Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuorivaatteet vesisateella

Vierailija
28.08.2023 |

Vesisateella monilla kävelijöillä ja pyöräilijöillä näkee päällä kevyitä niin sanottuja kuorivaatteita oikeiden sadevaatteiden sijaan. Nämähän ovat vähän sellaista tuulipuvun tapaista materiaalia joka pitää hyvin tuulta ja kestää pienen sadekuuron mutta jos sataa rankasti ja sateessa on vähän pidempään niin kyllä vesi tulee läpi. Varmaan jo puolen tunnin kävely- tai pyöräilymatkan jälkeen on sisäkerroksia myöten aivan läpimärkänä. Varsinkin pyöräillessä kun ajoviima saa pisarat ropisemaan paineella vasten rintamusta ja käsivarsia rankkasade kastelee todella tehokkaasti. Eikö ole inhottava kun vesi tulee läpi varsinkin jos se on kylmää syyssadetta? Miksi ette käytä oikeita sadevaatteita vaikka vettä sataa kuin aisaa ja on selvästi sadevaatekeli?

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadetakki vesipilariarvo 8000

https://www.xxl.fi/tretorn-misty-sadetakki-naiset-punainen/p/1212283_1_…

Kuoritakki vesipilariarvo 28 000

https://www.xxl.fi/haglofs-l-i-m-critus-gore-tex-jacket-kuoritakki-nais…

Mitä korkeampi arvo sitä paremmin pitää vettä

Onko kellään kokemusta tuosta linkitetystä Haglöfsin puvusta? Pitääkö se oikeasti vettä riittävästi jos pitää pyöräillä 10 km rankkasateessa eikä alla olevat vaatteet saa kastua?

Tuo on tuollainen ultrakevyt sadekuori. Pitää vettä sen minkä pitää. Itsellä vastaavasta L.I.M materiaalia oleva takki hajosi tai kangas oikeastaan mureni muutamassa vuodessa. Oli sen aikaa mitä kesti hyvä ja pieneen tilaan kääriytyvä.

Pitikö se kuitenkin uutena rankkasateessakin täysin kuivana? ajattelin että jos tuon ohuen kuoripuvun alle pukisi jonkun hupparipuvun tai vastaavan niin voisi olla sopiva syksyn pyöräilyihin ja ulkoiluihin. Kun mulla ei ole minkäänlaisia sadekamppeita vain tavallinen ulkoilupuku josta menee heti sade läpi.

Ostin haglöfs lim-sarjan asun ja juuri kävin sen turvin tunnin kävelylenkin koiran kanssa. Oli kallis kertaostos, mutta kannattava. Ei tuu rankempikaan sade yhtään läpi ja on ollut vaelluksillakin mukana. En oo kertaakaan pessy, kun en oo uskaltanut.

Satoiko kävelylenkillä rankasti? Minulla tuli tänään oikein kunnolla sade läpi Umbron tuulipuvusta kun piti pyöräillä 10 km kaatosateessa. Ei ollut yhtään kuivaa vaatetta takin alla ja meni vielä paksun hupparinkin läpi aluspaitaan asti.

Nämä umbrot yms. pitää vettä ainoastaan siihen saakka kunnes ne pestään. Kalvoa ei ole, ainoastaan pintakankaan kylläste. Uutena vesi helmeilee pois, mutta pesuaineen pinta-aktiiviset aineet tekee pesussa kaikkensa sen eteen, että takki ei hylji vettä. Jos ne kyllästeet kestäisivät pesua, takki ei edes kastuisi pesukoneessa eikä takki siten ylipäänsä voisi puhdistua pesussa. Näinhän asia ei toki ole, vaan pesuvesi menee läpi ja vie kyllästeet pesu kerrallaan mennessään ja sitten tulee sadevesi läpi myös.

Vierailija
82/108 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta tuosta linkitetystä Haglöfsin puvusta? Pitääkö se oikeasti vettä riittävästi jos pitää pyöräillä 10 km rankkasateessa eikä alla olevat vaatteet saa kastua?

No aivan varmasti pitää. Minulla on ollut useita kuorivaatteita eikä yksikään ole koskaan falskannut. Jos liikkuu niin silloin kostuu hieman hikoamisen seurauksena mutta se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kuorivaatteet ovat päälle päin aivan saman näköisiä kuin perinteiset tuulipuvut. Miten ihmeessä ne voivat silti pitää vettä kaatosateessakin vaikka tavallinen tuulipuku kastuu samantien läpi asti? Kerran pyöräiltiin työkaverin kanssa töistä rankkasateessa. Minulla tuulipuku laski samantien vedet läpi ja olin kuin uitettuna. Kaverilla oli North Icen kuoripuku ja kun harmittelin ankaraa sadetta niin hän vain tyynesti totesi että ei se haittaa yhtään, hänellä on täysin kuivat vaatteet kuoripuvun alla. Olin ällikällä lyöty, siis oikeasti vaikka hänkin aivan valui vettä.

Vierailija
84/108 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tuollainen ultrakevyt sadekuori. Pitää vettä sen minkä pitää. Itsellä vastaavasta L.I.M materiaalia oleva takki hajosi tai kangas oikeastaan mureni muutamassa vuodessa. Oli sen aikaa mitä kesti hyvä ja pieneen tilaan kääriytyvä.

Pitikö se kuitenkin uutena rankkasateessakin täysin kuivana? ajattelin että jos tuon ohuen kuoripuvun alle pukisi jonkun hupparipuvun tai vastaavan niin voisi olla sopiva syksyn pyöräilyihin ja ulkoiluihin. Kun mulla ei ole minkäänlaisia sadekamppeita vain tavallinen ulkoilupuku josta menee heti sade läpi.

Ostin haglöfs lim-sarjan asun ja juuri kävin sen turvin tunnin kävelylenkin koiran kanssa. Oli kallis kertaostos, mutta kannattava. Ei tuu rankempikaan sade yhtään läpi ja on ollut vaelluksillakin mukana. En oo kertaakaan pessy, kun en oo uskaltanut.

Satoiko kävelylenkillä rankasti? Minulla tuli tänään oikein kunnolla sade läpi Umbron tuulipuvusta kun piti pyöräillä 10 km kaatosateessa. Ei ollut yhtään kuivaa vaatetta takin alla ja meni vielä paksun hupparinkin läpi aluspaitaan asti.

Nämä umbrot yms. pitää vettä ainoastaan siihen saakka kunnes ne pestään. Kalvoa ei ole, ainoastaan pintakankaan kylläste. Uutena vesi helmeilee pois, mutta pesuaineen pinta-aktiiviset aineet tekee pesussa kaikkensa sen eteen, että takki ei hylji vettä. Jos ne kyllästeet kestäisivät pesua, takki ei edes kastuisi pesukoneessa eikä takki siten ylipäänsä voisi puhdistua pesussa. Näinhän asia ei toki ole, vaan pesuvesi menee läpi ja vie kyllästeet pesu kerrallaan mennessään ja sitten tulee sadevesi läpi myös.

Tämä minun Umbroni ei toiminut kunnolla sadeasuna edes uutena. Muistan kun puku oli uusi ja kerran pyöräilemään lähtiessä vettä sataa ropisi kunnolla. Kuuro kesti noin kilometrin matkan ja vesi vain helmeili kankaalla juuri kuten kerroit. En ainakaan hupparin läpi tuntenut itseäni märäksi. Sitten sade hiljeni tihkusateeksi mutta kangas ei päässyt kuivumaan vaan alkoi pikkuhiljaa vettyä. Noin 5 km kohdalla sade yltyi uudelleen ja vettä alkoi taas sataa kuin aisaa. Tämä toinen kuuro upposi Umbron valmiiksi vettyneeseen pintaan aivan armottomasti ja vesi meni kunnolla läpi. Kun seuraavat 5 km poljin kaatosateessa niin olin perillä aivan läpimärkänä aluspaitaa myöten. Sen jälkeen kun asu oli pesty useampaan kertaan niin se vähäkin vedenpitävyys kaikkosi. Eilisessä sateessa kangas vettyi kunnolla läpi asti jo ensimmäisen parin kilometrin matkalla.

Vierailija
85/108 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kuorivaatteet ovat päälle päin aivan saman näköisiä kuin perinteiset tuulipuvut. Miten ihmeessä ne voivat silti pitää vettä kaatosateessakin vaikka tavallinen tuulipuku kastuu samantien läpi asti? Kerran pyöräiltiin työkaverin kanssa töistä rankkasateessa. Minulla tuulipuku laski samantien vedet läpi ja olin kuin uitettuna. Kaverilla oli North Icen kuoripuku ja kun harmittelin ankaraa sadetta niin hän vain tyynesti totesi että ei se haittaa yhtään, hänellä on täysin kuivat vaatteet kuoripuvun alla. Olin ällikällä lyöty, siis oikeasti vaikka hänkin aivan valui vettä.

Kankaan päällä on kylläste, joka saa veden helmeilemään pois ja kankaan alla on kalvo jota vesi ei läpäise, mutta vesihöyry kylläkin, eli siksi se on hengittävä.

Vierailija
86/108 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä sellaista kuorivaatetta tavannut joka kokopäivän kaatosateessa toimisi kuten mainostetaan. Pieni sade on vielä ok, mutta mistään hengittävyydestä on aivan turha puhua. 

Osta paremmat. Ei tosin ole halpoja, tiedän.

Vierailija
87/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sanoa pilasiko pesu vai käyttö sen?

Vierailija
88/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi tietää miksi se hajosi. Kyllä tuon hintaluokan takin pitäisi kestää kauemmin. Eri asia on jos olkapäiltä tms hanakautuu rikki mutta jos koko kangas murenee käsiin niin  kyseessä on joko valmistusvirhe tai virheellinen hoito. Olen kuullut että liian kuuma pesu ja varsinkin kuivausrumpu voi pilata kankaan.

Vierailija
89/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noissa kastuu sit sisältäpäin, ainakin yhtään rankemmassa liikunnassa. En pyöräillessä pysty mitään Gore texia pitämään päällä. Sähköpyöräillessä varmaan ihan hyvä.

Sadeviitta toimii paljon sadepukua paremmin - myös pyöräillessä. Ilma kiertää ja hikoat vähemmän.

Lisäksi sadeviitta suojaa myös repun ja siitä saa tarvittaessa tauolla vaikka pienen sadekatoksen, jossa voi keittää ja nauttia kahvikupillisen tai muuta pientä. Tarvitaan vain neljä narunpätkää taskusta.

Sadeviitta myös pakkautuu pukua pienemmäksi kääröksi reppuun.

Ja liehuu hienosti ja juuttuu pinnojen väliin pyöräillessä

Asiaa tuntemattoman kommentti!

Et onnistu saamaan sadeviittaa pinnojen väliin millään ja jos liehuminen haittaa ( oikeasti se vain parantaa ilmanvaihtoa ), niin sitaise irtohihna vyötärösi ympärille.

Sadeviitan kanssa jalat on mukavin suojata sadelahkeilla. Niistä oikeanpuoleisen tai molemmat voi kiristää nilkan ympäri irtohihnoilla, kumilenkeillä tai sähkömiehen tarrallisilla kaapelisiteillä.

Sadelahkeiden kanssa ajo on mukavampaa kuin sadehousujen kanssa, koska ylimääräistä kangasta ei ole epämukavasti käyttöliittymän ja satulan välissä.  

Kuulostaa jotenkin tosi työläältä

On kuitenkin tosiasiassa vähemmän työläs pukea ja riisua tiepuolessa kuin sadepuku, on pienempi paketti reppuun työnnettäväksi, on sadepukua monipuolisempi, halvempi ja hiostaa vähemmän.

Tee niin kuin tahdot, mutta kannattaa kokeilla.

Vierailija
90/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kankaan päällä on kylläste, joka saa veden helmeilemään pois ja kankaan alla on kalvo jota vesi ei läpäise, mutta vesihöyry kylläkin, eli siksi se on hengittävä.

Kalvovaatetta ( Goretex, Sympatex ja vastaavat ) ei saa ikinä pestä koneessa, jos mielii pitää sen jatkossakin vedenpitävänä. Ei edes vaikka pesuohjeessa se sallittaisiin! 

Myös käsin pestessä on pesuaineen oltava oikeanlaista. Mäntysuopa toimii hyvin.

Vierailija
91/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joskus käytin sadeviittaa tuuliopuvun kanssa. Suojasihan se vähän hartioita, selkää ja pyllyä mutta muuten kastuin läpimäräksi. Sadeviitan reuna nousi reisien päälle asti jolloin vesi pääsi satamaan suoraan reisille ja säärille, tuulipuvun housut olivat puoleenväliin reittä läpimärät. Käsivarret jäivät paljaaksi kyynärpäitä myöten joten hihatkin läpimärät. Lötköstä kaula-aukosta vettä tuli sisään ihan valumalla ja tuulitakin rintamus oli sekin läpimärkänä melkein napaa myöten. Ja huppu ei pysynyt yhtään päässä joten tuulitakin huppu oli märkänä sekin. Kun vanha viitta meni rikki niin en enää ostanut uutta. Pitäisi kai joku kuoripuku hommata. Tussa Haglöfsissä on housuissa avattavat sivuvetoketjut joten sen voisi pukea myös tien päällä kenkiä riisumatta.

Vierailija
92/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 2 e.Pitkä sadeviitta ja kumisaapaat.Satella kävelessäni 3h.En kastu,en hikoa ymm. Vitassa ilma pääsee kehoon alakautta.ps. Mutta kokeilin kerta käyttö sadetakkia ja  hikoilin .

Liikkuessa sadeviitta on tosiaan paljon sadetakkia mukavampi.  Sadetakki on parempi aikoastaan halkoja hakatessa ja kasvimaalla kyykistellessä, mutta sadeviitankin voi sellaisessa tilanteessa sitaista vyötäisiltä kiinni.

Vierailija
93/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaisi tietää miksi se hajosi. Kyllä tuon hintaluokan takin pitäisi kestää kauemmin. Eri asia on jos olkapäiltä tms hanakautuu rikki mutta jos koko kangas murenee käsiin niin  kyseessä on joko valmistusvirhe tai virheellinen hoito. Olen kuullut että liian kuuma pesu ja varsinkin kuivausrumpu voi pilata kankaan.

Kalvovaatteen peseminen koneessa on Fatal Error!

Vierailija
94/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsissä kulkija kirjoitti:

Eipä mee mikään läpi, takki kestäny jo 15v ja hyvänä on pysynyt, vetskarit toimii, eikä hiosta. Sitäkun hyvän ostaa niin se kestää. Koiraakaan ei enää ole mutta just tänäänkin kävin kävelyllä vesisateessa, ei kastunu tuulipukuhousut eikä edes kengät, ne on maastokengät joilla voi vaikka kahlata. Mä en tykkää sadevarjoista ja koirien kanssa kulkenu eräätkin myrskyt ja rämpiny eräätkin metsät. Ja rakastan vesisateella kävelyä.. Ja olen joka syksy pohjoisessa mökillä..

Gorekengät kestävät oman kokemuksen mukaan tosikäyttöä 1-3 vuotta kunnes niiden kalvo alkaa jostain kohtaa falskata. Varvas tai jalkasyrjä hiertää, tai alkujaan tiukat ompeleet venyä sen verran, että niiden väleistä tihkuu. Ihan kunnon merkkejä on ollut, north face, salomon, viking, lowa, merrell...

Vierailija
95/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä pestä Umbrosi käsin kädenlämpöisessä vedessä. Tarvittaessa hankaa likaantuneisiin kohtiin mäntysuopaa käsin. Huuhdo ämpärissä väljässä kädenlämpöisessä vedessä, ravista suoraksi ja ripusta märkänä henkariin ulos kuivumaan.

Kyllästeen voinee tarvittaessa uusia, Kysäise Partiokaupasta suihkutettavaa kyllästettä vaikka.

Missään tapauksessa älä yritä pestä tuollaista vaatetta koneella!

Vierailija
96/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kumpi mureni, päälikangas vai se kermanvalkoinen kalvo, joka on kankaan sisäpinnalla (se on teflonia ja tässä tapauksessa kauppanimellä "gore-tex")?

Vierailija
97/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalvovaatetta ( Goretex, Sympatex ja vastaavat ) ei saa ikinä pestä koneessa, jos mielii pitää sen jatkossakin vedenpitävänä. Ei edes vaikka pesuohjeessa se sallittaisiin! 

Myös käsin pestessä on pesuaineen oltava oikeanlaista. Mäntysuopa toimii hyvin.

Voi jeesus, mitä ohjeita. Se kuori on pidettävä puhtaana tai lika tukkii sen kalvon ja materiaali lopettaa hengittämisen. Ne vaatteet voi aivan hyvin pestä koneessa, mutta ei millään OMOlla tai varsinkaan jollain mäntysuovalla vaan ihan niihin suunnitelluilla erikoispesuaineilla. 

Mistä ihmeestä sulle on tullut edes mieleen, että mäntysuopa olisi hyvä pesuaine gorevaatteille tai mistä olet kehittänyt sen harhakuvitelman, että tietäisit materiaalien ominaisuudet paremmin kuin niiden valmistajat...

Vierailija
98/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkikoneessa vaatteesta voi haalistua värit, lähteä painatus tai tapahtua kenties muuta ikävää ja sama koskee kalvovaatteiden veden hylkivyyttä kun pesun aika koittaa. Mutta siltikin ne nyt pitää pestä vai meinaatteko likaista takkia pitää vuosia käytössä? Meillä ainakin pyykkikoneessa pestään ulkovaatteet, oli kalvoa tai ei. Näitä vaatteita on perheessämme varmasti 10 eri kun kaikki housut ja takit laskee yhteen, joten ei tulisi mieleen pestä käsin

Vierailija
99/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katoppa niitä vesipilariarvoja. Kuorivaatteet pitävät paremmin vettä, sekä ovat hengittäviä. Kumisia sadevaatteita ei tarvitse mihinkään. Niissä yleensä vesipilariarvo joku 5000-8000, kun taas kuorivaatteissa 10 000 ylöspäin, eli pitävät paremmin vettä. 

Sade vaatteet on kyllä pitävämpiä kuin kuorivaatteet. Kuorivaate ei kestä painetta. Eli jos istuu lätäjössä tai on rinkan hihnat selässä, sadevaate pitää täydellisesti., Kuorivaate ei. Itse käytän kuorivaatteita, koska ne on mukavia. Hengittää ja pitää sateen minulle tarpeeksi hyvin.

Vierailija
100/108 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua, millä logiikalla muovisille sadevaatteilla saadaan noin pieniä lukemia, koska niin kauan kuin se muovi on ehjä, siitä ei mene mitään läpi.

Kyllä siitä vaan menee, kun tarpeeksi kauan sateessa jöpöttää tai tulee paineella vettä.

No ei varmasti mene kuravaatemateriaalista vesi läpi, vaikka kuinka pitkään olisi sateessa, jos ei ole reikiä eikä saumat ole ratkenneet.

https://vaellusjaretkeily.com/vaatteiden-saankestavyyden-tyypit/

Edeleenkään siitä muovikankaasta ei mene vesi läpi kumpaankaan suuntaan. 

Miten luulet, että se vesipilariairvo testataan? Juuri sillä, että missä vaiheessa menee kankaasta läpi. Ei niitä päästä heitetä.

Ja minäköhän takia päiväkodit, eskarit, ip-hoidot yms. kelpuuttaa vain ne täysin vedenpitävät muoviset kurikset?

Koska ne kurikset on vedenpitävät paineessa, mitä kuorivaate ei yleensä ole. Eli lasten istuessa lätäkössä, kurikset ei ala vuortaan, mutta kuorivaatteet alkaa. Jos seisot sateessa, kuorivaate on parempi, koska se yleensä hengittää. Ainakin itse katson myös hengittävyyslukemat.