Nepotismi vaikuttaa jo tet-paikan kohdalla
Varakkaat ja hyvin verkostoituneet tai ylipäänsä työssäkäyvät voivat järjestää lapsensa työpaikalleen työssäoppimaan. Työttömien tai muiden heikompiosaisten lapsille paikan löytäminen on vaikeampaa
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Minä olin TET harjoittelussa kotona pelaten pleikkaa, koska isällä on sähköfirma..mutta ei kiinosta hitustakaan mikään sähköasentajatyö tai katsoa sitä ja olli joku aputyttö.. sanottiin vaan että joo kyl minä siellä olin :)
Isä on tainnut tehdä muutamia virheitä lapsensa kasvatuksessa.
Se teatteri, josta ip-lehden jutussa kyse, taisi olla julkislaitos. Niissä jos missä suku ja suhteet merkitsevät.
Pikkukunnissa asia on täysin selvä. Omalta osaltani hyvä esimerkki: yo-kirjoitusten jälkeisenä syksynä kunta otti kirjoittaneita välivuodelle jostain syystä jääneitä kouluavustajaksi. Valintahaastattelua edeltävänä päivänä iltapäiväneljän paikkeilla mullekin soitettiin että nyt olis huomenna tällainen tilaisuus että menepä sinäkin sinne. Paikan päällä selvisi, että paikkoja on kuusi ja läsnä on paikkakunnan kihojen tyttäriän ja joku jolla sukua jossain kulttuuritöissä, minä olin se joka piti kutsua jotta olis ns. valinnasta kyse. Oksettaa vieläkin kun mieleen tulee se yks yläasteen rehtorin naama... Oliskohan jo kuollut tästä maailmasta!
Tässä pari vinkkiä, joilla se TET-paikka kyllä löytyy varmasti, jos vanhemmilta ei saa apua tai ei halua ottaa sitä vastaan:
1) Ole ajoissa liikkeellä. Aloita kyselyt heti, kun päivämäärät on tiedossa. Jos kyselyt aloittaa viimeisenä päivänä, kaikki paikat ovat jo menneet. Sinänsä ei varmaan ole mitään haittaa, vaikka tarkat päivät eivät olisi edes vielä tiedossa, jos kuitenkin suurin piirtein tietää vuodenajan ja sopii, että päivät täsmennetään, kun koulu kertoo ne.
2) Ole aktiivinen. Mene paikanpäälle tai vähintään soita. Sähköpostit hukkuvat helposti ja silloin olet vertailussa kaikkien muiden paikan hakijoiden kanssa. Kävelemällä vain ovesta sisään olet ainut ihminen siinä tilanteessa etkä suorassa vertailussa muiden kanssa. Mene vaikka paikalliselle ostarille ja lähde käymään liikkeitä järjestelmällisesti läpi. Jos kohta 1 toteutuu, niin mahdollisuudet saada paikka on aika hyvät.
3) Ole sinnikäs. Ei se välttämättä tärppää ensimmäisellä yrityksellä, mutta jatka vain yrittämistä, niin kyllä joku sinut ottaa TETttin.
Vierailija kirjoitti:
Se teatteri, josta ip-lehden jutussa kyse, taisi olla julkislaitos. Niissä jos missä suku ja suhteet merkitsevät.
Pikkukunnissa asia on täysin selvä. Omalta osaltani hyvä esimerkki: yo-kirjoitusten jälkeisenä syksynä kunta otti kirjoittaneita välivuodelle jostain syystä jääneitä kouluavustajaksi. Valintahaastattelua edeltävänä päivänä iltapäiväneljän paikkeilla mullekin soitettiin että nyt olis huomenna tällainen tilaisuus että menepä sinäkin sinne. Paikan päällä selvisi, että paikkoja on kuusi ja läsnä on paikkakunnan kihojen tyttäriän ja joku jolla sukua jossain kulttuuritöissä, minä olin se joka piti kutsua jotta olis ns. valinnasta kyse. Oksettaa vieläkin kun mieleen tulee se yks yläasteen rehtorin naama... Oliskohan jo kuollut tästä maailmasta!
Mut kohtuuden nimissä: näissä teteissä kyllä lienee ihan yleistä että joko vanhempien tai jonkun tutun työpaikalle menevät.
Perusta sinäkin yritys, niin saat ottaa lapsesi tettiin. Yrittäjyys on auki kenelle tahansa, myös sinulle. Helppoa kuin heinänteko.
No jos mulla on firma, niin totta kai minä otan sinne tettiin mieluummin oman lapsen kuin naapurin lapsen tai jonkun tuntemattoman.
Oma firma on usein ainakin jossain määrin koko perheen juttu, ja lapset ovat mahdollisia jatkajia. Firman menestyminen tuo hyötyä koko perheelle, totta kai se halutaan yleensä ensisijaisesti pitää suvussa.
Ja sä kuvittelet, että joku viikon harjoittelemassa oleva mitään osaamaton yläastelainen vie paikan ammattimekaanikolta?
Et taida olla mukana työelämässä?