Ruoka-kauppojen ja kioskien myyjät, koska alatte vaatimaan itselle kokoaikaisen myyjän (37,5 h/vko) työsuhteita?
Te olette orjien asemassa: osa-aikatyötä surkealla liksalla.
Kommentit (29)
Mä teen 30 tuntia viikossa ja en edes halua enempää tunteja. Tulen toimeen ihan hyvin.
En minä ainakaan halua täyttä työaikaa!
On myös muita tuloja, kuin palkka.
Mulla on 30h soppari ja vähän pitkin hampain otin vastaan korotuksen 25 tunnista... Meidän kauppa on 24/7 yksikkö. Täysi työaika on about kymmenellä ja lopuilla 30h. Sen pienempiä sopimuksia meillä ei tehdä. Vaikka halua olisi opiskelijoilla tehdä 15 tuntiakin (tai jopa alle).
Kyseessä on S-ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä43320 kirjoitti:
On kyllä sen verran puuduttavaa hommaa jo 30 tunninkin sopparilla, että ei pääkoppa kyllä kestäisi täysiä tunteja. Ja ihan kivasti sitä rahaa jää käteen vähän pienemmilläkin tunneilla, kun tekee paljon iltoja ja viikonloppuja.
Oliko se Riikka Purra, joka halusi alentaa myyjien sunnuntaityöpäivän palkkaa?
Sunnuntaiaukioloaikojen vapauttaminen oli Juha Sipilän juoni. Tajusin sen jo silloin, kun suuri osa kansaa hihkui onnesta: toiset sunnuntaishoppailumahdollisuuksien vuoksi, toiset sunnuntailisien takia. Mutta jo Sipilä suunnitteli, että ensin totutetaan kansa siihen, ettei ole mitään eroa arjen ja pyhän välillä, ja sitten voidaankin poistaa pyhätyölisät.
"Osa-aikatyötä surkealla palkalla". No, sehän riippuu ihan siitä, mihin verrataan. Tässä kuussa 140 työtuntia, palkka 2400. Veroprosentti 10. Ei tällä rikastu, mutta en nyt ihan orjatyöksi kutsuisi. Parasta on, että työt todellakin jää töihin, kun minä lähden kotiin.
Osa-aikapalkalla ei enää pärjää, kun soviteltua päivärahaa. Lisäksi jokainen työkkärissä työnhakijana oleva on velvoitettu hakemaan kokoaikatyötä. Tiedän ihan viime viikoilta, hallituksen osa-aikatyöhön kohdistuvien leikkausten ilmoituksen jälkeen, monta myyjää, jotka ovat sen kokoaikapaikan saaneet, kun ovat tosissaan aktivoituneet työnhakuun.
Tämä on hallitukselta viesti myös kaupalle. Tarjotkaa täyttä päivää kun töitä on . Turha kitistä ja vinkua työvoimapulasta, jollei olemassaolevalle henkilökunnalle muka voi antaa täysiä tunteja. Osa-aikasoppareilla ja henkilöstövuokrausfirmojen työntekijöillä keplottelu pitää lopettaa.
Vastuu ja suomalainen suoraselkäisyys takaisin kaupan alan yritysten arvoiksi.
Niitä yrityksen arvolistoja olisi mielenkiintoista lukea. Varmaankin yksilön ja työntekijän arvostus löytyy listalta venkoilusta ja työntekijöiden riistosta huolimatta
Ihmisten pitäisi joskus miettiä sitä, miksi vapaassa maassa pitää raataa palkkaorjana suurin osa elämästä ja miksi maksamme aina vain enemmän veroja mutta saamme niiden vastineeksi aina vain vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Voinko saada semmoisen myyjä työpaikan jossa tehdään töitä tunti päivässä?
Ehkä voit. Eilen selasin huvikseni työpaikkailmoituksia, niin siellä oikeasti haettiin toimistotyöntekijää tuuraamaan lounastaukoja 10.30-12.30 välillä 😂 Siis 2h kerrallaan ja tarvittaessa töihin kutsuttaessa. Ihmettelin, että kuka ihme sellaiseen suostuu, mutta ilmeisesti teitä kuitenkin on...
Vierailija kirjoitti:
Mä teen 30 tuntia viikossa ja en edes halua enempää tunteja. Tulen toimeen ihan hyvin.
No et sä tuolla varmaan perhettä elätä? Mulla on 20 h/ vko sopimus, mutta onneksi tunteja saa useimmiten enemmän. Harmillista on se, ettei yhtään tiedä, miten paljon tunteja missäkin kuussa. Palkkaa ei voi yhtään ennustaa. Jos pitäisi maksaa isompi lasku, ostaa jotain kalliimpaa, on täysi arvoitus, tuleeko seuraavassa kuussa tilille sopimustuntien mukainen palkka vai jopa tuplat! Elämän suunnittelu on jatkuvasti lyhytjänteistä.
Älkää menkö töihin Pitäkööt ne esimiehet sen kaupn auki