Te jotka luulette perustoimeentulotuen menevän vain ruokaan -Tajuatteko että sillä pitää ostaa kaikkea muutakin? Eilen ostin hammastahnaa, tänään deodorantin, pyykinpesuaine on lopussa, ja vessapaperia 2 rullaa jäljellä
...Alusvaatteita pitää ihan juuri ostaa lisää kun alkavat olla reikäisiä.
Sillä perustoimeentulotuella pitää ostaa _paljon muutakin_ kuin vain ruokaa, ja siksi on hölmöä miten niin moni aina sanoo että kyllä hän sillä rahalla söisi...Joo syö, mutta kun IHAN KAIKKI kulut mitä vain keksit, pitää maksaa siitä rahasta (pl. reseptilääkkeet kunnalliselta, kunnallinen lääkäri, vuokra ja sähkölasku)
Se ei ihan oikeasti riitä enää nykyään kun otetaan huomioon mitä kaikkea sillä pitää hankkia.
Kommentit (904)
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Ei ihmiset tajua ennen kuin itse kokevat. Saan tukia ja toimeentulotuesta jää joka kuukausi käteen n.300 euroa. Sillä pitää ostaa ruoat,tarvikkeet,maksaa puhelin ja netti, bussilippu. Kyllä se aika äkkiä kuluu. Jos johonkin isompaan menee rahaa niin pitää elää makaroonilla puoli kuuta.esim.hotelli tai laivalle.Harvoin tälläistä saa edes. elokuviin,huvipuistoon missään en ole käynyt aikoihin. Ei ole varaa kuin kotona olla möllöttää.
Veikkaisin kyllä, että ihan peruslahjakkaat ihmiset osaavat kuvitella monenkinlaisia tilanteita ilman että kokeilevat.
Ja mihin ne sinun toimeentulotukesi oikein menevät? Näissä keskusteluissa tavataan sanoa, että se on mun oikeus käyttää se tuki ihan mihin haluan. Niin toki on, mutta jos sulla menee 200 euroa kuussa siitä perusosastojen jonkun ison telkkarin ja hienon puhelimen osamaksuihin, niin se on sitten nimenomaan oma valinta eikä sitten saa valittaa ettei rahat riitä muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuota kaikkea pitää ostaa. Nyt kun ostat nuo niin ei niihin mene rahaa ainakaan tänä vuonna.
Ai 2 vessapaperirullaa riittää mielestäsi loppuvuodeksi? No hyvä jos sulla on suolisto niin hyvässä kunnossa, mulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuota kaikkea pitää ostaa. Nyt kun ostat nuo niin ei niihin mene rahaa ainakaan tänä vuonna.
Ai 2 vessapaperirullaa riittää mielestäsi loppuvuodeksi? No hyvä jos sulla on suolisto niin hyvässä kunnossa, mulla ei ole.
What? Jos käytän vaikka rullan viikossa tuota Xtran paperia, niin se maksaa vuodessa 16,64 €.
Vierailija kirjoitti:
Olette liian hygieenisiä.
Itse pidän köyhyydessä ikävimpänä sitä, kun tajuaa sen kestävän niin pitkään, että alkaa mennä isompia juttuja rikki. Niinkuin vaikka se talo. Lähden itse tarkistamaan vinttiä, paljonko siellä on märkiä kohtia katossa. Ei tunnu kivalta, kun rahaa sen korjaamiseen ei ole.
Kohtalotoveri? Mulla tuli juuri sisäkatto alas. Reunassa näyttäisi olevan jotain kosteusjälkiä, eli kai se katto sitten vuotaa. No, ehkä mun elämäni ajan tässä kylmässä ja paskassa kämpässä pärjäilee.
Upea esimerkki richsplainingistä tämä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Ihan työmarkkinatuella pitää pärjätä, en saa erikseen lääkkeitä, silmälaseja ym. toisin kuin ttoimeentulotukilaiset
Itse en saanut toimeentuella edes halpoja silmälaseja toisin kuin työssäkäyvät ja eläkeläiset saavat Kelalta kalliit silmälasit.
Dödön tietenkin voi jättää ostamatta, samoin vessapaperin, hammastahnaa, pesuaineita ja saippuaa ei niinkään. Itsehän en käytä alushousuja juuri ollenkaan, vaikka niitä minulla on, ne ovat kaikki 10-20 vuoden takaa ostettuja. Kuukupilla säästää kuukautismenoissa aika paljon pitkässä juoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä käsisuihkua ja pyyhettä vessapaperin tilalla?
Vierailija kirjoitti:
krak kirjoitti:
suomen kannattais enemmin antaa omaisuuden karttua ja verottaa sitä..
todella iso kulu erä pitää ihmiset köyhinä sen takia ettei oo jotain
rupusta työtä kaikilla.. kunnon uunoja ovat kyllä päättäjät
Täällä halutaan kaikki riippuvaisiksi valtiosta. Siksi perustulokin epäilyttää.
Mä tiedän kyllä tasan tarkkaan miksi. Kohta eräs valitaan uudelleen tietenkin virkaan ja sitten se taas tulee käskyttämään kuka menee minnekin ja joo minä jo tiedän mihin hän minut käskyttää: vartijaksi (ei, vartijafirmat pistää minulle aina nolla työvuoroa ja savustavat minut ulos, eivät pidä naamastani) tai valtiolle sihteeriksi (ei, en tule valtiolle enää koskaan takaisin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työttömän pitää pärjätä ilman pesuaineita, lääkkeitä, vaatteita, silmälaseja (kuulokojeista puhumattakaan) ja varsinkin vaippoja. Älkää silti tulko meidän työssäkäyvien eteen haisemaan ja hölmöilemään.
Silmälasit ja näöntarkastus on Specsaversissa 59 euroa. Ja tähän aina ketjuissa kommentoidaan, että mitenkään ei voi pitää kaksia yksiteholaseja vaan vähintään tonnin lasit on ehdottomasti oltava.
Moni tarvii sellaiset linssit, joita ei saa 59 €. Ei ole kyse halusta ostaa mahdollisimman kalliit lasit, vaan siitä minkälaiset linssit tarvii
Kerro mistä oikeasti saa ne ohennetut linssit 59 € menen ensikerralla sieltä ostamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä sitten? Minunkin pitää palkasta maksaa ihan kaikki kulut (myös ne lääkkeet, lääkärit, sähköt ja muut asuinkulut). Kuljin itse vuosikausia rikkinäisissä alusvaatteissa, kun ostin mielummin ruokaa, kuin uusia alushousuja. Muita uusia vaatteita en ole ostanut vuosiin. Ja käyn siis töissä 5pv viikossa, eikä yhtään penniä jää palkasta ennen seruaavaa palkkapäivää. Enkä tosiaan tuhlaile mihinkään, palkka vain on pieni, muttei niin pieni, että mitään tukia saisi, kun talokin on oma.
Eli tilanteesi ei ole millään tavalla verrannollinen. Sinulla on talo.
-ei ap
Onhan se ihan suoraan verrannollinen.
Mulla sattuu olemaan peritty talo, jonka vuoksi en saa esimerkiksi asumistukea. Sinä asut vuokralla. Minä maksan kaikki asumiskulut itse, sinun vuokra maksetaan sinun puolesta. Meillä molemmilla on katto pään päällä. Talo ei tee ruuasta kaupassa halvempaa, eikä maksa mun laskuja.
SULLA ON TALO.
Eli sulla on omaisuutta.
Voit myydä talon ja sitten hakea perustoimeentulotukea kun asut vuokralla.
Ensin käytät rahat jotka sait talonmyynnistä.Hohhoijaa minkälaisia suhteellisuudentajuttomuuksia saakin lukea
Ei niitä taloja tuosta vain myydä jollei joku osta. Kauppojen jälkeen myyjä on vielä 5 vuotta vastuussa mahdollisista ilmenevistä kosteus-ynnä muista vioista.
Itse sain perinnöksi talon muuttotappiokunnasta, myynnissä oli 3.5 vuotta jonka jälkeen myin sen pelkän tontin hinnalla jotta sain kiinteistöverot ja vakuutukset katkaistua.
Tuosta "perinnöstä" tuli minulle valtavasti kuluja ja murhetta.
Jos olisin silloin ymmärtänyt, en olisi ottanut perintöä edes vastaan.
Ei minulla ainakaan mene ruokaan 555e/kk. Menee ehkä 300e/kk. Siitä jää vielä 255e/kk käytettäväksi vessapaperiin, hammastahnaan yms. Aika ruhtinaallinen määrä. Varsinkin kun kaikkia hygieniatarvikkeita ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Sitten puhelinlasku 20e/kk, netti ilmainen. Muita kiinteitä menoja ei ole. Jäisi tuosta vaikka satku säästöön sukan varteen, helpostikin.
Toivon, että jokaisella olisi työpaikka. Ilo tulee itse ansaitusta rahasta. Paha mieli siitä, kun rahat eivät riitä perusasioihin. Kysynkin. Kumpi on kamalampaa, sekö, että ei saa kaupasta ostettua kaikkea mitä tarvitsee, vai se huono mieli mikä siitä seuraa. Iloa ja onnea kaikille ilman hammastahnaa tai hammastahnan kanssa.
