Jätin opiskelut opiskelupaikan homeongelmien vuoksi. Teinkö väärin?
Olen siis ollut kirjoilla eräässä suomalaisessa yliopistossa, jossa on paha homeongelma. Yritin alkuun käydä luennoilla, mutta tulin huonovointiseksi. Pelkäsin myös sitä, mitä home keholleni aiheuttaa pitemmän ajan kuluessa. Niinpä päädyin jättämään opiskelut kesken. Välillä mietin että teinkö väärin ja olisiko pitänyt olla välittämättä homeesta ja huonosta olosta ja mennä vaan eteenpäin täysillä. Mitä olette mieltä?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
No kerro nyt, mikä se yliopisto on. Jos kerran lehtijuttukin on tehty, niin ei taida olla salaista tietoa.
Ei ole salaista tietoa. Se on Jyväskylän yliopisto. Tilanne on kyllä nykyään siellä hieman parempi ja remontteja koetetaan tehdä.
No mitäpä tuosta
Sitten opiskele jotain myöhemmin tai et
Itsestäsi kaikki on kiinni
Eikä homeesta
Sinun päätös sinun vastuu
Aiemmin enemmän altistuneet reagoi sisäilmapulmiin nopeammin kuin ei yhtään tai vain vähän aiemmin altistuneet. Onhan joissain terveydenhuollon tiloissakin pulmia sisäilmasta ja henkilökunta saattaa todeta muutaman minuutin jälkeen huoneessa oireilemaan (limaisuudella, äänen käheydellä) alkaneelle, että on siellä huoneessa muutkin alkaneet oireilemaan. Eihän edes ole tietoa etukäteen satunnaisesti niissä tiloissa käyvillä, että sisäilmapulmia voi olla niissä paikoissa.
Jotkut tietty pyrkivät selvittelemään asioita jo etukäteen, eivät kaikki. Luulottelusta ei noissa kohdin ainakaan voi olla kyse, kun oireet tulee henkilökunnan silmien edessä, eikä etukäteen tiedä, miten muut on alkaneet oireilla jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja et. Teit väärin siinä, että lopetit - ilmeisesti - käsittelemättä asiaa opinahjon kanssa. Ehkä olisi löytynyt mahdollisuus etäopiskeluun. Oman terveyden kannalta teit oikein ettet altistanut itseäsi enempää.
En halunnut opiskella etänä. Liian hankalaa ja liian yksinäistä. Olisin halunnut saada täyden yliopistokokemuksen johon olisi kuulunut myös sosiaalinen puoli. Etäopiskelijana olisin jäänyt ulkopuoliseksi.
Eli keskeyttämisen syy oli se, ettet halunnut opiskella. Puhut kuin jokainen tuolla järjestään menettäisi terveytensä. Jos tapauksia on muitakin niin ratkaisuja olisi varmasti löytynyt, jos olisit halunnut opiskelua jatkaa.
Nokka kohti uusia seikkailuja, kun sulla on terveys tallella. Käy tsekkailemassa muut saman alan koulut ympäri Suomea ja kauempanakin. Varsinkin jos haistat nopeasti missä on hometta ja missä ei, niin helpompaa, ja sitten sumplit itsesi sisään hyvään paikkaan.
Tsemppiä.
Yliopistoissa ei ole luentopakkoa. Opiskelitko jotain sellaista, jossa oli pakollisia harjoituksia ja muita läsnäoloa vaativia? Silloin sinun olisi kannattanut siirtyä toiseen yliopistoon eikä keskeyttää. Yhteiskuntatiedettä on niin monessa yliopistossa eikä siinä minun opiskeluaikana pakollisia luentoja ollut, että ei voisi vaihtaa muualle. Myös avoimen yliopiston opintoja olisi voinut hyödyntää aika pitkään niin, että ei olisi tarvinnut kököttää sen yliopiston luennoilla.
Vaikuttaa siltä, että ap:n kohdalla keskimääräistä paremmalla älykkyydellä ei ole kovin kaksista ongelmanratkaisukykyä, jos tuossa tilanteessa ei nähnyt muuta ratkaisua kuin keskeyttää opinnot.
Olen lukenut itseni YTM:ksi juurikin Jyväskylässä ja en muista ikinä kokeneeni mitään ongelmia homeen tmv. takia. Eikä kukaan poikkitieteellisestä kaveripiiristänikään.
