Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka luulette perustoimeentulotuen menevän vain ruokaan -Tajuatteko että sillä pitää ostaa kaikkea muutakin? Eilen ostin hammastahnaa, tänään deodorantin, pyykinpesuaine on lopussa, ja vessapaperia 2 rullaa jäljellä

Vierailija
02.09.2023 |

...Alusvaatteita pitää ihan juuri ostaa lisää kun alkavat olla reikäisiä.

Sillä perustoimeentulotuella pitää ostaa _paljon muutakin_ kuin vain ruokaa, ja siksi on hölmöä miten niin moni aina sanoo että kyllä hän sillä rahalla söisi...Joo syö, mutta kun IHAN KAIKKI kulut mitä vain keksit, pitää maksaa siitä rahasta (pl. reseptilääkkeet kunnalliselta, kunnallinen lääkäri, vuokra ja sähkölasku)

Se ei ihan oikeasti riitä enää nykyään kun otetaan huomioon mitä kaikkea sillä pitää hankkia.

Kommentit (904)

Vierailija
881/904 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

Minulla jää joka kuukausi 200-300€ säästöön toimeentulotuesta.

Enpä usko enempiä perustelematta.

550€/kk jää vuokran ja laskujen jälkeen, tästä menee 250€ ruokaan ja muihin pakollisiin juttuihin, loput säästöön.

Tuet on selvästi liian isot kun tämmöinen on mahdollista!

Itsellä käynyt näitä lukiessa mielessä, että pitäisikö tt-tuessa olla myös jotain tapauskohtaista harkintaa. Esimerkiksi täysin terveet ihmiset, joille esim. terveellinen ruoka ei ole minkäänlainen prioriteetti, eivät niin välitä tuotteiden eettisyydestä ja/tai joille askeettinen elämä on kuin toinen luonto, voisivat saada vähemmän tukia.

Sitten taas ihmiset, joilla on sairauksia ja/tai jotka ovat kiinnostuneita eri tavoin satsaamaan omaan hyvinvointiinsa, haluavat elää mahdollisimman eettisesti arvojensa mukaan ja/tai jotka masentuvat ja ahdistuvat siitä askeettisuudesta, saisivat enemmän.

Ihmiset ovat ihan hirvittävän erilaisia keskenään, kuten myös elämäntilanteet.

Tähänhän saatetaan olla menossa, kun tulee kansalaispalkka. Eli kuuliaiset kansalaiset saavat enemmän, jotka sopeutuvat kaikkeen mitä ylhäältä tulee.

Vierailija
882/904 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

Minulla jää joka kuukausi 200-300€ säästöön toimeentulotuesta.

Enpä usko enempiä perustelematta.

550€/kk jää vuokran ja laskujen jälkeen, tästä menee 250€ ruokaan ja muihin pakollisiin juttuihin, loput säästöön.

Tuet on selvästi liian isot kun tämmöinen on mahdollista!

Itsellä käynyt näitä lukiessa mielessä, että pitäisikö tt-tuessa olla myös jotain tapauskohtaista harkintaa. Esimerkiksi täysin terveet ihmiset, joille esim. terveellinen ruoka ei ole minkäänlainen prioriteetti, eivät niin välitä tuotteiden eettisyydestä ja/tai joille askeettinen elämä on kuin toinen luonto, voisivat saada vähemmän tukia.

Sitten taas ihmiset, joilla on sairauksia ja/tai jotka ovat kiinnostuneita eri tavoin satsaamaan omaan hyvinvointiinsa, haluavat elää mahdollisimman eettisesti arvojensa mukaan ja/tai jotka masentuvat ja ahdistuvat siitä askeettisuudesta, saisivat enemmän.

Ihmiset ovat ihan hirvittävän erilaisia keskenään, kuten myös elämäntilanteet.

Tähänhän saatetaan olla menossa, kun tulee kansalaispalkka. Eli kuuliaiset kansalaiset saavat enemmän, jotka sopeutuvat kaikkeen mitä ylhäältä tulee.

Sehän olisi ihan järkyttävää, jos kansalaispalkka perustuisi johonkin kuuliaisuuteen ja ulkoa tai ylhäältä annettaviin määräyksiin. Eihän se mikään kansalaispalkka edes olisi sitten.

Ja olihan tuo minunkin ideani aika kehno. Ketutti vain niin valtavasti, että joku haluaa alennusta tukiin siksi, että joku elää poikkeuksellisen halvalla/niukasti. Ihan kuin sitä voisi soveltaa jokaiseen.

Minusta ei myöskään ole "kunnon köyhäksi". Siis köyhäksi, joka mussuttaa onnessaan sika-nautaa ja kaalia ja ainoiksi harrastuksiksi riittä luontopolut ja kirjasto. Ottaa myös lujille kun lompakon takia pitää tehdä valintoja, joista tulee huono omatunto.

Näen siksi jatkuvasti punaista kun luen näitä köyhyyskeskusteluja täällä. Tai sitten masennun, kun tulee ajatus että pitäisi tappaa itsensä (suuresta elämänhalusta huolimatta) vain kun ei sovi vaadittavaan muottiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/904 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Deodorantit ja sampoot ostetaan alesta, ajoissa. Vakavaraisuuteen liittyy pieni ennakointi.

Impulssivammaiset on, oho, loppui kaikki, yökiskalla deodorantti on 6€, vaikka olisi voinut ostaa tarjouksesta varastoon 1eurolla.

Mitään valtavia varastoja ei tarvi hamstrata, mutta pieni varasto, makaronia, puurohiutaleita, maitojauhetta.

Hyvin pärjää vähällä kun vähän ennakoi.

Sehän se just on se ongelma, että jos on oikeasti tiukkaa, ei voi koskaan ostaa mitään tarjoussatsia tai sitä tavaraa silloin kun sitä olisi halvalla kun pitää laskea ne kolikotkin että saako sen leipäpussin vielä kaupasta ennen ko pitää maksaa lasku. Tätä ei ymmärrä jos ei ole itse kokenut.

Näinhän se on. Hyödynnän tarjoukset aina kun mahdollista, mutta useammin kuin kerran tai kaksi on käynyt niin, että joku säännöllisesti käyttämäni tuote on tarjouksessa, mutta juuri silloin sitä tarvittavaa rahaa ei yksinkertaisesti ole. Olen ostanut sen tuotteen sitten vähän myöhemmin normaalilla hinnalla. Harmittaa joka kerta.

Vierailija
884/904 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että pitäisi ehdoin tahdoin työkkärin rahoitusta saada ties mihin tahansa koirakuiskaajan kirjekurssiin, jolla ikinä ei tule töitä saamaan? Ja jotenkin sinä haluat vääntää tätä - viaksi? Oma puoliso opiskelee parhaillaan täkäläisessä yliopistossa. Ihan haki normaaleissa pääsykokeissa ja ihan samoilla rahoitusehdoilla kuin muutkin vaikka onkin -.

1. tuttavani olisi saanut oppisopimuspaikan muuttotappiokunnasta ja siellä olevalta työnantajalta, mutta se torpattiin, koska tilastot näyttävät, että on sillä alalla liikaa työttömiä. Silti tuo työnantaja ei niitä saa, koska monikaan ei enää halua maalla asuta.

2. en ole mitään vääntänyt - viaksi, vaan sanonut, että on yhteiskunnan vika, kun se ei kohtele ihmisiä tasapuolisesti: jos - ulkomailta tulevat saavat mennä opiskelemaan työvoimapula-alalle noin vain, niin miksi paikallisilla ei ole sitä samaa oikeutta. Se on väärin.

Miksi sinä tahallisesti vääristelet viestiäni.

3. tuttavani ei yliopistoon pääse. hänellä ei riitä lukupäätä eikä häntä kiinnosta tieteen maailman. hänelle sopii oppisopimus.

jouduin arvailemaan mikä sana tässä ketjussa oli väärin, koska kommentti meni hyväksyntään. Lainaamassani tekstissä välimerkin - paikalla oli alunperin toinen sana ja koko lainaamani ketju oli myö spidempi, jouduin sen pätkimään, kokeilen nyt näillä, että oliko se tuosta sanasta kiinni vai toisesta.

