Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmani: pidän liian kalliista ruoasta

Vierailija
01.09.2023 |

Rakastan rapuja, tuoreita marjoja, sieniä, suomalaisia kaloja, savustettua poroa, hyviä suomalaisia juustoja, laadukkaita pienleipomoiden leipiä.

Minulle ruoka yksinkertaisesti ei ole pelkästään sitä, että tyydyttäisin nälkäni vaan nimenomaan niitä makunautintoja. Jotka ovat kalliita kun ei itse asu maalla eikä voi kerätä omia marjoja ja sieniä tai pyydystää rapuja tai kalastaa.

Jos asuisin maalla, niin marjat ja sienet olisivat ilmaisia, mutta kaupungissa asuessa eivät ole. Kaupungissa asuessa en myöskään voi kalastaa enkä tunne ketään joka niin tekisi, tai joka metsästäisi. Joten kaikki pitää ostaa kaupasta. Yhtä hyvää leipää kuin pienleipomoista en myöskään itse pysty leipomaan koska ei ole leivinuunia.

Kauhistuttaa, miten paljon ruokaan saattaa mennä rahaa. Pystyisikö tätä helpottamaan jotenkin niin, että yrittäisi ostaa enemmän suoraan ihmisiltä jotka keräävät marjoja ja sieniä? Ja onko tuollaista systeemiä kalojen ostamiseen?

Vai kärvistelenkö vain? Ja olenko ainoa jolla on tällainen ongelma? Yleensä ihmiset puhuvat olevansa sokerikoukussa tai pitävänsä liikaa roskaruoasta. Onko muilla ongelma että pitää liian kalliista ruoasta? Vai muutanko maalle jotta saan noita ruokia halvemmalla?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen jo ollut parissa rapujuhlassa tänä vuonna, mutta taas kävin kaupassa ja himoitsin rapuja. Mutta maksavat aivan valtavasti! 90 euroa yksi iso pakkaus.

Vierailija
2/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen köyhä ja pidän hyvästä ruuasta. Ne kalliimmat herkut, kuten kovat juustot tai tuoreet marjat ovat sellaisia, joita syön harvoin. Ehkä noin kerran kuukaudessa ostan jotain tällaista vähän kalliimpaa, se on ikään kuin pieni juhlapäivä.

Muuten arjessa nautin siitä, kun onnistun tekemään pienellä rahalla hyvää ruokaa. Olen tavallaan tehnyt siitä harrastuksen itselleni. Kalliimpiakin raaka-aineita voi ostaa, kun ostaa sellaisia, jotka kestävät ja joita ei kulu isoa määrää yhteen ruokaan. Esimerkiksi kalliimmat kasviöljyt, etikat yms. kestävät fiksusti käytettynä kuukausia ennen kuin tarvitsee ostaa uutta. Pointtina siis, että köyhäilyn ja ruokaintoilun pystyy kyllä yhdistämään toisiinsa, jos asenne on oikea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla kuitenkin on varaa ostaa noita haluamiasi ruokia edes välillä niin ongelma ei liene niin iso.

Toisaalta jos haluat löytää noita ruokia halvemmalla niin ei kait kaupungissa asuminenkaan estä esim marjastusta ja kalastusta.

- onko naapurustossa ihmisiä jotka käyvät marjassa/kalassa? Jos on niin pyydä voitko päästä mukaan pientä korvausta vastaan. Vuokratkaa vaikka porukalla auto päiväksi ja menkää isommalla porukalla marjaan/kalaan

- tai katsele karttoja ja suuntaa kaupungin ympärillä oleviin metsiin esim joukkoliikenteellä lähemmäksi ja sitten kävelemällä perille?

- tai etsi ihmisiä jotka myyvät satoa tosiaan edullisemmin. Laita vaikka kaupunginosan faceen ilmoitus mitä haluaisit ostaa

Vierailija
4/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen köyhä ja pidän hyvästä ruuasta. Ne kalliimmat herkut, kuten kovat juustot tai tuoreet marjat ovat sellaisia, joita syön harvoin. Ehkä noin kerran kuukaudessa ostan jotain tällaista vähän kalliimpaa, se on ikään kuin pieni juhlapäivä.

