Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri kuoli

Vierailija
02.09.2023 |

Kaveri, jonka kanssa oltiin tekemisissä lähes viikottain 15 vuoden ajan. Kahviteltiin toisillamme, käytiin kävelylenkeillä, istuskeltiin puistoissa, höpöteltiin ja naurettiin paljon. Kesät tuli vietettyä kesämökeillämme ja silloin viestiteltiin. Välillä katsottiin samaa ohjelmaa ja whatsapp viestit sinkoilivat.

Vuosi sitten kummallakin alkoi terveyden kanssa olemaan ongelmia. Hän sairastui syöpään, oli rankkoja hoitoja ja leikkaus. Sai kuitenkin hyvän ennusteen ja kesän alussa hän piti pienet selviytymisjuhlat.

Tuntui että tuon vuoden aikana kaveruus syveni ystävyydeksi. Mun sairauteni ei ollut mitään syövän rinnalla Niin paljon samoja mietteitä ja jaksamisen kanssa ongelmia jne.

Olin tässä ihmetellyt, kun hänestä ei ole mitään kuulunut noin kuukauteen. Huolestunutkin. Tänä vuonna me olimme mökillä elokuun loppuun. Muistelin, että hänkin jotain saman suuntaista kertoi..

Katselin tuossa yhteisten tuttujen FB sivuja ja sieltä se järkytys vastaan tuli. Hänet on haudattu muutama viikko sitten!

Asumme samassa naapurustossa. Meillä on yhteisiä tuttuja. Meidän lapset (teinejä ja nuoria aikuisia) tuntee toisensa, kuten miehetkin ovat hyvänpäivän tuttuja.

Miten ihmeessä kellekään ei ole tullut mieleen kertoa mulle kuolemasta? Mä olen aivan hämilläni. En tiedä mitä on tapahtunut. Miksi tapahtui? Ymmärrän, jos perhe ei ole surultaan kaikkia muistanut, mutta joku..?

En ole osannut ottaa leskeen yhteyttä ja esittää osanottoani edes. Mä olen täynnä kysymyksiå ja samalla aivan turta. En halua ottaa heihin senkään takia yhteyttä, en halua syyllistää vaikka mieli tekisi.

Tuntuu, ettei surukaan tule, ei kiukku, ei raivo. Vain suuri kysymysmerkki. Olen loukkaantunut.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et vaan sit ollu sille niin tärkee

Eihän kuollut kutsu hautajaisiinsa. Hänen mieskaveri ei ehkä muistanut kutsua.  Porukka ihmetteli kovasti miksi en ollut hautajaisissa. 

Kuitenkin ihanat muistot ihanasta ihmisestä . Aidosta !

Vierailija
22/31 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein hautajaiset pidetään vain lähiomaisten kesken, usein kustannuskysymyskin.

Monet myös haluaa ihan yksityiset hautajaiset, myös siunaustilaisuuden. Isäni vanhemmat teki isäni hautajaisista aikoinaan sellaista mediasirkusta, että ymmärrän erittäin hyvin, että miksi. Ei ole lähiomaisena kivaa olla suuren ihmisjoukon keskellä ja yrittää selvitä jotenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et ollut häneen moneen viikkon yhteydessä, jos olit huolestunutkin? 

Ehkä perhe surussa ei muistanut kaikkia hänen ystäviään. 

Vierailija
24/31 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisista on tapana ilmoittaa sanomalehdessä kuolinilmoituksessa.

Höpöhöpö, ei nykyään ilmoitella lehdissä tuollaisia.

Tiedätkö edes mikä on sanomalehti? Älä tule pätemään, kun et asioista tiedä.

Vierailija
25/31 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja vanhalla ystävälläni oli samanlainen Facebook-aikataulu. Hän oli vuosikausia kellontarkasti paikalla, mutta yhtäkkiä häntä ei enää näkynytkään päiväkausiin, ja välillä hän näkyi olleen paikalla omituisina aikoina. Hän ei enää kirjoitellut yhteisiin harrastusryhmiimme. En halunnut häiritä häntä, vaan ajattelin, että hän kai on löytänyt seurustelukumppanin tai muuta aikataulua muuttavaa.

Sitten hänen yksityiselle seinälleen ilmestyi hänen sukulaisensa laatima muistokirjoitus. Kuolemasta ei ole ilmoiteltu missään, ja sittemmin olen kuullut, että hän oli kertonut asiasta vain mahdollisimman harvoille. Someprofiilejaan yms. hän ei ole sulkenut.

Minä en edelleenkään oikein hahmota sitä, että häntä ei enää ole. Sairaus löydettiin niin myöhään, ettei hän varmaan itsekään täysin ehtinyt ymmärtää, miten oli käymässä. Hän oli aivan liian nuori kuolemaan, ja hänellä oli vielä valtavasti tekemistä jäljellä.

Pahoillani sun puolesta.

Asia on mulla vielä tuore, mutta tässä on pari päivää joutunut miettimään uusiksi.. Lähden kauppaan kävellen ja käyn kysymässä lähtiskö kaveri mukaan. Törmään hauskaa juttuun - lähetänpä kaverille.

Jotenkin en pääse edes aiheesta kiinni, kun sitä lopullista sanaa ei ole tullut, että näin on oikeasti tapahtunut. Vaikka arkun ja ne kuvat näin ja kaikki nimet ja syntymäaika mainittuna.

Tässä voi mennäkin tovi, ennenkuin asia hahmottuu. Tajusin just, että eihän näillä nurkilla ole muita, joille piipahtaisin noineen vaan tai päinvastoin.

ap

Vierailija
26/31 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten et ollut häneen moneen viikkon yhteydessä, jos olit huolestunutkin? 

Ehkä perhe surussa ei muistanut kaikkia hänen ystäviään. 

Laitoinhan mä viestiä (pari noloa meemiäkin silloin alkuun)  ja soitinkin. Puhelin oli toisinaan päällä sitten ei. Myöskään miehensä ei vastannut, vaikka laitoin viestin "onko jotain sattunut, kun en ole "tiinaa" saanut kiinni".

Ehkä heillä oli sitä surua, ettei huvittanut joutaviin viesteihin vastailla. Enkä tiedä miten puhelimet on päällä ja ottaako puhelin viestejä jälkeenpäin.

Vierailija
27/31 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppu on voinut tulla kuitenkin niin äkillisesti ja yllättäin, että ovat vieläkin shokissa. Silloin on hyvä, jos muistaa edes oman nimensäkin.

Yhtä hyvin hekin voivat nyt miettiä, että mikäs silläkin kaverilla oikein on, kun ei siitä mitään ole kuulunut, vaikka tällaista on tapahtunut. He ovat vahingossa unohtaneet ilmoittaa sinulle. Ei se sen kummempaa ole.

Vierailija
28/31 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kukaan hänen läheisistään ei tiedä, kuinka tärkeitä te olitte toisillenne? Ehkä hän kuoli yllättäen?

Ei varmaan ole tiennytkään, kun tosiaan viimeisen vuoden aikana on lähestytty paljon, vaikka tunnettu pidempään. Silti koen näkemieni kuvien perusteella, ettei hautajaiset olleet kovin intiimit, eikä missään tapauksessa vain lähipiirin kesken.

Varmaan on kuollutkin yllättäen. Ehkä ei ole syövästään totuutta kertonut tai siitä on tullut jotain uutta tietoa kesän aikana.. ja ainahan voi olla onnettomuuskin.

ap

Vierailija
29/31 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos palsta!

Kyllä tää jutustelu pikkasen helpotti. Nyt ei ole niin hermo pinnassa (?), kun menen huomenna leskeä tapaamaan.

Sai vähän suuntaa ajatuksilleen, perspektiiviä. En siis missään tapauksessa ole vihainen, mutta tää hämmennys on niin valtava.

Olette tärkeitä kukin. <3

ap

Vierailija
30/31 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema voi tulla yllättäen kelle tahansa.

Vierailija
31/31 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai otat osaa lesken suruun. Ja siis miksi sulle tuli edes mieleen että syyllistäisit häntä? Varmaan 100 muutakin asiaa ollut mielessä kuin että onko varmasti kaikille ilmoitettu. Laita nyt hyvänen aika vaikka viestiä tai kortti.

Otan kyllä.

Tässä nyt pyörii niin paljon kysymyksiä ja asioita päässä. Mä olen sen kohtaamisen käynyt moneen kertaan päässäni. Jos sanon, että "olisin tullut aiemmin, mutta kun en tiennyt" - miten suhtautuu tuohon. Ehkä mä vaan jätän sen sitten sanomatta.

Leski on kyllä rento ja jalat maassa tyyppi normaalisti. Tiedän, että mä tätä nyt liikaa vatvon hämilläni.

ap

Ei kannatakaan sanoa että olisit tullut aiemmin, mutta kun et tiennyt. Sen sijaan ei kuulosta ollenkaan yhtä syyllistävältä, jos kerrot että kuulit kuolemasta vasta äskettäin.