Ongelmani: pidän liian kalliista ruoasta
Rakastan rapuja, tuoreita marjoja, sieniä, suomalaisia kaloja, savustettua poroa, hyviä suomalaisia juustoja, laadukkaita pienleipomoiden leipiä.
Minulle ruoka yksinkertaisesti ei ole pelkästään sitä, että tyydyttäisin nälkäni vaan nimenomaan niitä makunautintoja. Jotka ovat kalliita kun ei itse asu maalla eikä voi kerätä omia marjoja ja sieniä tai pyydystää rapuja tai kalastaa.
Jos asuisin maalla, niin marjat ja sienet olisivat ilmaisia, mutta kaupungissa asuessa eivät ole. Kaupungissa asuessa en myöskään voi kalastaa enkä tunne ketään joka niin tekisi, tai joka metsästäisi. Joten kaikki pitää ostaa kaupasta. Yhtä hyvää leipää kuin pienleipomoista en myöskään itse pysty leipomaan koska ei ole leivinuunia.
Kauhistuttaa, miten paljon ruokaan saattaa mennä rahaa. Pystyisikö tätä helpottamaan jotenkin niin, että yrittäisi ostaa enemmän suoraan ihmisiltä jotka keräävät marjoja ja sieniä? Ja onko tuollaista systeemiä kalojen ostamiseen?
Vai kärvistelenkö vain? Ja olenko ainoa jolla on tällainen ongelma? Yleensä ihmiset puhuvat olevansa sokerikoukussa tai pitävänsä liikaa roskaruoasta. Onko muilla ongelma että pitää liian kalliista ruoasta? Vai muutanko maalle jotta saan noita ruokia halvemmalla?
Kommentit (34)
köyhäherkuttelija kirjoitti:
Pakasterapuja, meri on vieressä, isä kalastaa. Itsekin voisin. Sienessä voi käydä. Herkuttelu on juhlaa ei arkea. Ja halvallakin saa hyvää. Asun pk-seudulla. Juustot on harmittavan kalliita kyllä. Jos väsäis itse?
Sellaista pitkään kypsytettyä, kovaa juustoa ei oikein pysty tekemään kotioloissa. Pehmeämpiä, tuoreena syötäviä juustoja kyllä pystyy, mutta toisaalta ne eivät kaupassakaan maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuus hukassa. Eihän se kalastaminenkaan (eikä ravustus) ilmaista ole. Luvat ja välineet maksaa. En tunne yhtään kalastajaa, joka pilkkahintaan myisi kalaa tai rapuja eteenpäin.
Kaupungissa asuminen ei ole mikään este marjastamiselle tai sienestykselle. Viitseliäisyyttähän se vaan vaatii. Joidenkin on helpompi ostaa torilta, kun joku muu on kerännyt ne.
Käsittääkseni netissä on ryhmiä, jossa myydään marjoja jne.
Ei ole ilmaista ja tietysti ihmisten työstä pitää maksaa. Muistan kuitenkin lapsuudestani, että sukulaiset hoitivat ravustuksen ja kalastuksen itse, samoin keräsimme marjat ja sienet itse. Eli nuo, varsinkin marjat ja sienet, olivat nimenomaan halpaa ruokaa. Samoin isovanhemmillani oli pihalla marjapensaat ja kasvimaa, omassa lapsuudenkodissani samoin marjapensaat.
Joten kyseessä on ehkä enemmänkin se tuska, että kaupungissa asuessa (töiden takia) ei voikaan enää turvautua noihin keinoihin vaan jos haluaa niitä laadukkaita kotimaisia raaka-aineita niin ne maksavat valtavasti.
Ja olen yrittänyt miettiä, että sen sijaan että ostan niitä kalliilla hinnalla muovirasioissa marketista niin olisiko muita keinoja. Tuolla tulikin jo hyviä vinkkejä.
- ap
Lisään vielä, että tottakai olen valmis maksamaan ihmisten työpanoksesta. Nyt vain tuntuu siltä, että kun menee kauppaan ja siellä on muovirasioissa niitä sieniä ja marjoja, niin ne ovat menneet varmaan aika monen välikäden kautta joista jokainen ottaa katteensa, joten olen hyvinkin kaukana siitä henkilöstä joka on oikeasti ravut pyydystänyt/kalat kalastanut/marjat ja sienet kerännyt, joten tuntuu että maksan paljon ihan vain eri välikäsille, ei sille joka on oikeasti sen työn tehnyt. Se on ehkä se mikä häiritsee eniten.
Mutta kiitos, täällä on tullut jo paljon hyviä vinkkejä miten saada yhteyksiä suoraan niihin, jotka sen työn tekevät.
- ap
Eli mielestäsi vain kalastaja on tehnyt työtä? Se kuski, joka on kuskannut kalat kauppaan ei tee työtä? Se kalatiskin kaveri, joka fileroi kalasi ei tee työtä? Se kassamyyjä, joka rahastaa sinua ei tee työtä?
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu: osta halvempaa ja opettele kokkaamaan.
Tämä on sikäli heikko ratkaisu, että ei sitä laadukasta raaka-ainetta pysty mitenkään korvaamaan vaikka osaisikin kokata.
Mutta sellainen raju ratkaisu mitä voi harkita on se, että yksinkertaisesti syö vähemmän, tai esimerkiksi tekee päivässä yhden edullisemman ja yhden nautinnollisemman aterian.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa tai maalla asuminen ei vaikuta yhtään mitenkään noihin mainitsemiisi asioihin. Vain sinun oma laiskuutesi. Suomen kaupungit ovat pääasiassa lähellä jotain vettä. Ei ne maaseutupitäjät ole yhtään sen todennäköisemmin järven, meren tai joen rannalla kuin kaupungitkaan. Edes Helsingin ydinkeskustasta ei tarvitse lähteä kovinkaan pitkälle, että alkaa löytymään vaikka mustikkaa ja puolukkaa. Ota esimerkiksi juna Leppävaaraan, niin marjoja löytyy juuri niin paljon kuin jaksat kerätä. Ja varmasti monesta muustakin paikasta, mutta minä nyt satun asumaan Leppävaaran lähellä. Ei niitä marjoja maaseutukunnissakaan kasva ihan kaikkialla, vaan pitää raahautua sinne metsään.
Älä siis syytä kaupunkiasumista laiskuudestasi.
Mistä sinä poimit mustikoita Leppävaarassa? Ainakaan niin puhtaita että niitä viitsii syödä? Siellähän on lähinnä Sello ja muutenkin vain kerrostaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vain, että arvostat meidän ilmastonalan herkkuja. Olet oikealla ruoka-asialla. MInäkin pidän.
Jos sulla on pakastin , niin osta isoissa erissä. Poroa saa tilattua neljännes/ puoli ruohoa/kokonaisen suoraan tuottajiltakin, joka tarkoittaa että kaikki lihat on pakattu erikseen vakuumiin. Marjoja kannattaa ostaa nyt ämpäritolkulla ja edullisesti yksityisiltä, jotka ilmoittelevat somessa eri ryhmissä. Nyt on erinomainen kanttarellikesä, joten minäkin haluaisin kerätä enemmän ja vain antaa ilmaiseksi jollekin.
Löydät vain, jos olet itse aktiivinen ja ilmoittelet somessa olevasi halukas ostamaan. Pyydä tarjouksia ja jos ovat samaa kuin kaupassa älä osta. Työkaverit, tutut, ,maalaisserkut saattavat tietää kontakteja, joihin ottaa yhteyttä.
Loistavaa, tosi hyviä vinkkejä, kiitos paljon!
Juuri kun kaipaavasti tosiaan katselin rasiallista Lapin lakkoja tänään kaupassa enkä raatsinut ostaa. Jos tietäisin, että se raha menee tuottajalle niin asia olisi eri, mutta tosiaan marketissa kun noita katsoo niin miettii, että hinnasta iso osa menee tukkuliikkeelle.
Mutta täällä on tullut tosi hyviä vinkkejä siihen, miten löytää suoraan tuottajia, kiitos!
- ap
Suomessa tuottajalta ostaminen vaan on sikakallista! Ahneus iskee tuottajiin heti.
Esim sama liha minkä myyvät keskusliikkeelle 2e kilo onkin suoramyynnissä 28e kilo eli saman hintaista kuin marketin tiskillä! Miksi ajaisin 100km sen lihan takia?
Maksaisin silmää räpäyttämättä tuosta lihasta 14e eli 7x enemmän tuottajalle mutta itse saisin puoleen hintaan. Mun mielestä todella reilua molemmille
Kalastaa voi lähes kaikissa kaupungeissa, harvassa on pitkä matka vesistöön.
Mato-onkia ja pilkkiä voi maksutta, muuten lupa maksaa n.50e/vuosi.
Välineet toki maksavat, mutta toisaalta kerran kun hankkii niin ei niitä usein uusia tarvitse, ehkä välillä vaihtaa siimat ym. pientä.
Useimmilla on myös suht lyhyt matka metsään, aika monissa kaupungeissa pääsee julkisilla (bussilla) luontopoluille/vaellusreiteille tmv. missä voi vaikka myös yöpyä laavulla/teltassa. Usein polun vierustat on marjoista/sienistä kerätyt, mutta jos kävelee polulta edemmäs tekee löytöjä.
Jos asuu paikassa missä jossain lähistöllä on isoja sähkölinjoja, niiden alla puuttomalla alueella yleensä on paljon marjoja.
Jos on oma parveke, myös sillä voi kasvattaa paljon yrttejä/marjoja/salaatteja, jopa kuulemma perunoita (en ole kokeillut) joista säästyneillä rahoilla voi sitten ostaa jotain muuta/"kallista" ruokaa.
Puskaradioissa usein myös tarjotaan marjoja/omenoita maksutta, nuokin kannattaa hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuus hukassa. Eihän se kalastaminenkaan (eikä ravustus) ilmaista ole. Luvat ja välineet maksaa. En tunne yhtään kalastajaa, joka pilkkahintaan myisi kalaa tai rapuja eteenpäin.
