Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka luulette perustoimeentulotuen menevän vain ruokaan -Tajuatteko että sillä pitää ostaa kaikkea muutakin? Eilen ostin hammastahnaa, tänään deodorantin, pyykinpesuaine on lopussa, ja vessapaperia 2 rullaa jäljellä

Vierailija
02.09.2023 |

...Alusvaatteita pitää ihan juuri ostaa lisää kun alkavat olla reikäisiä.

Sillä perustoimeentulotuella pitää ostaa _paljon muutakin_ kuin vain ruokaa, ja siksi on hölmöä miten niin moni aina sanoo että kyllä hän sillä rahalla söisi...Joo syö, mutta kun IHAN KAIKKI kulut mitä vain keksit, pitää maksaa siitä rahasta (pl. reseptilääkkeet kunnalliselta, kunnallinen lääkäri, vuokra ja sähkölasku)

Se ei ihan oikeasti riitä enää nykyään kun otetaan huomioon mitä kaikkea sillä pitää hankkia.

Kommentit (904)

Vierailija
201/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama i di oot ti.

Vierailija
202/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen hammastahnaa, tänään dödöä? Mitä ramppaat kaupassa joka päivä?

No toisena päivänä kävelee cittariin kun hammastahna siellä paremmassa tarjouksessa. Toisena sitten tokmannille koska siellä se dödö on tarjouksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu pahalta, ettei yksinelävä saa reilua 500 euroa riittämään ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, lääkkeisiin ym. Käytän itse kahden lapsen kanssa noihin asioihin kuukaudessa vähemmän rahaa, joka on omaa palkkaani. Ehkä se työnteko rahan eteen saa arvostamaan tuloa enemmän ja sen rahan arvon ymmärtää paremmin. Mene ap töihin.

Saat kuitenkin myös lapsilisät ja lapset syö osittain koulussa/päiväkodissa ja saatko vielä elatusmaksujakin. Ostaako isovanhemmat lapsille vaatteita, leluja, tietokoneita ym. lahjoja. Maksaako työnantajasi puhelinlaskusi ja saatko työstä liikuntaseteleita ym. etuja.

Vierailija
204/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinasuvan toimeentulotuen perusosa on 555,11 kuukaudessa. Pärjäisin sillä vallan hyvin, kun asumista ja terveydenhoitomenojahan tuosta ei tarvitse maksaa.

Palkkani on yli neljätonnia kuussa. Verojen, asumisen ja päivähoitomaksujen jälkeen ei taida jäädä eees noin paljoa käteen kuussa. :D Kyllä työnteko kannattaa!

Vierailija
205/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä on sossun oma rakennekuvio tt-tuesta. Olisi kiva tietää paljon on laskennallisesti varattu ruokaan, hygieniaarvikkeisiin, vaatteisiin, virkistysmenoihin. Miten on ajateltu se 530€ kakku jaettavan.

Laki toimeentulotuesta. Ihan saat itse suunnitella, miten kakkusi jaat:

"Perusosa on kiinteä summa, joka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin

menoihin. Näitä menoja ei huomioida erikseen toimeentulotuessa, vaan ne sisältyvät

perusosaan yhtenä kokonaisuutena. Asiakas voi itse päättää, mihin hän perusosansa

käyttää. Perusosan käyttämisestä ei pyydetä selvityksiä.

Perusosalla katetaan

• ravintomenot

• vaatemenot

• vähäiset terveydenhuoltomenot

• henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot

• paikallisliikenteen käyttö

• sanomalehden tilaus

• puhelimen ja tietoliikenteen käyttö

• harrastus- ja virkistystoiminta

• vastaavat muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot

esimerkiksi viivästys- ja perintäkulut sekä lainojen- ja luottojen lyhennykset."

https://www.kela.fi/etti/Toimeentulotuki.pdf

Olipa mielenkiintoista että sanomalehden tilaus luetaan perusmenoihin! Eikö toimeentulotuella elävät voisi käydä kirjastossa lukemassa lehden? Tai lukea ne  ei-timanttijutut? Näin minäkin teen, vaikken tukia saakaan.796

Toi nyt on ihan turha maininta, ei mulla ainakaan ole varaa lehteä tilata. Voihan siellä lukea, vaikka että ravihevosen voi kustantaa, mutta riittääkö se oikeasti siihen onkin toinen juttu.

Vierailija
206/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu pahalta, ettei yksinelävä saa reilua 500 euroa riittämään ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, lääkkeisiin ym. Käytän itse kahden lapsen kanssa noihin asioihin kuukaudessa vähemmän rahaa, joka on omaa palkkaani. Ehkä se työnteko rahan eteen saa arvostamaan tuloa enemmän ja sen rahan arvon ymmärtää paremmin. Mene ap töihin.

Saat kuitenkin myös lapsilisät ja lapset syö osittain koulussa/päiväkodissa ja saatko vielä elatusmaksujakin. Ostaako isovanhemmat lapsille vaatteita, leluja, tietokoneita ym. lahjoja. Maksaako työnantajasi puhelinlaskusi ja saatko työstä liikuntaseteleita ym. etuja.

Ihanko oikeasti isovanhemmat ostelevat tietokoneita? Tuskinpa vaan kovinkaan monen.

Vierailija
207/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinasuvan toimeentulotuen perusosa on 555,11 kuukaudessa. Pärjäisin sillä vallan hyvin, kun asumista ja terveydenhoitomenojahan tuosta ei tarvitse maksaa.

Palkkani on yli neljätonnia kuussa. Verojen, asumisen ja päivähoitomaksujen jälkeen ei taida jäädä eees noin paljoa käteen kuussa. :D Kyllä työnteko kannattaa!

Aika paljon olikin lehdessä juttuja isotuloisista, jotka ovat hassanneet palkkansa ylisuuriin asuntolainoihin, kalliisiin lomamatkoihin ja itkevät, kun palkka ei oikein riitä ruokaan.

Vierailija
208/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valitat? Olet hyvätuloinen ja menosi ovat selvästi liian suuret omien valintojesi takia.

Vierailija
209/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka luulette perustoimeentulotuen menevän vain ruokaan...

Tämä olisi riittänyt keskustelun otsikoksi ja muu selitys itse kommenttiin.

Vierailija
210/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä sitten? Minunkin pitää palkasta maksaa ihan kaikki kulut (myös ne lääkkeet, lääkärit, sähköt ja muut asuinkulut). Kuljin itse vuosikausia rikkinäisissä alusvaatteissa, kun ostin mielummin ruokaa, kuin uusia alushousuja. Muita uusia vaatteita en ole ostanut vuosiin. Ja käyn siis töissä 5pv viikossa, eikä yhtään penniä jää palkasta ennen seruaavaa palkkapäivää. Enkä tosiaan tuhlaile mihinkään, palkka vain on pieni, muttei niin pieni, että mitään tukia saisi, kun talokin on oma.

Eli tilanteesi ei ole millään tavalla verrannollinen. Sinulla on talo.

-ei ap

Onhan se ihan suoraan verrannollinen. 

Mulla sattuu olemaan peritty talo, jonka vuoksi en saa esimerkiksi asumistukea. Sinä asut vuokralla. Minä maksan kaikki asumiskulut itse, sinun vuokra maksetaan sinun puolesta. Meillä molemmilla on katto pään päällä. Talo ei tee ruuasta kaupassa halvempaa, eikä maksa mun laskuja.

SULLA ON TALO.

Eli sulla on omaisuutta.

Voit myydä talon ja sitten hakea perustoimeentulotukea kun asut vuokralla.

Ensin käytät rahat jotka sait talonmyynnistä.

Hohhoijaa minkälaisia suhteellisuudentajuttomuuksia saakin lukea

Hohhoijaa, minkälaisia suhteellisuudentajuuttomuuksia saakin lukea, kun ihminen saa ilmaista rahaa ja ilmaisen asunnon ja viitsii vinkua, ettei rahat riitä hammastahnaan.

Köyhän hampaat joutaa rikiintyä? Niin, eihän ne sinun suussasi säre.

voithan sinä mennä töihin ja ostaa palkallasi hammastahnaa, jos haluat pitää hampaasi.

Ei ole nyt minun hampaitani tai tahnastani kysymys, joillakin ihmisillä on myötätuntoa!

on päässyt tuo myötätunto loppumaan maksaessani pienistä tuloistani valtavia veroja teidän pummien elättämiseksi.

Höpö höpö, minua et ole elättänyt päivääkään sen enempää kuin minä sinua!!

Vierailija
211/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä sitten? Minunkin pitää palkasta maksaa ihan kaikki kulut (myös ne lääkkeet, lääkärit, sähköt ja muut asuinkulut). Kuljin itse vuosikausia rikkinäisissä alusvaatteissa, kun ostin mielummin ruokaa, kuin uusia alushousuja. Muita uusia vaatteita en ole ostanut vuosiin. Ja käyn siis töissä 5pv viikossa, eikä yhtään penniä jää palkasta ennen seruaavaa palkkapäivää. Enkä tosiaan tuhlaile mihinkään, palkka vain on pieni, muttei niin pieni, että mitään tukia saisi, kun talokin on oma.

Onko palkkasi 500 e kk?

miksi se olisi 500e? kai nyt jokainen normaali ihminen opiskeli vähän parempipalkkaiseen työhön silloin kun sosiaalipummit ryyppäsivät nuoruutensa

toi nyt on vähän vanhanaikainen kuva tuo ryyppäsivät nuoruutensa. Alkoholi ei ole ollut nuorten ykköspäihde enää ikuisuuteen. Vaikkapa kolmikymppisistä toimeentulotuen saajista moni on mökkiytynyt omaan asuntoonsa kun ei uskalla mennä ulos. Sitten on pakko woltata kaikki ruuat ovelle kun ei voi mennä itse kauppaan.

voi olla vanhanaikainen kuva. nykyään  pummit kai pössyttelevät ja matkustelevat, kun muut opiskelevat. lopputulos on kuitenkin sama. ja ongelma on se että minua ei kiinnosta maksaa loisten wolttailua ja asumista lämmitetyssä asunnossa.

Nyt olisi hyvä tarkistella oman mielenterveytesi tasoa. Siinä vaiheessa kun lämmitetty asunto maassa, jossa on -40 asteen pakkasia on sinusta liikaa, niin silloin on sinun omassa mielenterveydessäsi vikaa. Ei selity vain empatian puutteella, sadismilla tai psykopatialla.

Vierailija
212/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ainakaan mene ruokaan 555e/kk. Menee ehkä 300e/kk. Siitä jää vielä 255e/kk käytettäväksi vessapaperiin, hammastahnaan yms. Aika ruhtinaallinen määrä. Varsinkin kun kaikkia hygieniatarvikkeita ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Sitten puhelinlasku 20e/kk, netti ilmainen. Muita kiinteitä menoja ei ole. Jäisi tuosta vaikka satku säästöön sukan varteen, helpostikin. 

Entäs kulkeminen, auto tai bussi? Ei ole halpaa kuukausikorttikaan julkisiin.

Vaatteet?

Harrastukset?

Virkistys?

Hygieniatuotteet?

Parturi/kampaaja?

Pyykinpesuaine?

Astianpesuaine?

Vessapaperi?

Talouspaperi?

Hammastahna?

Deodorantti?

Kosteusvoide?

Hammaslanka tai silikonitikut?

Synttärilahjat ystävien / sukulaisten lapsille?

Ystävien kanssa vietetty aika ja tekeminen?

Lääkkeet joihin ei saa reseptiä?

Hammaskääkäri kun pakko mennä yksityiselle sillä julkiselle 8kk jono?

Listaa voisi jatkaa loputtomiin....ruoia ei tosiaan ole ainuy kulu

Vierailija
213/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo syö, mutta kun IHAN KAIKKI kulut mitä vain keksit, pitää maksaa siitä rahasta"

No älä keksi niin paljon niitä kuluja. Problem solved.

Vierailija
214/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ajatella. Minäpä maksan kaikki nuo luettelemasi asiat, jopa vuokran ja lääkärilaskut ihan itse omasta pienestä hoitajan palkastani. Ja raadan sen eteen töissä joka viikko 38,25 tuntia.

Niin minäkin haluaisin maksaa omat kuluni palkastani. Minulla on 4 tutkintoa ja omien alojeni lisäksi olen hakenut töitä kaikilta niiltä aloilta, joita fyysisesti pystyn tekemään. 3 vuotta olen hakenut, enkä ole saanut töitä. Asiakaspalvelijaksi olen kuulemma liian ruma (sanoi haastattelija) ja puhelinmyyjäksi en pääse, koska olen liian analyyttinen ja empaattinen (teettivät persoonallisuustestin). Tässä nyt esimerkki huutavasta työvoimapulasta ja kuitenkin on varaa jättää valitsematta työntekijöitä ulkonäön ym. vuoksi. Koko ajan opiskelen lisää. Eipä se työllistä, mutta on jotain tekemistä.

Vierailija
215/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ainakaan mene ruokaan 555e/kk. Menee ehkä 300e/kk. Siitä jää vielä 255e/kk käytettäväksi vessapaperiin, hammastahnaan yms. Aika ruhtinaallinen määrä. Varsinkin kun kaikkia hygieniatarvikkeita ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Sitten puhelinlasku 20e/kk, netti ilmainen. Muita kiinteitä menoja ei ole. Jäisi tuosta vaikka satku säästöön sukan varteen, helpostikin. 

Vaatteet?

Harrastukset?

Virkistys?

Hygieniatuotteet?

Parturi/kampaaja?

Pyykinpesuaine?

Astianpesuaine?

Vessapaperi?

Talouspaperi?

Hammastahna?

Deodorantti?

Kosteusvoide?

Köyhän vaatimuksiin kuuluu kampaajalla ja yksityisellä hammaslääkärillä käyminen. Ja silmälasienkin kohdalla nimittelevät itsemaksavia tyhmiksi. Ja toki täytyy olla myös julkisen liikenteen kuukausikortti, vaikka pakollisia menoja on kampaajalla ja yksityishammaslääkärillä käynnit.

Vierailija
216/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon olikin lehdessä juttuja isotuloisista, jotka ovat hassanneet palkkansa ylisuuriin asuntolainoihin, kalliisiin lomamatkoihin ja itkevät, kun palkka ei oikein riitä ruokaan.

En itkenyt, ihmettelin. Pärjätään, kun ei lomailla. Lääkkeet perussairauksiin vie paljon, auto (työn vuoksi on oltava), lasten harrastukset. Työssä käyvä ei saa näihin tukea, vaan ne on maksettava itse.

Vierailija
217/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet?

Harrastukset?

Virkistys?

Hygieniatuotteet?

Parturi/kampaaja?

Pyykinpesuaine?

Astianpesuaine?

Vessapaperi?

Talouspaperi?

Hammastahna?

Deodorantti?

Kosteusvoide?

Juu, kyllä minäkin saisin menemään monta tonnia kuussa, kun vaan listaisin loputtomasti asioista, mitä haluaisin ja mihin keksisin kuluttaa. Ehkä se ei kuitenkaan ole se toimeentulotuen tarkoitus....

Vierailija
218/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valitat? Olet hyvätuloinen ja menosi ovat selvästi liian suuret omien valintojesi takia.

Luulisi fiksun, menestyvän työssäkäyvänkin pystyvän elämään toimeentulotuen veroisella määrällä rahaa, kerta haukkumansa köyhät luuseritkin siihen pystyy. Niin. Sehän on mahdollista.

Vierailija
219/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä on sossun oma rakennekuvio tt-tuesta. Olisi kiva tietää paljon on laskennallisesti varattu ruokaan, hygieniaarvikkeisiin, vaatteisiin, virkistysmenoihin. Miten on ajateltu se 530€ kakku jaettavan.

Laki toimeentulotuesta. Ihan saat itse suunnitella, miten kakkusi jaat:

"Perusosa on kiinteä summa, joka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin

menoihin. Näitä menoja ei huomioida erikseen toimeentulotuessa, vaan ne sisältyvät

perusosaan yhtenä kokonaisuutena. Asiakas voi itse päättää, mihin hän perusosansa

käyttää. Perusosan käyttämisestä ei pyydetä selvityksiä.

Perusosalla katetaan

• ravintomenot

• vaatemenot

• vähäiset terveydenhuoltomenot

• henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot

• paikallisliikenteen käyttö

• sanomalehden tilaus

• puhelimen ja tietoliikenteen käyttö

• harrastus- ja virkistystoiminta

• vastaavat muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot

esimerkiksi viivästys- ja perintäkulut sekä lainojen- ja luottojen lyhennykset."

https://www.kela.fi/etti/Toimeentulotuki.pdf

Olipa mielenkiintoista että sanomalehden tilaus luetaan perusmenoihin! Eikö toimeentulotuella elävät voisi käydä kirjastossa lukemassa lehden? Tai lukea ne  ei-timanttijutut? Näin minäkin teen, vaikken tukia saakaan.796

Tätä osaa tuesta on muinoin perusteltu sillä, että se sanomalehti on työttömän työväline (kun se käy läpi ne työpaikkailmoitukset) - kukaan ei vaan ole muistanut päivittää tämän tuen tarveosuutta tälle vuosituhannelle. Eihän KUKaAN enää etsi töitä lehti-ilmoituksista ??

Töitä etsitään nykyisin tietokoneella ja nettiyhteydellä, saako työtön tukia niihin?

Kyllä saa. Tietoliikennekulut maksetaan toimeentulotuen perusosassa. Tästä ketjusta opin, että köyhillä pitää olla erikseen nettiliittymä, eivätkä he voi jakaa puhelinliittymänsä nettiä mahdollisiin muihin laitteisiinsa. Ei sovi heidän ihmisarvolleen.

Vierailija
220/904 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka luulette perustoimeentulotuen menevän vain ruokaan...

Tämä olisi riittänyt keskustelun otsikoksi ja muu selitys itse kommenttiin.

Tämä on ihan tärkeä aihe ja monella on väärä kuva asiasta.

Mutta tämä ap spammaa näitä ketjujaan palstalle viikosta toiseen eikä tarkoitus olekaan herättää keskustelua.