Ex suuttui kohtuuttomasti (elarit, uusperhe)
Olen eronnut lasteni toisesta vanhemmasta joitain vuosia sitten, yhteisiä lapsia meillä on kaksi. Asumme samalla paikkakunnalla ja lapset ovat viikko-viikko. Ex maksaa minulle elareita 100e per lapsi ja saan lapsilisät yh-korotuksineen. Ex on hyväpalkkaisessa työssä ja asuu "vuokralla" vanhempiensa omakotitalossa eli käsittääkseni joko ei maksa asumisesta kuin juoksevat kulut/minimaalisen, alle markkinahintaisen vuokran. Itse olen opiskelija, vuokralla ja ajoittain on pakko nostaa opintolainaa jotta pärjätään.
Seurustelen, ja nykyinen tulee hienosti juttuun lasteni kanssa. Aikomuksena on muuttaa virallisesti yhteen (uusi muuttaisi tähän meidän kolmioomme), ja kun exälle ehdotin niinkin röyhkeää tukikikkailua, että siirrämme kaikki lapsilisät maksettavaksi hänelle, ja hän maksaa ne sitten minulle (koska totta kai menetän ruhtinaallisen yh-korotuksen) tai käydään lavalla tekemässä uusi elatussopimus. Ex raivosi ettei ole hänen asiansa elättää nykyistäni, eikä suostunut näkemään asiaa lainkaan niin että tämä hyödyttää yhteisiä lapsiamme - jollei minun tarvitse nostaa jatkossa yhtä paljon opintolainaa niin ei olla lasten kanssa ihan niin kusessa kun joskus valmistun. Ex ei häviäisi taloudellisesti mitenkään siinä että suostuisi tähän, kunhan ärjyy. En edes tiedä mitä haen tällä, halusin vain purkaa harmiani.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ex (nainen) yritti kanssa kikkailla elareilla, joten menin ja kikkailin 0 sopimuksen, oli naisella varmasti hymy kaukana.
Ai miksi? Silloinhan hän sai lapsilisien lisäksi elatustuen.
Jotkut ei oikeasti tiedä hölkäsen pöläystä näistä kuvioista. Kunhan yrittävät päästä näpäyttämään.
Saadakseen yh-korotukset, lasten osoite täytyy olla exän luona.
Älä vaan AP ala elättää uutta kumppaniasi, jos nytkin tekee tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko keksitty koko juttu? Ei voi olla noin röyhkeitä ja tyhmiä ihmisiä olemassa ja jos on niin pliis älä enää lisäänny!
Voi olla ja onkin.
Kun ex vaimo halusi eron, niin lapsemmme oli jo 15v. Eli ei olis tarvinut maksaa elareita kovinkaan pitkään. Mutta tytär halusi asua minun kanssani, koska koulu ja kaverit ja halusi asua muutenkin omakotitalossa kanssani, kun on aina asunut. Talo oli minun ja olin ostanut sen ennen kun ex'ni tapasin ja avioehto tehtiin jne jne. Exä muutti sitten vuokralle uuden tyyppinsä kanssa ja ehdotti, että minä maksaisin elatuksia hänelle lapsestamme, vaikka lapsi siis asuu minun kanssani. Syy tähän oli, että hän jäi työttömäksi ja hänen se uusi kumppani oli jo muutenkin työtön. Sanoin hänelle, että jos joku jotain maksaa, niin sinähän maksat minulle, koska lapsi asuu minun kanssa.
Heillä on niin tiukkaa. Luoja mikä ehdotus. Miksi elättäisin jotain uuvatteja ja varsinkin toista miestä kenelle mulla ei ole mitään asiaa muutenkaan. Vaimo lähtee toisen matkaan ja pyytää kaiken päälle, että rahottaisin heidän elämistä.
Kyllä ihmiset on outoja.
Vai vielä yrittäisit huijata Kelaa?
Sinunkaltaistesi tukien väärinkäytön hyväksyvien vuoksi meillä on nyt hallitus , joka kurittaa tukien käyttäjiä. Myös niitä, jotka niitä ei väärinkäytä.
Tukien leikkausta parempi vaihtoehto olisi poistaa mahdollisuudet ap:n kaltaisiin tukikikkailuihin.
Kelan huijaaminen on rikollista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo.
Minäkään en siedä tukikikkailijoita.Eikö tuo uusi sankari osallistu uusioperheen kuluihin vai millä perusteella vielä tuo yh-tuki kuuluu sinulle? (Siis vaikka ei maksa lasten haalareita niin kai nyt kuitenkin puolet asunnon kustannuksista??
Jos ei, niin miksi antaisit hänen muuttaa sisään? Vähentämään se lastesi "elintilaa" ja vapautta?
Ap:n uudella puolisolla/avopuolisolla ei ole elatusvelvollisuutta Ap:n lapsiin nähden. Mutta jos uusi kumppani asuu virallisesti Ap:n kanssa, Ap menettää t ylimääräisen lapsilisärahan . Jossakin tilanteessa elatustuki voi pienentyä, jos kyseessä on yhteiskunnalta tuleva elatustuki (kun lapsen isä ei maksa mitään. ) Elatustuki ei liity siihen, että joku aikuinen on yh vaan siihen, että lapsen toinen vanhempi asuu eri paikassa kuin lapsi. Lähivanhempi voi asua vainlastensa kanssa tai uuden kumppanin kanssa. Vanhempi saa elatustukea lapsesta, vaikka olisi itse hyvin varakas tai hyvätuloinen,. Elatustuen on tarkoitus antaa lapselle sellainen elintaso kuin lapsella olisi, jos vanhemmat asuisivat yhdessä ja molempien tulot olisivat perheen käytettävissä.
Miksi maksaa elareita jos viikko/viikko systeemi + äiti saa vielä korotettua lapsilisää molemmista.
Isän asema tässä maassa erotilanteissa on ihan helvetin epäreilu.
Lapset ja tuet isälle, problem solved.
Lasten osoitteet pitää silloin siirtää exälle jotta saa lapsilisät ja yh-korotukset. Mutta silloin sinusta tulee elatusvelvollinen ja joudut maksamaan exälle päin. Ei kannata.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin munanhimo menee aina lasten hyvinvoinnin edelle.
Tässä ei ole kerrottu, onko AP mies vai nainen.
Ap, exä ja nyxä voivat kaikki olla naisia, tuskin miehiä.
Yh-korotus on 63,30€/lapsi. Eiköhän se sun uusi kumppani osallistu vuokranmaksuun vähintään 126,60 eurolla/kk, joka siis käytännössä ja Kelankin mielestä kompensoi sen yh-korotuksen menetyksen ja siksi sitä ei avo- tai avioliitossa oleville enää makseta.
Yh korotuksen saa se missä lapset kirjoilla.
Ei tule katkeruuksia & uusi isäpuolikin tykkää lasten kanssa touhuta, ja muuten osallistua, jos etäkin huoltajana ja isänä maksaa osan lasten kuluista. Kuitenkin päävastuu kaatuu äidille ja uudelle kumppanille, vuoroviikoin tai ei.
Lyg kirjoitti:
Yh korotuksen saa se missä lapset kirjoilla.
.
Kyllä mä olen saanut molemmista lapsista sekä lapsilisän että yh-korotuksen, vaikka isompi on koulukyytien vuoksi kirjoilla toisella vanhemmallaan. Yh-korotusta haettaessa kirjoitin Kelaan, että toisen vanhemman kanssa on sovussa sovittu, että saan molemmista yh-korotuksen, lisänä exän puhelinnumero jos haluavat häneltä tarkistaa asian laidan. Neljään vuoteen ei kukaan ole exälle Kelasta soitellut.
Ex teki ihan oikein, ei kikkailuja
Ai miksi? Silloinhan hän sai lapsilisien lisäksi elatustuen.