Oletteko muut huomanneet "reimatec-buumi" on jotenkin mennyt ohi?
Itse ainakin huomaan selvän eron siihen, kun esikoinen oli pienempi, niin kaikilla oli vaan "reimateccejä" (tarkoitan tällä teknisiä vedenpitäviä ulkovaatteita) ja tosi vähän varsinaisia kuravaatteita. Nyt kun kuopus on siinä iässä, paljon enemmän näkee tavallisia kuravaatteita muillakin lapsilla. Esim. kun tänään esikoulusta haettiin, arvioisin, että 90% lapsista oli pihalla kurahousut jalassa, vaikka mitään erityistä ohjetta siellä ei ole, muuta kuin, että vedenkestävät vaatteet.
Mikä lienee muodin muuttanut? Eivät edes ole enää niin hirvittävän kalliita nuo tekniset, kuten oli joskus.
Kommentit (39)
Lapsi haetaan autolla päiväkodista. Märät ja hiekkaiset kurikset on helppo ottaa pois ja hiekkaa ei tule autoon penkeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lama. Ei ole enää alemman keskiluokan peruspetterillä varaa pistää useita satasia lasten ulkokamppeisiin.
Kaljaan ja tupakkaan ja tatuointeihin riittää sitten paremmin rahaa.
Silloin kun Reimatec kiihkoilijat oli täällä pahimmillaan niin lapseni oli vauva, nykyisin ostaa kaljansa ja tupakkansa itse. Tatuointikin löytyy. Niin ne vaan kohteet muuttuu.
Siihen aikaan täällä vielä keskusteltiin lastenvaatteista yms. Nykyään ihan kaikesta muusta.
Nyt palsta on aikuisvauvoille.
Omituista, että ei keskustella. Kuitenkin tämä on vauvapalsta. Aluperin vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lama. Ei ole enää alemman keskiluokan peruspetterillä varaa pistää useita satasia lasten ulkokamppeisiin.
Silloin kun Reimatec kiihkoilijat oli täällä pahimmillaan niin lapseni oli vauva, nykyisin ostaa kaljansa ja tupakkansa itse. Tatuointikin löytyy. Niin ne vaan kohteet muuttuu.
Siihen aikaan täällä vielä keskusteltiin lastenvaatteista yms. Nykyään ihan kaikesta muusta.
Omituista, että ei keskustella. Kuitenkin tämä on vauvapalsta. Aluperin vanhemmille.
Nykyään palsta on tarkoitettu aikuisvauvoille.
Ap ei taida ymmärtää että Reimatec on vain Reiman hieno nimi veden- ja liankestäville vaatteille. Edelleen eskm P.o.P.in kuorivaatteita samalla periaatteella myydään kuin häkää ja voittaa monessa perheessä kurikset päiväkoti-ikäisillä.
On tuossa nykyäänkin eroja paikkojen välillä. Meillä päiväkodissa kelpasi mikä vaan, joka oli märänkestävää. Eskariin vaadittiin oikeat kurikset, vaikka olisi millainen miljoonan euron hifihaalari ollut.
Minä itse lapsena itkupotkusin paljon enemmän, jos piti kurahousuja pukea. Nyt ei aiheuta suurempaa draamaa lapsille. Jopa meidän koululaiselle on ok, että käyttää niitä tässä pihalla ja lähimaastossa.
Nykyään on todella paljon teknisiä vaatteita (lasten ja aikuisten) eri valmistajilta. Reimaecit on hyviä edelleen.
Päiväkodissa ja eskarissa on kurikset olleet pakkokäytössä aina, oli tecciä tai ei. Lapset harvoin kuriksia ihan vapaasti valitsee laittaa haalariensa päälle. Kahluuleikkiin toki saattavat valitakin, niin saa kunnolla lutrata.
Ehkä kurikset on muotiakin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapsella kurikset ihan vaan siksi kun ei ne reimatecit pidä vettä kun lapsi persiillään läträä lammikossa.
Lisäksi kuivuvat tsiljoona kertaa nopeammin.T. Isukki
Onkohan teillä ollut ihan aidot Reimatecit? Koska jos ne on ehjät, ne eivät pästä läpi vettä yhtään ja kuivuvat ihan smassa ajassa kuin umpimuoviset kurahousut. Ja eivät hiosta. Mutta noitakin oli jo aikoinaan montaa merkkiä ja osa niistä oli laadulta todella huonoja, ihan surkein oli Jonathan, se oli kuin olisi vuotavaan muovipussiin lapsensa pukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. 😆 ja äipykän huuli- ja ryppyfillereihin. :D
meillä teinit olivat tässä Reimatechypessä aikoinaan kohteena ja vielä muistelevät, kuinka olisivat halunneet kurikset päiväkodin pihan lammikkoleikkeihin. Nyt saa sitten viimeiset lapset kylpeä mutalällyissä aivan rauhassa kurakamppeissaan, siitä se lapsuus on kautta aikojen tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapsella kurikset ihan vaan siksi kun ei ne reimatecit pidä vettä kun lapsi persiillään läträä lammikossa.
Lisäksi kuivuvat tsiljoona kertaa nopeammin.T. Isukki
Onkohan teillä ollut ihan aidot Reimatecit? Koska jos ne on ehjät, ne eivät pästä läpi vettä yhtään ja kuivuvat ihan smassa ajassa kuin umpimuoviset kurahousut. Ja eivät hiosta. Mutta noitakin oli jo aikoinaan montaa merkkiä ja osa niistä oli laadulta todella huonoja, ihan surkein oli Jonathan, se oli kuin olisi vuotavaan muovipussiin lapsensa pukenut.
Vaikka kalvovaatteita fanitankin niin nyt oli sen verta kova myyntipuhe ettei voi muuta kuin ottaa hatun pois päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskuriksetkin on kehittyneet. Ovat notkeita ja löytyy kivoja kuoseja. Joskus oli vaan tyyliin sinistä Rukkaa ja keltaista Rukkaa... Ehkä tämä parempi valikoimakin selittää, miksi ovat suositumpia nykyään.
Juu, itse just ihmettelin valinnanpaljoutta didriksonilla:
Aivan ihania😍
Siis muillakin kuin lapsilla on ne goretexit ym kalvovaatteet menossa vähän muodista. Tai siis, tiedän useampia paljon ulkoilevia aikuisia jotka on kyllästyneet siihen että ne kalliit goret alkaa aina jonkun ajan päästä vuotaa ja ostaneet ihan perus sadetakin kaatosadesäitä varten. Vähän kulunutkin goretex toimii vaihtelevassa säässä hyvin, mutta tosisateelle sit se goretex.
Meillä on myös suosittu ihan perus kuravaatteita helppouden vuoksi. Ne on nopeat huuhtoa hanan alla, pitää hyvin vettä ja kuivuu nopeasti. Materiaalit on nykyään mukavan notkeita ja malleja ja kuoseja on monenlaisia. Ja tosilutraajille on ihan paikallaan, että on kaksi kerrosta vedenpitävää vaatetta, kun kurahousun lahkeesta falskaa vesi sisään niin alla on vielä se reimatec (tai vastaava) joka pitää kosteuden pois sisävaatteista. Eikä tartte sitten pyykätä niitä reimateccejä jatkuvasti, se vedenpito kun heikkenee pesujen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Siis muillakin kuin lapsilla on ne goretexit ym kalvovaatteet menossa vähän muodista. Tai siis, tiedän useampia paljon ulkoilevia aikuisia jotka on kyllästyneet siihen että ne kalliit goret alkaa aina jonkun ajan päästä vuotaa ja ostaneet ihan perus sadetakin kaatosadesäitä varten. Vähän kulunutkin goretex toimii vaihtelevassa säässä hyvin, mutta tosisateelle sit se goretex.
Meillä on myös suosittu ihan perus kuravaatteita helppouden vuoksi. Ne on nopeat huuhtoa hanan alla, pitää hyvin vettä ja kuivuu nopeasti. Materiaalit on nykyään mukavan notkeita ja malleja ja kuoseja on monenlaisia. Ja tosilutraajille on ihan paikallaan, että on kaksi kerrosta vedenpitävää vaatetta, kun kurahousun lahkeesta falskaa vesi sisään niin alla on vielä se reimatec (tai vastaava) joka pitää kosteuden pois sisävaatteista. Eikä tartte sitten pyykätä niitä reimateccejä jatkuvasti, se vedenpito kun heikkenee pesujen myötä.
Kyllä ne kalvovaatteet minua ainakin hiostaa, vaikka toki ne vähän paremmin hengittää kuin muovivaatteet.
Itse vaellusretkillä laitan silloin, kun ei sada, ihan normaalit kalvottomat ja hyvin hengittävät vaatteet. Ja sateen ajaksi perussadevaatteet niiden päälle.
En pystyisi olemaan kokoajan kalvovaatteissa. Liian hiostava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kalvovaatteet minua ainakin hiostaa, vaikka toki ne vähän paremmin hengittää kuin muovivaatteet.
Itse vaellusretkillä laitan silloin, kun ei sada, ihan normaalit kalvottomat ja hyvin hengittävät vaatteet. Ja sateen ajaksi perussadevaatteet niiden päälle.
En pystyisi olemaan kokoajan kalvovaatteissa. Liian hiostava.
Jep. Goretexit on hyvät silloin kun ei sada mutta on vaikka märkä metsä, tai välillä sataa ja välillä ei ja no, monessa arjen vaihtelevassa tilanteessa. Mutta kyllä ne hiostaa, eikä sit kuitenkaan tahdo pitää vettä niin hyvin että kunnon kaatosateessa pitäisi kuivana. Itse olen myös lapsilla siirtynyt käyttämään vähän vähemmän vedenpitäviä vaatteita ja ihan tuulipukuja/verkkareita ja sit ne sadevaatteet erikseen, he kun on sellaisia tosi liikkuvia ja aktiivisia ja hikoaa helposti sitten. Ja toisaalta sadesäällä tykkäävät pomppia kuralätäköissä jolloin kuravaatteet on ihan paikallaan. Talvella toki saa olla vedenpitoa toppavaatteissa kun lumessa leikkii.
En tiedä, mutta omassa lähipiirissäni kukaan lapsi ei itse ole pitänyt niistä superteknisistä sekä paksuista ja kankeista vaatteista vaan mieluiten päälle osuu jotkut Prisman halvat, ihanan ohuet ja pehmeät ulkohousut. Niiden kanssa tietysti tarvitsee sitten kuravaatteet märällä.
Asun ulkomailla ja lapset on shortseissa ja sandaaleissa ympäri vuoden. Elämä on valintoja.
En itse tiedä mitä lasten vaatteet maksaa, ei kiinnosta. Meillä on kuravaatteet ja joitakin 100%vettä kestäviä housuja, mutta niihin en luota, koska mulla itselläni on 100% vedenpitävä Diedricksonin takki, joka päästää kyllä veden läpi ihan normisateella. En siis laittaisi lasta kärsimään märissä Diedricksoneissa. Outoja nuo teidän lastenvaatetrendit.