Miksi työkkärin olisi pitänyt tukea jonkun oppisopimuksella opiskelemista alalle, jossa jo valmiiksi on liikaa työttömiä ja paikkakuntakin on kuoleva? Miksi kaverisi ei mitenkään voi edes harkita jotain sellaista työtä, jossa oikeasti olisi työllistymisen mahdollisuus? Miksi pitää väkisin maksattaa opintoja muilla ojankaivuualalle, kun kaivinkoneetkin on keksitty?

hän olisi työllistänyt sillä itsensä! Siksi! On se kumma, että ei saa olla ihminen työttömänä, mutta sitten, jos löytää väylän työllistää itsensä, niin sekin on väärin! 

Hän ei voi tehdä työvoimapuutealoja terveytensä vuoksi. HÄnellä on hyvin rajatut mahdollisuudet työllistyä aloille, joissa on työvoimapulaa. TÄllaisia asioita ei te-keskus osaa yhtään nähdä. Sanotaan vain, että opiskele alalle, joss on pulaa, kun kaveri sanoo, että en voi, koska se ja se syy, virkailija toteaa, että aivanjuu... no, ei meillä nyt sitten ole tarjota mitään.

Kaveri sanoo, että saisin kyll töitä tuolla, jos voisin saada luvan oppisopimuskoulutukseen, että ollaan puhutt yrittäjän kanssa ja tehty riskianalyyseja ja sitä ja tätä ja näyttäisi työllistymiseni hyvältä + voisin sitten ehkä jopa aikaan jatkaa siinä eläkeikään asti, niin te-keskus sanoo, että ei voi, koska sillä alalla on ylitarjontaa työllisistä. Sitten haukutaan, että kun työt ei kiinnosta.

Kuten tuolla aiemmin on todettu, niin näitä asioita PITÄÄ osata nähdä yksilöllisesti, koska kaikki työttömät eivät ole samanlaisia ja jos työttömuyysongelma halutaan ratkaista, niin pitää alkaa tarjoamaan keinoja ja mahdollisuuksia eikä rankkuja ja pakkoja.

Eihän hän olisi edes töissä, vaan edelleen työttömyystoimissa. Ilmeisesti ideanne oli, että palkan maksaisi yrityksen sijaan työkkäri. Että tyyppi on ilmaistyövoimana yritykselle eläkeikään saakka? Aivan sairasta.

ei, vaan hän tarvitsi te-toimiston luvan oppisopimuspaikalle. jokaisella pitäisi olla oikeus koulutukseen, mutta tämän kaverini tapauksessa se ei vaan täyty millään. Ei osata yhtään nähdä hänen tilannettaan yksilöllisesti. hänestä ei ole menemään minnekään ammatikoulun tunnille istumaan, oppisopimus on ainoa tapa hänelle päästä oppimaan ammattiin. jos joku hänen tapauksessa on sairasta, niin tämä systeemi ja järjestelmä. Hän sanoikin viimeksi, että kai se sitten on ihan sama, että jos hän joutuu lusimaan koko elämänsä työttömänä, että kun ei kelpaa, niin ei sitten kelpaa, kun ei osata auttaa häntä yksilöllisten rajoitteidensa kanssa, niin sitten ei osata. Kaikki ei ole työttömän itsensä syytä. Esimerkiksi ei ihmiset saa valita sairauksiaan noin vain. Moni sairaus on elämäntapasairaus, moni on synnynäinen ja e kyllä rajoittavat elämää ja työpaikan saamista.

Jos ihmisestä ei ole edes ammattikouluun, niin miten helvetissä hänestä on töihin, josta joku on halukas maksamaan palkkaa. Kerropa nyt oikein mikä kumman työ noin rajoitteiselta onnistuu?

Ihan kehitysvammaisiakin on töissä. Heiltä ei välttämättä opiskelu suju, mutta kykenevät jonkinlaiseen työhön.

Erittäin harvinaista kylläkin. Useimmat ovat päivätoiminnassa, lievästi kehitysvammaiset siis ja monella heistäkin se työnteko on sitä, että ohjaaja vieressä koko ajan ohjaa. Tilastoissa ovat siis työttömiä hekin ja heitä on aika suuri joukko. Kaikilla ei ole edes diagnoosia löytynyt, vaikka kehitysvamma on. Lisäksi työttömissä löytyy paljon traumatisoituneita, autisminkirjon häiriöisiä, työkykynsä menettäneitä, alalle soveltumattomia. Tällöin on luonnollisesti vaikea löytää sopivaa opiskeltavaa alaa tai työpaikkaa voi olla vaikeaa löytää, kun se vaatis joustavia työnantajia ja ne ovat kiven alla. Aika moni saa myös lähinnä pätkätöitä, minkä vuoksi he ovat työttömiä vuosia mutta välillä töissä.

Se, kuka on työtön, vaihtelee välillä. Opiskelemaan ei noin vain mennä, koska opintotukikuukausia ei uusiin korkeakoulututkintoihin saa ja työttömyystuella ei saa opiskella tai tehdä vapaaehtoistyötä. Vain harva poikkeustapaus saa opiskella työttömyystuella. Oikeasti moni työtön lähtisi heti opiskelemaan uutta alaa, jos se olisi mahdollista. Yrittäjyyskin oli aiemmin täysi mahdottomuus, mutta nykyään vähän parannuksia tullut siihen. Siitä huolimatta työttömällä ei ole usein alkupääomaa yrityksen perustamiseen. Ja vaatii se toki hyvän liikeideankin.

Omassa kuplassani on lukuisia omaehtoisen koulutuksen tuella opiskelevia. Yhteistä heille on, että koulutussuunnitelma on ollut ratioaalinen. Työkkärin kanssa ei ole ollut ongelmia, tuki on myönnetty helposti.

Eikö se maksimiaika ole edelleen 2 vuotta? Siinä ajassa ei kovin laajoja tutkintoja tehdä.

Vierailija
885/904 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taasko näitten tuella elävien itkemistä?? Te tuhlaatte verorahoja! Menkää töihin valittamasta. Jos mä saisin päättää niin kaikki noi tommoset tuet loppuis ja nopeesti. Sen sijaan et vastaat mun postaukseen niin soita työnantajalle ja hanki duuni.

Sori, en ole työkykyinen, mutta ymmärrätkö, että jos työmarkkinoille tulisi tuhansittain epätoivoisia työnhakijoita, jotka suostuisivat työhön millä tahansa ehdoilla, niin palkat laskisivat kaikilla? Äläkä väitä, että juuri sinä se olisit se korvaamaton, jolle maksettaisiin enemmän. Työnantajasi ei ole tyhmä.

Työnantajani juuri nosti palkkaani kun sanoin että olen menossa kilpailijalle haastatteluun...

Vierailija
886/904 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä ymmärrämme jopa teitä paremmin mitä mikin maksaa. MEHÄN maksamme ne ITSE omalla työllämme, eikä meille vain ilmesty rahaa tyhjästä. Itseasiassa meiltä RYÖSTETÄÄN rahaa ennen kuin pääsemme mitään itse maksamaan. Minultakin tällä viikolla taas päälle 3000 euroa ryöstettiin.

Entä sitten jos ja kun joudut työttömäksi? Tai sairastut ja menetät työsi Eleletkö hissukseen teltassa vai haetko myös pakotettuna yhteiskunnalta etuuksia? Ei tarvitse vastata sillä tiedän että varmasti haet yhteiskunnalta tukea käsi ojossa ja ääni muuttuu kellossa .tiedän erittäin paljon tällaisia tapauksia -poikkeuksetta.

Olen varautunut siihenkin. Pääomatuloni riittävät kattamaan minun elämisen kustannukset, Eli voisin niillä elää ikuisesti.

Vierailija
887/904 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taasko näitten tuella elävien itkemistä?? Te tuhlaatte verorahoja! Menkää töihin valittamasta. Jos mä saisin päättää niin kaikki noi tommoset tuet loppuis ja nopeesti. Sen sijaan et vastaat mun postaukseen niin soita työnantajalle ja hanki duuni.

Sori, en ole työkykyinen, mutta ymmärrätkö, että jos työmarkkinoille tulisi tuhansittain epätoivoisia työnhakijoita, jotka suostuisivat työhön millä tahansa ehdoilla, niin palkat laskisivat kaikilla? Äläkä väitä, että juuri sinä se olisit se korvaamaton, jolle maksettaisiin enemmän. Työnantajasi ei ole tyhmä.

Työnantajani juuri nosti palkkaani kun sanoin että olen menossa kilpailijalle haastatteluun...

