Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesä kesti käytännössä vain yhden kuukauden eli kesäkuun, ainakin täällä Etelä-Suomessa.

Vierailija
31.08.2023 |

Kesäkuu oli normaalia lämpimämpi. Heinäkuu taas oli hyvin sateinen ja tavallista viileämpi. Huomenna varmaan tulee elokuun tilastot, jotka lienevät samankaltaiset heinäkuun kanssa. Elokuuhan oli käytännössä jo syksyä. Nytkin sataa paljon.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäin myös sade jakaantui epätasaisesti. Alkukesä oli hyvin kuivaa, ja esim. mustikkasato jäi olemattomaksi. Nyt taas sataa koko ajan.

Missä oli huono mustikkasato? Yleensä tänä kesänä on raportoitu päinvastaista.

Monin paikoin alkukesän halla tai kesäkuun kuivuus aiheutti tosi pienen sadon. Omalla hyvällä mustikkapaikalla oli tänä vuonna niin vähän marjoja, etten viitsinyt edes kerätä.

Kysyinkin, että missä päin?

Vierailija
42/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana raikas, vehreä kesä ollut! Paljon parempi näin kuin sellaiset yli kk pitkät helleputket kuin toissa kesänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Perämeren rannalla oli mielestäni ihan hyvä kesä. Ei ollut sellaisia hulluja helteitä, vaan suurimmaksi osaksi mukavia parinkymmenen asteen päiviä ja auringonpaistettakin tarpeeksi. Sateisia päiviäkin oli toki joukossa, mutta ei liikaa, eikä tullut kerralla liikaa vettä jolloin kadut olisi tulvineet. Kaiken kaikkiaan mukava kesä säiden puolesta.

Vierailija
44/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin kesäryysyt jo 3 viikkoa sitten säilöön. 

Vierailija
45/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä on ollut hyvä kesä, t-paitakelejä kestänyt jo monta kuukautta kun niin lämmin, tänäänkin olin ulkona t-paidassa ja caprifarkuissa. Yhtään kuumempaa en kaipaa, monta kesää menikin niin että oli ihan liian kuuma. Sadevaatteita en vielä voi käyttää kun läkähtyisin näissä lämpötiloissa joten sadeviitalla tai sateenvarjolla mennään.

Vierailija
46/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se kesti kyllä kesä-elokuun.

Kesä- ja heinäkuu molemmat lähes sateettomia, nyt elokuussa vettä tullut kiitettävästi.

Vierailija
47/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

???? Siis mistä päin Suomea olet? Itse olen juuri lopettelemassa kuukauden kesälomaani jonka vietin pääasiassa Helsingissä ja on ollut todella hienot säät! Aurinkoa lähes joka päivä ja kivan lämmintä. Olen ollut kevyessä paidassa, hameessa ja sandaaleissa, ilman takkia koko kuukauden.

Vierailija
48/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäisin kuuluu paistaa aurinko ja olla yli 20 astetta lämmintä. Kesäkuussa tosiaan oli 3 viikkoa ihan hyvä keli. Heinäkuu oli pilvinen. Elokuussa taas saatiin maistaa kesäisiä säitä. Nyt syyskuussa nimensä mukaisesti taitaa olla jo syksyn tuntua.

Vierailija
49/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäin myös sade jakaantui epätasaisesti. Alkukesä oli hyvin kuivaa, ja esim. mustikkasato jäi olemattomaksi. Nyt taas sataa koko ajan.

Missä oli huono mustikkasato? Yleensä tänä kesänä on raportoitu päinvastaista.

Monin paikoin alkukesän halla tai kesäkuun kuivuus aiheutti tosi pienen sadon. Omalla hyvällä mustikkapaikalla oli tänä vuonna niin vähän marjoja, etten viitsinyt edes kerätä.

Kysyinkin, että missä päin?