Kaupungissa asuminen ei ole mikään este marjastamiselle tai sienestykselle. Viitseliäisyyttähän se vaan vaatii. Joidenkin on helpompi ostaa torilta, kun joku muu on kerännyt ne.
Käsittääkseni netissä on ryhmiä, jossa myydään marjoja jne.
Onkiminen ja pilkkiminen vuoden ympäri on ilmaista. ja välineet halpoja.
Mielestäni kaupungissa asuminen ei ole mikään este siihen, että kävisi sienessä, marjassa, kalassa tai metsästämässä. Vaatii vaan hieman enemmän vaivaa. Minäkin vietin lapsuuteni esikaupunkialueella, mutta kyllä meillä oli usein pöydässä jänistä, sorsaa tai hirveä. Marjoja ja sieniä riittämiin asti, vaikken lapsena sienistä tykännytkään.
Miksei kaupungista voi lähteä sienestämään, kalastamaan, ravustamaan ja marjastamaan?
Niin minä teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa tai maalla asuminen ei vaikuta yhtään mitenkään noihin mainitsemiisi asioihin. Vain sinun oma laiskuutesi. Suomen kaupungit ovat pääasiassa lähellä jotain vettä. Ei ne maaseutupitäjät ole yhtään sen todennäköisemmin järven, meren tai joen rannalla kuin kaupungitkaan. Edes Helsingin ydinkeskustasta ei tarvitse lähteä kovinkaan pitkälle, että alkaa löytymään vaikka mustikkaa ja puolukkaa. Ota esimerkiksi juna Leppävaaraan, niin marjoja löytyy juuri niin paljon kuin jaksat kerätä. Ja varmasti monesta muustakin paikasta, mutta minä nyt satun asumaan Leppävaaran lähellä. Ei niitä marjoja maaseutukunnissakaan kasva ihan kaikkialla, vaan pitää raahautua sinne metsään.
Mistä sinä poimit mustikoita Leppävaarassa? Ainakaan niin puhtaita että niitä viitsii syödä? Siellähän on lähinnä Sello ja muutenkin vain kerrostaloja.
Leppävaarasta menee suoraan bussi Nuuksioon. Sieltä voit kerätä vaikka sata kiloa mustikkaa ja toiset sata kiloa sieniä!
Muoviämpäri ja bussilippu ei montaa euroa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikonpuron luonnonsuojelualue. Kävelymatkan päässä Sellosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vain, että arvostat meidän ilmastonalan herkkuja. Olet oikealla ruoka-asialla. MInäkin pidän.
Jos sulla on pakastin , niin osta isoissa erissä. Poroa saa tilattua neljännes/ puoli ruohoa/kokonaisen suoraan tuottajiltakin, joka tarkoittaa että kaikki lihat on pakattu erikseen vakuumiin. Marjoja kannattaa ostaa nyt ämpäritolkulla ja edullisesti yksityisiltä, jotka ilmoittelevat somessa eri ryhmissä. Nyt on erinomainen kanttarellikesä, joten minäkin haluaisin kerätä enemmän ja vain antaa ilmaiseksi jollekin.
Löydät vain, jos olet itse aktiivinen ja ilmoittelet somessa olevasi halukas ostamaan. Pyydä tarjouksia ja jos ovat samaa kuin kaupassa älä osta. Työkaverit, tutut, ,maalaisserkut saattavat tietää kontakteja, joihin ottaa yhteyttä.
Loistavaa, tosi hyviä vinkkejä, kiitos paljon!
Juuri kun kaipaavasti tosiaan katselin rasiallista Lapin lakkoja tänään kaupassa enkä raatsinut ostaa. Jos tietäisin, että se raha menee tuottajalle niin asia olisi eri, mutta tosiaan marketissa kun noita katsoo niin miettii, että hinnasta iso osa menee tukkuliikkeelle.
Mutta täällä on tullut tosi hyviä vinkkejä siihen, miten löytää suoraan tuottajia, kiitos!
- ap
Suomessa tuottajalta ostaminen vaan on sikakallista! Ahneus iskee tuottajiin heti.
Esim sama liha minkä myyvät keskusliikkeelle 2e kilo onkin suoramyynnissä 28e kilo eli saman hintaista kuin marketin tiskillä! Miksi ajaisin 100km sen lihan takia?
Maksaisin silmää räpäyttämättä tuosta lihasta 14e eli 7x enemmän tuottajalle mutta itse saisin puoleen hintaan. Mun mielestä todella reilua molemmille
Miksi tuo olisi tuottajalle reilua, jos myös 28e/kilo-hinnalla ostajia riittää enemmän kuin tavaraa?
Kannattaa liittyä paikallisen reko-lähiruokajaon jäseneksi. Niihin tuottajat tuovat omia tuotteitaan, juurikin esim marjoja ja lihoja/kaloja ja kauden kasviksia kysynnän mukaan. Ei välttämättä ole halvempaa kuin kaupassa, mutta ainakin tietää että ostaa suoraan tuottajalta/kalastajalta.
Puhut nyt passiivissa "kerättiin". Ei se ihan niin mennyt, vaan joku näki sen vaivan ja keräsi ne marjat ja kalasti ne kalat. Mikset tee sitä nyt itse?