Jos sinä kuulut niihin, joilla on harvinaista erityisosaamista, kuulut pieneen vähemmistöön. Ilmeisesti kuulut myös moukkamaisuudessa ja empatiakyvyttömyydessä ihan "huippuryhmään".

Kuuluuko sulla lorina korvissa, kun pissa kiertää päässä?

-eri

Vierailija
888/904 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä kuulut niihin, joilla on harvinaista erityisosaamista, kuulut pieneen vähemmistöön. Ilmeisesti kuulut myös moukkamaisuudessa ja empatiakyvyttömyydessä ihan "huippuryhmään".

-eri

Ai sekö nyt tekee "kusipäiseksi" jos todistaa väitteen että "palkat laskisi kaikilla" jos ihmiset alkaisi hakemaan töitä vääräksi.  Minä olen saanut tänä vuonna 3 palkankorotusta. 2 omista ansioistani ja työnantajani arvostamasta panoksestani firman menestykseen ja yhden yleiskorotuksen.  En usko että minun palkkani laskisi siksi että jotkut tyypit loisimisen sijasta haluasivatkin alkaa tekemään töitä.

Vierailija
889/904 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Ai sekö nyt tekee "kusipäiseksi" jos todistaa väitteen että "palkat laskisi kaikilla" jos ihmiset alkaisi hakemaan töitä vääräksi.  Minä olen saanut tänä vuonna 3 palkankorotusta. 2 omista ansioistani ja työnantajani arvostamasta panoksestani firman menestykseen ja yhden yleiskorotuksen.  En usko että minun palkkani laskisi siksi että jotkut tyypit loisimisen sijasta haluasivatkin alkaa tekemään töitä.

Sinä, sinä ja sinä. Ehkä tuota "kaikilla" ei pidä ottaa täysin kirjaimellisesti. Ehkä siitä voi tosiaan miinustaa kaltaisesi poikkeukset ja jotkut muut. Tavallisilla rivityöläisillä (joita ihmisistä on suurin osa) laskisi aivan varmasti palkat, jos saadaan halvemmalla tai jopa ilmaiseksi korvaavaa työvoimaa.

Se kai tämän hallituksen tarkoituksenakin on.

Vierailija
890/904 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Entä jos firmasi kilpailijat ottaisivat halpoja työntekijöitä, eikä firmasi pystyisi enää kilpailemaan markkinoilla? Luuletko, että työnantajasi antaisi enää palkankorotuksia? Olisiko työnantaja niin tyhmä, että antaisi firman kaatua, vai miettisikö vaihtoehtoja? Voihan sitä kuvitella olevansa korvaamaton, mutta raha on se mikä puhuu.

Ihailtavan sinisilmäistä kuvitella, että halpatyövoima ei mitenkään vaikuttaisi mihinkään, palkkoihin tai työehtoihin. Pullamössökeskiluokan kuvitelmia.

Vierailija
891/904 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtänet, että jos jonossa olisi satoja, ellei tuhansia epätoivoisia työnhakijoita, niin sinä palkkatoiveinesi et olisi tullut valituksi ja nykyinen työnantajasi miettisi kuumeisesti miten päästä sinusta eroon ja saada halvempi tekijä?

Vierailija
892/904 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtänet, että jos jonossa olisi satoja, ellei tuhansia epätoivoisia työnhakijoita, niin sinä palkkatoiveinesi et olisi tullut valituksi ja nykyinen työnantajasi miettisi kuumeisesti miten päästä sinusta eroon ja saada halvempi tekijä?

en usko että herra hubris ymmärtää

Vierailija
893/904 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä yhdellä erillisellä käsipyyhkeellä kyllä kuivaa alapäänsä noiden pikapesujen jälkeen sen viikon verran (ja sehän ei sotkeennu mihinkään kun just on huuhtonut/pessyt alapäänsä) ja sitten se menee ihan samassa koneellisessa missä muutkin käsi- ja kylpypyyhkeet.

Ei sitä pyyhettä tarvitse erikseen pestä eikä varsinkaan joka kuivauksen jälkeen.

Kuukautisten aikaan monilla tahriintuu pyyhe vereen joka pesulla ja huuhtasulla vaihtokuntoon.

Pyllypyyhkeiksi kelpaa huonommatkin pyyhkeet ja niitä voi leikata isosta pyykeestä sopivan kokoisiksi kertakäyttöä varten.

Vierailija
894/904 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, runsaat kuukautiset ovat sairaus. Sairauksista yritetään yleensä parantua, jos se on mahdollista. Monesti tässä yhteydessä käytetään apuna lääkäreitä ja lääkkeitä. Osassa lääkkeistä on myös hormoneja, kuten insuliinia, tyroksiinia tai D-vitamiinia.

Anteeksi kun ymmärsin väärin, köyhä ei tietenkään halua terveeksi. Pahoittelen oletustani.

Runsaat kuukautiset on elintsoairus. Samoin kuin kivuliaat kuukautiset. Samaa sarjaa korkean verenpaineen ja tyypin 2 diabetes ja kolesterolit sun muut.

Niiden hoitoon ei tarvita lääkkeitä. Elintapojen korjaus riittää.

Ruokavaliosta pitää karsia pois sokeri, vilja, kasviöljyt, oksalaatit. Pitää syödä runsaasti prosessoimattomia rasvaisia eläinkunnan tuotteita.

Sitten kun kuukautisista katoaa kipu ja runsaus olet saavuttanut omalle elimistölle oikean ruokavalion. Aloita vaikka eliminaatioruikavaliolla. Syö pelkkää naudanlihaa, kananmunaa ja voita vaikka 1 kk ja katso mitä tapahtuu.

Vierailija
895/904 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minuakin kannustettiin lastentekoon, mutta katselin muiden yh-äitien kituuttamista ja jätin tekemättä. Hirveä kohtalo lapsille olla köyhä. Itsekin olen köyhän lapsuuden viettänyt.

Mä olen yh. 2 lasta. Ei kituuteta. Nettotulot 5300€/kk + lapsilisät. Yksinhuoltajuus ei aina tarkoita köyhyyttä.

Vierailija
896/904 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Ap kaki vähemmän, niin paperi riittää koko loppukuuksi?

Vierailija
897/904 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vaan on! Kakkimiset tulotason mukaan. Kannattaisi mennä hyväpalkkaiseen työhön niin voisi kakkia niin paljon kuin haluaa!

Vierailija
898/904 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, runsaat kuukautiset ovat sairaus. Sairauksista yritetään yleensä parantua, jos se on mahdollista. Monesti tässä yhteydessä käytetään apuna lääkäreitä ja lääkkeitä. Osassa lääkkeistä on myös hormoneja, kuten insuliinia, tyroksiinia tai D-vitamiinia.

Anteeksi kun ymmärsin väärin, köyhä ei tietenkään halua terveeksi. Pahoittelen oletustani.

Runsaat kuukautiset on elintsoairus. Samoin kuin kivuliaat kuukautiset. Samaa sarjaa korkean verenpaineen ja tyypin 2 diabetes ja kolesterolit sun muut.

Niiden hoitoon ei tarvita lääkkeitä. Elintapojen korjaus riittää.

Ruokavaliosta pitää karsia pois sokeri, vilja, kasviöljyt, oksalaatit. Pitää syödä runsaasti prosessoimattomia rasvaisia eläinkunnan tuotteita.

Sitten kun kuukautisista katoaa kipu ja runsaus olet saavuttanut omalle elimistölle oikean ruokavalion. Aloita vaikka eliminaatioruikavaliolla. Syö pelkkää naudanlihaa, kananmunaa ja voita vaikka 1 kk ja katso mitä tapahtuu.

No nyt tuli niin armotonta höpöä että oksat pois.

Vierailija
899/904 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

dödö maksaa 2e purkki, kestää helposti 3-4kk, pyykinpesuaine n.5-6e pullo(sama aine käy valkoisille ja värillisille eikä huuhteluaineita tarvita), kestää yksinasuvalla yli kuukauden iloisesti, wc-paperi 16 rullan soft embo(voi käyttää myös halvempaa jos haluaa) 9e, kestänee yli kuukauden, perusshampoo/hoitoaine 3e/kpl ja suihkusaippua 3e/kpl, shampoota saattaa mennä pari pulloa kk:ssa jos on pitkä ja paksu tukka.  Eli tosta tulee karkeasti hygieniaan liittyvää kulua n. 15e/kk, ei ihan mahdoton homma, tässä voi säästää vielä enemmän jos hakee näitä halpakaupoista/hyödyntää tarjouksia/kaupan omia merkkejä. Moni työssäkäyväkin käyttää näitä markettishampoita ja suihkusaippuoita ennen kun se argumentti tulee, ettei ne ole kivan ylellisen tuoksuisia.

Lidl, Saiturinpörssi ja Tokmanni ovat halvimmat. Ostan Saiturinpörssistä kaikki hygieniatuotteet. Säästyy monta euroa kuussa. Siellä on vaatteitakin, alkkareita ja sukkia edullisesti.

Saiturinpörssiä ei ole muualla kuin Helsingissä ja yksi liike Järvenpäässä.

No on myymälä ainakin Vantaalla noiden lisäksi. Ja muualla on sitten tokmannia, halpa-hallia, kärkkäistä, minimania, puuiloa, motonettiä, biltemaa jne joista myös saa halvalla saippuaa ym. mutta kun jostain syystä on kiva aina takertua siihen, että ei täällä ole vaikka just tuota mainittua saituria joten ihan on pakko ostaa sitä litrahinnaltaan kalleinta käsisaippuaa jostain sikakalliista pikkukoosta.

Monella on myös verkkokauppa josta toimitetaan vaikka asuisi missä jumalan selän takana ja jopa parhaassa tapauksessa ilman toimituskuluja. 

Lisäksi on vielä näitä fiksuruoka ja matsmart-verkkokauppoja joista saa ruokatarvikkeiden lisäksi myös hygieniatuotteita.

Jep. On naurettavaa vedota siihen, ettei ole muka varaa huolehtia hygieniasta. Kyllä siihen riittää rahat vielä toistaiseksi kaikilla suomalaisilla, jotka elävät järkevästi, eivätkä käytä päihteitä.

Arvaatko paljonko maksavat esim. yliopiston oppikirjat? Joo, meillä kaikilla ei ole päihdeongelmaa, vaan voimme joutua ostamaan esim. 190 euron hintaisen oppikirjan. Miksi? Siksi, että ei ihan ulkoa muista kaikkea 1400 sivua mitä siinä on.

Niitäkö ei saa esim kurssikaverit kanssa ostettua puoliksi? Ja olethan hyödyntänyt opintolainan...?

Eikö kirjastossa (ylopistonkaan) ole kurssikirjoja 😳 Jo on ajat muuttuneet kymmenessä vuodessa.

Vierailija
900/904 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sosiaalituilla elävät eivät tarvitse samaa elintasoa kuin työssä käyvät. Menisivät mokomat yhteiskunnan kivireet töihin tai kouluttautuisivat pitemmälle jotta työpaikka löytyy.

Pistää vihaksi kun parisataa tuhatta työtöntä nauttii viiden miljardin rahapotista vuosittain. Se tekee 25000 euroa per työtön siit että ei tee mitään.

Ainakin ansiosidonnaise lomailurahan voisi kokonaan lopettaa kun on tiedossa että moni osaaja nauttii vuoden loman ennen kuin edes alkaa pohtia töihin hakeutumista. Meillä ei yksinkertaisesti ole enää varaa elättää työn välttelijöitä.

Korkeakoulutettujen työttömyys ei ota talttuakseen – lähes 32 % valmistuu suoraan kortistoon.

No miksi (nuorten) pitää vaikka väkisin päästä opiskelemaan se korkeakoulututkinto joka ei sitten kuitenkaan työllistä kun monella muulla, ei-korkeakoulutusta vaativalla alalla on työvoimapulaa?

Onhan se nyt harvinaisen hölmöä lukea itsensä työttömäksi maisteriksi kun lyhyemmällä opiskelulla olisi jo tekemässä vaikka lähihoitajan tai kokin työtä.

Valintoja, valintoja. Kaikki ei voi edelleenkään olla herroja ja pomoja vaan ihan tavallisia duunareitakin tarvitaan yhä.

Mutku mä haluan olla pilipalimaisteri! Minusta on niin kivaa tutkia, miten äidinmaidon rasvapitoisuus vaikuttaa transsukupuolisten aikuisiän liikavarpaiden syntymiseen. Minulla on oikeus!