Ymmärrän että on haastavaa. En nyt tuon vessapaperi takia silti lähtisin panikoimaan. Pese perseesi käsisuihkulla.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Ei ihmiset tajua ennen kuin itse kokevat. Saan tukia ja toimeentulotuesta jää joka kuukausi käteen n.300 euroa. Sillä pitää ostaa ruoat,tarvikkeet,maksaa puhelin ja netti, bussilippu. Kyllä se aika äkkiä kuluu. Jos johonkin isompaan menee rahaa niin pitää elää makaroonilla puoli kuuta.esim.hotelli tai laivalle.Harvoin tälläistä saa edes. elokuviin,huvipuistoon missään en ole käynyt aikoihin. Ei ole varaa kuin kotona olla möllöttää.
Suomalainen köyhyys kiteytettynä, toimeentuella ei meinaa olla varaa mennä laivalle ja hotelliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työttömän pitää pärjätä ilman pesuaineita, lääkkeitä, vaatteita, silmälaseja (kuulokojeista puhumattakaan) ja varsinkin vaippoja. Älkää silti tulko meidän työssäkäyvien eteen haisemaan ja hölmöilemään.
Silmälasit ja näöntarkastus on Specsaversissa 59 euroa. Ja tähän aina ketjuissa kommentoidaan, että mitenkään ei voi pitää kaksia yksiteholaseja vaan vähintään tonnin lasit on ehdottomasti oltava.
Moni tarvii sellaiset linssit, joita ei saa 59 €. Ei ole kyse halusta ostaa mahdollisimman kalliit lasit, vaan siitä minkälaiset linssit tarvii
Kerro mistä oikeasti saa ne ohennetut linssit 59 € menen ensikerralla sieltä ostamaan
Aika väärin, että työssäkäyvälle (palkka yli lari tonnia) tai hyvällä eläkkeellä olevalle korvataan Kelalta tonnin linssit, mutta 39 euron linssejä ei korvata ulosottovelalliselle toimeentulotukiasiakkaalle Kelalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen köyhyys kiteytettynä, toimeentuella ei meinaa olla varaa mennä laivalle ja hotelliin.
Niinpä. Ei ole tarkoitettukaan, että toimeentulotuella pitäisi päästä laivalla tai hotelliin. Se on viimesijainen etuus, jolla on tarkoitus turvata minimitoimeentulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se nyt vöärin jos Kela korvaa kymppitonnien palkkaa nauttivalle työssäkäyvälle tonnin linssit kuin että 59 euron silmälasipakettia (näön tarkastus plus linssit) ei korvata toimeentulotukiasiakkaalle, jolla nolla euroa tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa typerä aloitus. Aivan kuin nuo asiat tulisivat muille kuin toimeentuella eläville ilmaiseksi.
Totta tämäkin. Siksi toisekseen ei kukaan elä pelkällä perustoimeentulotuella; siihen lisäksi työmarkkinatuki mahdollisine korotuksineen, asumistuki, lapsilisät ja mahdolliset etävanhemman elatusmaksut ja muut harkinnanvaraiset ehkäisevät/täydentävät toimeentulotuet.
Suomessa elää ihan mukavasti tekemättä hetkeäkään ansiotyötä. Niukasti, mutta mukavasti. Varsinkin jos ei hummaa rahojaan alkoholiin, tupakkaan ja autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin kyllä, että ihan peruslahjakkaat ihmiset osaavat kuvitella monenkinlaisia tilanteita ilman että kokeilevat.
Ja mihin ne sinun toimeentulotukesi oikein menevät? Näissä keskusteluissa tavataan sanoa, että se on mun oikeus käyttää se tuki ihan mihin haluan. Niin toki on, mutta jos sulla menee 200 euroa kuussa siitä perusosastojen jonkun ison telkkarin ja hienon puhelimen osamaksuihin, niin se on sitten nimenomaan oma valinta eikä sitten saa valittaa ettei rahat riitä muuhun.
Helsingin kaupunki käytti yli 70 000 euroa yhden yksittöisen yksikön päällikön työhuoneen huonekaluihin.
Kauoungilla myös käytetään työpaikkojen ilmoitteluun rahaa kymmeniä ellei satoja tuhansia, vaikka työpaikkoja voisi ilmaiseksi ilmoitella Mollin sivuilla.
Kaupunki palkkaa yksikön päälliköiksi pelkän peruskoulun suorittaneita yli neljän tonnin palkoilla plus kustantaa heille työsuhdeasunnot puoleen hintaan (vaikka palkatut ovat lähtöjään jo pk-seudulta, ei kaukaa maalta), ilmaiset kuntosalit, työsuhdematkaliput puoleen hintaan, varastolta vaatteita ja kenkiä (vaikka eivöt mene työkäyttöön vaan huvin vuoksi vapaa-ajan käyttöön) jne.
Täällä halutaan kaikki riippuvaisiksi valtiosta. Siksi perustulokin epäilyttää.