Muuten arjessa nautin siitä, kun onnistun tekemään pienellä rahalla hyvää ruokaa. Olen tavallaan tehnyt siitä harrastuksen itselleni. Kalliimpiakin raaka-aineita voi ostaa, kun ostaa sellaisia, jotka kestävät ja joita ei kulu isoa määrää yhteen ruokaan. Esimerkiksi kalliimmat kasviöljyt, etikat yms. kestävät fiksusti käytettynä kuukausia ennen kuin tarvitsee ostaa uutta. Pointtina siis, että köyhäilyn ja ruokaintoilun pystyy kyllä yhdistämään toisiinsa, jos asenne on oikea.

Onko sinulla hyviä reseptejä tai vinkkejä jaettavaksi? Kuulostaa oikein hyvältä ja järkevältä harrastukselta.

Vierailija
5/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla hyviä reseptejä tai vinkkejä jaettavaksi? Kuulostaa oikein hyvältä ja järkevältä harrastukselta.

No ei oikeastaan ole mitään tiettyjä suosikkireseptejä. Katson jonkin verran ruokaohjelmia, ja mietin miten tuon voisi toteuttaa pienellä budjetilla. Tekemällä ja kokeilemalla oppii, mikä toimii. Kannattaa rohkeasti kokeilla myös kauppojen halpamerkkien tuotteita, niissäkin on hyviä. Sitten kun on löytänyt jonkun hyvän ja halvan, niin ostaa sitä.

Usein teen niin, että katson mitä kaapissa on, mikä on ehkä menossa vanhaksi pian, ja alan sitten miettiä reseptiä sen ympärille. Tai käyn kaupassa katsomassa, mitä sillä hetkellä saa halvalla.

Sitten tietysti se klassikkovinkki eli uusien ruokien tekeminen edellisen päivän tähteistä. Se on myös hauskaa ja siinä pääsee käyttämään kekseliäisyyttä. Esimerkiksi Jamie Oliverin tv-sarjoissa (ja varmaan kirjoissakin, en ole lukenut niitä) on tähän hauskoja vinkkejä.

Vierailija
6/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sullajoku syy miksi pitäisi alkaa pihistellä? Jos ei ole, niin jatkaisin samaan malliin. En ihan heti keksi rahoille parempaa käyttökohdetta kuin hyvä ja terveellinen ruoka.

Vierailija
7/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku satsaa asumiseen, joku matkustamiseen, joku ruokaan , kirjoihin tai vaatteisiin. Jotta voi satsata johonkin pitää ehkä supistaa jostakin itselleen ei niin tärkeästä.

Vierailija
8/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa ei hyvästä ruuasta tykkäisi.

Onneksi herkkuja voi tehdä halvemmistakin aineksista eikä niitä kalliita tarvitse syödä joka viikko. Kaikkeen kyllästyy jos aina on pelkkää tryffeliä, sisäfilettä ja jokirapuja. Eikä noita kalliita aineksia tarvitse olla kilotolkulla vaan pienikin määrä antaa jo makua

Vierailija
9/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sullajoku syy miksi pitäisi alkaa pihistellä? Jos ei ole, niin jatkaisin samaan malliin. En ihan heti keksi rahoille parempaa käyttökohdetta kuin hyvä ja terveellinen ruoka.

Keskeisesti ehkä eniten se, että tuntuu niin hölmöltä käyttää niin paljon rahaa raaka-aineisiin, joita lapsena kerättiin/kalastettiin ilmaiseksi, eli marjat ja kalat. 

- ap

Vierailija
10/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasterapuja, meri on vieressä, isä kalastaa. Itsekin voisin. Sienessä voi käydä. Herkuttelu on juhlaa ei arkea. Ja halvallakin saa hyvää. Asun pk-seudulla. Juustot on harmittavan kalliita kyllä. Jos väsäis itse?

Vierailija
11/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

REKO-jaoissa on mm. marjoja ja kaloja tarjolla, mutta ei taida olla paljon kauppaa halvempaa. Tuoreempaa ja parempaa kuitenkin.

Vierailija
12/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä homma, ravintoon kannattaa panostaa.

Vierailija
13/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuus hukassa. Eihän se kalastaminenkaan (eikä ravustus) ilmaista ole. Luvat ja välineet maksaa. En tunne yhtään kalastajaa, joka pilkkahintaan myisi kalaa tai rapuja eteenpäin.

Kaupungissa asuminen ei ole mikään este marjastamiselle tai sienestykselle. Viitseliäisyyttähän se vaan vaatii. Joidenkin on helpompi ostaa torilta, kun joku muu on kerännyt ne.

Käsittääkseni netissä on ryhmiä, jossa myydään marjoja jne.

Vierailija
14/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vain, että arvostat meidän ilmastonalan herkkuja. Olet oikealla ruoka-asialla. MInäkin pidän.

Jos sulla on pakastin , niin osta isoissa erissä. Poroa saa tilattua neljännes/ puoli ruohoa/kokonaisen suoraan tuottajiltakin, joka tarkoittaa että kaikki lihat on pakattu erikseen vakuumiin. Marjoja kannattaa ostaa nyt ämpäritolkulla ja edullisesti yksityisiltä, jotka ilmoittelevat somessa eri ryhmissä. Nyt on erinomainen kanttarellikesä, joten minäkin haluaisin kerätä enemmän ja vain antaa ilmaiseksi jollekin. 

Löydät vain, jos olet itse aktiivinen ja ilmoittelet somessa olevasi halukas ostamaan. Pyydä tarjouksia ja jos ovat samaa kuin kaupassa älä osta. Työkaverit, tutut, ,maalaisserkut saattavat tietää kontakteja, joihin ottaa yhteyttä.

Vierailija
15/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuus hukassa. Eihän se kalastaminenkaan (eikä ravustus) ilmaista ole. Luvat ja välineet maksaa. En tunne yhtään kalastajaa, joka pilkkahintaan myisi kalaa tai rapuja eteenpäin.

Kaupungissa asuminen ei ole mikään este marjastamiselle tai sienestykselle. Viitseliäisyyttähän se vaan vaatii. Joidenkin on helpompi ostaa torilta, kun joku muu on kerännyt ne.

Ei ole ilmaista ja tietysti ihmisten työstä pitää maksaa. Muistan kuitenkin lapsuudestani, että sukulaiset hoitivat ravustuksen ja kalastuksen itse, samoin keräsimme marjat ja sienet itse. Eli nuo, varsinkin marjat ja sienet, olivat nimenomaan halpaa ruokaa. Samoin isovanhemmillani oli pihalla marjapensaat ja kasvimaa, omassa lapsuudenkodissani samoin marjapensaat.

Joten kyseessä on ehkä enemmänkin se tuska, että kaupungissa asuessa (töiden takia) ei voikaan enää turvautua noihin keinoihin vaan jos haluaa niitä laadukkaita kotimaisia raaka-aineita niin ne maksavat valtavasti.

Ja olen yrittänyt miettiä, että sen sijaan että ostan niitä kalliilla hinnalla muovirasioissa marketista niin olisiko muita keinoja. Tuolla tulikin jo hyviä vinkkejä.

- ap

Vierailija
16/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vain, että arvostat meidän ilmastonalan herkkuja. Olet oikealla ruoka-asialla. MInäkin pidän.

Jos sulla on pakastin , niin osta isoissa erissä. Poroa saa tilattua neljännes/ puoli ruohoa/kokonaisen suoraan tuottajiltakin, joka tarkoittaa että kaikki lihat on pakattu erikseen vakuumiin. Marjoja kannattaa ostaa nyt ämpäritolkulla ja edullisesti yksityisiltä, jotka ilmoittelevat somessa eri ryhmissä. Nyt on erinomainen kanttarellikesä, joten minäkin haluaisin kerätä enemmän ja vain antaa ilmaiseksi jollekin. 

Löydät vain, jos olet itse aktiivinen ja ilmoittelet somessa olevasi halukas ostamaan. Pyydä tarjouksia ja jos ovat samaa kuin kaupassa älä osta. Työkaverit, tutut, ,maalaisserkut saattavat tietää kontakteja, joihin ottaa yhteyttä.

Kiitos!

- ap

Vierailija
17/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ilmaista ja tietysti ihmisten työstä pitää maksaa. Muistan kuitenkin lapsuudestani, että sukulaiset hoitivat ravustuksen ja kalastuksen itse, samoin keräsimme marjat ja sienet itse. Eli nuo, varsinkin marjat ja sienet, olivat nimenomaan halpaa ruokaa. Samoin isovanhemmillani oli pihalla marjapensaat ja kasvimaa, omassa lapsuudenkodissani samoin marjapensaat.

Joten kyseessä on ehkä enemmänkin se tuska, että kaupungissa asuessa (töiden takia) ei voikaan enää turvautua noihin keinoihin vaan jos haluaa niitä laadukkaita kotimaisia raaka-aineita niin ne maksavat valtavasti.

Ja olen yrittänyt miettiä, että sen sijaan että ostan niitä kalliilla hinnalla muovirasioissa marketista niin olisiko muita keinoja. Tuolla tulikin jo hyviä vinkkejä.

- ap

Lisään vielä, että tottakai olen valmis maksamaan ihmisten työpanoksesta. Nyt vain tuntuu siltä, että kun menee kauppaan ja siellä on muovirasioissa niitä sieniä ja marjoja, niin ne ovat menneet varmaan aika monen välikäden kautta joista jokainen ottaa katteensa, joten olen hyvinkin kaukana siitä henkilöstä joka on oikeasti ravut pyydystänyt/kalat kalastanut/marjat ja sienet kerännyt, joten tuntuu että maksan paljon ihan vain eri välikäsille, ei sille joka on oikeasti sen työn tehnyt. Se on ehkä se mikä häiritsee eniten.

Mutta kiitos, täällä on tullut jo paljon hyviä vinkkejä miten saada yhteyksiä suoraan niihin, jotka sen työn tekevät.

- ap

Vierailija
18/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistavaa, tosi hyviä vinkkejä, kiitos paljon!

Juuri kun kaipaavasti tosiaan katselin rasiallista Lapin lakkoja tänään kaupassa enkä raatsinut ostaa. Jos tietäisin, että se raha menee tuottajalle niin asia olisi eri, mutta tosiaan marketissa kun noita katsoo niin miettii, että hinnasta iso osa menee tukkuliikkeelle.

Mutta täällä on tullut tosi hyviä vinkkejä siihen, miten löytää suoraan tuottajia, kiitos!

- ap

Vierailija
19/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa tai maalla asuminen ei vaikuta yhtään mitenkään noihin mainitsemiisi asioihin. Vain sinun oma laiskuutesi. Suomen kaupungit ovat pääasiassa lähellä jotain vettä. Ei ne maaseutupitäjät ole yhtään sen todennäköisemmin järven, meren tai joen rannalla kuin kaupungitkaan. Edes Helsingin ydinkeskustasta ei tarvitse lähteä kovinkaan pitkälle, että alkaa löytymään vaikka mustikkaa ja puolukkaa. Ota esimerkiksi juna Leppävaaraan, niin marjoja löytyy juuri niin paljon kuin jaksat kerätä. Ja varmasti monesta muustakin paikasta, mutta minä nyt satun asumaan Leppävaaran lähellä. Ei niitä marjoja maaseutukunnissakaan kasva ihan kaikkialla, vaan pitää raahautua sinne metsään.

Älä siis syytä kaupunkiasumista laiskuudestasi. 

Vierailija
20/34 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu: osta halvempaa ja opettele kokkaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä