Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekoot pitäisi standardisoida! Mun vaatekaapissa

Vierailija
31.08.2023 |

löytyy kokoja xxl-xs ja oon pysynyt samankokoisena itse. Miksi siis toisen liikkeen xxl on toisessa liikkeessä samankokoinen kuin xs? Kokomerkintöihin ei voi ollenkaan luottaa. Lisäksi kaupoissa on aivan liikaa xs-s vaatteita. Loppuunmyynneissä rekit on täynnä näitä kokoja. Eikö sisäänostaja voisi ostaa enemmän isoja kokoja kun niillä on enemmän kysyntää? Valitettavasti suurin osa suomalaisia on vähän pyöreämpiä.
Vaatekoot tulisi standardisoida, mielellään maailmanlaajuisesti. Silloin olisi helpompaa ostaa vaatteita netistä. Nykyään kiinan xxxxl vastaa usen meidän mediumia?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs standardisoit ihmiset? 

Vierailija
2/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan "XXXXL" on vastannut aina meidän mediumia. Samaten jo esim. Ranskassa ja Italiassa on pienempi mitoitus. Kyllähän vaatemerkkien istuvuuskin vaihtelee, esim. vyötärön ja hartioiden tai vyötärön ja reisien suhde saattaa olla erilainen eri merkeillä. Kaikkia valmistajia ei voi velvoittaa tekemään vaatteita kaikenmallisille ihmisille, vaan nämä tekevät useimmiten yhtä istuvuutta, jota saa eri kokoisina. Tällöinhän pitäisi päättää, että mikä yksittäinen mitta se on, joka määrittää sitten koon. Ja muut mitat heittelisivät edelleen eri valmistajien välillä. Vai ehdotatko, että vaatteita saisi suunnitella vain tietyn standardimallin muotoisille ihmisille?

Minusta on ihan hyvä, että valmistajat voivat itse määritellä koot. Netissä näkee yleensä kokotaulukot vartalonmittojen mukaan, ja ainakaan laadukkaammilla valmistajilla ei ole yleensä valtavia eroja eri vaatteiden mitoituksissa (eli jos M-koon paita on hyvä, niin luultavasti saman valmistajan toinenkin paita on hyvä siinä koossa). Ja minulle on ihan ok, että valmistajat saavat mitoittaa koot kohderyhmän eli alueen ihmisten koko huomioiden. Kansainvälisistä standardeista seuraisi, että joko Kiinassa olisi tarjolla koot "XXXXS-S" tai täällä "L-XXXXXXXXXL". Aika epäkäytännöllistä.

Sinänsä en ymmärrä, miksi länsimaisen ihmisen edes pitäisi tilata Kiinasta vaatteita. Kannattaa suosia Euroopassa valmistettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs standardisoit ihmiset? 

No ei tässä ihmisiä standardisoida vaan vaatteita!

Vierailija
4/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin löytyy t-paitoja väliltä XL-5XL ja kaikki yhtä sopivia.

Vierailija
5/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinoilla on todennäköisesti huomattu ylipainon yleisyys. Jos asiakas sovittaa kahta yhtä hyvää vaatetta, M koko mairittelee asiakkaan itsetuntoa enemmän kuin XXL. Ja voi vaikuttaa ostopäätökseen. 

Vierailija
6/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin ap, vaatekoot pitäisi standardisoida.

Äskettäin tilasin nettikaupasta kahden saman kokoiset mutta erimerkkiset housut. Toiset oli sopivat mutta toiset ihan järkyttävän paljon suuremmat. Eikä kyse ollut siitä että ne olisivat olleet eri malliset vaan toiset oli rehellisesti ainakin kolme numeroa liian isot, tippui päältä kun sovitin.

Vierailija
7/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi siis toisen liikkeen xxl on toisessa liikkeessä samankokoinen kuin xs?"

Jos puhutaan ihan Suomessa vaatteita tarjoavista liikkeistä, ja asia tosiaan on näin, niin toisessa lienee kyse esim. elastaania sisältävästä vartalonmyötäisestä trikoo-t-paidasta ja toisessa täyspuuvillaisesta loose fit -paidasta. En muuten usko tätä väitettä todeksi.

Vierailija
8/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekokojen standardisoiminen vaatisi myös vaatemallien standardisoimisen. 

Esimerkiksi tällä hetkellä on muodissa oversized T-paidat. Suunnittelija on suunnitellut paidan istumaan haluamallaan tavalla S-kokoiselle ihmiselle, mutta jos käyttäjä haluaakin sen istuvan "normaalisti" se voi mennä myös vaikka L-kokoiselle ihmiselle. Myönnetään, että se on varsinkin nettikaupassa vähän ärsyttävää, mutta monet kaupathan kertovat kuvissa mallin mitat ja mitä kokoa hän käyttää kuvissa, joten se helpottaa vähän arvioimista. 

Vierailija
9/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äskettäin tilasin nettikaupasta kahden saman kokoiset mutta erimerkkiset housut. Toiset oli sopivat mutta toiset ihan järkyttävän paljon suuremmat. Eikä kyse ollut siitä että ne olisivat olleet eri malliset vaan toiset oli rehellisesti ainakin kolme numeroa liian isot, tippui päältä kun sovitin.

Minkä merkkisiä? Katsoitko valmistajan kokotaulukot? Netistä tilatessa pitäisi olla itsestäänselvää, että katsoo.

Vierailija
10/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan ihan Suomessa vaatteita tarjoavista liikkeistä, ja asia tosiaan on näin, niin toisessa lienee kyse esim. elastaania sisältävästä vartalonmyötäisestä trikoo-t-paidasta ja toisessa täyspuuvillaisesta loose fit -paidasta. En muuten usko tätä väitettä todeksi.

Kyllä niissä vaatteiden mitoituksessa on ihan oikeasti eroa, vaikka olisi kyse kahden eri kaupan vartalonmyötäisestä trikoo-t-paidasta eli vastaavasta tuotteesta.

Vaikka tämä ei nyt naistenvaatteisiin liitykään, niin esimerkkinä: mä olen ostanut kerran lapselle saman kokonumeroisen talvihaalarin kuin edellistalvena. Lapsi oli kasvanut ihan normaalisti vuoden aikana, eka haalari vaan oli kokomitoitukseltaan niukka, toinen oli kokomitoitukseltaan reilu.

Vierailija
11/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinan "XXXXL" on vastannut aina meidän mediumia. Samaten jo esim. Ranskassa ja Italiassa on pienempi mitoitus. Kyllähän vaatemerkkien istuvuuskin vaihtelee, esim. vyötärön ja hartioiden tai vyötärön ja reisien suhde saattaa olla erilainen eri merkeillä. Kaikkia valmistajia ei voi velvoittaa tekemään vaatteita kaikenmallisille ihmisille, vaan nämä tekevät useimmiten yhtä istuvuutta, jota saa eri kokoisina. Tällöinhän pitäisi päättää, että mikä yksittäinen mitta se on, joka määrittää sitten koon. Ja muut mitat heittelisivät edelleen eri valmistajien välillä. Vai ehdotatko, että vaatteita saisi suunnitella vain tietyn standardimallin muotoisille ihmisille?

Minusta on ihan hyvä, että valmistajat voivat itse määritellä koot. Netissä näkee yleensä kokotaulukot vartalonmittojen mukaan, ja ainakaan laadukkaammilla valmistajilla ei ole yleensä valtavia eroja eri vaatteiden mitoituksissa (eli jos M-koon paita on hyvä, niin luultavasti saman valmistajan toinenkin paita on hyvä siinä koossa). Ja minulle on ihan ok, että valmistajat saavat mitoittaa koot kohderyhmän eli alueen ihmisten koko huomioiden. Kansainvälisistä standardeista seuraisi, että joko Kiinassa olisi tarjolla koot "XXXXS-S" tai täällä "L-XXXXXXXXXL". Aika epäkäytännöllistä.

Sinänsä en ymmärrä, miksi länsimaisen ihmisen edes pitäisi tilata Kiinasta vaatteita. Kannattaa suosia Euroopassa valmistettua.

Minusta on aivan selvää, että esim. brasilialaisille perseville nuorille naisille ja savolaisille koppakuoriaisvartaloisille tantoille ei voisi mitenkään myydä vaatteita samalla mitoituksella ja ympärysmittojen suhteilla. Eri brändeillä on omat kohderyhmänsä ja on hyvä, kun ne palvelevat hyvin kohderyhmänsä tarpeita ja optimoivat istuvuuden. Tähän ei kaivata mitään sääntelyä tai lakeja tai holhousta.

Vierailija
12/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä merkkisiä? Katsoitko valmistajan kokotaulukot? Netistä tilatessa pitäisi olla itsestäänselvää, että katsoo.

Ne mitkä sopi päälle oli amerikkalaisen couturemerkin kalliit housut ja ihan liian isot oli eurooppalaisen bulkkimerkin housut. Samaa materiaalia ja housutyyppiä molemmat. Ja tottakai katsoin kokotaulukot.

Tilanne oli yllättävä sillä olisin kuvitellut mieluummin ne jenkkihousut väärän kokoisiksi.

Vierailija
13/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niissä vaatteiden mitoituksessa on ihan oikeasti eroa, vaikka olisi kyse kahden eri kaupan vartalonmyötäisestä trikoo-t-paidasta eli vastaavasta tuotteesta.

Vaikka tämä ei nyt naistenvaatteisiin liitykään, niin esimerkkinä: mä olen ostanut kerran lapselle saman kokonumeroisen talvihaalarin kuin edellistalvena. Lapsi oli kasvanut ihan normaalisti vuoden aikana, eka haalari vaan oli kokomitoitukseltaan niukka, toinen oli kokomitoitukseltaan reilu.

No on eroa, mutta ei niin paljon, että samankokoinen vartalonmyötäinen trikoopaita on toisessa kaupassa XS ja toisessa XXL.

Vierailija
14/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi siis toisen liikkeen xxl on toisessa liikkeessä samankokoinen kuin xs?

No on eroa, mutta ei niin paljon, että samankokoinen vartalonmyötäinen trikoopaita on toisessa kaupassa XS ja toisessa XXL.

Tämmöstä ei ole kukaan väittänyt. Sanoin että vaatekaapistani löytyy vaatteita xxl-xl. Liikkeissä taas esim. Kappahlin vaatteet ovat mitoiltaan suurempia kuin esim. Gina trikoon. En tarkoita siis täsmälleen samaa vaatetta vaan noin yleisesti ottaen. Ymmärrän täysin että on erilaisia malleja, kukapa ei ymmärtäisi. Aivan helposti malleihin voitaisiin laittaa standardikoot, eikä niitä kokoja tarvitse olla x potenssiin 10 kappaletta vaan nämä nykyiset merkinnät ovat riittäviä. Helpottaisi ostamista paljon.

Vierailija
15/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten sisäänostetaan niin paljon pieniä vaatteita että niitä on tangot täynnä? Suurempia kokoja on vain muutamia. Voisko sisäänostajat tajuta että me suomalaiset ollaan pulskan puoleisia!

Vierailija
16/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut kovin suuria eroja. Tosin itse olen koko xs-s ja lähes kaikki vaatteet on tuota kokoa, ehkä joku on m kokoa, mutta on sitten reilu. Sitten on pari xxs kokoa, mutta yksi niistä oversize, joten ehkä osalla tuo on syynä. Mun tyttärelle tilasin oversize paidan 146 koossa ja se on minullekin aika väljä ja olen kuitenkin 164cm. Joskus nuo xs on liian lyhyitä minulle, mutta ne menee sitten tyttären hyllyyn, kun hän on 150. Tuokin vähän ärsyttää, kun kuvitellaan että ne XS kokoiset on myös lyhyitä. Joutuu sitten ottamaan s tai jopa m koon, että olisi pituudeltaan sopiva. Mutta sitten se on löysä.

Vierailija
17/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut kovin suuria eroja. Tosin itse olen koko xs-s ja lähes kaikki vaatteet on tuota kokoa, ehkä joku on m kokoa, mutta on sitten reilu. Sitten on pari xxs kokoa, mutta yksi niistä oversize, joten ehkä osalla tuo on syynä. Mun tyttärelle tilasin oversize paidan 146 koossa ja se on minullekin aika väljä ja olen kuitenkin 164cm. Joskus nuo xs on liian lyhyitä minulle, mutta ne menee sitten tyttären hyllyyn, kun hän on 150. Tuokin vähän ärsyttää, kun kuvitellaan että ne XS kokoiset on myös lyhyitä. Joutuu sitten ottamaan s tai jopa m koon, että olisi pituudeltaan sopiva. Mutta sitten se on löysä.

Ok. Jos oot pientä kokoa niin tämä ei oo sulle ongelma. Mä taas oon L ja mun on vaikeaa löytää sopivia vaatteita, haitari tosiaan on pitkä. Jossain liikkeissä pitää etsiä xl-xxl kokoa ja nekin saattaa olla pieniä. Esim New Yorkissa oli farkkuja kokoa xl ja ne oli niin pieniä että olisi sopineet vain tosi hoikalle esiteinitytölle. Eli mun mielestä ei olleet asiallisesti mitoitetut. Näitä ylilyöntejä löytyy pilvin pimein.

Vierailija
18/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista vaikka vaate omaa kokoa että se joka kohdasta istuisi. Vyötäröä korjailtu usein.

Vierailija
19/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi siis toisen liikkeen xxl on toisessa liikkeessä samankokoinen kuin xs?

Tämmöstä ei ole kukaan väittänyt. Sanoin että vaatekaapistani löytyy vaatteita xxl-xl. Liikkeissä taas esim. Kappahlin vaatteet ovat mitoiltaan suurempia kuin esim. Gina trikoon. En tarkoita siis täsmälleen samaa vaatetta vaan noin yleisesti ottaen. Ymmärrän täysin että on erilaisia malleja, kukapa ei ymmärtäisi. Aivan helposti malleihin voitaisiin laittaa standardikoot, eikä niitä kokoja tarvitse olla x potenssiin 10 kappaletta vaan nämä nykyiset merkinnät ovat riittäviä. Helpottaisi ostamista paljon.

Kyllähän täällä on kirjaimellisesti väitetty että "Miksi siis toisen liikkeen xxl on toisessa liikkeessä samankokoinen kuin xs?".

Vierailija
20/21 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu standardien perään kitisijöille: etsikää teidän vartalollenne istuva, hyvälaatuinen, eettinen vaatemerkki tai muutama ja tilatkaa aina siltä omaa hyväksi todettua kokoanne. Lopettakaa kiinapaskan tilaaminen ja New Yorkereissa käynti, jos ette halua ottaa mielenne pahoittamisen riskiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi