Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulun lopettaminen alaikäisenä

Huolestunut äiti
30.08.2023 |

Mun 17v poika opiskelee ammattikoulussa ja häntä kiusataan, eikö koulu puutu asiaan. Kiusaaminen on pahoinpitelystä, nimittelyyn, töiden tuhoamiseen, auton renkaiden puhkomiseen yms. Koulu ei oo tehny asialle mitään. Mahdollisuutta toiseen kouluun vaihtamiseen ei ole, koska olen 3 lapsen yksinhuoltaja, eikä ole mahdollista vaihtaa toiselle paikkakunnalle. Lukioon poikani ei halua. Hän on tosi taitava ja suorittanut pitkälle 2 vuoden opintoja jo ensimmäisenä vuonna, pääsisi töihinkin. Onko mitään mahdollisuuksia lähteä koulusta, vaikka olisi vasta 17v, eikä opinnot valmiina?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimukselle vain jos halukas työpaikkakin löytyy, saa siitä palkkaa ja työkokemusta jolla pääsee tutkinnon jälkeen töihin. Pelkän ammattitutkinnon suorittaneiden työttömyys on 55% ja oikean työkokemuksen puute on suurimmalla osalla työttömyyden syynä. Kannattaa opetella kääntämään haasteet elämässään voitoksi. 

Vierailija
22/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmin päätös ikinä. Koulu käydään loppuun.

Ähise Ähise palstalla vajaavainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkua vuosi ja vapaana miehenä pitkin kujaa.

Vierailija
24/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu koulun toimivaltaan eikä velvollisuuksiin, vaan on tehtävä rikosilmoitus poliisille. Jos kiusaajatkin ovat alaikäisiä, heistä lasu.

Vierailija
25/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että poika ei voi käydä koulua tuollaisessa ilmapiirissä. Ei tietenkän. Siihen pitää saada stoppi

Mutta etkö äitinä ole yhtään huolestunut, jos poika jättää koulun kesken? Luulisi senkin olevan ihan vihon viimeinen vaihtoehto

Niinhän se onkin ja en ole. Poika on tienannut koulun ohella mun vuosipalkan verran rahaa ja työpaikka suht varma. Pärjää ja tulee menestymään elämässä ihan varmasti, eikä se koulusta jää kiinni. Mielestäni isompi riski on se, että lapsi saa jonkun aivovamman metalliputkella päähän lyönnistä, kun että koulun keskenjättäminen elämään vaikuttaa.

Sinulla ei taida kovinkaan kaksinen palkka olla. Miksi hän edes käy tavallista koulua, kun on niin erinomainen? Ei muuta kuin oppisopimuspaikkaan, jossa tienaa kaksi kertaa sen mitä sinä. No, mitä vielä viivyttelette?

Vierailija
26/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin rikosilmoituksen. 15v täyttänyt on rikosoikeudellisessa vastuussa. Vahingonkorvausvastuu alkaa heti syntymästä. Kaveri vei lapsensa koulukiusaamistapauksen käräjille. Nyt kiusaajien vanhemmat sitten maksaa korvauksia joka toinen kuukausi palkastaan. Jospa oppi olisi mennyt perille ja opetus koko koulun porukalle.

Vierailija
27/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäsi koulua tuossa vaiheessa, vaan olsin yhteydessä koulun rehtoriin ja sopisin hänen kanssaan tapaamisajan, jossa selvitettäsiin se miten tai kuinka poika vois käydä mahdollisimman kivuttomasti koulunsa loppuun.; nyt kun sitä on enää ilm. vuosi jäljellä.

Koulunvelvollsiuus on järjestää ja ylläpitää riittvä koulu ja opiskelu rauha. - Jos tai kun kiusaamine on ilm julmaa ollut niin miettimisin myös rikosilmoituksen tekemistä.

En pitäsi mahdottoman sitäkään, että 17 vuotias nuorimies muuttaisi vaikka omilleen ja jollekin toiselle paikkakunnalle ja suorittaisi siellä koulunsa loppuun.

Yliopisto-opiskelija

Vierailija
28/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta rikosilmoitus ja lähestymiskieltoa kiusaajille, niin loppuu koulun käynti oikeilta henkilöiltä.

Tosin helppo minun huudella, kun en ole samassa tilanteessa.

Vierailija
29/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta :'(

Voisiko poika muuttaa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle?

Vierailija
30/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisitkö itse koulun loppuun, jos joka päivä pelkäät sitä että millon joudut taas sairaalaan? Poika osti omilla tienesteillään kalliin Mersun, josta on 2x puhkottu kaikki renkaat sekä tuulilasi hajotettu. Muutaman kerran vessasta tullessa on oven takana odottanu porukka metalliputken kanssa ja lyöny päähän. Herätys nyt.

Oletteko romaneja?

Vierailija
31/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh:n poika, joka on 17v, kulkee kouluun kalliilla Mersulla. Joo poikkeuslupia saa vissiin nykyään kuka vaan, mutta en kyllä ihan heti uskoz että poikkeusluvan saanut yh:n lapsi ostaisi autokseen Mersun ellei sitten isä ole ollut joku upporikas ja perintöä on pakko päästä tuhlaamaan. Tuossakin tilanteessa olisi järkevää ostaa asunto jostain toiselta paikkakunnalta ja käydä koulu siellä.

Vierailija
32/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisitkö itse koulun loppuun, jos joka päivä pelkäät sitä että millon joudut taas sairaalaan? Poika osti omilla tienesteillään kalliin Mersun, josta on 2x puhkottu kaikki renkaat sekä tuulilasi hajotettu. Muutaman kerran vessasta tullessa on oven takana odottanu porukka metalliputken kanssa ja lyöny päähän. Herätys nyt.

Oletteko romaneja?

No mihin se liittyy? Ihan sama, millainen kukin on, silti ei kiusata, ei satuteta, ei aiheuteta häiriötä.

Ap, en usko, että voitatte mitään sillä, ettette nosta kissaa pöydälle. Poliisi, rehtori, ihan mikä taho tahansa nyt hereille. Jos tekijät alaikäisiä, heistä lasu joka kerran. Samoin kaikki kiusat ja väkivallat nyt ylös, menneetkin ja poliisille.

Paras olisi tietysti oppisopimus, mutta jos ei onnistu, niin koulu on velvollinen järjestämään opetuksen niin, että se on turvallista. Se on koulun murhe, kuinka sen hoitaa. Istukoon vaikka reksi sitten pitämässä kiusaajia käsistä.

Ai että halveksin tämän maan kädettömyyttä, kun kiusaaminen on kyseessä.

Vierailija
33/33 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh:n poika, joka on 17v, kulkee kouluun kalliilla Mersulla. Joo poikkeuslupia saa vissiin nykyään kuka vaan, mutta en kyllä ihan heti uskoz että poikkeusluvan saanut yh:n lapsi ostaisi autokseen Mersun ellei sitten isä ole ollut joku upporikas ja perintöä on pakko päästä tuhlaamaan. Tuossakin tilanteessa olisi järkevää ostaa asunto jostain toiselta paikkakunnalta ja käydä koulu siellä.

Mulle tuli tuosta mersusta mieleen, että olis romani. Ja lisäksi mietin tuota raaan kiusaamisen syytä niin siksi myös.

Romaneitahan on jonkun verran autokauppiaina, niin luultavasti sukulaiset saavat autoja niiltä. Siis tähän tulokseen olen itse päätynyt.

Tiedän monta kouluja ja töissä käymättömiä romaneja ja silti ne vaan niitä autoja jostain kaivaa.