Varmaan aika monessa paikassa. Oma havaintoni on Keski-Suomesta, tarkemmin Keuruun pohjoispuolelta. 

Vierailija
50/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä oli kesäkuussa pari hellepäivää.

Heinä ja elokuussa ei yhtäkään.

Ne tilastoidaan.

Vierailija
51/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

???? Siis mistä päin Suomea olet? Itse olen juuri lopettelemassa kuukauden kesälomaani jonka vietin pääasiassa Helsingissä ja on ollut todella hienot säät! Aurinkoa lähes joka päivä ja kivan lämmintä. Olen ollut kevyessä paidassa, hameessa ja sandaaleissa, ilman takkia koko kuukauden.

Suomi on aika pitkä maa. Heinäkuun aikana satoi paikoitellen kuukauden aikana lähes 20 cm ja elokuussa vielä reippaammin (tai ainakin siltä on tuntunut kun joka paikka on aina märkää). Suhteellinen kosteus on tällä hetkellä omassa pihassani 98%.

Vierailija
52/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti asutaan eri osassa etelä-suomea, omalle kohdalle osui, tätä viikkoo lukuunottamatta, ihan hyvä kesä.

Vierailija
53/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkiksi Itä-Suomen heinäkuuta

https://yle.fi/a/74-20042565

"Pohjois-Karjalassa ja Kainuun itäosassa on heinäkuussa satanut niin paljon, että vastaava toistuu harvemmin kuin kerran 30 vuodessa. Sateiselle säätyypille ei näy myöskään lähiaikoina muutosta."

Vierailija
54/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nyt vinkuu aina. Jos on alle +35, on kylmä ja huono kesä. Jos on yli +35, on kuuma ja huono kesä.

Onneksi on nämä palstat missä voi vinkua.

Vierailija
55/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se 3 kk kesti. Merivesikin on muuten vielä lämmintä.

Samoin järvivedet, 20 asteen pinnassa täällä Keski-Suomessa, avovesiuinti kelit. Meillä elokuu oli yhtä rankkasede yötä lukuunottamatta kuiva. Eilisen iltapäivän jälkeen on satanut 25mm. Sienisato kaipasi sitä.

Oikeen mukava kesä. Hyvä ettei ollut hirmuhelteitä. Tämä sopii minulle.

Vierailija
56/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se 3 kk kesti. Merivesikin on muuten vielä lämmintä.

Samoin järvivedet, 20 asteen pinnassa täällä Keski-Suomessa, avovesiuinti kelit. Meillä elokuu oli yhtä rankkasede yötä lukuunottamatta kuiva. Eilisen iltapäivän jälkeen on satanut 25mm. Sienisato kaipasi sitä.

Oikeen mukava kesä. Hyvä ettei ollut hirmuhelteitä. Tämä sopii minulle.

Itselle Päijänteen 17 astetta on liian vähän uintiin mutta monet jatkaa uimista varmaan pitkälle marraskuulle.

Vierailija
57/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Eliitti manipuloi säätä.

Vierailija
58/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan tulee elokuun lämpötilat niin saatatte yllättyä kuten Orpo meinaan valistunut veikkaus on että elokuu on 1-3astetta pitkän ajan keskaria lämpimämpi.

Vierailija
59/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kesä (eteläsuomessa asuvana) kesti myös just ton kesäkuun, sillon tuli oltua partsilla. Heinäkuussa otin tasan kerran aurinkoa parvekkeella (mulla paistaa klo 15 eteen päin) ja vain yhtenä päivänä paistoi, muuten aina kerääntyi pilvet kolmeen mennessä. Nyt elokuussa olen ottanut tunnin aurinkoa parvekkeellani. Kesä oli jälleen kerran yks kullin luikaus. Onneksi oli viikon etelän loma ja lokakuussa toinen niin saa rusketusta kun ei sitä suomessa saa.

Vierailija
60/69 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakkois-Suomessa on ollut ihan kelpo kesä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan