, vaan siitä minkälaiset linssit tarvii
Kerro mistä oikeasti saa ne ohennetut linssit 59 € menen ensikerralla sieltä ostamaan
Aika väärin, että työssäkäyvälle (palkka yli lari tonnia) tai hyvällä eläkkeellä olevalle korvataan Kelalta tonnin linssit, mutta 39 euron linssejä ei korvata ulosottovelalliselle toimeentulotukiasiakkaalle Kelalta.
Ei kela korvaa simälaseja. Ihan itse me työssäkäyvät ne maksamme.
Tulee mieleen, että jos elämä on noin vaikeaa vaikka aikuiselle ihmiselle maksetaan ihan kaikki, niin olisiko pääteltävissä, että ei ole elinkelpoinen yksilö. Miksi me Suomessa sallimme näiden täällä olemista? Eikö voisi pistää kumiveneellä tonne Itämerelle seilaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvan toimeentulotuen perusosa on 555,11 kuukaudessa. Pärjäisin sillä vallan hyvin, kun asumista ja terveydenhoitomenojahan tuosta ei tarvitse maksaa.
Eikö siitä mene omavastuu asumiseen?
Ei mee, jos vuokra mahtuu asetettuun normiin. Jos asuu kalliimmin, sitten joutuu osan maksamaan.
Ei joudu. TUista nekin rahat tulee. Jää vain vähän vähemmän tuista muihin menoihin.
No sitäpä juuri tarkoitin, että jos asumiskulut ylittävät normin, sen ylimenevän osan joutuu maksamaan sillä toimeentulotuen perusosalla eli se pienentää sitä. Jos asuu kohtuullisesti, ihan ok summa jää elämiseen. Vähän liiankin iso summa.
No eihän pienennä. IHAN SAMA SUMMA perusosana on, ei pienempi summa. Osa siitä rahasta vain tilitetään vuokrana vuokranantajalle.
Rautalangasta: pienentää sitä osaa, joka perusosasta jää käytettäväksi siihen, mihin se on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että jos elämä on noin vaikeaa vaikka aikuiselle ihmiselle maksetaan ihan kaikki, niin olisiko pääteltävissä, että ei ole elinkelpoinen yksilö. Miksi me Suomessa sallimme näiden täällä olemista? Eikö voisi pistää kumiveneellä tonne Itämerelle seilaamaan?
Jotkut ei vieläkään tajua,että TÖITÄ EI RIITÄ KAIKILLE ja TYÖPAIKKAA EI SAA hakemalla töitä työttömänä. Varmasti 95% työttömistä haluaisivat töihin!!!!!
Se, että pienellä palkalla on vaikea tulla toimeen on väärin ja siihen tarvitaan muutos joka on palkkojen nostaminen.
Se, että pienistä sosiaalituista leikattaisiin ei auta pienipalkkaisia yhtään.
Itse keskituloisena työssäkäyvänä en ymmärrä toimeentulotuella elävien kadehtimista.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas vaihteeksi menee iloisesti sekaisin kaikki perusasiat Kelan tuista. Yleensä aika harva saa pelkkää toimeentulotukea, eli se reilu 500 ei automaattisesti tule kaikille tt-tuen saajille. Usein työtön saa esim. työmarkkinatukea, asumistukea ja pienen osan toimeentulotukea (mikäli ne 2 edellä mainittua tukea ei riitä). Asumistuessa ja tt-tuessa otetaan huomioon paikkakuntakohtaisen laskennallinen vuokra (vesi ja sähkö). Usein todelliset asumiskulut ainakin kaupungeissa on suuremmat, eli siitä tt-tuesta jää vähemmän käyttöön siihen ruokaa, hygieniatarvikkeisiin, ei-reseptilääkkeisiin jne.
Käytännössä leipä on todella tiukassa, joten turhaan kadehdit köyhää. Töitä kun ei edelleenkään saa väkisin.
Olisi mukava, että niitä suuria yritystukia myönnettäville yrityksille tulisi pakko työllistää pitkäaikaistyöttömiä ja maksaa ihan oikeaa palkkaa.
Jos on muita tuloja, ne huomioidaan laskelmaan tulona. Se on se ja sama ihmiselle käteen jäävän rahan osalta, tuleeko se raha toimeentulotuesta vai vaikka työmarkkinatuesta. Laskelma perustuu siihen, että ihmiselle jää se tietty summa perusmenoihin.
Tuntuu pahalta, ettei yksinelävä saa reilua 500 euroa riittämään ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, lääkkeisiin ym. Käytän itse kahden lapsen kanssa noihin asioihin kuukaudessa vähemmän rahaa, joka on omaa palkkaani. Ehkä se työnteko rahan eteen saa arvostamaan tuloa enemmän ja sen rahan arvon ymmärtää paremmin. Mene ap töihin.