Miksi luovuit opiskelupaikasta, olisit hakenut siirtohaussa toiseen yliopistoon samaan koulutusohjelmaan.
Jätin juuri työpaikkani homeen vuoksi.
T. Peruskoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Luin lehtijutun kyseisestä yliopistosta ja sen opiskelijoista. Jotkut olivat menettäneet terveytensä opiskellessa. Yksi heistä oli sitä mieltä että näin jälkeenpäin ajateltuna olisi halunnut tutkinnon sijaan pitää terveytensö. Ap
Aloitko tuntea huonovointisuutta tämän artikkelin lukemisen jälkeen? Vai jo ennen sitä. Ettei vaan "homeongelma" olisi oire jostakin muista jutuista, päänsisäisistä sellaisista. Kerroit käyväsi terapeutin vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut itseni YTM:ksi juurikin Jyväskylässä ja en muista ikinä kokeneeni mitään ongelmia homeen tmv. takia. Eikä kukaan poikkitieteellisestä kaveripiiristänikään.
Miksi luovuit opiskelupaikasta, olisit hakenut siirtohaussa toiseen yliopistoon samaan koulutusohjelmaan.
Kaikki ei saa oireita homeesta. Minä saan, mikä harmittaa. Läheskään kaikki ei sairastu homeen takia. Minulla tilanne on se, että kun saan oireita jo lyhyestä altistumisesta, saattaisin olla se joka sairastuu. Jyväskylän yliopiston homeongelmat on ihan yleisessä tiedossa, ja niistä on tosiaankin ollut lehdessäkin. Mietin sitä siirtohakua, mutta se olisi edellyttänyt tarpeeksi hyvää opintomenestystä ja vuoden ajan käymistä homeisilla luennoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin lehtijutun kyseisestä yliopistosta ja sen opiskelijoista. Jotkut olivat menettäneet terveytensä opiskellessa. Yksi heistä oli sitä mieltä että näin jälkeenpäin ajateltuna olisi halunnut tutkinnon sijaan pitää terveytensö. Ap
Aloitko tuntea huonovointisuutta tämän artikkelin lukemisen jälkeen? Vai jo ennen sitä. Ettei vaan "homeongelma" olisi oire jostakin muista jutuista, päänsisäisistä sellaisista. Kerroit käyväsi terapeutin vastaanotolla.
Luin sen artikkelin vähän sen jälkeen kun olin saanut opiskelupaikan. Mietin uskallanko lähteä opiskelemaan Jyväskylään ollenkaan. Ajattelin silti kokeilla, jos vaikka homeesta ei tulisikaan mitään oireita minulle. Mutta tuli siitä, ja pettymys oli iso. Minulla on kyllä myös mielenterveysongelmia, mutta se ei selitä homeoireita. Tuleehan niitä myös psyykkisesti terveille ihmisille. Vai oletko sinäkin sitä mieltä, että home on täysin vaaratonta? Jos home olisi vaaratonta, niin miksi sitten käydään oikeudenkäyntejä homeisista taloista ja miksi hometalon ostaneet menettävät omaisuutensa?
Sain työpaikastani homeen vuoksi astman ja se on todettu ammattitaudiksi Työterveyslaitoksella. Siksi ihmettelen, että miksi edelleen jotkut jaksavat väittää, että kyse on luulotaudista.
Vaikka pystyin vaihtamaan työpaikkaa, niin terveydentilani ei ole liiemmin kohentunut. Käytössä on edelleen neljä erilaista astmasuihketta, parit tabletit, nenäsuihke ja antihistamiinit. Nyt ovat harkinnassa jotkin biologiset lääkkeet.
Joten opiskelijana kyllä harkitsisin tarkkaan, minkälaisissa tiloissa päivittäin käyn.
PS. Rakennus, jossa aikanani työskentelin on purettu, koska sitä ei usean remontin jälkeen saatu kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja et. Teit väärin siinä, että lopetit - ilmeisesti - käsittelemättä asiaa opinahjon kanssa. Ehkä olisi löytynyt mahdollisuus etäopiskeluun. Oman terveyden kannalta teit oikein ettet altistanut itseäsi enempää.
En halunnut opiskella etänä. Liian hankalaa ja liian yksinäistä. Olisin halunnut saada täyden yliopistokokemuksen johon olisi kuulunut myös sosiaalinen puoli. Etäopiskelijana olisin jäänyt ulkopuoliseksi.
Eli keskeyttämisen syy oli se, ettet halunnut opiskella. Puhut kuin jokainen tuolla järjestään menettäisi terveytensä. Jos tapauksia on muitakin niin ratkaisuja olisi varmasti löytynyt, jos olisit halunnut opiskelua jatkaa.
Kyllä olisin halunnut opiskella. Tiedän, että kaikki eivät menetä terveyttään homeen takia. Minä vaan taidan kuulua siihen joukkoon, joka terveytensä menettää, päätellen oireista joita saan homeisissa tiloissa. Minusta on epäoikeudenmukaista se, että opiskeluissa testataan ihmisen homeensietokykyä. Kyllä siellä yliopistolla on ollut muitakin homeherkkiä ja sairastuneita ainakin lehtijutun perusteella. Selvittelin asiaa, ja ratkaisuna olisi ollut etäopinnot, ja kuten sanottu, en halunnut opiskella etänä, koska se olisi ollut liian yksinäistä enkä tiedä olisinko etäopinnoissa pärjännyt niin hyvin kun luennot olisi jääneet pois. Minun mielestä tällainen tilanne ei ole ollenkaan reilu. Suomen laissakin sanotaan, että jokaisella on oikeus turvalliseen työ- ja opiskeluympäristöön. Tämä laki ei näytä toteutuvan käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä selityksiä löytyy, kun eväät ei riitä. Toiset opiskelee vaikka rullatuolista, mutta se vaatii tahtoa.
Olen psykologin tekemän älykkyystestin mukaan keskitasoa älykkäämpi ja psykologi suositteli minulle yliopisto-opintoja. Siinä mielessä kyllä eväät riittäisi. Tahtoakin olisi, mutten oikein haluaisi vaarantaa omaa terveyttäni opiskelun takia. Tämä tilanne on tuntunut minusta tosi raskaalta. Ap
Yllä olevan kommenttisi mukaan käyt myös terapiassa. Terapeuttisikin suositteli opiskelun jatkamista, eli ilmeisesti tuo homealtistuminen on osa taudinkuvaa. Olisi kannattanut pysyä opiskelijoiden kattavien mielenterveyspalveluiden piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä selityksiä löytyy, kun eväät ei riitä. Toiset opiskelee vaikka rullatuolista, mutta se vaatii tahtoa.
Olen psykologin tekemän älykkyystestin mukaan keskitasoa älykkäämpi ja psykologi suositteli minulle yliopisto-opintoja. Siinä mielessä kyllä eväät riittäisi. Tahtoakin olisi, mutten oikein haluaisi vaarantaa omaa terveyttäni opiskelun takia. Tämä tilanne on tuntunut minusta tosi raskaalta. Ap
Yllä olevan kommenttisi mukaan käyt myös terapiassa. Terapeuttisikin suositteli opiskelun jatkamista, eli ilmeisesti tuo homealtistuminen on osa taudinkuvaa. Olisi kannattanut pysyä opiskelijoiden kattavien mielenterveyspalveluiden piirissä.
Miten homealtistuminen voi olla osa taudinkuvaa jos homeille altistuu myös terveitä ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro nyt, mikä se yliopisto on. Jos kerran lehtijuttukin on tehty, niin ei taida olla salaista tietoa.
Ei ole salaista tietoa. Se on Jyväskylän yliopisto. Tilanne on kyllä nykyään siellä hieman parempi ja remontteja koetetaan tehdä.
Erikoista ettei serkkuni kärsinyt tästä vaikka onkin herkkä sisäilmaongelmille. Ilmeisesti eri tiedekunnat eri taloissa ja ongelma ei niissä hänen alan tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista ettei serkkuni kärsinyt tästä vaikka onkin herkkä sisäilmaongelmille. Ilmeisesti eri tiedekunnat eri taloissa ja ongelma ei niissä hänen alan tiloissa.
Onko allergia, astmalääkettä säännöllisesti päivittäin käytössä. Tuo tilanne voi peittää sen, ettei välttämättä huomaa kaikkea, mistä tulisi ilman lääkkeiden käyttöä oiretta. Toki joskushan edes lääkityskään ei estä oireiden ilmaantumista jostain syystä.